LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Ik zal het anders formuleren. De notaris zit bij dit gesprek. Dat is namelijk een optie als een erfgenaam hier de voorkeur aan geeft.
Heb ik al nagevraagd bij de notaris zelf. Op internet is namelijk niet álles te vinden....
In mijn geval omdat de verhouding tussen mij en de executeur niet optimaal is en ik er liever een professional bij heb die alles goed regelt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Nu een afspraak met de notaris kost u alleen maar geld.
Lijkt me dat de executeur niet gedwongen kan worden om naar zo’n afspraak bij de notaris te komen.
In principe staat de notaris hier helemaal buiten.

Ik neem aan dat de nicht bericht van de notaris heeft gekregen over dat legaat en zij dat ook zal ontvangen ook al heeft de executeur het naar zijn rekening overgemaakt.
Misschien is het zijn werkwijze, om te zien wat er voor u overblijft op de rekening van uw stiefmoeder.
En als hij voor de erven de erfbelasting verzorgt is hij ook verantwoordelijk, bij een eventuele
navordering moet hij dat uit eigen zak betalen.
Als ik u was zou ik maar rustig afwachten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

@Kolibrie
Klopt, zou alleen zelf
Kolibrie schreef:
23 okt 2019 12:03
..
In principe staat de notaris hier helemaal buiten.
...
eerder formuleren als: 'is adviseur-en-sekretaris van de executeur voor zover deze daar behoefte aan heeft'??

Maw: van de paar keer, dat ik bij de 'onze' ben geweest, ben althans ikzelf helemaal niks wijzer geworden.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 23 okt 2019 12:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

valkie49 schreef:
23 okt 2019 11:51
Ik zal het anders formuleren. De notaris zit bij dit gesprek. Dat is namelijk een optie als een erfgenaam hier de voorkeur aan geeft.
Heb ik al nagevraagd bij de notaris zelf. Op internet is namelijk niet álles te vinden....
In mijn geval omdat de verhouding tussen mij en de executeur niet optimaal is en ik er liever een professional bij heb die alles goed regelt.
Uiteraard gaat de notaris hiermee akkoord, hij wordt voor die tijd betaald en dat is ook logisch.

Maar als de executeur nog geen staat heeft opgemaakt, schiet het niet echt op. Dan kunt u hooguit daarover griepen, en aangeven dat het overlijden niet bij de bank gemeld is, het legaat niet is opgenomen in de aangifte en dat het bedrag naar hem is overgemaakt.

Maar de notaris is helemaal onafhankelijk van de executeur en zeker niet zijn secretaris. En die notaris kan dus nu helemaal niets regelen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

De notaris heeft een klus(?) aangenomen; van de executeur; heeft dus met hem een vertrouwensrelatie.
Laatst gewijzigd door chrisd1 op 23 okt 2019 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
23 okt 2019 12:42
De notaris heeft een klus(?) aangenomen; van de executeur.
Nee, van TS.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wanneer de executeur de aangifte erfbelasting verzorgt krijgen de erfgenamen toch geen aanslag thuis.
De Ts kreeg de aanslag erfbelasting thuis en zag dat de nicht niet op de aangifte erfbelasting stond?
Ik denk dat de Ts boos op de executeur is want hij had een rekening ingediend bij de executeur en kennelijk geen reactie daarop gekregen?

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Kolibrie schreef:
23 okt 2019 12:53
Wanneer de executeur de aangifte erfbelasting verzorgt krijgen de erfgenamen toch geen aanslag thuis.
Hoe weet de Ts dat de nicht niet op de aangifte erfbelasting staat?
Ik heb de aanslag per mail van de executeur ontvangen. De aangifte heb ik toen bij hem opgevraagd en uiteindelijk een paar weken geleden ontvangen. Dat heb ik met elkaar vergeleken en toen zag ik dat de nicht er niet op stond.
Laatst gewijzigd door valkie49 op 23 okt 2019 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De executeur is aansprakelijk voor een (onjuiste) aangifte.

Maar als er al aangifte gedaan is en zelfs de aanslag is opgelegd, dan is alles al bekend en wat weerhoudt de executeur dan van het afwikkelen van die nalatenschap?

Dat overlijden moet dan al een flinke tijd geleden geweest zijn.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Kolibrie schreef:
23 okt 2019 12:53
Wanneer de executeur de aangifte erfbelasting verzorgt krijgen de erfgenamen toch geen aanslag thuis.
De Ts kreeg de aanslag erfbelasting thuis en zag dat de nicht niet op de aangifte erfbelasting stond?
Ik denk dat de Ts boos op de executeur is want hij had een rekening ingediend bij de executeur en kennelijk geen reactie daarop gekregen?
Als u mijn berichten eens goed doorleest dan begrijpt u misschien wat er speelt en wat er is gebeurd. Nu plaatst u voornamelijk reacties die nergens op slaan en ik heb niet het idee dat u er verstand van heeft. Hier een voorbeeld. U stelt dat de notaris de personen moet informeren die een legaat ontvangen. Dit is niet juist. Dit is de taak van de executeur. Ik vraag op dit forum alleen om advies en niet om sensatiebeluste antwoorden. Daar is dit forum niet voor.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Lady1234 schreef:
23 okt 2019 13:04
De executeur is aansprakelijk voor een (onjuiste) aangifte.

