LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] EnergieFlex surseance van betaling?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Altimm
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2018 15:28

EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Altimm »

Energie Flex heeft surseance van betaling gekregen en de ACM heeft de licentie ingetrokken.
De melding die ik krijg is dat de levering van gas en electra doorgaat en dat er gekeken wordt naar een andere partij die het gaat overnemen per 1 november. Ik heb een contract gesloten in april voor 3 jaar en uit de melding van ACM kan EnergieFlex dus niet meer hieraan voldoen. Nu is mijn vraag of de consument nog een afrekening krijgt met daarin de levering tot eind oktober en het teveel betaalde retour wordt gestort? Gezien de zomer heb ik namelijk al tegen de duizend euro voorschot betaald voor de winter echter zal energieflex dit niet meer kunnen leveren. Nu heb ik 2 voorschottermijnen kunnen storneren (op grond van niet leveren in de winter) en hoop dat de rest nog netjes wordt afgerekend, alleen vind ik het erg toevallig dat begin van het jaar op alle vergelijkingssites van energie energieflex boven aan stond en nu voor de winter (dus de levering van gas) ze de surseance krijgen en de ACM de licentie intrekt.

Is dit nu bewust geld innen van consumenten of misleiding of gerichte oplichting?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hoop voor u dat u niet de incassokosten hoeft te betalen voor de gestorneerde bedragen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Altimm schreef:
19 okt 2018 15:49
Energie Flex heeft surseance van betaling gekregen en de ACM heeft de licentie ingetrokken.
De melding die ik krijg is dat de levering van gas en electra doorgaat en dat er gekeken wordt naar een andere partij die het gaat overnemen per 1 november. Ik heb een contract gesloten in april voor 3 jaar en uit de melding van ACM kan EnergieFlex dus niet meer hieraan voldoen. Nu is mijn vraag of de consument nog een afrekening krijgt met daarin de levering tot eind oktober en het teveel betaalde retour wordt gestort? Gezien de zomer heb ik namelijk al tegen de duizend euro voorschot betaald voor de winter echter zal energieflex dit niet meer kunnen leveren. Nu heb ik 2 voorschottermijnen kunnen storneren (op grond van niet leveren in de winter) en hoop dat de rest nog netjes wordt afgerekend, alleen vind ik het erg toevallig dat begin van het jaar op alle vergelijkingssites van energie energieflex boven aan stond en nu voor de winter (dus de levering van gas) ze de surseance krijgen en de ACM de licentie intrekt.

Is dit nu bewust geld innen van consumenten of misleiding of gerichte oplichting?
Vooralsnog heb jij in ieder geval geen rechtsgrond voor het storneren. Reken dus op een incassotraject met bijbehorende kosten.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er loopt over die kwestie van Energieflex al een flink topic op het Kassa forum.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... rgieflex-1

En ook bij de Consumentenbond.

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... gieflex-in

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door yan »

Vooralsnog heb jij in ieder geval geen rechtsgrond voor het storneren. Reken dus op een incassotraject met bijbehorende kosten.
Klopt toch niet helemaal.
Er is al betaald (voorschot) voor de diensten en dus heb je zelf ook nog een vordering openstaan.
Voordat men incassokosten mag gaan rekenen zullen eerst openstaande posten met elkaar verrekend moeten worden

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Altimm schreef:
19 okt 2018 15:49
Gezien de zomer heb ik namelijk al tegen de duizend euro voorschot betaald voor de winter
Ik ben benieuwd naar je maandbedrag.

Je redenering volgend, zou je per jaar minimaal 2000 euro gas verstoken, alles in de wintermaanden, niets in de zomermaanden.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Gegrand »

Eerst maar even afwachten of de curator een overnamekandidaat kan vinden , storneren kan een vordering van de curator opleveren.
Een afrekening zal zeker volgen via de curator , mocht je teveel voorschot betaald hebben (dus incl. die twee maanden) blijft er een vordering over die als er nog wat over is betaald zal worden na de eerste rechthebbenden (belastingdienst , Uwv e.d.) op de boedel.
Daarna komen de andere schuldeisers pas aan de beurt.
Zo ging het althans toen net na de vrijgave van energieleveranciers die toko in Twente op de fles ging , ik had toen ook nog een bedrag(je) tegoed wat een jaar of drie!!! later deels werd uitbetaald aan mij door de curator.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Heeft het zin om vandaag fotos van de meters te maken? Dan kun je achteraf aantonen, hoeveel er daadwerkelijk gebruikt is .

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Daar gaat de tip dat je maandelijks beter te veel kan betalen.

