LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Economische waarde cv-ketel berekenen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
john.hogerheijde
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2020 17:12

Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door john.hogerheijde »

Ik heb in 2010 een combi ketel aangeschaft via Feenstra. Ik was van mening voor de duur van 10 jaar. Begon met Euro 37,00 per maand. Op dit moment reeds opgelopen naar 43 Euro per maand. Ik was van mening en in de veronderstelling dat na de huurperiode de ketel van mij zou zijn. Echter nu blijkt dat Feenstra over twee jaar nog een vergoeding wenst voor de economische waarde van de ketel. Feenstra geeft aan dat dit Euro 230,00 bedraagt. Hoe bereken ik de economische waarde? Ik heb nu reeds in 10 jaar de ketel inclusief aansluiting reeds dubbel en dwars betaald. Maar ja de kleine lettertjes. Wie kan mij hierover informeren. Afkopen nu kost alsnog alle maanden aan kosten die ik nog moet betalen. Dus 43 euro x 24 maanden plus 10%. Wie weet wat de regels zijn en hoe de economische waarde word berekend voor een CV ketel van dan 12 jaar oud

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U betaalde voor aanschaf, renteverlies en onderhoud + alle storingen dus alles in 1.

En na 12 jaren willen ze voor oude kachel nog een restbedrag hebben, bedrag vergeten.
dit is een hele dure ketel geweest, ze verliezen nu vele boze klanten en als je pech hebt en veel storingen heb je geluk dat je niets hoefde te betalen.

Bij tekenen contract eerst rustig lezen en dat kan half uurtje duren, met kleine letters en loep die ik gebruik meer als uur en dan zal die man boos weglopen.... maar nooit zomaar tekenen voor een dergelijke grote en dure firma.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @ john.hogerheijde, uiteindelijk gaat het natuurlijk niet om een mening of veronderstelling maar wat er in een contract is afgesproken.
Ik denk dat u er niets mee opschiet om nu uit te zoeken naar de economische restwaarde.
Bovendien is daar niet één allesbepalende richtlijn voor.
Maar als je bijvoorbeeld bij Allianz kijkt https://www.allianz.nl/content/dam/onem ... 29-350.pdf
dan gaan die uit van een levensduur van een A-merk ketel van 18 jaar met een afschrijvingspercentage van 5,5% per 12 maanden.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hebt u de ketel aangeschaft of gehuurd? Daar zit nogal een verschil in. Bij aanschaf is het uw eigendom, bij huur niet. En na afloop van de huurperiode is het natuurlijk ook niet uw eigendom. Als u een huis huurt is deze ook niet ineens eigendom na een x aantal jaar.

Na afloop van het contract kan u deze oude ketel kopen, maar ook zelf op stap gaan voor een andere ketel. Huren is altijd duur.

Ik snap niet wat u bedoeld met een extra bedrag voor de economische waarde. Normaal huurt men voor een vaste periode en na die periode kan je de ketel overnemen tegen een bedrag, een nieuwe huren of een nieuwe kopen. Tussentijds extra betalen lijkt mij dan ook sterk.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u bij afkoop nog alle bedragen in één keer zou moeten betalen, zou ik met dat contract maar doorgaan. Anders lopen ze helemaal zonder wat voor moeite dan ook binnen.

En als er problemen komen met die ketel komen die juist als die ouder is.

Ja, zo’n huurkoopcontract is superduur, dat hebt u helaas gemerkt.

Ik weet niet of u volgens het contract verplicht bent die ketel over te nemen tegen nog weer een flink bedrag, maar als dat niet het geval is, zou ik maar proberen in die twee jaar ca. € 1.200 bij elkaar te sparen en zelf een cv te kopen bij een normaal bedrijf en dus niet Feenstra. En dan hebt u daarna zeker de eerste twee jaar ook helemaal geen onderhoudscontract nodig.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door berndv »

john.hogerheijde schreef:
06 feb 2020 17:29
Ik was van mening en in de veronderstelling dat na de huurperiode de ketel van mij zou zijn.
dat zou terug te vinden moeten zijn in het huurcontract.
john.hogerheijde schreef:
06 feb 2020 17:29
Begon met Euro 37,00 per maand. Op dit moment reeds opgelopen naar 43 Euro per maand.
vaak is zo'n maandbedrag opgebouwd uit meerdere onderdelen. Een deel is huur van de ketel en een deel zal het (verplichte) onderhoudscontract zijn. Ik zou verwachten dat het deel huur niet (veel) zal veranderen en waarschijnlijk het onderdeel onderhoudscontract wel, dat zal aan inflatie onderhevig zijn.

Om te bepalen wat de eventuele restwaarde is, kunt u kijken naar wat u aan huur per maand betaalde, dit vermenigvuldigt u met het aantal maanden dat u betaald heeft, en verrekend u met het bedrag dat de ketel kostte. Onder de streep zou u dan precies moeten weten wat de restwaarde is.

Houd er ook rekening mee dat u niet alleen een kale ketel heeft gekocht. Tenminste, ik verwacht niet dat ze de doos bij u voor de deur hebben gezet en succes hebben gewenst met het aansluiten. Wat ik bedoel is dat, naast de aanschaf van de ketel, er ook een bedrag gerekend zal zijn voor de installatie van de ketel.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door Moneyman »

john.hogerheijde schreef:
06 feb 2020 17:29
Ik was van mening en in de veronderstelling dat na de huurperiode de ketel van mij zou zijn.
Vanwaar deze veronderstelling? Ik heb nog nooit een huur(!!)contract gezien waarbij de eigendom aan het eind van de huur (om niet) overgaat naar de huurder.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door scontra »

john.hogerheijde schreef:
06 feb 2020 17:29
Ik heb in 2010 een combi ketel aangeschaft via Feenstra. Ik was van mening voor de duur van 10 jaar. Begon met Euro 37,00 per maand. Op dit moment reeds opgelopen naar 43 Euro per maand. Ik was van mening en in de veronderstelling dat na de huurperiode de ketel van mij zou zijn. Echter nu blijkt dat Feenstra over twee jaar nog een vergoeding wenst voor de economische waarde van de ketel. Feenstra geeft aan dat dit Euro 230,00 bedraagt.
Eerste foutje was om met Feenstra in zee te gaan.
Tweede foutje was om een huurovereenkomst aan te gaan en dat zonder de moeite te hebben genomen om u van de daarbij behorende voorwaarden op de hoogte te stellen.
En het derde foutje is dat u meent de economische waarde te kunnen berekenen en/of vast te stellen, maar dat is geenszins het geval, want ook dat heeft Feenstra al voor u gedaan.

Advies :
Contract netjes uitdienen en de afkoopsom aan Feenstra betalen.
Ruim voor het einde van de huurovereenkomst (lees in de voorwaarden) het service-contract met Feenstra beëindigen.
Ga voor het vervolg-onderhoud naar een plaatselijke installateur, maar stel u wel eerst op de hoogte wat wel en vooral niet onder het onderhoudscontract valt.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Economische waarde cv-ketel berekenen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zeg op tijd de huur van deze ketel op zodat u niet aan een verlenging vastzit en regel dus op tijd een nieuwe ketel die uw eigendom is...

eerste 2 jaar trouwens geen servicekontrakt afsluiten, u hebt dan nog garantie...

Gesloten