LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Ockhuizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2016 21:15

Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Ockhuizen »

Begin deze maand een woning van onze overleden moeder verkocht.
De koper mag de makelaar uitkiezen. Wij hebben daar helemaal geen invloed op.
De koper koos Notariskantoor Inge Arts in Hilvarenbeek.

Het kwam als een koude douche dat wij als verkopende partij voor hoge kosten kwamen te staan. Dit terwijl er toch écht kosten koper afgesproken was.
Zo rekende de notaris de volgende extra kosten:

1. Doorhalen hypotheek 135 euro.
2. kadastraal tarief 9,25 euro.
3. Onnodig opvragen testament terwijl dit al diverse malen doorgemaild was 34,99 euro.
4. Kosten inzage register 45 euro.
5. Kosten geldverkeer 30 euro.


Dit is een totaal van ongeveer 255 euro ( exclusief BTW!). Dus een totaal van ongeveer 300 euro!
Wij vroegen ons af of dit een normale gang van zaken is?
Want onze indruk bestaat dat de koper ( heel logisch) een goedkope notaris zoekt en dat dat door de notaris 'goedgemaakt wordt' door de verkopende partij op extra kosten te jagen.
Het ergste is dat je er machteloos bij staat en moet toekijken dat je een poot uitgetrokken wordt.

Herkent iemand dit??
Laatst gewijzigd door Radar op 25 okt 2016 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast in verband met leesbaarheid / duidelijkheid.

Sambalbij
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2012 03:59

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Sambalbij »

Hallo,
Wij hebben dezelfde ervaring bij dit notariskantoor in Hilvarenbeek.
Hoge kosten voor de verkoper en bovendien ging ze ook nog tegen de kopers zeggen dat ze de woning voordat ze gingen tekenen hadden "moeten" bekijken. Dit was niet gebeurd, maar wij wisten ook niet dat dit moest. Toen wij later de koopovereenkomst nog eens bekeken, bleek dat dit een "recht" was van de koper en niet een "plicht". Het was daarom erg vervelend dat de notaris bleef zeggen dat het niet bezichtigen van de woning voor verkoop een enorm risico was dat de kopers namen. Wij ervaarden dat als een soort bangmakerij om niets. Ze zei er zelfs bij dat de kopers ook de koop konden uitstellen en dan eerst de woning konden bekijken om daarna nogmaals een nieuwe afspraak te maken voor het ondertekenen van het koopcontract. Weer kassa natuurlijk voor haar! Het leek of ze er echt op uit was de kopers bang te maken, want ze begon ook over een recht van overpad met betrekking tot leidingen, maar dat zei ze op een wat grimmige manier, waardoor ook dat ons in een soort verdachtenhoekje plaatste.

Het kwam op ons over als een wraakactie omdat wij wat opmerkingen hadden gemaakt over de torenhoge kosten die ons als verkoper in rekening werden gebracht. Zelfs een extra overboeking kostte veel geld. Wij dachten altijd dat het "kosten koper" was en hebben dit bij een eerdere verkoop via een andere notaris niet meegemaakt.

Verder deelde ze ook persoonlijke informatie over de woning aan de kopers. Zo vertelde ze voor hoeveel het pand in het verleden was aangekocht, hoogst ongebruikelijk, want dit wordt gewoonlijk niet vermeld aan de nieuwe kopers en doorgehaald wanneer er een kopie van een eigensdomsbewijs wordt getoond. Ook werden er akten aangevraagd door het kantoor, die wij zelf al hadden aangeleverd. Ze vroeg ze op bij een notaris die voor ons e.e.a. had afgewikkeld en dat werk dus al gedaan had. Ze insinueerde dat die notaris het mogelijk niet goed genoeg had gedaan, waardoor zij extra werk had en daardoor ook weer extra kosten kon berekenen.
In onze ogen is ze er alleen maar op uit om er zoveel mogelijk bij de verkopers uit te trekken.
Wie voor deze notaris kiest bij een overdracht van een woning, zadelt een verkoper op met onnodig hoge kosten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door crazyme »

Kosten koper houdt in dat de koper alle kosten betaald die rechtstreeks verband houden met de aankoop van de woning.

