Controle op verdeling erfenis: testament nodig of is codicil voldoende?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sam24

Controle op verdeling erfenis: testament nodig of is codicil voldoende?

Ongelezen bericht door Sam24 » 19 aug 2019 14:12

Hallo,

Mijn moeder wil na haar overlijden niet alleen de kinderen maar ook de kleinkinderen wat geld nalaten.
Daarvoor moet ze officieel naar een notaris, om dit vast te laten leggen in een testament.
Maar stel dat ze dit alleen in haar codicil noteert, en de kinderen willen dit ook zo uitvoeren.
Ik weet dat het niet rechtsgeldig is, maar is het ook illegaal?
Is er iemand die controleert of de verdeling volgens de wettelijke bepaling plaatsvindt?

Groet, Sam.
Laatst gewijzigd door Radar op 19 aug 2019 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

Lady1234

Re: Controle op verdeling erfenis: testament nodig of is codicil voldoende?

Ongelezen bericht door Lady1234 » 19 aug 2019 16:18

Het is zeker niet illegaal. Alleen kan men per codicil geen geld nalaten. En niemand controleert dat.

Maar als moeder er van overtuigd is dat na haar verscheiden haar wensen, die ze dan natuurlijk eerst kenbaar gemaakt moet hebben aan de kinderen, uitgevoerd zulken worden, kan zij zich de kosten van een testament besparen. Net zo als de kosten van een verklaring van erfrecht als zij legaten toewijst.

Maar wellicht is zo’n verklaring van erfrecht tzt toch wel nodig om haar zaken af te kunnen wikkelen.

joep873

Ongelezen bericht door joep873 » 19 aug 2019 23:01

Sam24 schreef:
19 aug 2019 14:12
Ik weet dat het niet rechtsgeldig is, maar is het ook illegaal?
Is er iemand die controleert of de verdeling volgens de wettelijke bepaling plaatsvindt?
Het zou zomaar kunnen dat de belastingdienst controleert of ze niets tekortkomt. Hebben jullie al bedacht hoe je tzt de aangifte erfbelasting gaat invullen?

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 19 aug 2019 23:35

Het meest verstandige lijkt mij toch een notarieel testament te laten opstellen met daarbij een benoeming van een (mogelijk onafhankelijk ) executeur testamentair, iemand die verstand van financiële zaken heeft, want er komen vaak genoeg nog vele financiële zaken aan de orde die allemaal netjes afgehandeld dienen te worden.
Denk bv aan de Belastingdienst.

Het opstellen van een levenstestament is ook zeker een optie en goedkoper.

Een codicil is niet illegaal , maar iemand zal erop moeten toezien dat alles volgens wens wordt uitgevoerd en dat zal ook controleerbaar moeten zijn en moeder moet zo iemand dan in dat codicil benoemen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 19 aug 2019 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 19 aug 2019 23:40

Maar in een levenstestament kan je niets nalaten.

Ik weet natuurlijk niet over welke bedragen het hier gaat, maar ook kleinkinderen kunnen een erfrechtvrij bedrag erven. En als hun ouders daar geen probleem mee hebben, heeft de belastingdienst dat ook niet.
Mijn indruk is dat het hier over een aardigheidje gaat en niet over substantiële bedragen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 19 aug 2019 23:56

In een levenstestament kun je wel iemand benoemen die bv jouw financiën gaat beheren of je uitvaart gaat verzorgen of bepaalt wat er moet gebeuren wanneer jij daar zelf niet meer toe in staat bent door bv ziekte en door ouderdom of dementie.
Denk bv aan verpleeghuis of verzorgingstehuis.
Dan zal ook bij diegene bekend moeten zijn wat de wensen zijn van moeder i.v.m o.a. het nalaten van geld.
Om geduvel te voorkomen en opdat alles netjes wordt afgehandeld zou ik kiezen voor een notaris en een executeur testamentair wanneer het wél over veel geld gaat.

Laat je geen substantiële erfenis achter, dan volstaat een levenstestament ook.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 » 20 aug 2019 07:57

Lady1234 schreef:
19 aug 2019 23:40
Maar in een levenstestament kan je niets nalaten.
Klopt; een levenstestament is sws iets heel anders dan een codicil.

scontra

Ongelezen bericht door scontra » 20 aug 2019 08:15

Notaris, zeker als de kleinkinderen ook een portie van oma's nalatenschap moeten krijgen en er in het ene gezin meer kinderen zijn dan in het andere. Verdeel eerlijk en oprecht, maar regel dat heel goed voor het verscheiden !
Dit voorkomt achteraf een hele hoop, mogelijk, gedoe en onmin in de familie, ook al is iedereen momenteel in goede harmonie met elkaar.

Plaats reactie