LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door grun »

Ik waag me niet aan voorspellingen over de uitkomst van eventuele juridische procedures door TS, maar bedrijven die de opzegboete aan de vorige leverancier betalen zijn nooit de goedkoopste. Linksom of rechtsom betaalt de klant die boete zelf door hogere tarieven van de afgenomen energie, het is een sigaar uit eigen doos.

https://www.welkeenergieleverancier.nl/ ... eranciers/

Ik blijf van mening dat 1-jarige contracten het goedkoopst zijn. Dat contract netjes uitdienen en dan ieder jaar overstappen.

DeZevendeHenk
Berichten: 787
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

grun schreef:
10 nov 2020 19:08
Ik blijf van mening dat 1-jarige contracten het goedkoopst zijn. Dat contract netjes uitdienen en dan ieder jaar overstappen.
Een waarheid als een koe, ik ben tot exact dezelfde conclusie gekomen en handel daar tegenwoordig naar, maar niet relevant als de vraag is "Mag Eneco die boetebetaling terugeisen?"

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Lady1234 schreef:
10 nov 2020 01:01
Mooi dan toch? Op naar de geschillencommissie. Wat houdt u tegen? En straks weer voortijdig overstappen, dat zal ze leren.
Wat me inhoudt is dat de geschillencommissie me 125 euro kan gaan kosten. Ik heb het aan mn jurist voorgelegd maar die doet er niets mee

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

alfatrion schreef:
10 nov 2020 13:11
Ik zou zelf gewoon het geld storneren en het bedrag over maken dat ik vind dat ik verschuldigd ben. De tegenpartij mag dan lekker naar de geschillencommisie gaan.
Dat zou natuurlijk kunnen. Eneco zegt dat de geschillencommissie hun in t gelijk steld, heb daar het bewijs van gevraagd

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

grun schreef:
10 nov 2020 19:08
Ik waag me niet aan voorspellingen over de uitkomst van eventuele juridische procedures door TS, maar bedrijven die de opzegboete aan de vorige leverancier betalen zijn nooit de goedkoopste. Linksom of rechtsom betaalt de klant die boete zelf door hogere tarieven van de afgenomen energie, het is een sigaar uit eigen doos

Dat valt best mee. Hoeveel je betaald bepaald je verbruik. De kosten verschillrn niet zoveel.

Ik gebruik 10 maanden per jaar 1 kuup gas per maand en ook veel minder energie dan gemiddeld. N trui en n kopje warme thee doet wonderen.

Maar daar gaat het in deze niet over.
Eneco heeft de door hun uitbetaalde boetevergoeding terruggeëist en dat mag niet. Zo simpel is dat

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als u de wet aan uw kant hebt, kunt u naar de geschillencommissie, zo simpel is dat.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

[/quote]Aan contract valt niet zo veel te vertimmeren, boetebedingen welke niet voldoen aan onderstaande regels zijn niet geldig:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01
[/quote]

Dank je wel. Hier kan ik wel wat mee

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

16again schreef:
10 nov 2020 14:58
Moneyman schreef:
10 nov 2020 13:41
Ja, de kans is best groot dat ze gaan dagvaarden.
En dat eindigt bij de rechter , niet de geschillencommissie.
Bij een betwistte rekening, is de keuze voor rechter/geschillencommissie dan aan de energie leverancier ?
Door bedrag van oude boete te storneren, komt iig wel het initiatief bij energie leverancier te liggen.
Wat je zegt. Rechtbankkosten zijn nog veel hoger.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Als Fons het op zou pakken zou a Eneco een toontje lager gaan zingen en b, veeeeel meer mensen weten dat energiebedrijven die uitbetaalde boete niet terug mogen claimen

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom kruipt u achter Fons weg? Neem zelf de nodige stappen.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Als mensen zich gewoon aan de afspraak houden, zoals ze die zelf hebben gemaakt, dan zijn we meteen van het gedoe af.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Pffhhh echt, hebben jullie niet nog energie voor?H
Discussie is belachelijk lang aan het worden.

Maar goed, ook leerzaam. Ik sluit dus itijdens mijn contract met A een nieuw contract af met B.
B betaald mijn boete aan A en geeft me ook nog wat extra's als ik 3 jaar blijf hangen.
Mooi niét, ik smeer hem na net een jaar en scoor zo weer een andere deal.
Zie het probleem niet.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Waarom ik me achter Fons "verschuil"
Omdat ik merk dat nog maar weinig mensen begrijpen dat wat Eneco doet tegen de wet is en ik daar zo anderen voor hoop te besparen. Ook ieder die niet op dit forum zit.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Nijogeth schreef:
11 nov 2020 00:47
Als mensen zich gewoon aan de afspraak houden, zoals ze die zelf hebben gemaakt, dan zijn we meteen van het gedoe af.
Google voorwaarden van eneco en NERGENS vind je erin terug dat als je voortijdig overstapt je óók de door hun betaalde boete moet retourneren.
En het blad wat ik ingevuld had hebben ze de voorwaardes onleesbaar gemaakt voordat ze het als hun bewijs naar mij opstuurde.
Spijt me zeer, maar zo werkt het niet