De kosten voor de verkopende makelaar horen daar bijvoorbeeld ook niet bij. Het is "uw" hypotheek die moet worden doorgehaald, dat gaat de koper echt niet betalen.

Ook moet de notaris zorgen voor een correcte procesgang. Wijzen op risico's hoort daarbij. Lijkt mij alleen maar een goede zaak. Koper kan later nooit zeggen dat zij zijn tegengewerkt bij de eindinspectie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door kweenie »

De notarissen doen hier juist prima hun werk. Zijn zijn ervoor om je op eventuele risico's te wijzen om er zo zeker van te zijn dat beide partijen volledig geïnformeerd zijn over de afspraken die ze aangaan. Daar hoort dus bijvoorbeeld ook bij dat een eventueel recht op overpad nog expliciet benoemd wordt.

Ook moet de notaris zich er bijvoorbeeld van vergewissen dat alle papieren in orde zijn en daarom moet hij zelf eigendomspapieren en testament opvragen en beoordelen. En dus zeker niet zomaar vertrouwen op wat via een van de betrokkenen wordt aangeleverd.

Wat de kosten koper betreft, het gaat daarbij om de normale kosten voor de aan en verkoop van de woning. En dus niet om bijvoorbeeld kosten die te maken hebben met hoe jij als verkoper die woning had gefinancierd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door berndv »

Ockhuizen schreef:Het kwam als een koude douche dat wij als verkopende partij voor hoge kosten kwamen te staan. Dit terwijl er toch écht kosten koper afgesproken was.
Zo rekende de notaris de volgende extra kosten:

1. Doorhalen hypotheek 135 euro.
2. kadastraal tarief 9,25 euro.
3. Onnodig opvragen testament terwijl dit al diverse malen doorgemaild was 34,99 euro.
4. Kosten inzage register 45 euro.
5. Kosten geldverkeer 30 euro.
Heeft u al eens een huis gekocht? Toevallig enig idee wat een notaris daar voor schrijft? Dat is nog wel ietsje meer dan dit. Heeft de verkoopmakelaar u hier verder geen uitleg over gegeven? Zoals ook gezegd, waarom zou de koper kosten moeten maken voor uw (moeders) hypotheek? Hoe weet de notaris dat het aangeleverde testament rechtsgeldig is? Dat hier geen wijzigingen op zijn aangebracht? De notaris zou namelijk aansprakelijk zijn als hij met een ongeldig of gewijzigd testament gaat werken.
Sambalbij schreef:bovendien ging ze ook nog tegen de kopers zeggen dat ze de woning voordat ze gingen tekenen hadden "moeten" bekijken.
Ja natuurlijk wordt dit geadviseerd. Dan worden normaliter ook de meterstanden genoteerd en wordt een eindcontrole gedaan of alle zaken die bij de koop aanwezig zouden zijn ook daadwerkelijk aanwezig zijn. Het is op zich niet zo vreemd dat je een huis waar je toch wel even aan vast zit nog even controleert voordat je tot de daadwerkelijke koop over gaat.
Sambalbij schreef:Het leek of ze er echt op uit was de kopers bang te maken, want ze begon ook over een recht van overpad met betrekking tot leidingen, maar dat zei ze op een wat grimmige manier, waardoor ook dat ons in een soort verdachtenhoekje plaatste.
U moet uw gevoel niet verwarren met de intentie. Een notaris MOET dit noemen omdat dit toch een belangrijk onderdeel is van de rechten die horen bij de woning en zeker vooraf bekend dienen te zijn.
Sambalbij schreef:Het kwam op ons over als een wraakactie omdat wij wat opmerkingen hadden gemaakt over de torenhoge kosten die ons als verkoper in rekening werden gebracht. Zelfs een extra overboeking kostte veel geld. Wij dachten altijd dat het "kosten koper" was en hebben dit bij een eerdere verkoop via een andere notaris niet meegemaakt.
Natuurlijk is het niet handig om "een opmerking" te maken over "torenhoge" kosten, wellicht dat u daardoor het gevoel had persoonlijk aangevallen te worden, omdat u de notaris ook persoonlijk aangevallen heeft?
Sambalbij schreef:Verder deelde ze ook persoonlijke informatie over de woning aan de kopers. Zo vertelde ze voor hoeveel het pand in het verleden was aangekocht, hoogst ongebruikelijk, want dit wordt gewoonlijk niet vermeld aan de nieuwe kopers en doorgehaald wanneer er een kopie van een eigensdomsbewijs wordt getoond.
of het ongebruikelijk is weet ik niet, maar heel erg persoonlijke informatie is het niet, aangezien die informatie gewoon opvraagbaar is bij het kadaster.
Sambalbij schreef:Ook werden er akten aangevraagd door het kantoor, die wij zelf al hadden aangeleverd. Ze vroeg ze op bij een notaris die voor ons e.e.a. had afgewikkeld en dat werk dus al gedaan had.
zoals ik hiervoor al had aangegeven, dit moet de notaris doen, leuk voor u dat u ze opgevraagd en aangeleverd heeft, maar dat is niet relevant.
Sambalbij schreef:Wie voor deze notaris kiest bij een overdracht van een woning, zadelt een verkoper op met onnodig hoge kosten.
Tja, zo zie je dat het verkopen van een huis niet alleen een kwestie van overwaarde in je zak steken is. Je moet ook de torenhoge kosten van wel zo'n 300 euro bij de notaris betalen.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ockhuizen schreef:De koper mag de makelaar uitkiezen. Wij hebben daar helemaal geen invloed op.
Je hebt daar natuurlijk, idd achteraf gezien, wel mee ingestemd/een volgende keer kijk je wel uit??

