LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erven van niets?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee, u moet echt het saldo van de datum van overlijden vermelden.

Er zal elders vast wel plek zijn om nagekomen inkomsten te vermelden.

Moeten er geen toeslagen terugbetaald worden En is er geen tegoed aan inkomstenbelasting? Geen eventueel eigen risico zorgverzekering?

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
11 sep 2020 17:08
Nee, u moet echt het saldo van de datum van overlijden vermelden.

Er zal elders vast wel plek zijn om nagekomen inkomsten te vermelden.

Moeten er geen toeslagen terugbetaald worden En is er geen tegoed aan inkomstenbelasting? Geen eventueel eigen risico zorgverzekering?
HIj ontving geen toeslagen, er is geen belastingschuld. Tegoed aan inkomstenbelasting, hij hoefde sinds 2017 geen aangifte IB te doen, en heeft dat ook niet gedaan. Inzake eigen risico zorgverzekering: hij had een basis zorgverzekering zonder afkoop ER. Verder is ons niets medegedeeld inzake een mogelijke verrekening daarvan. Op het formulier dat ik gedownload heb van de site van rechtspraak, kun je niets invullen over nagekomen ontvangsten. Wel is er ruimte voor opmerkingen.

Ik ga wel een F formulier invullen (jeetje wat een pak papier). Of daar nog iets uitkomt? Geen idee.

Liz

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat F formulier stelt niets voor. Het overgrote deel van de pagina’s zal niet van toepassing zijn. Is dus een fluitje van een cent.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
11 sep 2020 17:24
Dat F formulier stelt niets voor. Het overgrote deel van de pagina’s zal niet van toepassing zijn. Is dus een fluitje van een cent.
Zodra ik van het UWV het voorlopige "jaaroverzicht" ontvang (en mogelijk ook de specificaties) kan ik hiermee aan de slag.

De betaling van het UWV heeft wel betrekking op een periode tot en met het overlijden, maar is pas later overgemaakt. Er is nog een nagekomen nota van de zorgvezekeraar, de nota tot aan het overlijden. Ik moet en mag deze toch van de boedel (bank) overmaken, om doorsturen naar een incasso bureau te voorkomen?

Ik kan in ieder geval nergens "nagekomen ontvangsten" invullen. Dat is wel het geval bij de vereffening-lijst (de laatste stap dus). We kunnen wel laten zien dat saldo na overlijden voldoende is om aan de verplichtingen te voldoen. Ik las iets om dan aan de rechter vrijstelling van de wettelijke vereffeningsprocedure (de lichte versie) te verzoeken. Klopt dat?

Liz

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat laatste klopt inderdaad. Scheelt een hoop gedoe. Ik zou die nota van de zorgverzekeraar maar betalen om kosten te vermijden.

Persoonlijk zou ik bij die staat een brief doen met alvast een overzichtje van nagekomen inkomsten en schulden. Ook aangeven dat er nog een restitutie inkomstenbelasting volgt.

Verder is het maar klein spul, wordt door de rechtbank niet zo zwaar aan getild.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
11 sep 2020 18:08
Dat laatste klopt inderdaad. Scheelt een hoop gedoe. Ik zou die nota van de zorgverzekeraar maar betalen om kosten te vermijden.

Persoonlijk zou ik bij die staat een brief doen met alvast een overzichtje van nagekomen inkomsten en schulden. Ook aangeven dat er nog een restitutie inkomstenbelasting volgt.

Verder is het maar klein spul, wordt door de rechtbank niet zo zwaar aan getild.
Het is inderdaad niet veel, gelukkig...want als je helemaal niets meer weet over en van iemand (14 jaar geleden gescheiden), dan heb je totaal geen idee en is dat ontzettend spannend (en ook niet zo prettig). Bijna hele wetsteksten door zitten spitten over wat wel en wat niet kan en mag. Maar juist dat ene, kon ik echt nergens vinden. Bedankt voor de hulp in ieder geval.

We weten ook niet of en hoeveel IB er nog mogelijk terug komt, dat zal alleen maar te maken kunnen hebben met de algemene heffingskorting. Arbeidskorting was geen sprake van.

Trouwens, veel informatie ontvangen van de belastingdienst afd. nabestaanden. Prima service en men nam echt de tijd voor ons.

Liz

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door lordi »

Ik zou oppassen met het betalen van de nota van de zorgverzekeraar. Volgens mij mag u pas de rekeningen voldoen nadat de beneficiaire aanvaarding bij de rechtbank is geaccepteerd en nadat de uiteindelijke verdeellijst is opgesteld met het totale overzicht van alle bezittingen en schulden. Als u nu schulden gaat voldoen, is er sprake van zuivere aanvaarding met alle gevolgen vandien.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt ook even contact opnemen met de zorgverzekeraar en de zaak uitleggen, zodat het niet naar een incassobureau wordt gestuurd.

Maar door te betalen, gaat u niet aanvaarden.

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door lordi »

Onzin, dat doe je wel:

https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... nvaarding/
Voorbeelden van gedragingen die tot zuivere aanvaarding kunnen leiden zijn:

...
het zonder voorbehoud voldoen van schulden van de nalatenschap en het overeenkomen van betalingsregelingen met schuldeisers (anders dan ter voldoening van de uitvaartkosten);

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

lordi schreef:
11 sep 2020 18:54
Ik zou oppassen met het betalen van de nota van de zorgverzekeraar. Volgens mij mag u pas de rekeningen voldoen nadat de beneficiaire aanvaarding bij de rechtbank is geaccepteerd en nadat de uiteindelijke verdeellijst is opgesteld met het totale overzicht van alle bezittingen en schulden. Als u nu schulden gaat voldoen, is er sprake van zuivere aanvaarding met alle gevolgen vandien.
De akte van de rechtbank is binnen. Dat is vd benificiaire aanvaarding. Er zijn, behalve een saldo oo de bank, geen enkele andere bezittingen. De nota van de zorgverzekering is niet vervallen, nog niet. Deze is na overlijden verstuurd als zijnde de laatste premie tot aan overlijden. Dit konden ze niet incasseren. De zorgverzekering is de enige, en ook nog preferent.

