LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erven van niets?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Kolibrie schreef:
11 sep 2020 20:48
Waar u het saldo op dag van overlijden moet invullen moet u dat ook doen en niet stortingen na overlijden in meenemen.
Stortingen na overlijden zijn dan goed voor betalen van schulden en anders betalen de erfgenamen daar erfbelasting over.
Wanneer u opziet tegen het invullen van het F biljet kunt u een afspraak maken met de belastingdienst voor het invullen ervan.
De boedellijst is naar de rechtbank gestuurd. Volgens mij kan iedereen nu inzage krijgen in deze "imposante" boedellijst? Tja, saldo Euro. -0,49 op de dag van overlijden. Je dient op die boedellijst de bekende schuldeisers door te geven alsmede de kosten van de crematie (dat is gedaan), ook geef je aan wat je gedaan hebt om uit te zoeken of er meer zijn (dat is gedaan). Maar volgens de rechtbank, CIB, doen zij in ieder geval verder niets meer. Men is niet zo behulpzaam merk ik.

Hoeft er dan ook geen "model F rekening en verantwoording" ingediend te worden? Was het dit dan zo?

Liz

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Dat F biljet staat helemaal los van nalatenschap en moet ingevuld worden.
Zoals gezegd, wanneer u geen zin hebt om het zelf te doen, kunt u voor het invullen een afspraak met de belastingdienst maken.

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het F biljet is gewoon de vervanging van het normale inkomstenbelastingformulier.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Kolibrie schreef:
21 sep 2020 15:41
Dat F biljet staat helemaal los van nalatenschap en moet ingevuld worden.
Zoals gezegd, wanneer u geen zin hebt om het zelf te doen, kunt u voor het invullen een afspraak met de belastingdienst maken.
Ja, dat is bekend, maar ik bedoelde het model, te downloaden via rechtspraak, dat heet ook Model F: Model rekening en verantwoording Vereffening (voor het gevoerde beheer)


Liz

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het lijkt me dat u dat gewoon in moet vullen.
Saldo op dag van overlijden - €0,49 maar in dat model F behoort u ook eventuele stortingen na het overlijden te vermelden.
Deze stortingen behoren tot de nalatenschap.
Voor het F formulier (final of laatste inkomstenbelasting formulier) behoort u het saldo op dag van overlijden te vermelden.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Kolibrie schreef:
21 sep 2020 16:06
Het lijkt me dat u dat gewoon in moet vullen.
Saldo op dag van overlijden - €0,49 maar in dat model F behoort u ook eventuele stortingen na het overlijden te vermelden.
Deze stortingen behoren tot de nalatenschap.
Voor het F formulier (final of laatste inkomstenbelasting formulier) behoort u het saldo op dag van overlijden te vermelden.
Dank U wel, en inderdaad op het model F (niet voor de IB) kun je inkomsten en uitgaven omschrijven en dan komt er een eindsaldo uit. Bij een negatieve uitkomst dien je wel weer de rechtbank te informeren. Maar dat is hier ter sprake.

Waarom ik dit vraag is dat er contact is geweest met de speciale afdeling van VGZ (heet dan Bewind). Zij hebben het kleine dossier van de vordering teruggenomen van Inkassier en gevraagd om:
Akte van benef. aanvaarding (= doorgestuurd) en
Uitdeellijst (na een x aantal maanden).

Volgens mij is er geen sprake van een uitdeling indien de openstaande zaken betaald/overgemaakt kunnen worden. En nee, geen erfbelasting te betalen, de vrijstelling is best hoog (in dit geval dan in ieder geval).

Ik weet echter niet hoe lang ik nu nog "ergens" op moet wachten, ik was in de veronderstelling dat de rechtbank nog zaken zou doen, en dat is kennelijk niet zo.

Liz

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar nadat alles duidelijk is, enzovoort en u kunt gaan betalen is er een “uitdeling”.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
21 sep 2020 16:21
Maar nadat alles duidelijk is, enzovoort en u kunt gaan betalen is er een “uitdeling”.
Ah, fijn, het was toch wel veel regelen, navragen, mailen en uitzoeken, tot zover dat kon, de wetten en regels volgen, dat heb ik gedaan. Nu was dit eigenlijk een gemakkelijke afhandeling, maar er zijn genoeg mensen die heel wat meer moeten doen om een beneficiaire aanvaarding uit te voeren. Dan is een notaris wel prettig.

Ik geloof dat ik zelf maar een testament ga laten maken.....

Liz

Lady1234
Berichten: 27072
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Heel verstandig. En wellicht ook eens met de notaris over een volmacht spreken voor bij leven.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Het VGZ zal willen weten of ze nog iets uit de nalatenschap kunnen vorderen.
Wanneer alleen VGZ schuldeiser is en het saldo is voldoende kunt u VGZ betalen.
Wanneer er daarna nog wat te verdelen valt worden de erfgenamen genoemd.

De rechtbank controleerd alleen maar en komt in actie als u zich niet aan de wet houdt.

Gesloten