LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Ik ben de enige erfgenaam en ik ben er achter gekomen dat de executeur niet helemaal eerlijk is tegenover mij.
Als ik verzoek om informatie dan krijg ik deze vaak niet of maar gedeeltelijk.
Nu blijkt dat een legaat voor mijn nicht niet is opgegeven op de aangifte Erfbelasting. Daar kwam ik achter toen ik de aanslag ontving.
Ik heb aan de executeur gevraagd waarom deze niet vermeld staat op de aangifte maar ik heb nooit een antwoord gekregen. Ik heb daarop contact gezocht met de notaris maar die verwijst mij weer door naar de executeur. Die mij die informatie dus niet geeft.
Ik heb een maand geleden een rekening bij de executeur ingediend en omdat hij steeds smoesjes heeft dat de nabestaandendesk van de bank zo traag werkt ben ik verder op onderzoek gegaan.
Nu blijkt dat de bank niet eens op de hoogte is dat mijn stiefmoeder een jaar geleden is overleden! De rekening staat nog steeds op naam en adres van mijn stiefmoeder en niet op Ervan Van.....De executeur kan dus gewoon internetbankieren met de inlogcodes die hij heeft.

Aangezien de executeur binnenkort aan mij verplicht is om rekenschap en verantwoording af te leggen (1x per jaar en het einde van de afwikkeling is in zicht), is mijn vraag of het nog zinvol is om een advocaat in te schakelen. Of heeft iemand nog een ander advies?
Ik heb namelijk het idee dat de executeur oppermachtig is en ik als erfgenaam alleen sta.
Laatst gewijzigd door Radar op 21 okt 2019 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Als hij binnenkort verplicht is om rekenschap en verantwoording af te leggen zou ik dit afwachten. Je kunt hierna altijd nog stappen ondernemen.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het kan ook zijn dat dat legaat vrij van recht was.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door criticus2 »

"de executeur" ? wie is het ? familie, of relatie van overledene? Door wie aangewezen? Wanneer er slechts 1 nabestaande is het gebruikelijk dat die ook executeur is. tenzij overledene anders bepaald heeft in testament. Of nabestaande het zelf niet wil. een executeur kost meestal ook geld, betaald uit nalatenschap .
Gezien wat je beschrijft zou ik vooral even zorgen dat per brief duidelijk wat je in die verantwoording allemaal wilt zien. Alle correspondentie dus , bankafschriften ed. ik vrees dat executeur laten ontheffen via rechtbank moet: https://www.erfwijzer.nl/ontslag-executeur.html

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Executeur is de broer van mijn stiefmoeder. Zij wilde mij hiermee niet lastig vallen.
Hij heeft als executeur een vast bedrag vergoed gekregen. Dit heeft hij al aan zichzelf uitbetaald.
Dat heb ik gezien, want ik heb nu eindelijk een rekeningoverzicht kunnen bemachtigen.
Daarop kan ik zien dat de rekening niet op "Erven van staat" en de inlogcodes werken nog. De bank weet dus niet dat zij is overleden.
Ik kan gewoon zien dat hij zelf bankiert.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Het legaat is niet vrij van recht. Dat heb ik uitgezocht. De andere legaten staan wel vermeld op de aangifte.
Op het rekeningoverzicht kan ik zien dat hij het legaat met de tekst "bestemd voor nicht" naar zijn eigen rekening heeft overgemaakt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die executeur gaat, volgens mij, zijn boekje wel ver te buiten.

Lees eens hier.

https://www.executeurerfenis.nl/de-exec ... twoording/

Ten eerste al met de uitbetaling aan zichzelf van zijn “loon”.
En met het uitbetalen van legaten, zelfs een naar zichzelf, wat voor iemand anders bestemd is, vóórdat hem decharge is verleend door de erfgenaam(en).

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Ja. En dan zegt de notaris dat ik dat eerst met de executeur moet bespreken en als dat niet lukt kunnen we mediation gaan doen wat natuurlijk weer gunstig is voor de notaris want die vangt dan weer een lekker bedrag.
Nee dus. Naar de kantonrechter is ook een hele lange en moeilijke weg.
Ik vind dat de executeur echt heel veel macht heeft. En wanneer je als erfgenaam voor nare verrassingen komt te staan dan sta je er alleen voor.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zoals Criticus schrijft, zou u kunnen wachten op de rekening en verantwoording die de executeur moet opstellen en aan u moet overhandigen ter decharge.

Maar u zou ook vrijblijvend bij een advocaat kunnen informeren, bijvoorbeeld hier,
https://www.erfrechtshulp.nl/executeur-testamentair/ , heb daar geen ervaring mee. Er staan er natuurlijk veel meer op Google.