Liz

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er is al beneficiair aanvaard,

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door lordi »

Dan nog kan je pas rekeningen gaan voldoen nadat het hele proces is doorlopen, niet daarvoor.

Beneficiaire aanvaarding biedt alleen bescherming als je alle regels mbt de vereffening precies volgt. Doe je het niet correct, dan loop je het risico alsnog met je privé vermogen aansprakelijk te zijn. Ook bij een lichte vereffening (waar nu nog geen sprake van is want daar moet de kantonrechter mee akkoord gaan).

https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... atenschap/

https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... arding.pdf

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

lordi schreef:
11 sep 2020 19:24
Dan nog kan je pas rekeningen gaan voldoen nadat het hele proces is doorlopen, niet daarvoor.

Beneficiaire aanvaarding biedt alleen bescherming als je alle regels mbt de vereffening precies volgt. Doe je het niet correct, dan loop je het risico alsnog met je privé vermogen aansprakelijk te zijn. Ook bij een lichte vereffening (waar nu nog geen sprake van is want daar moet de kantonrechter mee akkoord gaan).

https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... atenschap/

https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... arding.pdf
Dus als VGZ automatisch gaat incasseren, dan moet dat gestorneerd worden?

Zij zijn nu de enige schuldeiser, van een klein bedrag dat bij een incassobureau ligt, en dan de niet vervallen premie

Liz

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wel nee, dat is van een mug een olifant maken. Gewoon laten incasseren, dan is het maar betaald.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
11 sep 2020 19:41
Wel nee, dat is van een mug een olifant maken. Gewoon laten incasseren, dan is het maar betaald.
We zouden anders niet voldoen aan de eis: het ervoor zorgen dat de kosten niet oplopen...

Heb heel wat regels en wetten doorgespit om maar zeker te zijn dat we het goed doen.

Liz

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door lordi »

Ik weet niet bij welke bank uw ex zat maar bij de meeste banken worden na het melden van overlijden alle incasso's en periodieke overboekingen geblokkeerd. In principe mogen er geen bedragen meer gaan naar schuldeisers op dit moment.

Officieel moet u VGZ aanschrijven en ze verzoeken om binnen zes weken aan te geven wat het exacte bedrag is dat ze vorderen.

Kijk, uit uw verhaal begrijp ik dat de kans klein is dat er nog schuldeisers zijn maar 100% zeker weet u dat niet. Daar is de hele procedure van beneficiaire aanvaarding voor: om de erfgenamen te beschermen tegen een mogelijk negatieve nalatenschap. Daarom is het het beste om de procedure precies te volgen en dat houdt in: geen schulden gaan voldoen voor het einde.

De meeste mensen op dit forum zijn amateurs (net als ik) die u met de beste bedoelingen willen bijstaan maar ik zou niet alles klakkeloos voor waarheid aannemen (ook niet van mij) zonder het heel goed te controleren.

Zelf heb ik recent ook in een beneficiaire aanvaarding gezeten, waarbij wij een externe vereffenaar hebben aangetrokken vanwege de complexiteit. Wellicht ben ik daarom extra voorzichtig in mijn advies maar beter iets te voorzichtig dan achteraf problemen krijgen.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

lordi schreef:
11 sep 2020 19:56
Ik weet niet bij welke bank uw ex zat maar bij de meeste banken worden na het melden van overlijden alle incasso's en periodieke overboekingen geblokkeerd. In principe mogen er geen bedragen meer gaan naar schuldeisers op dit moment.

Officieel moet u VGZ aanschrijven en ze verzoeken om binnen zes weken aan te geven wat het exacte bedrag is dat ze vorderen.

Kijk, uit uw verhaal begrijp ik dat de kans klein is dat er nog schuldeisers zijn maar 100% zeker weet u dat niet. Daar is de hele procedure van beneficiaire aanvaarding voor: om de erfgenamen te beschermen tegen een mogelijk negatieve nalatenschap. Daarom is het het beste om de procedure precies te volgen en dat houdt in: geen schulden gaan voldoen voor het einde.

De meeste mensen op dit forum zijn amateurs (net als ik) die u met de beste bedoelingen willen bijstaan maar ik zou niet alles klakkeloos voor waarheid aannemen (ook niet van mij) zonder het heel goed te controleren.

Zelf heb ik recent ook in een beneficiaire aanvaarding gezeten, waarbij wij een externe vereffenaar hebben aangetrokken vanwege de complexiteit. Wellicht ben ik daarom extra voorzichtig in mijn advies maar beter iets te voorzichtig dan achteraf problemen krijgen.
Bedankt voor het delen van de zorgen, dat waardeer ik enorm. Het is de Rabobank iig.

Liz

lordi
Berichten: 163
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door lordi »

Graag gedaan. Het is jammer dat zo'n toch al trieste gebeurtenis zoveel werk en stress met zich meebrengt, wens veel succes ermee.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waar u het saldo op dag van overlijden moet invullen moet u dat ook doen en niet stortingen na overlijden in meenemen.
Stortingen na overlijden zijn dan goed voor betalen van schulden en anders betalen de erfgenamen daar erfbelasting over.
Wanneer u opziet tegen het invullen van het F biljet kunt u een afspraak maken met de belastingdienst voor het invullen ervan.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat F biljet is doodsimpel. Meneer had WAO en verder helemaal niets.

Er is haast niets, dus erfbelasting?

Gesloten