LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
roelofpots
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2021 06:31

Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door roelofpots »

Mijn zoon is omgekomen bij een huisbrand op 31 december 2020.
Zijn bewindvoerder heeft het overlijden gemeld aan het energie bedrijf delta.
Maar ik kreeg in week zeven een nota toegestuurd of ik de maandelijkse termijnbedrag van de maand februari wil betalen, van de maand januari heb ik geen bericht ontvangen.
Ik heb gebeld met delta, en kreeg te horen dat zijn contract niet was opgezegd en de beëindiging nu zou worden bevestigd,
Daarna verbonden met de debuteren afdeling die zei dat ik maar moet wachten tot maart want dan komt de eind afrekening.
Moet ik de rekeningen betalen voor niet geleverde energie of niet.

[Privégegevens verwijderd.]

J. Deltoer
Berichten: 3087
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Wanneer ze de meterstanden van 31 december gaan gebruiken is dat geen bezwaar. Er wordt dan immers betaald voor het verbruik van 2020. Delta is wel erg traag in deze. Veel sterkte.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Er zal in januari en februari geen of weinig energie gebruikt zijn.
Kennelijk wordt de woning nog niet verhuurd want 2 energiecontracten op hetzelfde adres kan eigenlijk niet.
Ja, u moet de rekening gewoon betalen, contract liep door en wie daarvoor verantwoordelijk was zal moeilijk te bewijzen zijn.
Hoe zit het met de meterstanden want zonder die meterstanden kan er geen eindafrekening opgemaakt worden?

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door 16again »

Heeft de bewindvoerder tijdig contract opgezegd?
Als je de erfenis verwerp, hoef je wellicht helemaal niets te betalen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Cro »

Je betaald niet voor niet geleverde energie, je betaald maandelijks een voorschot en iedere 12 maand worden deze verrekend met het werkelijke verbruik. Heb je meer voorgeschoten dan verbruikt krijg je geld terug, heb je meer verbruikt dan voorgeschoten moet je bijbetalen.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er niet opgezegd is moeten de vaste kosten wel doorbetaald worden. Maar hij had een bewindvoerder, is de eerdere nota niet daar terecht gekomen?

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als er alleen melding gemaakt is van het overlijden, dan blijft het contract bestaan. Het contract komt dan voor rekening van de erfgenamen.

Naast de melding van overlijden, moet ook nog het contract namens de erfgenamen worden opgezegd.

De reden hierachter is dat het overlijden van de contractant in veel gevallen niet betekent dat de dienst ook (meteen) stop gezet moet worden. Het komt allereerst vaak voor dat de partner en/of kind(eren) van een overleden persoon op hetzelfde adres wonen en van de diensten gebruik blijven maken. Het is dan fijn voor de nabestaanden dat in de hectische periode rond het overlijden niet direct voor allerlei verschillende diensten een nieuw contract gesloten moet worden.
En in gevallen waar de overledene de enige bewoner van de woning was, is het vaak zo dat het nog wel even duurt voordat de woning wordt verkocht of weer leeg opgeleverd wordt aan de verhuurder. In die weken of maanden (en soms zelfs jaren) na het overlijden van de bewoner, zullen de nabestaanden normaal gesproken ook nog wel wat energie gebruiken.

In uw verschrikkelijke geval is de woning mogelijk geheel onbewoonbaar en misschien zelfs afgesloten van energie door de netbeheerder. Maar als dat niet kenbaar gemaakt is bij de energieleverancier is het niet vreemd of ongebruikelijk dat het contract na melding van overlijden nog doorloopt op naam van 'de erven van'.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Verschrikkelijk om dit mee te maken.

Het antwoord is meestal ja, maar soms nee.

Bij een koopwoning zal je de energie rekeningen betaald moeten worden totdat de woning is verkocht. Je geeft door op welke datum je bij de notaris zit. Noteer tijdens de overdracht samen met de nieuwe bewoners de meterstanden (indien mogelijk, bij een slimme meter gaat het automatisch maar ook dan is een foto snel gemaakt). Daarna volgt een definitieve afrekening, waarbij je moet betalen of geld terug krijgt.