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ockhuizen schreef:Begin deze maand een woning van onze overleden moeder verkocht.
De koper mag de makelaar uitkiezen. Wij hebben daar helemaal geen invloed op.
De koper koos Notariskantoor Inge Arts in Hilvarenbeek.

Het kwam als een koude douche dat wij als verkopende partij voor hoge kosten kwamen te staan. Dit terwijl er toch écht kosten koper afgesproken was.
Zo rekende de notaris de volgende extra kosten:

1. Doorhalen hypotheek 135 euro.
2. kadastraal tarief 9,25 euro.
3. Onnodig opvragen testament terwijl dit al diverse malen doorgemaild was 34,99 euro.
4. Kosten inzage register 45 euro.
5. Kosten geldverkeer 30 euro.


Dit is een totaal van ongeveer 255 euro ( exclusief BTW!). Dus een totaal van ongeveer 300 euro!
Wij vroegen ons af of dit een normale gang van zaken is?
Want onze indruk bestaat dat de koper ( heel logisch) een goedkope notaris zoekt en dat dat door de notaris 'goedgemaakt wordt' door de verkopende partij op extra kosten te jagen.
Het ergste is dat je er machteloos bij staat en moet toekijken dat je een poot uitgetrokken wordt.

Herkent iemand dit??
Wat hier blijkbaar niet goed is gegaan , is de informatievoorziening.

Het is normaal dat je vooraf een brief van de notaris krijgt, tenslotte moeten er ook gegevens van jouw bekend zijn (bijvoorbeeld een bankrekeningnummer.... ) Daar staat ook in welke kosten voor rekening van de verkoper komen en wat de tarieven van deze notaris zijn.

