LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

CarlaHeusden schreef:
26 sep 2020 19:33
Aan de andere kant vind ik het ongeloofbaar dat een Nederlander zoals hij dat zegt , op geen enkele manier kan aantonen.
Geboorte akte, geboorteplaats, school, werk, rijbewijs, politierapport, sussen broers , kennissen etc...etc. Tussen baby zijn en nu moet toch ergens een verband zijn, dat moet gewoon. Zo niet ben je in mijn ogen geen Nederlander met de gevolgen van dien. De wet bepaalt wat er moet gebeuren in deze gevallen.
Dat is niet "ongeloofbaar", je kan nou eenmaal niet iemand op zijn blauwe ogen geloven. De persoon in kwestie zal dus zelf moeten aantonen in Nederland te verblijven om iets te kunnen krijgen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar in principe is er dus helemaal geen probleem. ALs er woonruimte gevonden is, kan met de verlopen ID worden ingeschreven. Kan een nieuwe ID worden aangevraagd, werk gezocht en ga maar door

H.Roosveld
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jan 2020 16:03

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door H.Roosveld »

Misschien kan de Nationale Ombudsman U raad verschaffen?
Telefoon: 0800- 3355555

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik zag op NPO Start "De Schuldmachine" https://www.npostart.nl/3doc/20-08-2020/BV_101400754
Misschien kan je hier wat ideeën uit opdoen.
Problematiek lijkt hetzelfde: schulden, ID, woonadres.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De beschermeling van de Ts heeft helemaal geen schulden, hij heeft juist geld en een verlopen ID. Dus kamer huren, inschrijven op die kamer, nieuwe ID aanvragen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Lady1234 schreef:
27 sep 2020 14:27
De beschermeling van de Ts heeft helemaal geen schulden, hij heeft juist geld en een verlopen ID. Dus kamer huren, inschrijven op die kamer, nieuwe ID aanvragen.
Niet zo snel mijn suggestie van tafel vegen, Lady. Hij heeft wel: geen ID en geen woonadres. 2 van de 3 elementen zijn aanwezig.

Hij heeft geld voor een ID. Maar dat betekent niet dat hij geen schulden heeft. Ik ben bang dat die schulden (element 3?) wel boven water komen zodra hij wel een ID en woonadres heeft.
Alles waar hij met een ID en woonadres op afgerekend kan worden is totnutoe onder de radar gebleven...

Ik denk dat die documentaire handvatten geeft hoe ze dit soort shitzooi (ook al heb je geen schulden) kunnen aanpakken.


Trouwens: welke verhuurder zal zo gek zijn een kamer te verhuren aan iemand zonder inkomen, zonder ID??
Jouw "oplossing" is niet beschikbaar!
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 27 sep 2020 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Jeetje mina, wat een reacties. Sorry dat ik niet eerder gereageerd heb. Wij zijn inmiddels een stukje verder gekomen.

Even ter verduidelijking. Meneer weet dat hij er een potje van heeft gemaakt. Door alle schulden is hij depressief geworden en heeft de boel de boel gelaten. Heel voorzichtig ben ik met hem bezig om alle zaken weer op de rit te krijgen,, maar omdat je voor bijna alles een GELDIG ID nodig hebt, is dat het eerste. Wij zijn naar Den Haag geweest en daar weg gestuurd. Wij hebben vervolgens allerlei mensen erop gezet, die ook niet weten wat ze moesten doen. Inmiddels heb ik via de gemeentelijke ombudsman van Amsterdam begrepen dat hij gewoon, met een verlopen ID mits deze niet langer is verlopen dan 10 jaar, gewoon een briefadres bij de gemeente moeten kunnen aanvragen en daarna dus nieuw ID moet kunnen aanvragen. Het ID geld namelijk op dat moment nog als geldig identificatiemiddel.

De oplossingen die hier zijn aangedragen zijn allemaal goed bedacht, maar voor een aantal oplossingen niet de juiste helaas. Ergens een kamertje zwart huren, zit er niet meer bij. Een andere oplossing om dan maar via de gevangenis een ID te regelen, ja dat kan. Er zijn maatschappelijk werkers die vaker met dat bijltje hebben gehakt. Meneer heeft daar ook serieus over lopen nadenken. Uiteindelijk niet gedaan (nog) omdat we deze kans eerst willen doen.

