LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarlaHeusden schreef:
25 sep 2020 10:16
Zo zie ik het niet, ik sluit me meer aan bij de post van Bob.
Dat was me al duidelijk :D Maar het punt is natuurlijk dat het volstrekt onlogisch is om te stellen dat de wet aangepast moet worden omdat er geen oplossing zou zijn, terwijl de realiteit is dat de oplossing er gewoon is - maar door betrokkene niet aantrekkelijk gevonden wordt. Tsja.

De post van Bob duidt meer de algemene problematiek van dak- en thuislozen (waarmee inderdaad veel mis is!), maar zegt niet zozeer iets over de zeer specifieke casus van dit topic.

GoogleUser3
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 feb 2018 18:09
Contacteer:

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door GoogleUser3 »

er is zeer zeker een oplossing maar dat wil deze persoon niet want dan gaat er veel narigheid op hem afkomen en dat wil hij niet alleen een id en zo werkt dat niet helaas

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

De oplossing is er niet! Hij zit al diep in de narigheid , dieper kan haast niet. Hij wil een ID op zijn minst om te voorkomen dat hij van straat wordt geplukt door politie. Ik zou bijna zeggen laat het dan maar gebeuren, maar de gevolgen zullen misschien desastreus zijn.

Laat me het eens omdraaien, je zit in de bak voor 12 jaar. Je bent een slecht ventje/vrouwtje geweest en je verdient het. OK, prima doen we. Je gaat studeren in de bak, diploma`s halen, goed eten en sporten. In tussen tijd verloopt je rijbewijs, paspoort, ID kaart, OV kaart, bank pas kortom de hele reutemeteut.

Hoe komt die persoon dan terug in de maatschappij, hij/zij zal dan toch ook alles weer moeten aanvragen. Of regelt de bak dat dan voor hem, huisje, werk, paspoort, ID kaart...etc om weer op te starten? Als dat zo is, zou mijn keus in zijn situatie erg makkelijk zijn.

Veel mensen weten gewoon niet hoe erg het is om dakloos te zijn.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar juist iemand die in de gevangenis zit, mag een briefadres hebben en kan dus op die manier zijn ID regelen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat is allemaal prima bij wet geregeld.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Lady1234 schreef:
25 sep 2020 17:14
Maar juist iemand die in de gevangenis zit, mag een briefadres hebben en kan dus op die manier zijn ID regelen.
Begrijp je mijn verhaal eigenlijk wel.? Zoals jij het zegt dan is het briefadres opgelost en je vraagt de hele zooi aan in de bak. Je ID kan je daar regelen.

Wat doen we dan nog moeilijk, zorg gewoon dat je in de bak terecht komt....en Kees is klaar met alle documenten op zak als hij er uitkomt. Briefadres gevangenis te xxxxx.nl

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@CarlaHeusden

U schreef eerder: “ Ik ben niet bekend met deze materie, maar mijn nieuwsgierigheid wordt wel opgewekt. Ik ga het volgen.“

En dat blijkt. Houd het maar bij volgen.

De beschermeling van de Ts zit niet in de bak. Zou hij daar terecht komen dan is het briefadres natuurlijk ook niet de gevangenis.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Nee , het is niet bij de wet geregeld anders waren die problemen er niet. Theorie en werkelijkheid liggen hier hemelsbreed uit elkaar.

Alles is bij de wet geregeld, waarom zijn er dan zoveel problemen en rechtszaken?

De samenleving verhardt, de maatschappij veranderd, multiculturele samenleving , normen en waarden vervagen en de wet blijft hangen in het verleden.

Het gaat niet om het door het rode licht rijden, dat kost gewoon geld over de hele wereld gezien. Het gaat om menselijke aspecten, in dit geval een Nederlander die niet gewoon een ID kaartje kan aanvragen. Hij wil het! maar kan gewoonweg niet.

