LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

09-2018 zat ik bij energieleverancier A, 09-2019 stapte ik over naar Eneco,
10-2020 ging ik over naar energieleverancier C.

Nu eist Eneco het uitbetaalde boetebedrag terug én geeft daarbij zelf ook nog een boete wegens contractbreuk.

Dit heb ik voorgelegd bij de ACM consumentenautoriteit en die zegt dat sinds zo'n 2 maanden er een wet is dat als je langer dan een jaar klant bij een energieleverancier bent geweest ze dat niet meer terug mogen vorderen. Dan moet je dat zien als n cadeautje. En ik ben hier langer dan strict n jaar klant geweest.

Dit heb ik doorgestuurd aan eneco maar die willen daar niet aan.

Wat te doen, hoe kan ik mijn recht én geld hierin halen?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door Wieskeb79

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

door 16again » 02 nov 2020 13:59

ineke.petersen schreef:
02 nov 2020 13:35
Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar Eneco met een drie-jarig contract en in de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat als je binnen die drie jaar weggaat je het boetebedrag dat zij voor je hebben betaald bij je vorige leverancier moet terug betalen plus de boete die Eneco oplegt voor het verbreken van je contract.
Mooi dat het in het contract staat.
Maar de vraag is: mogen ze dat in het contract zetten, kun je eraan gehouden worden?
En dan is wat mij betreft de regelgeving omtrent terugbetaling van welkomst cadeaus duidelijk. Dit mag niet. (na het 1e jaar)
Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Brahms »

Wieskeb79 schreef:
01 nov 2020 00:30
Dit heb ik voorgelegd bij de ACM consumentenautoriteit en die zegt dat sinds zo'n 2 maanden er een wet is dat als je langer dan een jaar klant bij een energieleverancier bent geweest ze dat niet meer terug mogen vorderen.
Als die wet er al is, wat is daarvoor de bron, is deze met terugwerkende kracht, of alleen in nieuwe situaties?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door 16again »

Wat was contractsduur Eneco contract?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wieskeb79 schreef:
01 nov 2020 00:30
Dit heb ik voorgelegd bij de ACM consumentenautoriteit en die zegt dat sinds zo'n 2 maanden er een wet is dat als je langer dan een jaar klant bij een energieleverancier bent geweest ze dat niet meer terug mogen vorderen. Dan moet je dat zien als n cadeautje. En ik ben hier langer dan strict n jaar klant geweest.
Dat is veel langer het geval. Je hoeft de oude boete niet te betalen. Je kan die er dus van af trekken. De nieuwe boete moet je wel betalen. Waarom stap je steeds tijdens de periode over?
Wieskeb79 schreef:
01 nov 2020 00:30
Wat te doen, hoe kan ik mijn recht én geld hierin halen?
Simpel. De oude boete betaal je niet. De nieuwe wel. Als je per automatische incasso betaal dan trek je dw machtiging in en storneer je.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is een verschil tussen een welkomstpremie en een boetebedrag wat voor u betaald wordt.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, dat is er niet.

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

16again schreef:
01 nov 2020 09:49
Wat was contractsduur Eneco contract?
Contractduur was 3 jaar, daarom het 2e boetebedrag. Eneco wil het door hun betaalde boetebedrag van het jaar daarvoor daarbij retour. En dát klopt niet

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Als die wet er al is, wat is daarvoor de bron, is deze met terugwerkende kracht, of alleen in nieuwe situaties?
[/quote]

De bron is van ACM lijkt me geloofwaardig genoeg

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

16again schreef:
01 nov 2020 09:49
Wat was contractsduur Eneco contract?
3 jaar maar het gaat in deze om het geld wat eneco mij gegeven heeft om de boete van de vorig leverancier mee te betalen

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Simpel. De oude boete betaal je niet. De nieuwe wel. Als je per automatische incasso betaal dan trek je dw machtiging in en storneer je.
[/quote]

Die is al samen met de wel terechte boete geïncasseerd.
En waarom? Wat zou jij doen als er n energieleverancier naar je toekomt met n bonus bij op hun overstappen😉

Wieskeb79
Berichten: 59
Lid geworden op: 27 okt 2020 13:20

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Wieskeb79 »

Lady1234 schreef:
01 nov 2020 10:15
Er is een verschil tussen een welkomstpremie en een boetebedrag wat voor u betaald wordt.
Volgens ACM moet ik het vorig jaar betaalde boetebedrag als n cadeautje zien als je meer dan een jaar klant bent. Maar eneco gaat daar niet in mee

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan gaat u toch simpel naar de geschillencommissie als u denkt dat u gelijk hebt?

