LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erven van niets?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Beste Forum leden,

Mijn ex-man, dakloos geweest, (alcohol)verslavingskliniek gezeten, eigen huurwoning gehad (huisuitzetting?), GGZ instelling intern gezeten en als laatste ergens via een of andere stichting in een kamer voor daklozen gewoond, alleenstaand, is helaas recentelijk om het leven gebracht. Hij laat 2 volwassen kinderen achter.

De kinderen hadden al vele jaren geen enkel contact. En nu komt er plotseling veel op hen af. De eerste vraag werd gesteld was: Erfenis, wat daarmee te doen.

Er is al veel gelezen en gevonden inzake erfenissen en erven. Maar deze situatie is voor de (volwassen)kinderen bijzonder. Er zijn geen bezittingen: geen boedel, wel een WAO uitkering (gestorneerde uitkering vanwege retour gezonden post-dit is informatie vanuit het UWV welke de erven mochten ontvangen ivm privacy), een bankrekening (aan de bank is het overlijden doorgegeven) en er is een gesprek gevoerd met de nabestaandendesk belastingdienst: geen schulden bij Belastingdienst. F-formulier en IB kan door de erven gedaan worden.

Er is advies gevraagd aan een (online) notaris en er is op het forum al wat informatie vergaard over zuiver- benificair- of verwerpen van de "erfenis". Hier is geen antwoord op gekomen.

Zuiver aanvaarden van ja, wat eigenlijk. BKR kan opgevraagd worden, echter daar wordt niet alles geregistreerd.
Beneficiair aanvaarden, idem. Echter hiervoor dienen stukken ingestuurd te worden naar en bevoegd rechtbank. Er wordt veel informatie gevraagd, incl. een boedellijst, Bezittingen? We weten het niet.
Dan resteert nog: verwerpen. Ook hier dient men documenten naar de rechtbank te sturen. Wat zijn van deze laatste mogelijkheid de nadelen? Is er dan nog inzage in bijvoorbeeld bankzaken (mogelijkheid verhuurder achterhalen).

Zijn moeder en broer zijn bij de zoektocht ook nauw betrokken, maar komen er ook niet uit.

Wat is wijsheid? Advies is welkom.

Liz

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wijsheid is door de kinderen, tegelijkertijd, want dan hoeft er maar één keer griffierecht van ca. € 135 betaald te worden, beneficiair te aanvaarden. Dat kan bij de griffie van de kantonrechter.

Zouden de kinderen verwerpen, dan komt men eventueel bij de kleinkinderen en anders bij moeder en broer, schiet ook niet op.

Dan hebben ze nadien alle tijd voor die boedellijst enzovoort.

Lees dit eens.

https://www.juridischloket.nl/familie-e ... anvaarden/
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 07 aug 2020 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lizette60 schreef:
07 aug 2020 12:59
Dan resteert nog: verwerpen. Wat is wijsheid? Advies is welkom.
Als eerste gecondoleerd. Mijn advies verwerpen:

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... b750b1a2c4

Hiervoor hoef je geen boedelbeschrijving o.i.d. toe te sturen. Het goedkoopst is om de aanvraag van alle erfgenamen in 1 keer te doen, dan betaal je maar 1 keer griffiekosten.

Mochten er kinderen in het spel zijn (die worden automatische erfgenaam als hun ouders verwerpen) dan moet je wel een boedelbeschrijving toesturen. Bel anders de rechtbank hoe je in deze situatie om moet gaan.

Toen mijn moeder overleed met schulden heb ik veel gehad aan hun advies.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Ook hier lees ik dus de 2 opties: Beneficiair of Verwerpen. Dat het in 1 keer kan-dus ook de moeder en broer-kleinkinderen zijn er nog niet- had ik ook gelezen. Echter, een "boedel" is er niet. En het verzamelen van informatie, dat is nu juist moeilijk. Of er schulden zijn, is niet bekend (BKR verzoek bij de bank - anders doen we het zelf). Behalve een r.c. bankrekening is er niets, denken we. We hebben de eigenaar van het pand, waar o.a. de stichting op is ingeschreven, maar ook een kringloopwinkel, al via het Kadaster gevonden. Maar moeten we echt zo ver gaan?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In een dergelijk geval kunnen de kinderen ook, na verzoek, volstaan met een vereenvoudigde boedelbeschrijving.

