LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen Erfrechtplan

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Huis34
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2018 13:42

Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Huis34 »

Onlangs is er iemand van Erfrechtplan op huisbezoek geweest bij mijn ouders. Zij zijn al aardig op leeftijd.
Zij kregen het advies om hun testament aan te laten passen omdat dat een hoop geld zou schelen.
Ze krijgen hiervoor nog een voorstel, maar ik ben erg op mijn hoede voor dit soort zaken.
Zeker omdat hen een bedrag van 1700,- gevraagd wordt voor het aanpassen van hun testament. Erg veel geld naar mijn mening. En tot nu toe weinig concreet. Ik heb het gevoel dat mijn ouders maar wat aangepraat wordt en omdat ze er zelf weinig verstand van hebben, ben ik bang dat ze te goedgelovig zijn.

Heeft iemand ervaring met deze organisatie?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk zou ik dat bedrijf op zeven streken houden.

Mochten uw ouders een testament op willen maken of een testament willen wijzigen, er wordt altijd een nieuw opgemaakt, kunnen zij het beste contact opnemen met een notaris.

Daar naar toe gaan en hun wensen bespreken. En dat hoeft zeker niet zo’n krankzinnig bedrag te kosten, en al helemaal niet als zij geen buitengewone wensen hebben.

Kijk eens op internet bij Degoedkoopste notaris. Vraag een vrijblijvende offerte.

angel1978
Berichten: 10935
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door angel1978 »

het scheelt toch ook een heleboel geld? Sowieso scheelt het €1700,-

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door sjohie »

Huis34 schreef:Onlangs is er iemand van Erfrechtplan op huisbezoek geweest bij mijn ouders. Zij zijn al aardig op leeftijd.
Zij kregen het advies om hun testament aan te laten passen omdat dat een hoop geld zou schelen.
Ze krijgen hiervoor nog een voorstel, maar ik ben erg op mijn hoede voor dit soort zaken.
Zeker omdat hen een bedrag van 1700,- gevraagd wordt voor het aanpassen van hun testament. Erg veel geld naar mijn mening. En tot nu toe weinig concreet. Ik heb het gevoel dat mijn ouders maar wat aangepraat wordt en omdat ze er zelf weinig verstand van hebben, ben ik bang dat ze te goedgelovig zijn.

Heeft iemand ervaring met deze organisatie?
Nee, gelukkig geen ervaring mee. Dit soort benadering stinkt volgens mijn neus, en niet zo'n beetje ook. Als er geen testament is, kan het verstandig zijn om dit op te laten maken, maar dat kan bij een lokale notaris voor de helft van het geld. Als er al een (oud) testament is, is het soms verstandig om dit aan te passen naar de eisen en wensen van deze tijd, ook in dat geval is een lokale notaris goedkoper als deze club is mijn inschatting.

Overigens heeft "onze" notaris een paar keer per kwartaal een gratis inloopspreekuur, dat zou misschien een nog betere eerste stap zijn voor je ouders, evt vergezeld van een kind? Kwestie van ff googlen. Wat dat betreft, via van die vergelijkingssites kom je misschien wel op de goedkoopste, maar de mindere goden ertussen schrijven na 1 minuut overschrijving al een meerwerkfactuur, dus let goed op de beoordelingen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Na een minuut overschrijding al een meerwerkfactuur? De offerte die je krijgt gaat niet over de tijd die aan je besteed wordt.

Heb zelf de ervaring dat de nota conform de afspraak is. Dus inclusief de kosten, btw, dossierkosten en inschrijving.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op hun website lees ik onder andere dit:
en dat bijna iedereen met een eigen woning de maximale bijdrage in de zorg van € 2.301 per maand betaalt.
Uit ervaring weet ik dat dit pertinent niet waar is. Mijn ouders hadden een huis vrij van hypotheek en daarnaast nog een flink vermogen. Er moest (en moet) wel de "hoge eigen bijdrage" betaald worden, maar die is afhankelijk van inkomen en vermogen (pijldatum twee jaar eerder). De werkelijke bijdrage is weliswaar aanzienlijk, maar bij lange na niet het maximum -- en ook niet onredelijk gezien hun situatie.
Kortom: Een bedrijf dat met bangmakerij klanten wil binnenharken, daar moet u met een grote boog omheen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

zoek een notaris op, leg je wensen neer en vraag van tevoren een offerte voor het geheel op papier...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door tttlocke »

Hawk-Eye schreef:zoek een notaris op, leg je wensen neer en vraag van tevoren een offerte voor het geheel op papier...
Kun je doen. Kom je mogelijk op een bedrag in dezelfde orde van grootte.
Dit gaat over heel wat meer dan alleen een testament.
Waarschijnlijk over 'schenking op papier' e.d.

