LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ester 2020
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2020 18:29

DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Ester 2020 »

Op 27 augustus ontvang ik van het Nederlandse Energieloket, een offerte voor de levering van Gas en Elektra door het bedrijf DGB. Het voorschotbedrag bedraagt 113,10 euro.
Vervolgens ontvang ik van DGB een leveringsovereenkomst op 31 augustus met een voorschotbedrag van 108,18 euro.

Op 3 oktober ontvang ik van DGB een brief met de wijziging van het voorschotbedrag, dit is nu 139,32 geworden. Dat is een verhoging van 28.8% van het voorgestelde bedrag in de leveringsovereenkomst van 31 augustus maar nog steeds een verhoging van 23,2% met het oorspronkelijke bedrag dat was afgesproken met het Nederlandse Energieloket.

Wanneer ik dat had geweten dat ik meer zou gaan betalen dan bij mijn vorige leverancier was ik nooit ingegaan op een wijziging van leverancier. In die brief schrijft DGB dat: "Indien de kleinverbruiker het niet eens is met deze afspraken, dan dient hij dit binnen 14 dagen nadat hij hiervan kennis heeft kunnen nemen, schriftelijk aan de netbeheerder te laten weten". Maar volgens mij heb ik een contract met DGB en niet met de netbeheerder.

Bovendien heb ik volgens het consumentenrecht tot 14 dagen bedenktijd, zie onderstaande gekopieerde tekst: De bedenktijd stopt 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract voor een dienst is gesloten. Volgens de wet mag u tot die tijd zonder reden van de koop af".

Op 7 oktober heb ik contact opgenomen met de klantenservice van DGB met mededeling dat ik niet akkoord ging met de nieuwe afspraken.

Nu eist DGB 2 keer 125 euro als opzegvergoeding, dat is mijn inziens onterecht gezien het bovenstaande verhaal. De automatische incasso heb ik uiteraard stopgezet. Daarover heb ik een mail getuurd maar daarover wordt inhoudelijk niet op ingegaan. En nu krijg ik vandaag een brief waarbovenop de opzegvergoeding ook nog eens 40 euro wordt verlangd wegens te late betaling.

Mijn vraag is is een leveringsovereenkomst een contract en mag dit eenzijdig worden gewijzigd door de leverancier?

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een voorschot zegt helemaal niets over de kosten. Wellicht hebt u een slimme meter en verbruikt u meer waardoor de voorschotten niet meer gelijk lopen met het verwachte verbruik. Sowieso gaan een aantal vaste en verplichte kosten omhoog die doorberekend mogen worden.

Als u puur bent overgestapt vanwege de voorschotten, dan kan het nog wel eens duur uitpakken voor u. Prijzen vergelijk je op de verbruikskosten en de vaste kosten. Ik kan u zo een aanbod doen van een maandbedrag van €10,- voor gas en elektra. Maar na 12 maanden moet dan echt een flinke smak bijbetalen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ja, een leveringsovereenkomst is een contract en in de leveringsvoorwaarden moet u kunnen lezen wat men eventueel eenzijdig mag aanpassen. Sowieso is het voorschot maar een voorschot en zegt dat slechts indirect wat over de kosten. Wat u eventueel te veel betaald heeft krijgt u terug (en vice versa natuurlijk)

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat voor voorschotten betaalde u bij andere leveranciers en moest u bij de jaar afrekening dan nog bijbetalen of kreeg u geld terug.
Het zal nu wel niet heel veel anders zijn en zult voor dat voorschot van €139,32 wel ongeveer na kunnen gaan of u straks bij de jaar afrekening moet bijbetalen of geld terug krijgt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
17 dec 2020 14:43
Wat u eventueel te veel betaald heeft krijgt u terug
Dat is niet zo vanzelfsprekend, als de energie leverancier failliet gaat. Herinner ik me van Energieflex.