Voor de afwikkeling is alle tijd, en de kinderen zien vanzelf wat er nog aan post binnenkomt op zijn adres.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Waarschijnlijk moet u nog verder gaan: een oproep (advertentie) in een krant aan schuldeisers om zich te melden.

Als ik uw bericht lees, zijn er geen "spullen" waar de erfgenamen prijs op stellen. Beneficiair aanvaarden is in het algemeen zinvol als nog niet duidelijk is of de nalatenschap een batig saldo oplevert. De kans dat er een interessant bedrag te verdelen valt lijkt me klein. De kans dat er nog schulden of vorderingen boven tafel komen, lijkt mij groter.
Verwerpen lijkt mij het meest voor de hand liggend.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lizette60 schreef:
07 aug 2020 13:24
Ook hier lees ik dus de 2 opties: Beneficiair of Verwerpen. Dat het in 1 keer kan-dus ook de moeder en broer-kleinkinderen zijn er nog niet- had ik ook gelezen. Echter, een "boedel" is er niet. En het verzamelen van informatie, dat is nu juist moeilijk. Of er schulden zijn, is niet bekend (BKR verzoek bij de bank - anders doen we het zelf). Behalve een r.c. bankrekening is er niets, denken we. We hebben de eigenaar van het pand, waar o.a. de stichting op is ingeschreven, maar ook een kringloopwinkel, al via het Kadaster gevonden. Maar moeten we echt zo ver gaan?
Enkel voor de minderjarige, die automatische beneficiair aanvaarden, moet je toestemming vragen aan de kantonrechter voor verwerping. De kantonrechter wilt wel weten of dit legitiem is en heeft daarom een boedelbeschrijving en banksaldo's nodig. Let op de kosten van de begrafenis zijn ook een schuld (dus telt mee).

Bij mijn moeder heb ik het gewoon allemaal zelf verzameld. Dus brieven van schuldeisers en een afschrift van haar bankrekening. Binnen 2 weken had ik het akkoord binnen, hierna kun je voor alle erfgenamen tegelijk de verwerping aanvragen (ook voor de minderjarige). Echteraf bleken sommige vorderingen al vervallen te zijn die ik wel had opgegeven.

Mijn advies bel de rechtbank en vraag wat je moet indienen, mogelijk is een verklaring dat hij dakloos was al voldoende om voor de minderjarige te verwerpen. Voor de meerderjarige is dit allemaal niet noodzakelijk daar kun je gewoon verwerpen.

Ik heb ook advies gekregen van de notaris die ooit (jaren eerder) het testament had gemaakt voor mijn moeder. Voor haar advies heb ik nooit een rekening gehad. Jouw zaak klinkt niet heel complex en gezien je gaat verwerpen en er geen boedel is hoef je het niet extreem lastig te maken.

Let wel het goedkoopst is om alles in 1 keer te doen dan betaal je maar 1 keer griffiekosten voor het verwerpen.

P.S. Een advertentie plaatsen is niet noodzakelijk als je gaat verwerpen, immers is het punt dat je er niets mee te maken wilt hebben. Ga je beneficiair aanvaarden, omdat je vermoed dat er vermogen is, dan is dit noodzakelijk. Bij zekerheid dat er niets te erven is dit allemaal niet noodzakelijk.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 Dat is dus nu juist het probleem, de post werd volgens het UWV al enkele maanden retour afzender gestuurd, en we weten niet waarom. Waarschijnlijk een postadres via een Maatschappelijk werk stichting waarvan we geen telefoonnummer of email adres kunnen vinden. Je laat logischerwijs geen WAO uitkering van minstens 2 maanden ongebruikt (informatie van UWV). Is de doorzendservice van post.nl voor nabestaanden een optie? Of wordt dat dan gezien als "zuiver" aanvaarden?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je gegevens gaan verzamelen en dan toch nog verwerping aanvragen? Als je verwerpt, hoef je helemaal niets te doen, behalve dat allemaal melden bij de griffie.