Maar heb je een contract (gehad):
  • - Maandbedrag verlagen via de website van enegieflex (als dat nog kan).
  • - Als je net bent overgestapt heb je 14 dagen om te ontbinden nadat je het contract hebt afgesloten.
  • - Als je bent overgestapt naar een andere energiemaatschappij en Energieflex heeft nog wel afgeschreven (bij 1 jaar contract, 13 afschrijvingen , direct storneren. Let op...het kan zijn dat er sprake is van verschillende incassomomenten die de energiemaatschappijen hanteren.
  • - De laatste maandbedragen storneren. Let op: Storneer alleen als je meer hebt betaald dan dat je hebt verbruikt, je maakt feitelijk een eindafrekening. Neem een eventuele welkomstkorting niet mee in de berekening, ik vermoed dat je dit namelijk niet kan verrekenen.
    :!: In principe mag dit niet, je hebt namelijk een maandelijkse betalingsverplichting en dat betekent dan ook dat je te maken krijgt met een incassotraject en bijbehorende kosten. Zeker als er sprake zal zijn van doorstart moet je hier dan rekening mee houden.
  • - NIET DOEN: overstappen, omdat je dan een opzegboete verschuldigd bent.
Laatst gewijzigd door Appie83 op 19 okt 2018 17:52, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men kan nog helemaal niet overstappen om de reden van surséance van betaling van Energieflex. .

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Moneyman »

yan schreef:
19 okt 2018 16:37
Vooralsnog heb jij in ieder geval geen rechtsgrond voor het storneren. Reken dus op een incassotraject met bijbehorende kosten.
Klopt toch niet helemaal.
Er is al betaald (voorschot) voor de diensten en dus heb je zelf ook nog een vordering openstaan.
Voordat men incassokosten mag gaan rekenen zullen eerst openstaande posten met elkaar verrekend moeten worden
Dat is onjuist. Er is sprake van een contractuele maandelijkse betaalvrplichting. Die is gewoon opeisbaar. Dat er later een eindafrekening volgt, doet daar niets aan af.

Altimm
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2018 15:28

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Altimm »

Contract is voor 3 jaar en ben vanaf april bij EnergieFlex, echter heeft deze te kennen gegeven om de levering onder te brengen bij een andere leverancier omdat EnergieFlex niet meer mag leveren (dat is volgens mij contractbreuk) de inningen voor oktober zijn al gestopt dus verwacht een afrekening van de stand eind oktober. Betaal gemiddeld 3.100 euro gas per jaar dus het extra deel voorschot over de zomer maanden dekt alle kosten tot oktober met gemak. Daarmee is de betaal verplichting vervult.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u een tochtig kasteel?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
19 okt 2018 20:05
Pas als Energieflex echt failliet wordt verklaart wordt het contract met u ontbonden
De curator neemt den eerst de overeenkomst over, en kan deze daarna doorverkopen aan een andere aanbieder.

Ivo.w
Berichten: 1739
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Altimm schreef:
19 okt 2018 20:45
Contract is voor 3 jaar en ben vanaf april bij EnergieFlex, echter heeft deze te kennen gegeven om de levering onder te brengen bij een andere leverancier omdat EnergieFlex niet meer mag leveren (dat is volgens mij contractbreuk) de inningen voor oktober zijn al gestopt dus verwacht een afrekening van de stand eind oktober. Betaal gemiddeld 3.100 euro gas per jaar dus het extra deel voorschot over de zomer maanden dekt alle kosten tot oktober met gemak. Daarmee is de betaal verplichting vervult.
Met zo'n energierekening snap ik dat u zich zorgen maakt. Ik heb 8 jaar nodig om dat te "verstoken".

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Met zo'n energierekening snap ik dat u zich zorgen maakt. Ik heb 8 jaar nodig om dat te "verstoken".


Voortreffelijke opmerking, misschien heeft ts een groot oud huis zonder goede isolatie ,of heeft er een werkruimte bij.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat deze brokkenpiloten op omvallen staan. Wie had dat gedacht.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door scontra »

16again schreef:
19 okt 2018 17:40
Heeft het zin om vandaag fotos van de meters te maken? Dan kun je achteraf aantonen, hoeveel er daadwerkelijk gebruikt is .
Niet als er een 'slimme' meter wordt gebruikt aangezien de netwerkbeheerder voor de correcte opgave de meterstanden zorgt.
Als er nog simpele meter wordt gebruikt, dan kan het zinvol zij om dit wel te doen op het moment dat de nieuwe (aangewezen door de netwerkbeheerder) energieleverancier om opgave van de meterstanden vraagt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door scontra »

Altimm schreef:
19 okt 2018 15:49
Nu heb ik 2 voorschottermijnen kunnen storneren (op grond van niet leveren in de winter) en hoop dat de rest nog netjes wordt afgerekend,


Dit is wel het allerdomste wat u heeft kunnen doen, u staat nu nl. te boek als "wanbetaler" omdat u, een nog steeds lopend contract, eenzijdig heeft afgebroken, maar nog wel steeds energie afneemt, maar daar niet meer voor betaald middels het maandelijkse voorschot.
De vervangende energieleverancier zou in dit geval wel eens kunnen weigeren om aan u, als wanbetaler, te gaan leveren.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: EnergieFlex surseance van betaling?

Ongelezen bericht door 16again »

Te boek als wanbetaler? Daar gaat een heel traject aan vooraf, beginnend met 14-dagen brief. En de energiemaatschappijen kunnen onderling slecht betalende klanten registreren, ik verwacht niet dat de curator dit kan. En er tijd in gaat steken.

In het geval van TS is er dmv maandelijkse voorschotten circa duizend euro teveel betaald. Als je dit van de curator terug moet krijgen, kun je achteraan sluiten bij andere schuldeisers. Storneren kan dus voordelen hebben.

Gesloten