Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
MLE
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2021 22:39

Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door MLE »

Op 4 februari heb ik via 'mijnaansluiting' een aanvraag gedaan om water, gas en elektrameters te verplaatsen i.v.m. herinrichten van onze tuin.

In die aanvraag heb ik aangegeven dat we op een woonark wonen en dat het dus geen standaard verplaatsing betreft (huidige aansluitingen zitten in een dichte meterkast in de schuur) en dat het wellicht handig is dat er iemand komt schouwen. Niets meer gehoord.

Ondertussen wel contact met Liander over de geschikte gas/elektrakast die we aan moesten schaffen. verschillende keren gevraagd wanneer de aannemer zou komen, maar de aanvraag was nog niet eens verstuurd naar de aannemer (die had ik uiteindelijk ook maar gebeld).

Inmiddels is vorige week de hovenier aan de tuin begonnen. heeft de schuur afgebroken, maar vanzelfsprekend de meterkast laten staan. die hebben wij zo goed mogelijk gestut en ingepakt in een bouwdekzeil. Na de storm van vorige week bleek toch dat hij omgewaaid was. meterkast rustte op de buitengasmeterkast. kon geen kwaad hadden wij geconstateerd.

Ik heb er een foto van gemaakt en gemaild naar Liander met de vraag dat de tijd nu toch wel begon te dringen en wanneer de aannemer de opdracht zou ontvangen. Mail van Liander dat het een onveilige situatie betrof. ze hadden de storingsdienst ingeschakeld. die heeft dezelfde middag (29 maart, ze waren er heel snel) het elektra afgesloten en zijn weer weggegaan.

Omdat wij op een woonark een rioolpomp hebben die het afvoerwater oppompt naar het riool, zaten we dus eigenlijk in een onbewoonbare woning. Liander gaf niet thuis. niemand kon mij helpen. ik kreeg niemand te spreken die me verder kon helpen. het enige antwoord was: schakel maar een installateur in. dan komen wij binnen 3 tot 4 weken weer aansluiten.

Uiteindelijk heb ik een e-mail naar de directeur gestuurd en werd ik teruggebeld door een woordvoerder. die bleef bij het standpunt van Liander dat ze het recht hebben om in een onveilige situatie af te sluiten. Dat geloof ik best. maar het lijkt mij dat ze ons niet zomaar af kunnen sluiten. Volgens mij moeten ze ons de kans geven om te herstellen, voordat ze afsluiten. En wat is 'onveilig'?

Volgens Liander bepaalt een erkend installateur dat. uiteindelijk hebben we een installateur bereid gevonden met spoed te komen. die vond het allemaal wel meevallen. meterkast beter stutten en een dakje erop en het was wat hem betreft 'veilig'. Liander is na veel geruzie bereid gevonden om de boel weer te laten aansluiten.

Ik heb wel een aansprakelijkstelling ontvangen omdat schade aan hun meter toegebracht zou hebben. Lijkt mij eigenlijk dat wij gecompenseerd zouden moeten worden. wij hebben 3 dagen in een onbewoonbaar huis gezeten. koelkast- en vriezerinhoud kunnen weggooien. afhaalmaaltijden moeten regelen, niet kunnen douchen, geen verwarming aan kunnen zetten en niet kunnen werken (geen internet).

Daarnaast nooit een schriftelijke reactie op mijn e-mail ontvangen. Heel slecht dus. Hoor graag hoe dit nu zit.
Laatst gewijzigd door Radar op 04 apr 2021 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Witregels

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mij lijkt het logisch dat je pas gaat slopen als alles rond elektra en gas geregeld is. Ik heb geen idee hoe lang de aanvraag normaal duurt, maar binnen 2 maanden alles regelen is kort.

Ik denk dat wij op het forum niet kunnen oordelen of het echt een gevaarlijke situatie was of niet. Daarover zal eventueel een rechter kunnen oordelen. Ik denk dat je daar bod zal vangen, tenzij je goeie bewijs hebt.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had die hovenier nog maar even laten wachten. Een meterkast die gestut moet worden en afgedekt met een bouwzeil, is natuurlijk verre van veilig.