Dan weet u of het wellicht nu al verstandig is stappen te nemen of niet, of dat het beter is de zaak even op zijn beloop te laten.

Stappen nadien gaan natuurlijk geld kosten, geen idee of die kosten tegen de erfenis opwegen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

valkie49 schreef:
22 okt 2019 12:10
Executeur is de broer van mijn stiefmoeder. Zij wilde mij hiermee niet lastig vallen...
Door wie is die dan aangewezen (hierboven al gevraagd door criticus2)?; in het testament?; door stiefmoeder?; zoals aangegeven op deze site onder de titel 'Wat als de executeur niet wil'?

sylvesterb schreef:
22 okt 2019 11:25
Als hij binnenkort verplicht is om rekenschap en verantwoording af te leggen zou ik dit afwachten. Je kunt hierna altijd nog stappen ondernemen.
Intussen moet hij desgevraagd wel 'alle gewenste informatie verstrekken'; art 4:148 BW.


Zie eventueel https://www.advocatenblad.nl/2011/03/10 ... teur-gaan/ .

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Door wie is die dan aangewezen (hierboven al gevraagd door criticus2)?; in het testament?; door stiefmoeder?; zoals aangegeven op deze site onder de titel 'Wat als de executeur niet wil'?

Ja de broer is in het testament aangewezen als executeur.

Intussen moet hij desgevraagd wel 'alle gewenste informatie verstrekken'; art 4:148 BW.

Ik hem al dringend verzocht om een afspraak te maken met mij en de notaris. Hij heeft tot vandaag de tijd gekregen om het te regelen. Zo niet dan regel ik dat.

En moet ik de bank inlichten? Hij is natuurlijk fout bezig. Maar zullen zij daar iets mee doen? Hij heeft natuurlijk wel de Verklaring van Erfrecht/Executeur.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Met die verklaring van executele kan hij ook over die bankrekening blijven beschikken. Dus de bank inlichten verandert daar niets aan.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

valkie49 schreef:
23 okt 2019 08:57
Door wie is die dan aangewezen...
...
..
Hij heeft natuurlijk wel de Verklaring van Erfrecht/Executeur.
Een executeur wordt door de notaris genoteerd in de VvE; hoe komt de notaris aan de naam??

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

chrisd1 schreef:
23 okt 2019 09:12
valkie49 schreef:
23 okt 2019 08:57
Door wie is die dan aangewezen...
...
..
Hij heeft natuurlijk wel de Verklaring van Erfrecht/Executeur.
Een executeur wordt door de notaris genoteerd in de VvE; hoe komt de notaris aan de naam??
Voor alle duidelijkheid:
Mijn stiefmoeder heeft haar broer aangewezen. In een gesprek met mij en de broer heeft de notaris gevraagd of hij inderdaad executeur wilde zijn. Uiteindelijk heeft haar broer toegezegd.
Dus toen is er een VvE/E opgemaakt met daarin de naam van de broer als executeur en mijn naam als erfgenaam.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Zie hier hoe dat bij ons thuis gegaan is; broer had ook zelf een notaris ingeschakeld; binnen een paar weken geregeld.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

chrisd1 schreef:
23 okt 2019 09:58
Zie hier hoe dat bij ons thuis gegaan is; broer had ook zelf een notaris ingeschakeld; binnen een paar weken geregeld.
Wat doet dat er nu allemaal toe hie het bij u thuis is gegaan?

De overledene, stiefmoeder, had een testament en zij had daarin ook een executeur aangewezen. De executeur heeft de opdracht aanvaard en nou moet hij dat afwikkelen.

valkie49
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 okt 2019 12:53

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door valkie49 »

Bedankt voor alle berichten en tips.
Ik wil echter voorkomen dat er discussies ontstaan.
Ik ga morgen zelf contact zoeken met de notaris als de executeur vandaag niet kan aantonen dat hij een afspraak heeft gemaakt om zich te verantwoorden.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de uitkomst(en).

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ben benieuwd; iig heeft 'onze' notaris ons destijds 1,5 jaar aan het lijntje gehouden.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De executeur moet tegenover u verantwoording afleggen over de afwikkeling. Niet tegenover de notaris.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Executeur niet helemaal eerlijk, advocaat inschakelen zinvol?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Lady1234 schreef:
23 okt 2019 11:24
De executeur moet tegenover u verantwoording afleggen over de afwikkeling. Niet tegenover de notaris.
Idd; zie terug: overig-juridisch-financieel-f93/execute ... l#p2706363

Gesloten