Angtivet
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jan 2018 12:37

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Angtivet »

In Den Haag een prima notaris gevonden via de Goedkoopste Notaris. € 400,-- voor opstellen testament. Misschien iets meer met bijzonderheden erin. Wat een profiteurs die Erfrechtplan-lieden.

A.Wagenaar
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 sep 2017 21:44

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door A.Wagenaar »

Na weduwnaar geworden alle aanpassingen ongeveer 400 + 500

Henk-Jan Boersma
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 apr 2018 13:47

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Henk-Jan Boersma »

Als eigenaar van Erfrechtplan wil ik toch graag even reageren op deze discussie omdat ik merk dat er verschillende misverstanden zijn. We zijn erg zuinig op onze reputatie, dus ik wil graag één en ander verduidelijken voor de geïnteresseerde lezer.

Als eerste: De tarieven die Erfrechtplan hanteert zijn inclusief de kosten voor de notaris en inclusief btw.

Erfrechtplan helpt mensen om voorafgaand aan het gesprek met de notaris vast te stellen of een testament nodig is en welke onderdelen in zo’n testament zouden moeten. Dit gaat niet alleen om een gewoon testament maar ook over het zogenaamde levenstestament.

De genoemde prijs van € 1.700 slaat dus op 4 documenten: 2 testamenten en 2 levenstestamenten. Voor de duidelijkheid: dit hoeven geen gelijkluidende documenten te zijn en er is geen beperking in de zaken die u laat opnemen. Met andere woorden: Het maakt niet uit of partner 1 of partner 2 andere wensen heeft, of u kinderen uit een eerder huwelijk hebt, of u wel of geen kinderen wilt onterven, of u wel of geen bewindvoerder wilt aanstellen, etc. Voor het levenstestament gelden deze beperkingen ook niet. Het maakt niet uit wie u als gevolmatigde wilt laten opnemen, en u kunt onbeperkte opvolging vastleggen.

Als u zelf voldoende van de materie af weet kunt u gerust op zoek gaan naar de goedkoopste notaris maar de ervaring leert dat het dan vaak om “standaard” testamenten gaat. Zoekt u dus gerust op sites naar de goedkoopste notaris maar dat is het echt een vergelijking die lijkt op: Zoek de goedkoopste nieuwe auto. Ook dan ga je uitkomen tussen prijzen van € 8.000 tot € 100.000. Waarbij u dus een range heeft van een Fiat Panda tot een Mercedes SL. Helaas zijn testamenten voor de meeste mensen minder duidelijk te herkennen als “basis” of “maatwerk”.

Daarom levert Erfrechtplan ook een verslag in waarbij al de gemaakte keuzes in begrijpelijke taal staan vastgelegd.

Maar om toch maar eens te proberen de zaak te vergelijken:

€ 1.700 is het tarief voor 4 maatwerk documenten:
2X een levenstestament en 2 x een gewoon testament en dus inclusief de kosten van de notaris.
In dit tarief hoeven het geen gelijkluidende testamenten te zijn. Het is volledig maatwerk.

In Steenwijk op zoek naar 2 testamenten en 2 levenstestamenten (waarin ook kinderen opgenomen kunnen zijn) via de goedkoopste notaris.nl?

Goedkoopste notaris rekent 460 per testament: Totaal 2 x € 460 = € 920.
Voor een levenstestament moet je dan een offerte opvragen maar de goedkoopste is 25 km verder in Emmeloord: € 349 per levenstestament: 2 x € 349 = € 698

Totaal is dan € 1.618 , u bespaart zich € 82 maar u moet wel naar twee verschillende notarissen. En u mist het gesprek van 1,5 uur en het gespreksverslag. De notaris heeft over het algemeen 30 minuten voor een inventarisatiegesprek. Wilt u een uitgebreider gesprek dan zijn daar hoogstwaarschijnlijk extra kosten mee gemoeid.

Mocht u toch nog twijfelen: We geven regelmatig lezingen. Deze zijn kosteloos. U kunt dan de kat uit de boom kijken en voor u zelf vaststellen of we betrouwbaar genoeg zijn. Op onze site kunt u zich hiervoor opgeven. Ik mag waarschijnlijk geen link in dit bericht plaatsen maar u weet ons vast te vinden.

