LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
24 okt 2019 09:01
Erthanax schreef:
23 okt 2019 22:35
Nou als het gaat om persoonlijke ervaringen, dan de mijne ook maar (zonder linkjes):
Met mijn notaris heb ik nog nooit problemen gehad...
Klopt; zolang je maar niet met familie-conflicten bij hem aan komt.
ik las ergens, dat de notaris een familie beschouwd als één partij; leden moeten interne problemen onderling oplossen: zolang mensen zo verstandig zijn het niet in de familie met elkaar aan de stok te krijgen is het, blijkbaar althans in NL, bij de notaris allemaal rozengeur en maneschijn.
Je doet alsof dat iets heel raars is, terwijl het juist nogal logisch is. Een notaris is geen mediator - en als hij dat toevallig óók is, zijn dat twee totaal verschillende rollen.
chrisd1 schreef:
24 okt 2019 09:01
Trouwens conform met wat ik lees in OP:
Ja. En dan zegt de notaris dat ik dat eerst met de executeur moet bespreken en als dat niet lukt kunnen we mediation gaan doen....
Notaris hoeft blijkbaar niet zelf te bedenken, dat TS er onderling met zijn familielid allang over is 'uitgepraat'.
Wat een bijzondere blik heb je op de zaak. Een notaris wordt nu juist niet betaald om vanuit aannames te acteren.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
24 okt 2019 09:53
...aannames...
,MM??

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Erthanax »

In onze familie komen natuurlijk geen ruzies of conflicten voor. Wij hebben verschillen van inzicht, of we verschillen van mening :wink:

Zoals ik schreef gaat het om aanzienlijk meer dan het opmaken een eenvoudig testament. Ook in enkele complexe en gevoelige zaken, waarbij betrokkenen een diepgaand verschil van inzicht hadden -- u zou het vermoedelijk een conflict noemen -- hebben de desbetreffende notarissen altijd heel goed geadviseerd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
24 okt 2019 10:34
Moneyman schreef:
24 okt 2019 09:53
...aannames...
,MM??
U projecteert mijns inziens uw nare ervaring met familie en wellicht een notaris op de kwestie van de Ts. Daar schiet hij niets mee op.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
24 okt 2019 10:48
chrisd1 schreef:
24 okt 2019 10:34
Moneyman schreef:
24 okt 2019 09:53
...aannames...
,MM??
U projecteert mijns inziens uw nare ervaring met familie en wellicht een notaris op de kwestie van de Ts. Daar schiet hij niets mee op.
Ook deze bijdrage in de discussie begrijp ik niet.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Erthanax schreef:
24 okt 2019 10:45
Zoals ik schreef gaat het om aanzienlijk meer dan het opmaken een eenvoudig testament. Ook in enkele complexe en gevoelige zaken, waarbij betrokkenen een diepgaand verschil van inzicht hadden -- u zou het vermoedelijk een conflict noemen -- hebben de desbetreffende notarissen altijd heel goed geadviseerd.
Ik noem iets in dit soort gevallen een conflict als ook de notaris is afgehaakt; zoals in OP.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerlijk gezegd wordt ik tureluurs van al dat overbodige gelink, maar dit terzijde.

U heeft kennelijk één persoonlijke, slechte ervaring met een notaris. Ik heb vele persoonlijke ervaringen met (in de loop der jaren) verschillende notarissen, allemaal goed. In mijn familie gaat het om tientallen ervaringen, ook allemaal goed. Het advies van de notaris is mij (en de familie) altijd goed en zeer waardevol gebleken; daarbij ging het soms om echt veel geld. Op basis van deze ervaringen heb ik veel vertrouwen in het notariaat.

Dat u alle notarissen wantrouwt en er een advocaat op zou zetten, moet u weten. Over advocaten is overigen ook niet iedereen op het forum even enthousiast, maar ook dit terzijde.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Erthanax schreef:
24 okt 2019 11:33
U heeft kennelijk één persoonlijke, slechte ervaring met een notaris. Ik heb vele persoonlijke ervaringen met (in de loop der jaren) verschillende notarissen, allemaal goed. In mijn familie gaat het om tientallen ervaringen, ook allemaal goed. Het advies van de notaris is mij (en de familie) altijd goed en zeer waardevol gebleken; daarbij ging het soms om echt veel geld. Op basis van deze ervaringen heb ik veel vertrouwen in het notariaat.
Ik ook; alleen had die ene m.i. op enig moment behoren te zeggen dat ik bij hem aan het verkeerde adres was; in plaats van alleen maar zijn minuutjes bij te houden; zoals ik dat ook vind van die van TS.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Beste allen,
Bedankt voor de tips en de adviezen.
Deze topic gaat nu echter soms een beetje een andere kant op. Het lijkt soms een soort van een discussie te worden die niet echt meer met mijn vraag om advies te maken heeft. Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Het lijkt soms een soort van een discussie te worden die niet echt meer met mijn vraag om advies te maken heeft. Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.

