LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door moederslink »

ik weet het niet 100% zeker, maar als je nu een simpele kamer huurt en cash de 1e huur betaalt, moet je dan ook je ID laten zien?

Er zijn nu eenmaal ook van die schimmige kamerverhuurders , die niet zo nauw kijken, vooral niet als je cash de huur overhandigt en gelijk het huurcontract tekent.

Mijn dochter is op zo.n manier ooit in een ver verleden aan een kamer( tje) gekomen.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Goed idee. Als je maar even een vastr woonplaatshebt is het al goed. In Amsterdam kun je ook tegen contante betaling voor een kwartier een kamer huren.

GoogleUser3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2018 18:09
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door GoogleUser3 »

Contact
Inloopspreekuur
Van maandag tot en met vrijdag is er inloopspreekuur tussen 9.30 en 13.00 uur aan de Binckhorstlaan 119-1.

Een medewerker van het Daklozenloket én een medewerker van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid zijn aanwezig:

Uw vragen over zorg, hulp en opvang bespreekt u met de medewerker van het Daklozenloket Jeugd en Maatschappelijke Ondersteuning. In overleg met u wordt er eventueel een vervolgafspraak gemaakt.
Een aanvraag voor een daklozenuitkering bespreekt u met de medewerker van de Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Telefonisch contact
U kunt uw vragen over zorg en opvang aan het Daklozenloket ook telefonisch stellen via (070) 353 72 91. Dit telefoonnummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.00 uur.

Heeft u vragen over een bijstandsuitkering voor daklozen? Bel dan met telefoonnummer (070) 353 75 00. Dit telefoonnummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

Daklozen uit andere gemeenten
Daklozen uit de regio Delft, Midden-Delfland, Westland en Pijnacker-Nootdorp kunnen in aanmerking komen voor de nachtopvang van PerspeKtief. Aanmelden kan via zijn Dienstencentrum. Kijk op www.perspektief.nu(externe link) of bel (015) 284 10 71 voor meer informatie.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je zult je toch bij de gemeente moeten inschrijven.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door berndv »

Lady1234 schreef:
16 sep 2020 20:11
Maar je zult je toch bij de gemeente moeten inschrijven.
Dat is inderdaad wat de wet stelt. Maar goed, de wet stelt wel meer voorwaarden waar deze persoon zich niet aan heeft gehouden. Hij had zich ook moeten inschrijven in een gemeente, desnoods met briefadres. Hij had ook een geldig ID-bewijs moeten hebben, dan had hij nu ook zijn id-kaart kunnen verlengen zonder deze kunstgrepen. Hij had ook een zorgverzekering moeten hebben. Allemaal zaken die bij wet geregeld zijn, en waar hij al jaren zich niet aan heeft gehouden.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Hallo allen

Even wat reacties geven. Wij weten dat hij zich had moeten inschrijven bij een gemeente, en dat hij een zorgverzekering hoort te hebben. Echter dat heeft hij niet. Hij heeft het niet slim aangepakt, maar gedane zaken nemen geen keer. Op een gegeven moment moet hij toch weer een keer boven water komen. Dat moment is nu aangebroken. Kijk, hij wil geen uitkering, om aan geld te komen heef hij af en toe zwart een klusje aangenomen. Bijvoorbeeld een leiding leggen, een kleine verbouwing ect. Die mensen willen wil hij ook niet lastig vallen met dit probleem. Iemand had geoppert dat hij bij mij in zou kunnen schrijven, hiervoor zijn we al naar mijn gemeente geweest, en die doet dat niet (is geen grensgemeente). Bij HVO Querido, kan hij niet terecht (daar werk ik zelf namelijk) omdat hij geen psychische problematiek heeft. Dit hebben we namelijk al geprobeerd.

Ik snap ook dat mensen zoiets hebben van, dit is je eigen probleem, dit heb je zelf gecreeerd, zoek het zelf maar uit. Maar in dit geval kan dit dus niet. En ja er zijn in Nederland meer van dit soort mensen, spookburgers noemt men dat, en daar zijn er een half miljoen van!

Dat van een even een kamer huren, dat is een idee. Dank je wel voor deze tip.