Mijns inziens hebt u deze toestand zelf over u afgeroepen door zo’n haast te hebben.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
04 apr 2021 17:40
De aannemer heeft in opdracht van u het schuurtje afgebroken voordat de meterkast verplaatst werd.
Dat was de hovenier. De aannemer is nog niet geweest. Waarbij ik me afvraag wat het nut is om die schuur te slopen, doordat de meters daar nog stonden kon je met de grond toch nog niks doen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Onze ervaring: bestaande aansluiting werd eerst omgezet naar een bouwaansluiting (vanaf dat punt ben je zelf verantwoordelijk), daarna zijn de kabels en leidingen goed verlegd, overige grondwerkzaamheden uitgevoerd en op het einde hadden we de keuze: bouwaansluiting laten staan of terug naar de gebruikelijke aansluiting.

In jouw situatie valt het 'meedenken' van Liander behoorlijk tegen. Kent dit bedrijf wel zo'n optie? Zet alles nog een keer op papier en stuur dit zowel per post (ontvangstbevestiging, aangetekend of als brievenbuspakje) als per mail naar dit bedrijf, inclusief jouw claim omtrent geleden schade. Geen garantie op succes, wel een eerste stap richting communiceren en oplossen.

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ligt er natuurlijk maar helemaal aan wat voor gegevens er bij die aanvraag zijn verstrekt.

Wellicht wilde de Ts éénmaal kosten besparen.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Smartje »

@MLE
Wat verwacht u nu van het Forum?
Alle informatie vindt u op de site van Liander!
U heeft op eigen initiatief gehandeld.
De meterkastopstelling heeft U zelf blootgesteld aan weersomstandigheden.
De "storingsmonteur" heeft gehandeld volgen regels van Liander.
Het is zijn taak niet om de Meterkast te herstellen.
En de meterkast "stutten, inpakken met een dekzijl en dakje erop" klink ook wel redelijk VEILIG .
Compensatie kunt u zeker verwachten:
Met een factuur van Liander voor de "schade" .
En een tegeneis naar Liander? met de door u aangeleverde gegens kunnen?
Daar kunnen onze Forumleden met Wetskennis misschien nog een advies in geven.

Ivo.w
Berichten: 1746
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

De doorlooptijd van een aanvraag voor het wijzigen van uw aansluiting is 18 weken. U had dus simpelweg geduld moeten hebben, of veel eerder uw aanvraag moeten indienen. Hoewel ik door mijn ervaringen een gruwelijke hekel heb aan Liander en haar werkwijzen, zie ik niet waarom Liander dit proces nu moet versnellen voor uw specifieke situatie. U heeft immers zelf werkzaamheden gestart die hebben geleid tot de spoed-afsluiting.

Een meterkast (en dan met name elektra) die 'gestut is en is afgedekt met zeil' klinkt mij niet als een veilige situatie. Ook het feit dat u zelf foto's naar Liander heeft gestuurd "omdat er nu echt wel haast bij was", zeggen wij dat u zich ervan bewust was dat de door u (uw hovenier) gecreëerde situatie zeker niet veilig genoeg was om de normale doorlooptijd van uw aanvraag voor het wijzigen van de aansluitingen nog langer af te wachten.
De spoed monteur die Liander gestuurd is, is er alleen om datgene te doen wat nodig is om weer een veilige situatie te creëren. Kennelijk was uw schuurtje dusdanig ver afgebroken dat er een veilige werkende aansluiting niet meer mogelijk is op die plaats.

Als u het mij vraagt met de informatie die ik hier heb, heeft Liander correct gehandeld door u af te sluiten en daarmee het gevaar voor iedereen die uw perceel betreedt of in de directe omgeving verblijft weg te nemen.

Liander heeft nu nog ongeveer twee maanden de tijd om uw aanvraag voor het verplaatsen van de aansluitingen af te ronden. Maar let op: dat kan uitsluitend naar uw tevredenheid gebeuren, wanneer u tijdig zorgt voor een nieuwe meterkast die aan de geldende eisen voldoet. Want zonder goede meterkast die aan alle huidige eisen voldoet MAG Liander de aansluiting op de nieuwe plek niet realiseren. En wordt uw aanvraag on hold gezet.

Mijn tip voor de besteding van deze 2e paasdag: maak een lijst met alle namen en telefoonnummers van aannemers en installateurs in uw regio. En de tip voor morgen: bel al deze bedrijven op, net zo lang tot u een bedrijf heeft gevonden wat op korte termijn een goedgekeurde meterkast bij u kan plaatsen. Van de juiste afmetingen, met de juiste invoer-bochten, met de gas en elektra leidingen naar uw woonboot reeds aangesloten, met de gasleidingen middels druktest gecontroleerd door de aannemer/installateur want anders wordt gas mogelijk alsnog niet aangesloten. Met een groepenkast voor de elektra die aan de laatste eisen voldoet, dus niet uw oude groepenkast laten verplaatsen.