Ik heb nog nooit met dat bijltje gehakt, want ik neem een eenjarig contract en dien dat uit. Dus geen boetes.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wieskeb79 schreef:
01 nov 2020 22:22
Die is al samen met de wel terechte boete geïncasseerd.
Wat houd je tegen om te storneren en het juiste bedrag over te maken?
Wieskeb79 schreef:
01 nov 2020 22:22
En waarom? Wat zou jij doen als er n energieleverancier naar je toekomt met n bonus bij op hun overstappen😉
Dat doen ze altijd. Het geld dat je van de een krijgt gaat nu naar je oude energieleverancier.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door grun »

Wieskeb79 schreef:
01 nov 2020 22:22
En waarom? Wat zou jij doen als er n energieleverancier naar je toekomt met n bonus bij op hun overstappen😉
Ik verwacht dat de meeste mensen dan niks doen. Als er een colporteur aan de deur staat of je wordt opgebeld met een aanbieding, dan heb je geen tijd om rustig na te denken en om te controleren of alles wel klopt wat de beste man/vrouw beweert. Dan sta je al met 1-0 achter.
Waarschijnlijk krijg je een betere prijs door zelf het initiatief te nemen en op vergelijkingssites te gaan zoeken, het liefst op meerdere. Overstappen terwijl het contract nog niet afgelopen is, zou ik nooit doen. De welkomstbonus is zelden hoger dan het boetebedrag, dan schiet je er weinig mee op.

ineke.petersen
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2019 16:56

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door ineke.petersen »

Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar Eneco met een drie-jarig contract en in de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat als je binnen die drie jaar weggaat je het boetebedrag dat zij voor je hebben betaald bij je vorige leverancier moet terug betalen plus de boete die Eneco oplegt voor het verbreken van je contract.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door 16again »

ineke.petersen schreef:
02 nov 2020 13:35
Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar Eneco met een drie-jarig contract en in de voorwaarden staat duidelijk vermeld dat als je binnen die drie jaar weggaat je het boetebedrag dat zij voor je hebben betaald bij je vorige leverancier moet terug betalen plus de boete die Eneco oplegt voor het verbreken van je contract.
Mooi dat het in het contract staat.
Maar de vraag is: mogen ze dat in het contract zetten, kun je eraan gehouden worden?
En dan is wat mij betreft de regelgeving omtrent terugbetaling van welkomst cadeaus duidelijk. Dit mag niet. (na het 1e jaar)

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dit is toch geen welkomscadeau? Dit is de boete. Een welkomscadeau is iets dat jij krijgt, niet iets wat zij aan een ander betalen. Dit is een soort transfersom zoals bij voetballers betaald wordt. De korting, een geschenk en dergelijke dat is dan het tekengeld en dus het welkomscadeau.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door 16again »

En van het cadeau hoef je het 1e jaar maar max 50,- euro terug te betalen:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01
2De ACM oordeelt dat het in de overeenkomst bedingen van een vergoeding voor een uitgedeeld welkomstcadeau niet redelijk is indien:
–De beëindiging heeft plaatsgevonden na verloop van een jaar van de overeenkomst; of
–de beëindiging heeft plaatsgevonden binnen een jaar na het sluiten van de overeenkomst en de vergoeding voor het welkomstcadeau meer dan de reële waarde van het cadeau of meer dan 50 Euro bedraagt.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
02 nov 2020 14:11
Maar dit is toch geen welkomscadeau? Dit is de boete. Een welkomscadeau is iets dat jij krijgt, niet iets wat zij aan een ander betalen.
Als jij een verkeersboete krijgt....is het dan geen cadeau als ik hem voor je betaal?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Eneco eist boetebedrag onterecht terug

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze zouden die dwaasheid, het voor een nieuwe klant betalen van de boete, moeten afschaffen. Zo moeilijk is het toch niet om je aan het contract te houden, wat je afgesproken hebt?

Gesloten