De ombudsman dan maar, ik volg het op de voet.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Lady1234 schreef:
25 sep 2020 18:06
@CarlaHeusden

U schreef eerder: “ Ik ben niet bekend met deze materie, maar mijn nieuwsgierigheid wordt wel opgewekt. Ik ga het volgen.“

En dat blijkt. Houd het maar bij volgen.

De beschermeling van de Ts zit niet in de bak. Zou hij daar terecht komen dan is het briefadres natuurlijk ook niet de gevangenis.
Doe niet zo maf joh, om mij te bevelen. Of jij uitmaakt dat ik het alleen maar mag volgen.
Typisch gedrag eigenlijk weer , en ook niet erg constructief.

Als jij de oplossing weet draag deze dan gewoon aan, ik denk dat TS daar erg blij mee zal zijn. Op dit moment zit je alleen maar te zeuren.

Ik heb nergens gezegd dat de beschermeling van TS in de bak zit, dat verzin jij er gewoon eventjes bij. Waarom zeg je zoiets eigenlijk?

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Moneyman »

CarlaHeusden schreef:
25 sep 2020 17:10
De oplossing is er niet!
CarlaHeusden schreef:
25 sep 2020 18:14
Nee , het is niet bij de wet geregeld anders waren die problemen er niet.
Je blijft behoorlijk in herhaling vallen qua standpunt. En het staat er zo duidelijk dat er maar twee opties zijn: of je leest niet, of je zit te trollen. Dat er een oplossing is, is al meermaals genoemd in dit topic. Alleen staat die oplossing de bewuste dakloze niet aan.

Dan kan je wel blijven roepen dat er geen oplossing is, dat de wet onjuist is, enzovoort, maar dat blijft een onjuiste conclusie.

De referentie van Lady aan je eigen opmerking dat je hier niet bekend mee bent, is dus nogal begrijpelijk. Als je er geen verstand van hebt, niet bereid bent te lezen, maar wel je onjuiste standpunt blijft herhalen, tsja, dan heeft discussie weinig nut...

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Het is mij duidelijk.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

YvonneOussoren schreef:
24 sep 2020 10:26
Ik vind het alleen behoorlijk krom dat wanneer je dakloos bent, je helemaal niets kan zolang je niet ingeschreven staat. Mijn zoektocht gaat door. Ik heb de nationale ombudsman erop gezet en ik ben bezig met een artikel voor in de krant.
Het is juist niet krom. Heeft u enig idee hoeveel fraude er gepleegd is met toeslagen? Tientallen mensen konden zich inschrijven met een postadres op 1 huis. Tonnen is er zo overgemaakt naar mensen die 1 maandje hier gewerkt hebben, een postadres namen en in het thuisland gingen leven van onze centen.
CarlaHeusden schreef:
24 sep 2020 23:14
De wet is niet waterdicht en ook niet up to date en anticipeert ook niet op de huidige invloeden van buiten af en realiteit in deze samenleving van 2020. Er gebeuren nu eenmaal dingen waarvan je 10 jaar geleden zou zeggen, waaatttt..... hier!
De wet is juist wel waterdicht. Zonder adres ben je geen inwoner van Nederland en heb je dus ook geen rechten die inwoners wel hebben.
CarlaHeusden schreef:
25 sep 2020 18:14
Het gaat om menselijke aspecten, in dit geval een Nederlander die niet gewoon een ID kaartje kan aanvragen. Hij wil het! maar kan gewoonweg niet.
Aangezien deze persoon niet in Nederland woonachtig is, geen vaste woon- en verblijfplaats heeft en geen zorgverzekering heeft, dan is het niet aantoonbaar een inwoner van Nederland.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door moederslink »

Geip Suusje schreef:
16 sep 2020 15:01
Hoe kan ik een paspoort of identiteitskaart aanvragen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Deze link is duidelijk. Even wat naar beneden scrollen.
Hier kan ie naartoe. TS Yvonne kan meegaan en dan komt het vast goed.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
25 sep 2020 18:54
Geip Suusje schreef:
16 sep 2020 15:01
Hoe kan ik een paspoort of identiteitskaart aanvragen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -aanvragen
Deze link is duidelijk. Even wat naar beneden scrollen.
Hier kan ie naartoe. TS Yvonne kan meegaan en dan komt het vast goed.