Misschien heeft u geluk en kan Liander zo binnen 2 tot 4 weken de nieuwe aansluitingen realiseren. Maar gezien alles wat er nog bij komt kijken wat u eerst zelf moet regelen, kan het zomaar langer duren.

En aangezien u de hovenier opdracht heeft gegeven om het schuurtje waar de oude installaties hingen alvast te slopen, bent u zelf verantwoordelijk voor alle extra kosten die u nu moet maken. Liander heeft haar wettelijke taak uitgevoerd: het waarborgen van de veiligheid.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door kweenie »

MLE schreef:
04 apr 2021 17:13
Ik heb wel een aansprakelijkstelling ontvangen omdat schade aan hun meter toegebracht zou hebben. Lijkt mij eigenlijk dat wij gecompenseerd zouden moeten worden. wij hebben 3 dagen in een onbewoonbaar huis gezeten. koelkast- en vriezerinhoud kunnen weggooien. afhaalmaaltijden moeten regelen, niet kunnen douchen, geen verwarming aan kunnen zetten en niet kunnen werken (geen internet).
Dan zou je degene die voor deze situatie heeft gezorgd inderdaad aansprakelijk kunnen stellen. Dat zal de hovenier zijn, of degene die de hovenier opdracht heeft gegeven. Wie zou dat nou zijn...?

Het is niet aan jou om te bepalen of iets een 'onveilige situatie' is of niet. We hebben in Nederland vrij strenge regels voor wat betreft meterkasten en werk aan hoofdleidingen. Dat is niet voor niets. Mede doordat dit zo streng geregeld is, hebben we in Nederland relatief weinig last van storingen en uitval. Als je ongeduldig bent en vast de boel wilt gaan slopen, zorg er dan op zijn minst voor dat de nieuwe, tijdelijke situatie aan de normen voldoet. Doe je dat niet, dan neem je dus willens en wetens zelf het risico dat de netbeheerder ingrijpt.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

MLE schreef:
04 apr 2021 17:13

Volgens Liander bepaalt een erkend installateur dat. uiteindelijk hebben we een installateur bereid gevonden met spoed te komen. die vond het allemaal wel meevallen. meterkast beter stutten en een dakje erop en het was wat hem betreft 'veilig'. Liander is na veel geruzie bereid gevonden om de boel weer te laten aansluiten.
Dus voordat je de meterkast beter had gestut en een dakje erop had gezet was er dus een onveilige situatie. Logisch toch dat Liander de boel heeft afgesloten. Veiligheid voor alles lijkt me. Of had je de gevolgen van een onveilige situatie geaccepteerd? Bijvoorbeeld een flinke brand door een gaslek of kortsluiting. Als je genoeg geld achter de hand hebt kan dat natuurlijk. Alleen wel zonde van het geld.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door sjohie »

Na een paar serieuze calamiteiten de afgelopen jaren, heeft de overheid samen met de graafketen een aantal strengere afspraken gemaakt. Vooral die in Diemen in september 2014 heeft veel veranderingen in gang gezet. Een van de speerpunten daarvan, zijn je raad het al, de huisaansluitingen. Deze zijn soms 60+ jaar oud, en die doen het zolang er niemand aan zit, maar zijn erg gevoelig voor aanpassingen. In dit geval troffen ze een elektriciteits- en gasaansluiting, door een storm beschadigd, en dmv een stuk landbouwzeil "beschermd" tegen de elementen.

Als u trouwens een graafmelding had gedaan, of laten doen door de hovenier, was de netbeheerder via die route ook met u in contact getreden. Als er mechanisch grond is geroerd, dus met een graafmachine is gewerkt, was dat overigens een wettelijke verplichting geweest.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Elektra en gas afgesloten door Liander i.v.m. een 'onveilige situatie', mag dit?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

simpel, u had moeten wachten met slopen tot Liander de meters had omgezet en daarmee de aansluitingen, u was wat ongeduldig en dacht ik begin maar vast maar dit soort bedrijven hebben een planning en u had u moeten voegen naar die planning....

Gesloten