Mocht iemand nog meer ideeen hebben, dan hoor ik dat graag.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

hebra98 schreef:
16 sep 2020 18:39
Moneyman schreef:
16 sep 2020 17:34
Erthanax schreef:
16 sep 2020 17:25
Hoewel ik me de situatie van de vriend van TS nauwelijks kan voorstellen, kan ik me evenmin voorstellen dat hij de eerste is die met dit probleem te maken heeft.
Mij staat bij dat we nog niet zo lang geleden al een soortgelijk topic hebben gehad, maar ik kan 'm zo gauw niet terugvinden.
>> Dat ging over het moeten betalen van zorgverzekering kosten, toch? Deze? zorgverzekeringen-f70/zilveren-kruis-ve ... l#p2768688
Die had ik ook gevonden inderdaad, maar die bedoelde ik niet.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

YvonneOussoren schreef:
16 sep 2020 14:48
Hallo allen,

Ja we komen er nu ook achter dat off the grid leven een behoorlijk nadeel heeft, maar ja gedane zaken nemen geen keer.

- Leger: Dat is een mogelijk als hij in zorg gaat. Dat hoeft niet want hij heeft voor de rest geen problemen, alleen de dakloosheid en het ID.
Als het alleen om de ID gaat, dan denk ik dat het geen succes wordt.
Het lijkt dat hij alleen de krenten uit de pap wil vissen.
Als hij z'n leven weer op de rails wil krijgen moet je de consequenties aanvaarden: het hebben van ID daar horen verplichtingen bij.
Via de daklozenopvang moet er een route bestaan die dat allemaal op orde kan brengen.
Maar dat allemaal moet hij aanvaarden.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

@moneyman. Stel je voor, ik laat hem bij mij, met een samenlevingscontract waarin staat dat alle spullen in huis van mij zijn, inschrijven. Zou dat kunnen? Of heeft een deurwaarder dan toch recht om beslag te leggen op mijn spullen?

@Geip Suusje. Dat klopt. Hiervoor ben ik ook met hem in gesprek.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

YvonneOussoren schreef:
17 sep 2020 15:58
@moneyman. Stel je voor, ik laat hem bij mij, met een samenlevingscontract waarin staat dat alle spullen in huis van mij zijn, inschrijven. Zou dat kunnen? Of heeft een deurwaarder dan toch recht om beslag te leggen op mijn spullen?
Een samenlevingscontract...? Het was toch "een kennis"?

Kort en krachtig: een document waarin staat dat de spullen van jou zijn, beschermt je niet met zekerheid tegen een beslaglegging. Als gerechtsdeurwaarder mag ik beslag leggen op de roerende zaken op het woonadres van betrokkene, en hoef ik de eigendomsverhoudingen niet vast te stellen. Daarvoor moet je naar de rechter.

Vergeet daarnaast niet dat het laten inwonen ook allerlei andere financiële gevolgen kan hebben, en dat je adres ineens gekoppeld wordt aan wanbetaling. Niet doen dus.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@TS (Yvonne)
Wil je nu als vrijwilliger het werk doen van een reïntegratiecoach?
https://www.nationaleberoepengids.nl/re ... oach#about

Misschien is het wat om als ZZP'er te beginnen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door grun »

YvonneOussoren schreef:
17 sep 2020 15:58
Stel je voor, ik laat hem bij mij, met een samenlevingscontract waarin staat dat alle spullen in huis van mij zijn, inschrijven. Zou dat kunnen?
Het idee op zich alleen al, ik vind het wel erg ver gaan. U werkt bij HVO Querido, dat is een hulpverlenende instantie in Amsterdam? Ongetwijfeld komt u in uw werk de meest schrijnende gevallen tegen, maar als u niet oppast gaat u er zelf onderdoor. Ik zou toch maar proberen een zekere zakelijke afstand te houden en al helemaal geen clienten in huis nemen.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

grun schreef:
18 sep 2020 11:41
YvonneOussoren schreef:
17 sep 2020 15:58
Stel je voor, ik laat hem bij mij, met een samenlevingscontract waarin staat dat alle spullen in huis van mij zijn, inschrijven. Zou dat kunnen?
Het idee op zich alleen al, ik vind het wel erg ver gaan. U werkt bij HVO Querido, dat is een hulpverlenende instantie in Amsterdam? Ongetwijfeld komt u in uw werk de meest schrijnende gevallen tegen, maar als u niet oppast gaat u er zelf onderdoor. Ik zou toch maar proberen een zekere zakelijke afstand te houden en al helemaal geen clienten in huis nemen.
Hallo Grun,

Het is geen client. Het is gewoon een kennis van mij. Hij heeft helemaal niets met HVO te maken.

