DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Silver18
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2021 17:02

DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Silver18 »

Op 14 oktober heb ik een ongeopende bestelling via DHL retour gestuurd naar de webshop. Ik heb online bij DHL een verzendlabel gekocht, waar ik mijn adresgegevens en die van de webshop plus onze emails moest invullen. Vervolgens heb ik het pakket bij een DHL punt afgeleverd en kreeg ik een verzendbewijs mee. De volgende middag (15-10-2021) kreeg ik een bevestigingsmail van DHL dat het pakket bij de webshop was afgeleverd.

Op 21-10-2021 heb ik telefonisch contact gehad met de webshop, om te vragen wanneer ik het geld (€137,50) kon terug verwachten op mijn rekening, n.a.v. mijn retour. De webshop gaf aan mijn product niet te hebben ontvangen, dat zij altijd moeten tekenen voor het ontvangen van retourpakketten en dat zij mij enkel het geld kunnen terugstorten als ze het product terug hebben, of van DHL een bewijs van tekenen hebben.

Vervolgens heb ik DHL gecontacteerd om te te vragen naar het bewijs van tekenen, echter gaven zij aan dat er niet voor getekend hoefde te worden. Ook zou volgens hen de webshop het onderzoek naar het pakket moeten starten en kon ik dat niet als particulier. Dit heeft de webshop gedaan en wij zijn nu in afwachting.

Omdat ik elk moment kan bevallen, wil ik alvast voorbereid zijn welke stappen ik kan ondernemen als het pakket niet terug gevonden wordt. Ik heb namelijk een bewijs van verzenden en de mail van DHL dat het in ontvangst is genomen, maar de webshop ontkend het product te hebben ontvangen. Het is dus nu het woord van DHL vs. die van de webshop. Wat kan ik hier juridisch mee als het pakket niet terug gevonden wordt?

*** Achteraf advies over dat ik aangetekend had kunnen sturen heb ik nu niks aan. Ik heb ook niet hoeven tekenen voor het in ontvangst nemen, vandaar dat ik dat retour ook niet heb gedaan. Ik ging er immers vanuit dat een track&trace voldoende was, gezien ik altijd via deze weg pakketjes verstuur.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door kuklos »

Je hebt gebeld met de webshop. Leuk, maar heb je niks aan. Een webshop zal ook een mailadres hebben. Stuur de webshop de mail van DHL met daarin de ontvangstbevestiging door en verlang van ze dat zij (de webshop dus) het uit gaan vechten met DHL en jij nu je geld terug wil hebben.
Niet meer bellen, zorg dat je een zogenaamde "paper trail" hebt, dus iets wat je kan overleggen als bewijs. Emails dus.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan altijd naar de rechter. Je hebt de koop herroepen en dit schept een verplichting voor de webwinkel om het bedrag zo spoedig mogelijk terug te betalen. Je kunt voor het eerst pas in rechte afdwingen op het moment dat je de webwinkel hebt voorzien van bewijs van verzending of op het moment dat zij het product hebben terug ontvangen. Als je naar de rechter gaat dan moet je bewijs van verzending en bezorging als bijlagen bijvoegen.

De verjaringstermijn is twee jaar, denk ik.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door kuklos »

Mensen die hier hulp vragen hebben niet zo heel veel aan dergelijke "wat moet ik doen" adviezen, zonder de uitleg hoe ze het moeten doen.
alfatrion schreef:
23 okt 2021 17:05
Je kan altijd naar de rechter.
Hoe moet TS dit doen?
alfatrion schreef:
23 okt 2021 17:05
Je hebt de koop herroepen ....
Hoe moet TS dit doen?
alfatrion schreef:
23 okt 2021 17:05
Je kunt voor het eerst pas in rechte afdwingen op het moment dat je de webwinkel hebt voorzien van bewijs van verzending of op het moment dat zij het product hebben terug ontvangen.
Ook hier weer, hoe moet TS dit doen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als het ts niet helder is, zal hij het vast wel vragen. Niemand is uiteraard verplicht om bij de eerste post een compleet en volledig juridisch advies uit te werken. Kortom, dit soort kritiekposts zijn niet constructief.

Dorfje
Berichten: 90
Lid geworden op: 08 mei 2017 00:21

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Dorfje »

Moneyman schreef:
23 okt 2021 21:59
Als het ts niet helder is, zal hij het vast wel vragen.
Denk dat TS een vrouw is gezien dat TS _elk moment kan bevallen_. :wink:

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Nevyn »

Dorfje schreef:
24 okt 2021 00:31
Moneyman schreef:
23 okt 2021 21:59
Als het ts niet helder is, zal hij het vast wel vragen.
Denk dat TS een vrouw is gezien dat TS _elk moment kan bevallen_. :wink:
Dat zijn in deze tijd van LHBT gevaarlijke aannames :D