Bij een huurwoning geld bijna hetzelfde. Je geeft door op welke dag je de sleutels aan de verhuurder (bijvoorbeeld woningbouw of particulier) hebt gegeven. Noteer tijdens de overdracht samen met de verhuurder de meterstanden (indien mogelijk, bij een slimme meter gaat het automatisch maar ook dan is een foto snel gemaakt). Daarna volgt een definitieve afrekening, waarbij je moet betalen of geld terug krijgt.

Als er geen energie contract is, dan heb je grote kans op een boete van de netbeheerder.
Indien je de rekening niet kunt betalen, vraag aan de energie leverancier of hun de kosten omlaag willen doen, of vraag familie of hun jou willen helpen. Alles wat je te veel betaald krijg je terug.

Echter geld dit alleen als jij erfgenamen bent, en de erfenis gaat accepteren. Als jij de erfenis niet gaat accepteren, of geen erfgenamen bent dan zijn de rekeningen NIET voor jou.

Sommige bedrijven proberen na een overlijden zo veel mogelijk geld binnen te harken, omdat ze bang zijn dat er onbetaalde rekeningen blijven indien er geen erfgenamen is.

Noteer welke rekeningen je gaat betalen. Mocht er meerdere erfgenamen zijn (die de erfenis gaan accepteren), dan moeten alle kosten door alle erfgenamen gedeeld worden. Je kunt dit onderling regelen, of overlaten aan de notaris op het moment dat je de erfenis gaat opeisen.
Indien er automatisch incasso wordt betaald, dan is het soms mogelijk dat de rekeningen betaald wordt vanaf de rekening nummer van uw overleden zoon.

Indien het nog niet is gebeurd, wil ik je in contact brengen met stichting Salvage. Bij hun kan je terecht met vragen over de afwikkelingen.
www.stichtingsalvage.nl

Veel sterkte de komende tijd.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Dit verschrikkelijk om te lezen en gecondoleerd met dit verlies. Dit gaat dus om de nalatenschap van jullie zoon. Als de erven een schuld erven uit de nalatenschap, kunnen zij de erfenis ook verwerpen of beneficiair aanvaarden.

Bij beneficiaire aanvaarding accepteert u de erfenis. U wordt erfgenaam. U hoeft de schulden van de overledene niet van uw eigen geld te betalen als u de erfenis beneficiair aanvaardt. U moet de erfenis ‘vereffenen’. Dat zijn de regels voor het regelen van de erfenis.


https://www.juridischloket.nl/familie-e ... anvaarden/

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door scontra »

roelofpots schreef:
26 feb 2021 07:08

Maar ik kreeg in week zeven een nota toegestuurd of ik de maandelijkse termijnbedrag van de maand februari wil betalen, van de maand januari heb ik geen bericht ontvangen.
Het voorschot van januari zal al wel in december zijn geïncasseerd en de bewindvoerder zal februari waarschijnlijk niet betaald hebben. Maar dit kunt u bij de bewindvoerder navragen.
Gewoon februari alsnog betalen en bij de eindafrekening krijgt u alles terug wat in laatste verbruiksperiode teveel is betaald.

Als u februari niet zou betalen dan zal het er alleen maar ingewikkelder op worden om uiteindelijk tot een correcte eindafrekening te komen en zal het de (on)nodige administratieve gedoe met zich brengen,

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

scontra, Waarom zal je de rekeningen betalen als hij onder bewind staat en dus schulden heeft?

Als ik een goeie inschatting maak, dan kan je de erfenis weigeren en dan elke rekening die komt als oud papier zien.

Als u de erfenis weigert, dan hoeft u niet bang te zijn voor deurwaarders.

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... verwerpen/

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Delta energie: rekening betalen na overlijden?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kan om meerdere redenen onder bewind staan. Hoeven dus niet per se schulden te zijn.

Gesloten