Je had ook het testament via de notaris die het heeft opgesteld kunnen sturen, dan waren de kosten nihil of veel lager geweest.
Je had ook een eigen notaris kunnen inhuren om de hypotheekakte door te laten halen. Het lijkt me niet dat het dan goedkoper wordt, maar die keuze had je wel kunnen maken

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door berndv »

Leo The Emperor schreef:Je had ook een eigen notaris kunnen inhuren om de hypotheekakte door te laten halen. Het lijkt me niet dat het dan goedkoper wordt, maar die keuze had je wel kunnen maken
Ik meende dat dit niet mogelijk is, zo is het mij wel eens uitgelegd tenminste. De reden is dat er dan een x-periode, wat wellicht slechts een paar uur is, waarin de hypotheek nog actief is, maar het onderpand niet meer in eigendom is.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

berndv schreef:
Leo The Emperor schreef:Je had ook een eigen notaris kunnen inhuren om de hypotheekakte door te laten halen. Het lijkt me niet dat het dan goedkoper wordt, maar die keuze had je wel kunnen maken
Ik meende dat dit niet mogelijk is, zo is het mij wel eens uitgelegd tenminste. De reden is dat er dan een x-periode, wat wellicht slechts een paar uur is, waarin de hypotheek nog actief is, maar het onderpand niet meer in eigendom is.
Ik ben inderdaad onvolledig.
Ben er even vanuit gegaan dat de hypotheek al is afgelost. Dan is het geen probleem,
Als er nog een saldo openstaat, dient er eerst te worden afgelost ( bijvoorbeeld uit de erfenis ) en dan kan je de hypotheekakte pas doorhalen.
Als dit niet mogelijk is , denk ik idd dat je aan de notaris van de koper gebonden bent.

Op zich is het doorhalen van een hypotheekakte een standaard service die elke notaris in zijn pakket heeft

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Leo The Emperor schreef:...denk ik idd dat je aan de notaris van de koper gebonden bent.
Zeker; nadat je daarmee heb ingestemd.

Ockhuizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2016 21:15

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Ockhuizen »

Iedereen gaat er maar vanuit dat je als 'leek' dit soort dingen allemaal weet.
Er is daar helemaal geen voorlichting over. En zoals gezegd: jij bent als verkoper afhankelijk van wie de koper als makelaar kiest. Later heb ik begrepen dat je de te betalen kosten kunt maximaliseren en kunt afspreken in het koopcontract.

Mijn vraag is dan ook alleen: zijn die kosten van 300 euro voor de verkoper redelijk of niet redelijk?
Bijv. de kosten van betaalverkeer van 30 euro?? Gewoon even een bedrag overmaken........

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ockhuizen schreef:Iedereen gaat er maar vanuit dat je als 'leek' dit soort dingen allemaal weet.
Ik iig niet; het spreekwoord luidt niet voor niets: Door schade etc.

Sambalbij
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2012 03:59

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Sambalbij »

Als een notaris al werkzaamheden heeft verricht, dient een andere notaris daarop te vertrouwen. Je kunt niet als notaris dan kosten in rekening brengen voor werkzaamheden die al verricht zijn en keurig aangeleverd zijn, vind ik.

Dat je instemt met de notaris die een koper kiest, is heel gebruikelijk en als tarieven een paar tientjes verschillen, ligt niemand daar wakker van. Die tarieven weet je ook niet vooraf, hè? Althans, het is een aanrader voor verkopers om dat vooraf te bekijken, zo blijkt. Wij hebben dat nooit eerder gedaan en dat is altijd keurig en in redelijkheid verlopen. Voor ons was het daarom in ieder geval een behoorlijke verrassing om zo'n hoge rekening te krijgen en een les om dit voortaan wel allemaal te checken.

Als een notaris er belang aan hecht dat een koper gebruik maakt van het recht de woning te vooraf nogmaals te bekijken, dan dient deze dit vooraf te melden en niet op het moment van het passeren van een akte. De koper heeft immers het contract zelf kunnen lezen en dus zelf besloten dat niet te doen. Als je dan als notaris een heel verhaal ophangt over voor wat voor verrassingen je zou kunnen komen te staan als koper met allerlei nare voorbeelden, breng je de verkoper in discrediet. Nogmaals, het is een recht, geen plicht dat voor ondertekening van een akte "kan" geschieden. Ik vond het een hele rare gang van zaken in ieder geval, zeker de manier waarop...