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Als er niet voor ontvangst getekend hoeft te worden heb je dan wel 'bewijs' dat het afgeleverd is?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dorfje schreef:
24 okt 2021 00:31
Moneyman schreef:
23 okt 2021 21:59
Als het ts niet helder is, zal hij het vast wel vragen.
Denk dat TS een vrouw is gezien dat TS _elk moment kan bevallen_. :wink:
De “hij” slaat terug op het woord “topicstarter”, en dat mag zowel mannelijk als vrouwelijk zijn :wink:

taxikemperman
Berichten: 629
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door taxikemperman »

TS heeft een verzendlabel gekocht, geprint en het pakket verstuurd.
Hierdoor is hzij de opdrachtgever aan DHL en zal hzij een klacht moeten indienen en is de webshop dus geen partij

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door cherokee »

taxikemperman schreef:
24 okt 2021 18:24
TS heeft een verzendlabel gekocht, geprint en het pakket verstuurd.
Hierdoor is hzij de opdrachtgever aan DHL en zal hzij een klacht moeten indienen en is de webshop dus geen partij
TS heeft ook een mail van DHL dat het pakket is afgeleverd. De webshop, die volgens jou geen partij is, ontkent dat.
Wat moet TS dan nog doen? DHL zegt ja, Webshop zegt nee.
Mooie boel is het dan: Jij stuurt mij een pakket, DHL zegt we hebben het afgeleverd, ik zeg nee hoor. Jij bent je geld en je pakket kwijt en ik heb een gratis pakket.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door alfatrion »

In de overeenkomst tussen DHL en TS is de webshop inderdaad geen partij. In die overeenkomst is de verklaring van DHL een partijverklaring, die niet gebruik kan worden in haar voordeel.

In de overeenkomst tussen de verkoper en TS is de webshop uiteraard wel een partij. Strikt genomen is de verklaring hier geen partijverklaring, maar DHL heeft natuurlijk wel een sterk belang bij een bepaalde uitkomst.

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door cherokee »

Ja, maar nu even nuchter geredeneerd:
TS geeft DHL een opdracht.
DHL mailt TS: opdracht uitgevoerd.
Webshop zegt: Helemaal niet.
DHL zegt: ja hoor.

Het kan toch nooit zo zijn dat TS het slachtoffer wordt van de tegenstrijdige verklaringen van DHL en Webshop?
In dat geval ben je nooit meer ergens zeker van en ben je altijd de pineut, ongeacht wie er gelijk heeft.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Moneyman »

cherokee schreef:
25 okt 2021 12:03
Het kan toch nooit zo zijn dat TS het slachtoffer wordt van de tegenstrijdige verklaringen van DHL en Webshop?
Mijn ervaringen met stellingen die beginnen met "het kan toch niet zo zijn dat ..." is dat het dan vrijwel altijd gaat om zaken die wél blijken te kunnen.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

De vraag is dus wat een verklaring van DHL waard is als ze daar geen handtekening bij kunnen laten zien.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

fonsflons schreef:
25 okt 2021 12:29
cherokee schreef:
25 okt 2021 12:03
Ja, maar nu even nuchter geredeneerd:
TS geeft DHL een opdracht.
DHL mailt TS: opdracht uitgevoerd.
Webshop zegt: Helemaal niet.
DHL zegt: ja hoor.

Het kan toch nooit zo zijn dat TS het slachtoffer wordt van de tegenstrijdige verklaringen van DHL en Webshop?
In dat geval ben je nooit meer ergens zeker van en ben je altijd de pineut, ongeacht wie er gelijk heeft.
Tuurlijk kan dit wel, want andersom kan werkt het ook zo. Als de klant zegt niets ontvangen te hebben, de webshop zegt verzonden te hebben en DHL zegt geleverd te hebben.
En wat is de status dan, krijgt de klant dan gelijk of de webshop?

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

fonsflons schreef:
25 okt 2021 15:28
Feitelijk heb je dus weinig aan een track&trace zonder handtekening.
Dat is mijn conclusie dus ook maar ik heb het gevoel dat mensen daar niet aan willen. Als je geen handtekening van de ontvanger hebt heb je eigenlijk niets, dat geldt voor de leverancier bij verzenden en symmetrisch dus ook voor de klant bij retourneren.
De uitzondering lijken gevallen te zijn waarin de leverancier reeds het transport heeft bepaald en betaald en het inleverbrwijs afdoende is omdat daar de leverancier opdrachtgever is.

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Jablan »

Zien jullie niet iets over het hoofd? Bij track & trace wordt ook de gps-positie bij aflevering vastgelegd.

DeZevendeHenk
Berichten: 771
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Jablan schreef:
25 okt 2021 20:03
Zien jullie niet iets over het hoofd? Bij track & trace wordt ook de gps-positie bij aflevering vastgelegd.
Dat is mooi, dus als die webwinkel zegt, u zegt dat u het niet ontvangen heeft en u heeft ook niet getekend maar het pakket is wél bij u in de buurt geweest dan zeg jij, nou ok dan maar, die GPS zegt alles, ik zal me wel vergist hebben?

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: DHL geeft aan retourpakket afgeleverd, webshop ontkent

Ongelezen bericht door Jablan »

De GPS laat zien op welke plek het pakket gescand is. Dan is de bezorger op die plek geweest. Lijkt mij een behoorlijk sluitend systeem.

Gesloten