Over het stukje wet... Ja, ik snap waarom oud minister Kamp deze wet zo in elkaar heeft gezet. De aantal uitkeringsaanvragen op een zelfde adres liepen de spuigaten uit. En ja, er zijn voldoende mensen die een loopje met deze wet hebben genomen. Echter vind ik wel dat voor mensen die gewoon alleen een ID willen hebben, wel een uitzondering gemaakt moet kunnen worden, bijvoorbeeld door een ID zonder BSN te verschaffen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

YvonneOussoren schreef:
26 okt 2020 16:18
Echter vind ik wel dat voor mensen die gewoon alleen een ID willen hebben, wel een uitzondering gemaakt moet kunnen worden, bijvoorbeeld door een ID zonder BSN te verschaffen.
Maar ja - dan wil je iets wat niet bestaat en logischerwijs ook niet gaat komen.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door eetcafe »

Briefadres aanvragen i.d.d. en dan die ID, in de bak is geen pleziertje maar je zit wel droog. En dan die ID maar weer.

eetcafe
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 okt 2020 11:58

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door eetcafe »

Deze man wil niet naar het buitenland, en bouwt ook geen AOW op. Hij wil gewoon een ID wat verlopen is.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

eetcafe schreef:
27 okt 2020 10:50
Hij wil gewoon een ID wat verlopen is.
Echt niet. Dat heeft hij namelijk al...

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eigenlijk is er wat betreft het identiteitsbewijs op dit moment helemaal niet zo'n groot probleem, als ik het goed begrijp. Gewoon de procedure volgen, meer is het toch niet?

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door grun »

YvonneOussoren schreef:
26 okt 2020 16:18
Echter vind ik wel dat voor mensen die gewoon alleen een ID willen hebben, wel een uitzondering gemaakt moet kunnen worden, bijvoorbeeld door een ID zonder BSN te verschaffen.
Door het ID te koppelen aan het BSN kan iemand nagetrokken worden. Misschien dat meneer dat niet wil omdat hij dan weer door schuldeisers achtervolgd gaat worden? Tja, maar die situatie heeft hij zelf veroorzaakt, waarom zou hij dan anders behandeld moeten dan andere Nederlanders met schulden?

Het is ook niet zo dat hij daar de rest van z'n leven voor moet boeten. Daar zijn trajecten voor, waarbij hij enige tijd van een minimaal inkomen moet leven. De rest wordt geregeld door een bewindvoerder. Maar daarna is hij wel schuldenvrij en kan eindelijk beginnen met een nieuwe start.

Eerlijk gezegd snap ik u niet waarom u hem probeert te helpen door constructies te bedenken die er niet zijn en ook niet gaan komen. Ik vind dat hij meer geholpen is door hem de rauwe waarheid te vertellen en door hem een spiegel voor te houden. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door moederslink »

YvonneOussoren schreef:
26 okt 2020 16:18
Echter vind ik wel dat voor mensen die gewoon alleen een ID willen hebben, wel een uitzondering gemaakt moet kunnen worden, bijvoorbeeld door een ID zonder BSN te verschaffen.
Een ID zonder BSN gaat nu eenmaal niet, dat is de clou.
En in zijn geval gaat dit aanvragen ook niet zomaar gewoon helaas.
Hij zal de juiste wegen moeten bewandelen en dan wordt ook hij geholpen.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat het nog niet in orde is gemaakt. Het schiet niet op zo, toch?
We zijn inmiddels alweer een maand verder.🤨

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door sjohie »

Zo te lezen staat het krijgen van een ID bewijs wel op de rails, maar wordt er namens/door hem ook al naar de vervolgstappen gekeken? Als hij hiermee weer "in de systemen" komt, betekent dat ook, dat hij weer op de radar van de diverse schuldeisers zal gaan komen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

En precies daarom moet hij zijn problemen integraal aanpakken, en niet langs de mazen van het systeem proberen te glippen. Hoe langer je dat doet, hoe langer het duurt voor je je leven weer op de rit hebt.

Gesloten