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Moneyman schreef:
17 sep 2020 16:11
YvonneOussoren schreef:
17 sep 2020 15:58
@moneyman. Stel je voor, ik laat hem bij mij, met een samenlevingscontract waarin staat dat alle spullen in huis van mij zijn, inschrijven. Zou dat kunnen? Of heeft een deurwaarder dan toch recht om beslag te leggen op mijn spullen?
Een samenlevingscontract...? Het was toch "een kennis"?

Kort en krachtig: een document waarin staat dat de spullen van jou zijn, beschermt je niet met zekerheid tegen een beslaglegging. Als gerechtsdeurwaarder mag ik beslag leggen op de roerende zaken op het woonadres van betrokkene, en hoef ik de eigendomsverhoudingen niet vast te stellen. Daarvoor moet je naar de rechter.

Vergeet daarnaast niet dat het laten inwonen ook allerlei andere financiële gevolgen kan hebben, en dat je adres ineens gekoppeld wordt aan wanbetaling. Niet doen dus.
Hoi Moneyman,

Ja het is echt alleen maar een kennis. Het was ook echt alleen maar een idee, die ik trouwens alweer verworpen heb. Ik vind het alleen behoorlijk krom dat wanneer je dakloos bent, je helemaal niets kan zolang je niet ingeschreven staat. Mijn zoektocht gaat door. Ik heb de nationale ombudsman erop gezet en ik ben bezig met een artikel voor in de krant.

Ivm de schulden die meneer heeft, wil hij ook niet een bij iemand wonen. Hij wil diegene ook niet belasten met zijn eigen problemen. Hij wil enkel en alleen een ID, zodat hij zich kan identificeren als de politie er om vraagt.

Bedankt voor je waarschuwingen.

Groetjes
Yvonne

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

Geip Suusje schreef:
18 sep 2020 08:49
@TS (Yvonne)
Wil je nu als vrijwilliger het werk doen van een reïntegratiecoach?
https://www.nationaleberoepengids.nl/re ... oach#about

Misschien is het wat om als ZZP'er te beginnen.
Nee ik ben tevreden met mijn huidige beroep. Ik ben alleen wel iemand die mensen probeert te helpen, waar ze het nodig hebben, zo zit ik in elkaar. Maar om als ZZP-er dit ook echt te gaan doen, Nee.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Hij heeft de Nederlandse nationaliteit toch, dat vertelde je ergens. Kan hij dan geen vreemdelingen paspoort aanvragen? Is dan toch een stapje vooruit.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Erthanax »

CarlaHeusden schreef:
24 sep 2020 11:10
Hij heeft de Nederlandse nationaliteit toch, dat vertelde je ergens. Kan hij dan geen vreemdelingen paspoort aanvragen? Is dan toch een stapje vooruit.
Volgens deze pagina op rijksoverheid.nl kan dat niet:
Rijksoverheid schreef: Vreemdelingenpaspoort of vluchtelingenpaspoort
Heeft u een geldige verblijfsvergunning, maar (nog) niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u in sommige gevallen een vreemdelingenpaspoort krijgen. (...)

YvonneOussoren
Berichten: 33
Lid geworden op: 18 feb 2016 10:17
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door YvonneOussoren »

@Carla, Dat kan inderdaad niet. HIj is gewoon nederlander, dus een vreemdelingenpaspoort heeft niet zoveel zin.

rea
Berichten: 101
Lid geworden op: 13 okt 2015 15:02

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door rea »

Beste Yvonne, ik stuur je een privé bericht..

GoogleUser3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2018 18:09
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door GoogleUser3 »

zoals ik al eerder schreef begin is bij het aanmelden bij het dakloze loket in een willekeurige gemeente zolang die dat niet gaat doen zijn er geen mogelijkheden ik spreek uit ervaring

Gesloten