Maar als er al aangifte gedaan is en zelfs de aanslag is opgelegd, dan is alles al bekend en wat weerhoudt de executeur dan van het afwikkelen van die nalatenschap?

Dat overlijden moet dan al een flinke tijd geleden geweest zijn.
Daarom. Alles is geregeld. Het duurt nu al een jaar.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

valkie49 schreef:
23 okt 2019 13:12
Kolibrie schreef:
23 okt 2019 12:53
Wanneer de executeur de aangifte erfbelasting verzorgt krijgen de erfgenamen toch geen aanslag thuis.
De Ts kreeg de aanslag erfbelasting thuis en zag dat de nicht niet op de aangifte erfbelasting stond?
Ik denk dat de Ts boos op de executeur is want hij had een rekening ingediend bij de executeur en kennelijk geen reactie daarop gekregen?
Als u mijn berichten eens goed doorleest dan begrijpt u misschien wat er speelt en wat er is gebeurd. Nu plaatst u voornamelijk reacties die nergens op slaan en ik heb niet het idee dat u er verstand van heeft. Hier een voorbeeld. U stelt dat de notaris de personen moet informeren die een legaat ontvangen. Dit is niet juist. Dit is de taak van de executeur. Ik vraag op dit forum alleen om advies en niet om sensatiebeluste antwoorden. Daar is dit forum niet voor.
Wat ik nu van u lees is dat u per e-mail een kopie van de erfbelasting-aanslag heeft gekregen. Zelfs op uw vraag een kopie van de aangifte.
Lijkt me dat de executeur u dus wel van gevraagde informatie voorziet.
Het enige wat we hier horen is dat de rekening nog op naam van uw stiefmoeder staat en het legaat van de nicht naar zijn rekening is overgemaakt.
U beticht de executeur ervan dat deze niet helemaal eerlijk is maar daar heb ik nog niets over gelezen.
U heeft er niets mee te maken waarom de nicht niet op de aangifte erfbelasting staat en de executeur hoeft u hier ook geen antwoord op te geven.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@kolibrie
Nou dat valt wel mee, want de Ts is de erfgenaam en een executeur moet rekening en verantwoording afleggen aan de erfgenamen, voordat de erfgenamen goedkeuring verlenen. En die executeur heeft al uitbetalingen gedaan, dat mag niet.

@Ts
Dan is het wellicht toch verstandig u licht op te steken bij een advocaat.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

@Lady1234 dank je wel voor het meedenken en je tips. Daar heb ik wat aan.

@Kolibri ik wil je verzoeken om niet meer op deze topic te reageren.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lady1234 schreef:
23 okt 2019 13:55
@kolibrie
Nou dat valt wel mee, want de Ts is de erfgenaam en een executeur moet rekening en verantwoording afleggen aan de erfgenamen, voordat de erfgenamen goedkeuring verlenen. En die executeur heeft al uitbetalingen gedaan, dat mag niet.

@Ts
Dan is het wellicht toch verstandig u licht op te steken bij een advocaat.
Ik zie maar een enkele overboeking, het legaat van de nicht.
Ik weet niet waarom het een jaar moet duren, de Ts mag daar wel een antwoord op krijgen.
Hij schrijft zelf dat het einde van de afwikkeling in zicht is, dus kennelijk heeft hij daar informatie over gekregen.
Hopelijk weet hij hoe groot de erfenis is anders kunnen de advocaatkosten maken dat hij uiteindelijk niks van de erfenis overhoudt.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@valkie49

Lees dit ook nog eens door.

https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... executeur/

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

valkie49 schreef:
23 okt 2019 14:03
@Lady1234 dank je wel voor het meedenken en je tips. Daar heb ik wat aan.

@Kolibri ik wil je verzoeken om niet meer op deze topic te reageren.
Verzoek afgewezen.

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Kolibrie schreef:
23 okt 2019 14:58
valkie49 schreef:
23 okt 2019 14:03
@Lady1234 dank je wel voor het meedenken en je tips. Daar heb ik wat aan.

@Kolibri ik wil je verzoeken om niet meer op deze topic te reageren.
Verzoek afgewezen.
zorg in dat geval dan wel dat je reacties zinvol zijn...

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

criticus2 schreef:
23 okt 2019 15:02
Kolibrie schreef:
23 okt 2019 14:58
valkie49 schreef:
23 okt 2019 14:03
@Lady1234 dank je wel voor het meedenken en je tips. Daar heb ik wat aan.

@Kolibri ik wil je verzoeken om niet meer op deze topic te reageren.
Verzoek afgewezen.
zorg in dat geval dan wel dat je reacties zinvol zijn...
We moeten gewoon niet meer reageren op de berichten van Kolibri. Dat lijkt mij het meest zinvol.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
23 okt 2019 10:50
chrisd1 schreef:
23 okt 2019 09:58
Zie hier hoe dat bij ons thuis gegaan is; broer had ook zelf een notaris ingeschakeld; binnen een paar weken geregeld.
Wat doet dat er nu allemaal toe hoe het bij u thuis is gegaan?
Een zelf meegemaakt geval op basis, waarvan ik in dit topic geschreven heb, wat ik heb geschreven.
En op grond waarvan heb jij hier geschreven, dat de notaris helemaal onafhankelijk van de executeur zou zijn??

Gesloten