En de kinderen zijn meerderjarig, kunnen dus simpel beneficiair aanvaarden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Verwerpen.... rest vergeten, de schuldeisers hebben gewoon pech en als er iets is, dan loop je de kans dat er een factuur wegens accepteren later weer komt....
Dus Verwerpen en niets doen... gemeente zal bij verwerpen ook de uitvaart verzorgen.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Komkommertijd, de crematie heeft na vrijgave door de politie (na uitgebreide sectie etc) inmiddels plaatsgevonden. Gemeente heeft hier niets van doen mee - gelukkig.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Verwerpen, als er iets te halen is, dan is dat veel tijd en geld steken in flut bedrag met veel zoekwerk.

Als je zo leeft, afscheid heeft dan al plaats gevonden, en toen niets, laat nu ook maar zitten verwacht ik van jou kinderen..

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom zou je de nalatenschap van je overleden vader niet netjes afwikkelen?

Het gaat er toch niet om of je iets kunt erven?

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 14:04
Waarom zou je de nalatenschap van je overleden vader niet netjes afwikkelen?

Het gaat er toch niet om of je iets kunt erven?
Precies, dat is ook mijn bedoeling (en de kinderen daarmee helpen).

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is het simpel. Laat de kinderen beneficiair aanvaarden. Win informatie in bij de griffie over een vereenvoudigde boedelbeschrijving en laat ze dat op hun gemak netjes afwerken. Plichten voltooid.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Edit dubbel.

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Lady1234 schreef:
07 aug 2020 14:15
Dan is het simpel. Laat de kinderen beneficiair aanvaarden. Win informatie in bij de griffie over een vereenvoudigde boedelbeschrijving en laat ze dat op hun gemak netjes afwerken. Plichten voltooid.
Bedankt voor het meedenken, dit geldt voor allen trouwens. ik had al iets gevonden over de vereenvoudigde boedelbeschrijving, dankzij informatie op dit forum. En ja, wat er ook gebeurd is, in het verleden, dit moet gewoon goed afgehandeld worden.
Liz

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Verstandig en netjes.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Waarschijnlijk weten de kinderen het saldo van zijn bankrekening (nog) niet, waarom zou dat geen positieve verrassing kunnen zijn?
Zijn de crematiekosten via de nabestaandendesk van zijn bankrekening betaald?
Een boedelbeschrijving is niet moeilijk en wat u niet weet kun je niet invullen.
Onbekende schuldeisers kunnen via de Staatscourant opgeroepen worden.
Misschien ook nog via verbond van verzekeraars eventuele levensverzekeringen laten opsporen.
Formulier boedelbeschrijving https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... frecht.pdf
Info hoe nu verder https://www.hobbelinkenbuitink.nl/broch ... r-h-b.aspx
Procedure aanvaarden of verwerpen https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... b750b1a2c5

Lizette60
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 jul 2010 16:27

Re: Erven van niets?

Ongelezen bericht door Lizette60 »

Kolibrie schreef:
07 aug 2020 14:52
Waarschijnlijk weten de kinderen het saldo van zijn bankrekening (nog) niet, waarom zou dat geen positieve verrassing kunnen zijn?
Zijn de crematiekosten via de nabestaandendesk van zijn bankrekening betaald?
Een boedelbeschrijving is niet moeilijk en wat u niet weet kun je niet invullen.
Onbekende schuldeisers kunnen via de Staatscourant opgeroepen worden.
Misschien ook nog via verbond van verzekeraars eventuele levensverzekeringen laten opsporen.
Formulier boedelbeschrijving https://www.rechtspraak.nl/SiteCollecti ... frecht.pdf
Info hoe nu verder https://www.hobbelinkenbuitink.nl/broch ... r-h-b.aspx
Procedure aanvaarden of verwerpen https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... b750b1a2c5
Klopt, de bank weet van het overlijden, maar verder hebben we daar nog niets van vernomen. Crematiekosten worden door de familie betaald, minus een klein deposito van Dela (middels cessie aan uitvaartverzorger). De rekening is nog niet ontvangen. Er zijn geen levensverzekeringen. Verder: bedankt voor de linkjes.

Gesloten