Dat is het beste antwoord van dit topic . :D

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

He bent niet te volgen Chris.
chrisd1 schreef:
24 okt 2019 10:34
Moneyman schreef:
24 okt 2019 09:53
...aannames...
,MM??
Ik herhaal mezelf maar even...
Moneyman schreef:
23 okt 2019 22:23
Je links verwijzen niet naar een post, dus we moeten zelf weer puzzelen? Nogmaals: als je iets wilt zeggen: zeg het dan gewoon!

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Even een update.

Ik heb contact gehad met de notarieel medewerker.
De executeur blijkt geen contact te hebben opgenomen met de notaris en reageert nu helemaal niet meer op mijn verzoeken.
Ik heb de executeur laten weten dat hij mij binnen 2 weken rekening en verantwoording moet geven zoals vermeldt in de VvE/E.
Doet hij dit niet dan schakel ik een advocaat in.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Succes gewenst.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Zo mondjes maat (maar dan ook echt heel weinig) krijg ik wat meer informatie van de executeur.

Inzake het legaat van de nicht (en dit had ik zelf ook al bedacht):
Nicht woont in het buitenland en zegt dat zij niet meer weet of zij nog een BSN heeft.
Daarom heeft de executeur haar niet op de aangifte gezet (want dat gaat niet zonder BSN) en hij zei dat de aangifte snel moest worden gedaan en dat hij haar daarom heeft weggelaten. Hij heeft dit binnen 4 maanden na overlijden gedaan. De aangifte moet echter binnen 8 maanden na overlijden dus dat valt wel mee. Op de site van de Belastingdienst staat duidelijk vermeldt wat je moet doen als een erfgenaam in het buitenland woont en geen BSN (meer) heeft. Dit heb ik ook gemeld aan de executeur. En ook dat hij verantwoordelijk is voor de aangifte en dat er vast nog wel een navorderingsaanslag gaat komen.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

De conclusie dat hij niet eerlijk is, is dus wellicht prematuur.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Als je zo moet leuren om informatie te krijgen die je bijna niet of nauwelijks ontvangt, de bank inderdaad niet op de hoogte is gesteld van het overlijden en je doet voorkomen dat je het wel hebt gedaan dan vraag ik mij af of je wel zo transparant bent.
Of onkundig en het niet wil laten blijken. Ik weet het niet. Maar het helpt niet mee dat hij zo slecht is met informeren.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als hij die rekening van de overledene nog niet heeft laten opheffen, had hij het legaat van nicht rustig op die rekening kunnen laten staan.

Mijns inziens had hij ook nog helemaal niet tot “uitbetaling” van dat legaat mogen overgaan, tot er rekening en verantwoording was afgelegd aan de erven.

Dus oom is ondeskundig, of niet helemaal eerlijk, of beide. En dat zeker gezien zijn uitleg over het doen van aangifte. En heeft hij dan nu het erfrecht over dat legaat betaald?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkundig, onhandig en/of ontransparant is niet hetzelfde als oneerlijk.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

valkie49 schreef:
31 okt 2019 11:55
Als je zo moet leuren om informatie te krijgen die je bijna niet of nauwelijks ontvangt, de bank inderdaad niet op de hoogte is gesteld van het overlijden en je doet voorkomen dat je het wel hebt gedaan dan vraag ik mij af of je wel zo transparant bent.
Of onkundig en het niet wil laten blijken. Ik weet het niet. Maar het helpt niet mee dat hij zo slecht is met informeren.
Ik vraag me af, wanneer het overlijden niet doorgegeven is, hoe uw oom aan de inloggegevens van de bankrekening komt?
Deed hij dan al voor haar overlijden de bankzaken voor uw stiefmoeder?
Hoe bent u aan die informatie over de bankrekening gekomen, toch niet van de bank want die geven om privacy redenen geen informatie?
Na blokkering van de bankrekening komt op de rekeningafschriften
Boedel van ....... te staan.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er komt te staan: Erven van......

Gesloten