Yvonne is al bij een grensgemeente geweest. Niet bewezen kon worden dat hij sinds 2013 in Nederland verbleef. Dan gaat het feestje niet door.

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Sja het pleit allemaal niet erg best voor hem, maar er moet toch een oplossing zijn. In ieder geval gaat dat ook niet lukken.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

CarlaHeusden schreef:
25 sep 2020 19:05
Sja het pleit allemaal niet erg best voor hem, maar er moet toch een oplossing zijn. In ieder geval gaat dat ook niet lukken.

Het is al een paar keer geschreven, er IS een oplossing maar die wil hij niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door moederslink »

Dan je maar aanmelden bij de daklozenopvang of het Leger des Heils.
Zij kunnen hem verder op weg helpen.

Maar waar heeft hij de afgelopen jaren geleefd??
Er moeten toch genoeg mensen zijn die kunnen ' aantonen/ bewijzen " dat hij hier in Nederland verbleef , die hem kennen?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb de indruk dat bij de aanvraag in Den Haag twee dingen door elkaar zijn gaan lopen, namelijk het verkrijgen van een identiteitsbewijs en eventuele aanspraken op voorzieningen.
Om de Nederlandse nationaliteit te behouden, behoeft men niet jarenlang achtereen in Nederland te verblijven. Die verblijfseis is natuurlijk wel van belang voor o.a. de opbouw van AOW-rechten en andere aanspraken op sociale voorzieningen.

Hoe dan ook, de man in kwestie heeft tien jaar geheel onder de radar geleefd, hij heeft nu een probleem dat hij niet zelf kan oplossen, maar wil geen hulp aanvaarden van de organisatie die zijn probleem wél kan helpen oplossen. Tja.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door moederslink »

rea schreef:
24 sep 2020 13:47
Beste Yvonne, ik stuur je een privé bericht..
Misschien heeft dit iets opgeleverd??
We hebben Yvonne , de TS , ook niet meer gezien na deze reactie, maar dan is het wel fijn om te horen hoe en of het is opgelost .

CarlaHeusden
Berichten: 81
Lid geworden op: 18 sep 2020 18:33

Re: Dakloze moet een nieuw ID hebben- Geen Briefadres

Ongelezen bericht door CarlaHeusden »

Dus dat daklozenopvang of het leger des heil pakket is de oplossing? Vergeet dat nou maar, ik heb dat van dichtbij meegemaakt maar dat gaat echt niet lukken. Ik had het ook eerder gelezen en dus afgestreept.

Die hebben ook een eisenpakket waar niet over heen te springen is, en dat is mijn ervaring. Voldoe je niet aan de eisen is het ook jammer, pindakaas. Ja je mag daar elke dag een kopje koffie drinken, eten, tegen betaling een bed huren (symbolisch bedrag) en dat is het. Voor de rest geen enkel recht.

Ik had het geluk dat ik mij daar wel kon inschrijven, voor mij was het overmacht. Achteraf vond ik het helemaal niet erg, heb dankbaar gebruik gemaakt van hun diensten. Na een tijdje uitgeschreven en de problemen waren voor mij klaar. Op dit punt weet ik alles over het daklozencentrum en hoe die jongens en meiden zich er onder voelen.

Nu nog het probleem van deze man die daar geen aanspraak op kan maken, hij kan ook niet aantonen dat ie voor 2013 in Nederland woonde, en dan wordt alles knap lastig. Een verklaring van iemand die hem 7 lange jaren onder de pannen heeft gehad, beetje gecompliceerd ...maar pak dat lef eens. Ik denk dat TS er nog steeds druk mee bezig is, ik ben zeker benieuwd hoe dit uitpakt.

Gesloten