LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Lady1234 schreef:
31 okt 2019 13:06
Er komt te staan: Erven van......
Dan is het niet bij alle banken hetzelfde.
Bij de Abn Amro komt op rekeningafschriften Boedel van .... te staan en bij correspondentie Aan de erven van ....
Het kan best dat na het deblokkeringsverzoek van een gevolmachtigde de bankrekening gewijzigd wordt in De erven van ...

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zou best kunnen, maar bij de zaken die ik heb moeten afwikkelen, is de rekening nog nooit op “boedel” van gezet, maar er werd ook niet gebankierd bij de Amro.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je kunt deze man laten ontslaan, dit verzoek, goed onderbouwd, kun je zelf indienen bij de kantonrechter...

https://www.doehetzelfnotaris.nl/kan-ik ... -ontslaan/

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Hawk-Eye schreef:
04 nov 2019 08:43
je kunt deze man laten ontslaan, dit verzoek, goed onderbouwd, kun je zelf indienen bij de kantonrechter...

https://www.doehetzelfnotaris.nl/kan-ik ... -ontslaan/
Punt is dat hij klaar is met zijn taken en alleen nog rekening en verantwoording moet afleggen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

valkie49 schreef:
04 nov 2019 10:58
Punt is dat hij klaar is met zijn taken en alleen nog rekening en verantwoording moet afleggen.
Wat een toestand.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

chrisd1 schreef:
04 nov 2019 11:13
valkie49 schreef:
04 nov 2019 10:58
Punt is dat hij klaar is met zijn taken en alleen nog rekening en verantwoording moet afleggen.
Wat een toestand.
Aan de ene kant wel. Aan de andere kant heeft hij alleen zichzelf ermee als hij dit niet tijdig of onvolledig doet.
Dan kan ik alsnog naar de kantonrechter gaan en dit afdwingen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

valkie49 schreef:
04 nov 2019 10:58
Punt is dat hij klaar is met zijn taken
.Als in:
Normaliter eindigt de taak van een executeur op het moment dat hij zijn taak heeft volbracht. Dat is op het moment dat hij rekening en verantwoording heeft afgelegd tegenover de erfgenamen en hij de nalatenschap op de juiste wijze (en met instemming van) onder de erfgenamen verdeeld heeft. en alleen nog rekening en verantwoording moet afleggen.
??
Bij ons thuis liet mijn zus eea afhandelen door haar rechtsbijstandverzekeraar; die maakte idd mijn erfdeel over; met als enige toelichting iets als: 'Uw aandeel in de nalatenschap van mw ...''.

Bij ontslag van de executeur zal deze m.i. het hele dossier op enig moment gewoon moeten overdragen; anders ben je aan diens genade overgeleverd.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als je deze man laat ontslaan word er een ander aangewezen en deze zal dan waarschijnlijk een notaris zijn die de hele handel uit mag zoeken, voordeel hiervan is dat je dan volledig overzicht kan verlangen en deze zal de notaris dna ook moeten geven...

weet je in ieder geval of je de oude executeur nog aansprakelijk kan stellen!!!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat levert alleen maar ruis op, de oude en nieuwe gaan dan naar elkaar wijzen als er iets niet klopt. Gewoon de oude executeur rekening en verantwoording af laten leggen en indien nodig naar de kantonrechter is een veel logischer route.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Moneyman schreef:
05 nov 2019 08:46
Dat levert alleen maar ruis op, de oude en nieuwe gaan dan naar elkaar wijzen als er iets niet klopt. Gewoon...
Zou dit zelf allesbehalve een gewoon geval willen noemen.
....de oude executeur rekening en verantwoording af laten leggen en indien nodig naar de kantonrechter is een veel logischer route.
Mijn eigen idee is voorkomen van rechtsverwerking; zie b.v. hier; o.m.:
Deze situatie kan zich voordoen als een rechthebbende te lang wacht met het inroepen van het recht
.
Natuurlijk afhankelijk van tenminste de inhoud van de boedel, waar we niets en van wat er allemaal gebeurd is, waar we niet zo veel van weten.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
05 nov 2019 09:15
Moneyman schreef:
05 nov 2019 08:46
Dat levert alleen maar ruis op, de oude en nieuwe gaan dan naar elkaar wijzen als er iets niet klopt. Gewoon...
Zou dit zelf allesbehalve een gewoon geval willen noemen.
Ook ik noemde het geen "gewoon geval", ik noemde de gewone route. Ben jij nou degene die klaagt over het verdraaien in quotes...? Verbeter de wereld... :lol:

