LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EnergieFlex surseance van betaling?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Ik heb inmiddels mijn rechtsbijstandverzekering om advies gevraagd. Zij kunnen juridisch gezien niets betekenen, dit is hoe er gehandeld wordt bij een faillissement, bij wet zo bepaald.

Innova heeft ruim 2.000.000 euro betaald voor de overname van de klanten van energieflex. Ruim 3.000.000 euro op de balans en een vordering van de belastingdienst van ruim 6.000.000 euro.

Die 500 euro die ik volgens de reeds ontvangen eindafrekening teveel heb betaald aan Voorschoten, beschouw ik als verloren.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is een administratieve kwestie, met name de verwerking van de meterstanden en een wettelijke termijn van 14 dagen.

De procedure is als volgt: je meldt je aan bij een nieuwe energieleverancier, die gaat in een centraal bestand zoeken waar je nu zit, moet ook nog eens 14 dagen (wettelijk verplicht) wachten, en kan je daarna pas om je meterstanden vragen. Die dus met de oude leverancier gedeeld moeten worden etcetera. Je zou dus, als je 3 november opzegt, op zijn vroegst 20 november de daadwerkelijke overstap kunnen maken. Die 10 dagen maakt dan feitelijk ook niet meer uit.

Dat de curator voor een hele dure heeft gekozen lijkt me ook geen toeval; het is kennelijk degene die het meeste voor het klantenbestand wist te bieden.

Kortom, dit faillissement zat er al langer aan te komen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

uitgelicht uit eerste faillisementsverslag:
Op faillissementsdatum stond op deze bankrekeningen een positief saldo van afgerond € 350.000,-. Als gevolg van storneringen - van de geïncasseerde maandtermijnen - door de klanten van FlexEnergie, is het positieve saldo inmiddels omgeslagen in een negatief saldo van afgerond € 650.000,-. De curator zal komende verslagperiode de vordering van ABN AMRO Bank N.V. nader in kaart brengen en de storneringen nader beoordelen.
Voor 1 miljoen gestorneerd . Ben benieuwd hoe dat afloopt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat zijn heel wat klanten die op de knop hebben gedrukt...

Ben benieuwd of de curator nog (gericht) actie gaat ondernemen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat gaan dan heel wat acties worden. Iets van 50.000-60.000 of zo. Die mag dan wel flink wat extra personeel aannemen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
21 nov 2018 08:07
Dat gaan dan heel wat acties worden. Iets van 50.000-60.000 of zo. Die mag dan wel flink wat extra personeel aannemen.
Als ik er vanuit ga dat veel mensen maximaal 2 maandtermijnen hebben gestorneerd, en dat een gemiddelde maandtermijn € 150,00 bedraagt, dan kom ik op "slechts" 3300 storneerders. Een aanzienlijk deel daarvan zal per saldo nog teveel betaald hebben, dus daar zal geen actie op ondernomen worden. Enkel het kleinere deel wat nog bij moet betalen, vereist actie. Wat zal dat zijn, 1000/1500 stuks? Dat is niets bijzonders.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Voor mensen die teveel gestorneerd hebben, zal op zijn minst een afrekening volgen, met verzoek restant te betalen. En dat zullen de meesten doen. Niet spannend.

De echte vraag blijft hoe curator met het fenomeen storneren omgaat. Indien dit wordt gezien als ontrekken van waarde uit failliete boedel, dan kan de curator misschien alle storneerders achterna zitten om gestorneerde bedragen terug te krijgen. Mogelijk maakt het daarbij uit of voor of na faillisementsdatum gestorneerd is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Over de vraag of storneren na faillissement mag, heeft de Hoge Raad al lang een uitspraak gedaan. Dat is, mits je als storneerder een vordering hebt (!), toegestaan.

Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:03
Over de vraag of storneren na faillissement mag, heeft de Hoge Raad al lang een uitspraak gedaan. Dat is, mits je als storneerder een vordering hebt (!), toegestaan.
Mijn eindafrekening die gisteren in mijn mailbox stond gaf aan dat ik en bedrag tegoed heb van 469 euro, ik heb nog 1 voorschottermijn kunnen storneren van 176 euro.... Dan kan ik er toch vanuit gaan dat ik een vordering heb op energieflex?

Helaas kon ik het bedrag van augustus niet meer storneren via internetbankieren, in oktober is geen voorschot in rekening gebracht.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar is dat -niet in rekening gebrachte- voorschot van oktober wel in mindering gebracht op de eindafrekening?

Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Lady1234 schreef:
21 nov 2018 11:18
Maar is dat -niet in rekening gebrachte- voorschot van oktober wel in mindering gebracht op de eindafrekening?
Nee, voor zover ik begreep betaalde we een maand vooruit. Dus in september is het voor schot voor oktober betaald, en vanaf 1 november was Energieflex failliet.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar op de afrekening staat toch het aantal voorschotten met de datum? Ik neem aan dat het geincasseerde bedrag van september, wat u gestorneerd hebt, wel op de afrekening staat en in mindering is gebracht?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Boyke123 schreef:
21 nov 2018 10:18
Moneyman schreef:
21 nov 2018 09:03
Over de vraag of storneren na faillissement mag, heeft de Hoge Raad al lang een uitspraak gedaan. Dat is, mits je als storneerder een vordering hebt (!), toegestaan.
Mijn eindafrekening die gisteren in mijn mailbox stond gaf aan dat ik en bedrag tegoed heb van 469 euro, ik heb nog 1 voorschottermijn kunnen storneren van 176 euro.... Dan kan ik er toch vanuit gaan dat ik een vordering heb op energieflex?

Helaas kon ik het bedrag van augustus niet meer storneren via internetbankieren, in oktober is geen voorschot in rekening gebracht.
Ja, dan heb je inderdaad een (opeisbare) vordering die je dus mag verrekenen.

Boyke123
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mar 2018 20:03

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Boyke123 »

Lady1234 schreef:
21 nov 2018 11:44
Maar op de afrekening staat toch het aantal voorschotten met de datum? Ik neem aan dat het geincasseerde bedrag van september, wat u gestorneerd hebt, wel op de afrekening staat en in mindering is gebracht?
Nee, de incasso van september staat op de afrekening als ‘betaald’.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die van september hebt u terug laten boeken, dus dat is dan al “verdiend”.

ingridje
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 sep 2016 17:37

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door ingridje »

Ik verwacht toch geen geld meer terug te krijgen, al heb ik daar bij de afrekening wel recht op, heb ik bij het overstappen van innova naar een andere maatschappij, de meter standen flink hoger gemaakt.....dan betaal ik na de afrekening volgend jaar veel minder verbruik :)

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

ingridje schreef:
21 nov 2018 13:53
Ik verwacht toch geen geld meer terug te krijgen, al heb ik daar bij de afrekening wel recht op, heb ik bij het overstappen van innova naar een andere maatschappij, de meter standen flink hoger gemaakt.....dan betaal ik na de afrekening volgend jaar veel minder verbruik :)
Dat is ook een reden om geen slimme meter te willen. 8)
Is natuurlijk fraude, en door afwijkende meterstand zou zomaar de meteropnemer "ineens" kunnen aanbellen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moesten er dan geen standen opgegeven worden aan Energieflex toen u overging naar Innova? Want Innova hanteert die eerste maand toch niet hetzelfde tarief als Energieflex?

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door gosewijn »

een andere maatschappij, de meter standen flink hoger gemaakt.....dan betaal ik na de afrekening volgend jaar veel minder verbruik



Dan doe je wel de nieuwe leverancier tekort.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
21 nov 2018 08:14
witte angora schreef:
21 nov 2018 08:07
Dat gaan dan heel wat acties worden. Iets van 50.000-60.000 of zo. Die mag dan wel flink wat extra personeel aannemen.
Als ik er vanuit ga dat veel mensen maximaal 2 maandtermijnen hebben gestorneerd, en dat een gemiddelde maandtermijn € 150,00 bedraagt, dan kom ik op "slechts" 3300 storneerders. Een aanzienlijk deel daarvan zal per saldo nog teveel betaald hebben, dus daar zal geen actie op ondernomen worden. Enkel het kleinere deel wat nog bij moet betalen, vereist actie. Wat zal dat zijn, 1000/1500 stuks? Dat is niets bijzonders.
Je hebt gelijk, ik heb me met de nullen vergist. Als je uitgaat van een maandtermijn van 100 euro dan kom je op zo'n 5000 storneerders uit. Maar ik verwacht evengoed geen actie van de curator omdat ze in gebreke zijn gebleven, zeker niet als het merendeel meent geld tegoed te hebben na de eindafrekening.

Gesloten