Lady1234
Berichten: 27073
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wieskeb79 schreef:
11 nov 2020 01:44
Waarom ik me achter Fons "verschuil"
Omdat ik merk dat nog maar weinig mensen begrijpen dat wat Eneco doet tegen de wet is en ik daar zo anderen voor hoop te besparen. Ook ieder die niet op dit forum zit.
Anderen besparen? Waarom sluit u contracten af waar u zich niet aan wilt houden?

En als Eneco doet wat tegen de wet is, ik geef ze overigens groot gelijk, dan gaat u daar toch zelf tegenin? Hier op het forum krijgt u echt die boete niet terug.

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door kuklos »

Wieskeb79 schreef:
11 nov 2020 01:44
Waarom ik me achter Fons "verschuil"
Omdat ik merk dat nog maar weinig mensen begrijpen dat wat Eneco doet tegen de wet is en ik daar zo anderen voor hoop te besparen. Ook ieder die niet op dit forum zit.
Joh, we kunnen deze discussie nog tig pagina's gaan voeren, maar daarmee ga je niks winnen bij Eneco. Dus ga naar die geschillencommissie, of betaal die boete. Of storneer en wacht af wat Eneco gaat doen. Dat zijn de 3 opties die je hebt.
Mensen hier zullen bereid zijn nog heel lang met je te discussiëren, maar daarmee gaat er geen schot in de zaak komen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door grun »

Wieskeb79 schreef:
10 nov 2020 23:48
Wat je zegt. Rechtbankkosten zijn nog veel hoger.
Als u wint, krijgt u die kosten terug. Tot nu toe heb ik de indruk dat u zeker weet dat u wint. Ik weet niet of u vermogend bent of niet, maar de griffiekosten voor onvermogenden zijn maar 83 euro, minder dan de 125 euro die de geschillencommissie vraagt. Een advocaat is niet per se nodig, u mag zelf uw zaak bepleiten.
https://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rech ... iviel.aspx
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ik-betalen
Wieskeb79 schreef:
10 nov 2020 23:39
Ik gebruik 10 maanden per jaar 1 kuup gas per maand en ook veel minder energie dan gemiddeld.
Dat is wel heel erg weinig, klopt dat wel?

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
11 nov 2020 05:41
Wieskeb79 schreef:
10 nov 2020 23:48
Wat je zegt. Rechtbankkosten zijn nog veel hoger.
Als u wint, krijgt u die kosten terug. Tot nu toe heb ik de indruk dat u zeker weet dat u wint. Ik weet niet of u vermogend bent of niet, maar de griffiekosten voor onvermogenden zijn maar 83 euro, minder dan de 125 euro die de geschillencommissie vraagt. Een advocaat is niet per se nodig, u mag zelf uw zaak bepleiten.
Hiermee schets je wel een heel scheef beeld.

Als Eneco gaat dagvaarden, wordt niet alleen dat griffierecht gevorderd, maar ook incassokosten, kosten van de dagvaarding en het salaris gemachtigde. Tel er dus nog maar 200 euro bij op.

Als TS wint, maakt het allemaal uberhaupt niet uit (want dan wordt Eneco in de kosten veroordeeld), maar als TS verliest dan tikt het ineens aardig aan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door grun »

Moneyman schreef:
11 nov 2020 08:33
Als Eneco gaat dagvaarden, wordt niet alleen dat griffierecht gevorderd, maar ook incassokosten, kosten van de dagvaarding en het salaris gemachtigde. Tel er dus nog maar 200 euro bij op.
Je hebt gelijk als Eneco gaat dagvaarden. Ik ga ervan uit dat TS het initiatief in eigen hand wil houden, maar dat hoeft ze inderdaad niet te doen.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Moneyman »

grun schreef:
11 nov 2020 08:53
Moneyman schreef:
11 nov 2020 08:33
Als Eneco gaat dagvaarden, wordt niet alleen dat griffierecht gevorderd, maar ook incassokosten, kosten van de dagvaarding en het salaris gemachtigde. Tel er dus nog maar 200 euro bij op.
Je hebt gelijk als Eneco gaat dagvaarden. Ik ga ervan uit dat TS het initiatief in eigen hand wil houden, maar dat hoeft ze niet te doen.
Als TS gaat dagvaarden, geldt precies hetzelfde. De procekostenveroordeling is onafhankelijk van wie er gedagvaard heeft.

Gesloten