Los daarvan: zoveel bijzonders is er in deze casus niet aan de hand.
chrisd1 schreef:
05 nov 2019 09:15
....de oude executeur rekening en verantwoording af laten leggen en indien nodig naar de kantonrechter is een veel logischer route.
Mijn idee is voorkomen van rechtsverwerking; zie b.v. hier; o.m.:
Deze situatie kan zich voordoen als een rechthebbende te lang wacht met het inroepen van het recht
.
Natuurlijk afhankelijk van tenminste de inhoud van de boedel, waar we niets en van wat er allemaal gebeurd is, waar we niet zo veel van weten.
Rechtsverwerking? Daarvan is natuurlijk geen sprake. Lees het artikel eens door waar je zelf naar linkt...

Ik lees geen enkel argument waarom het in de fase waarin de afwikkeling zich bevindt logisch zou zijn om een nieuwe executeur te benoemen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Eerst maar eens die r&v afwachten. Als die niet klopt of onduidelijk is, en als er dan op vragen geen fatsoenlijk antwoord komt, dan is het tijd om naar de kantonrechter te gaan.

De eerste verklaringen aangaande het legaat voor de nicht lijken mij te wijzen op onervarenheid met het afwikkelen van een nalatenschap, niet zozeer op kwade trouw.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Hawk-Eye schreef:
05 nov 2019 08:42
als je deze man laat ontslaan word er een ander aangewezen en deze zal dan waarschijnlijk een notaris zijn die de hele handel uit mag zoeken, voordeel hiervan is dat je dan volledig overzicht kan verlangen en deze zal de notaris dna ook moeten geven...
Strookt iig niet met althans mijn eigen ervaringen; waar is geregeld zoals jij aangeeft?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom plaatst u nou een link naar ditzelfde topic?

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Klopt; sy; foutje in de link; bedoeld was:
chrisd1 schreef:
06 nov 2019 05:48
Hawk-Eye schreef:
05 nov 2019 08:42
als je deze man laat ontslaan word er een ander aangewezen en deze zal dan waarschijnlijk een notaris zijn die de hele handel uit mag zoeken, voordeel hiervan is dat je dan volledig overzicht kan verlangen en deze zal de notaris dna ook moeten geven...
Strookt iig niet met althans mijn eigen ervaringen; waar is geregeld zoals jij aangeeft?
Herinner me inmiddels, dat die rechtsbijstandverzekeraar deze zaak liet behandelen door een regulier kantoor van advocaten en notarissen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chrisd1 schreef:
24 okt 2019 11:44
Erthanax schreef:
24 okt 2019 11:33
U heeft kennelijk één persoonlijke, slechte ervaring met een notaris. Ik heb vele persoonlijke ervaringen met (in de loop der jaren) verschillende notarissen, allemaal goed. In mijn familie gaat het om tientallen ervaringen, ook allemaal goed. Het advies van de notaris is mij (en de familie) altijd goed en zeer waardevol gebleken; daarbij ging het soms om echt veel geld. Op basis van deze ervaringen heb ik veel vertrouwen in het notariaat.
Ik ook; alleen had die ene m.i. op enig moment behoren te zeggen dat ik bij hem aan het verkeerde adres was; in plaats van alleen maar zijn minuutjes bij te houden; zoals ik dat ook vind van die van TS.
En ook van die in dit inmiddels verschenen topic, waarin voor TS niet alleen onnodig werk verricht is; maar blijkens OP ook nog
...Op advies van de notaris...

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

chrisd1 schreef:
07 nov 2019 08:59
...
En ook van die in dit inmiddels verschenen topic, waarin voor TS niet alleen onnodig werk verricht is; maar blijkens OP ook nog
...Op advies van de notaris...
Lees: tenminste onnodig.
Leuk is anders.

Gesloten