Met vriendelijke groet,

Henk-Jan Boersma

dbols
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2018 15:50

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door dbols »

Neemt niet weg dat in de brief van Erfrechtplan met de zinsnede "dat bijna iedereen met een eigen woning de maximale bijdrage in de zorg van € 2.301 per maand betaalt" ten onrechte een onderscheid wordt gemaakt tussen huurders en kopers. Woningeigenaren worden "bang" gemaakt met het opeten van het eigen huis. Bij de vaststelling van de bijdrage Wet langdurige zorg telt alleen het Box 3 vermogen mee, dus niet het eigen huis.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dat een notaris 30 minuten neem voor een inventarisatie gesprek is ook maar onzin. Helaas de laatste jaren heel wat contact gehad met een notaris en er wordt zeker niet op de klok gekeken bij de bespreking van de wensen en mogelijkheden en dat alles voor een aanzienlijk lager tarief dan het vergelijkingsmateriaal dat Erfrechtplan noemt.

Ik vraag me wel al hoe die man of vrouw van Erfrechtplan bij de ouders van de Ts terecht kwam.

En nog afgezien van alles zullen die mensen toch echt naar de notaris moeten om te tekenen.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het eerste, kosteloze, gesprek voor onze testamenten en wat aanvullende zaken, duurde anderhalf uur. Hetzelfde bij vrij complexe andere akten. En bij dezelfde notaris. Van hem krijg ik aan het eind van het gesprek een puntsgewijze samenvatting, bij de conceptakten een duidelijke schriftelijke toelichting.
Volgens mij is dus ook de toelichting van de heer Boersma gebaseerd op wat ik voor het gemak maar omschrijf als bangmakerij.

dbols
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2018 15:50

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door dbols »

Erfrechtplan werkt samen met regionale notariskantoren en maakt mijns inziens een beetje misbruik van het imago van notarissen: onkreukbaar, integer. Maar in werkelijkheid gaat het hier om marketing om meer testamenten te kunnen verkopen, óók aan mensen voor wie dat niet nodig is. Bij de gesprekken thuis worden financiële constructies voorgesteld om de erfbelasting en de bijdrage Wlz te minimaliseren. Weliswaar binnen de wettelijke kaders, maar de randen worden opgezocht.

Door de vergrijzing is de verkoop van testamenten een lucratieve zaak. Soms is een testament wenselijk, maar in veel gevallen voldoet de wettelijke regeling. Door de actieve benadering van mensen met aangekochte adresgegevens (bij wie wordt in de brief niet vermeld) laten mensen zich met juridische en fiscale argumenten overhalen een testament te laten opstellen, dat in hun situatie eigenlijk niet nodig was. De jaren daarna moet regelmatig worden gecheckt of het testament nog actueel is. En ook daar zijn weer kosten aan verbonden.

AnsdeK
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 apr 2018 18:56

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door AnsdeK »

Als ik alle reacties hierboven lees zijn er alleen mensen met een mening en niemand met ervaring?

Wij hebben een uitstekende ervaring met Erfrechtplan. Nadat we de notaris om een prijs hadden gevraagd maakte dat met de prijs van Erfrechtplan niet zoveel uit. Was een uitstekende service en prima begeleiding. En daar zijn wij echt wel bereid voor om te betalen. En daarnaast hebben we er zelf voor gekozen om met hen in zee te gaan en niet eerst naar de notaris waar ik uiteindelijk wel terecht kwam omdat we moesten tekenen.

De notaris gaf ook aan dat hij erg blij is met de samenwerking met Erfrechtplan dus ik begrijp de ophef niet zo. [offtopic bijdrage door Moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 01 mei 2018 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: offtopic

hj.gerding
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2019 15:37

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door hj.gerding »

Ik lees in de reacties steeds over 2 contracten. Moeten wij als echtpaar dan 2 testamenten opstellen ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja. Een testament is altijd een persoonlijke wilsverklaring. Wel hebben veel notarissen korting als je twee identieke 'gespiegelde' testamenten laat opstellen.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Moneyman »

hj.gerding schreef:
26 mei 2019 15:46
Ik lees in de reacties steeds over 2 contracten. Moeten wij als echtpaar dan 2 testamenten opstellen ?
Sterker, als je het goed wilt doen: 4 testamenten. Twee levenstestamenten en twee "gewone" testamenten.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Ervaringen Erfrechtplan

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ik begrijp niet dat je naast een testament ook nog een levenstestament zou moeten hebben, kan erfrechtplan dat eens uitleggen?
Het is wettelijk toch allemaal goed geregeld voor de langslevende.

Gesloten