Al komen er meer mensen in de problemen als ze achteraf fors moeten bijbetalen

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door berndv »

U kunt gewoon zelf uw voorschot verlagen:
https://www.dgbenergie.nl/avada_faq/ik- ... -moet-dit/
Het kan zijn dat uw verbruik anders wordt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren doordat u uitbreiding krijgt of dat uw stal, wegens welke reden dan ook, (tijdelijk) leeg staat. In dit geval is het verstandig een voorschotwijziging door te geven. Hierdoor komt u niet voor verrassingen te staan bij de jaarnota. U kunt uw voorschot eenvoudig aanpassen door contact op te nemen op nummer 088 018 04 00, keuze 1 en 2.
Maar dan kunt u beter wel uw logingegevens voor dit forum goed bewaren, zodat u volgend jaar als de eindafrekening binnen is een nieuw topic te openen vanwege het bedrag dat u bij moet betalen op de jaarafrekening.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
17 dec 2020 15:14
DeZevendeHenk schreef:
17 dec 2020 14:43
Wat u eventueel te veel betaald heeft krijgt u terug
Dat is niet zo vanzelfsprekend, als de energie leverancier failliet gaat. Herinner ik me van Energieflex.
Eens, je kunt hier ook niets opschrijven onder alle mitsen en maren te noemen. :D
Anderzijds heb ik nog nooit een energieleverancier gehad waar ik het voorschotbedrag niet in mijnenergieleverancier.nl kon volgen en kon aanpassen als dat uit de pas ging lopen. En mocht dat bij DGB niet kunnen dat kan TS dan niemand anders verwijten als zichzelf.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door ateurlings »

Een energiebedrijf zal het voorschot altijd voorzichtig dus aan hoge kant inschatten. U kunt altijd het voorschot (binnen bepaalde grenzen) aanpassen.
Ik zet het altijd te laag omdat ik bijbetalen geen probleem, maar sommige mensen zetten het bewust te hoog omdat ze het als een soort spaarpotje zien.

Het werkelijk tarief wat u betaald staat in het contract. Dat is wat u moet vergelijken. Niet het voorschotbedrag

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door Franskia »

Ik beperk me hier tot het voorschotbedrag. Zelf houd ik dit bij de leverancier zo laag mogelijk en zet zelf iedere maand een bedrag op een spaarrekening. Op deze manier kan ik altijd de jaarafrekening betalen en ben ik geen geld kwijt als de leverancier failliet gaat en mijn aan hem betaalde voorschotten "weg" zijn. Zo doe ik het ook met alle andere zaken, ik reken dit om per maand en zet dit geld weg. Op deze manier zijn mijn maandlasten altijd gelijk. Het is even werk maar uiteindelijk houd je geld over als je het slim aanpakt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: DGB Energieleverancier wijzigt voorschotbedrag

Ongelezen bericht door scontra »

Ester 2020 schreef:
16 dec 2020 18:53
Op 27 augustus ontvang ik van het Nederlandse Energieloket, een offerte voor de levering van Gas en Elektra door het bedrijf DGB. Het voorschotbedrag bedraagt 113,10 euro.
Vervolgens ontvang ik van DGB een leveringsovereenkomst op 31 augustus met een voorschotbedrag van 108,18 euro.

Mijn vraag is is een leveringsovereenkomst een contract en mag dit eenzijdig worden gewijzigd door de leverancier?
Ze hadden het voorschotbedrag ook op een tientje kunnen zetten, mar dan was u toch hopelijk niet op de gedachte gekomen dat u energie geleverd kreeg voor een tientje per maand en dat daar dan de kous mee was afgedaan.
Met een laag voorschotbedrag worden onnadenkende potentiele klanten door de colporteur over de streep getrokken om op de aanbieding in te gaan.
Het enige wat telt is uw jaarverbruik en daar wordt u over afgerekend.

:idea: maak eens een vergelijk met de cijfers van uw voorgaande energieleverancier en u zult aardig op het zelfde jaarbedrag voor het gebruik uitkomen.

Gesloten