Voor betalingsverkeer hebben wij overigens eerder bij een andere notaris niets hoeven te betalen. Met betrekking tot een eerdere verkoop heb ik het bedrag zelfs over drie rekeningen laten verdelen en dat was geen enkel probleem en er werd dus niets extra's voor gerekend.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat de koper het contract vooraf heeft kunnen lezen maakt nog niet dat de notaris de kopers niet op bepaalde zaken zou moeten wijzen. Nogmaals, een belangrijke taak van de notaris is om ervoor zorg te dragen dat beide partijen volledig op de hoogte zijn van de overeenkomst die ze aangaan. Daarom moet de notaris bepaalde belangrijke aspecten/risico's van het contract nog even expliciet benoemen.

Wat de tarieven betreft, net als bij ieder ander die je bepaalde werkzaamheden laat uitvoeren, kun je ook bij de notaris vooraf vragen naar de tarieven.

Sambalbij
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jan 2012 03:59

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Sambalbij »

Tja, zo kun je het zien en daarover verschillen we dan van mening. Iets even benoemen, is iets anders dan een hele opsomming geven van negatieve ervaringen en voorbeelden, zoals ze deed. Wij hebben dit nog nooit eerder zo meegemaakt en vonden de manier waarop er gesproken werd erg vreemd. E.e.a. is overigens gewoon een standaard-artikel in de contracten die de meeste makelaars gebruiken en het betrof dus niet een speciaal soort clausule omdat er b.v. extra risico's aan kleefden.

Inderdaad kun je vooraf de tarieven vragen. De meeste mensen zullen echter een bepaald beeld hebben bij "kosten koper", zijn al lang blij dat hun te koop staande woning is verkocht en zullen de notariskeuze van een koper respecteren. Ik heb tot op heden nooit vooraf naar deze kosten gevraagd als wij een woning verkochten en ook nooit zulke verrassingen gekregen. Ik vraag me af of er veel mensen zijn die dat wel doen. Je gaat er toch vanuit dat dit een beetje standaard werk is én dat is bovendien ook mijn ervaring.

Het geeft maar weer aan hoe oplettend je moet zijn. Deze notaris in Hilvarenbeek geeft op haar website geen openheid van zaken over haar tarieven. Ook op andere sites geeft ze geen openheid over tarieven, dit overigens in tegenstelling tot veel van haar conculega's. Dat er die openheid niet direct is met duidelijke tarieven, zal voor mij toch voortaan een indicatie zijn om extra oplettend te zijn, want klaarblijkelijk heeft zo'n notaris dan toch een reden om dat niet te doen en dat is me duidelijk geworden toen ik de afrekening zag.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ockhuizen schreef: Bijv. de kosten van betaalverkeer van 30 euro?? Gewoon even een bedrag overmaken........
30 euro voor zoiets is niet vreemd. De notaris of notarisklerk moet aan de administratief medewerker precies aangeven hoeveel naar wie moet worden overgemaakt, inclusief de reden. De administratief medewerker is geen aapje die zonder na te denken iets uitvoert en doet ook nog de nodige controles. Dan is het 30 euro zo op. Alleen een administratief medewerker kost al gauw 35...45 euro per uur, exclusief overige kantoorkosten.

Als je denkt dat je het voor veel minder kunt doen moet je overwegen jouw diensten te gaan aanbieden. Ieder bedrijf is immers geinteresseerd in het verlagen van kosten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door berndv »

Sambalbij schreef:Als een notaris al werkzaamheden heeft verricht, dient een andere notaris daarop te vertrouwen. Je kunt niet als notaris dan kosten in rekening brengen voor werkzaamheden die al verricht zijn en keurig aangeleverd zijn, vind ik.
Als deze gegevens van notaris naar notaris gaan is er niets aan de hand. Als deze gegevens van notaris naar koper naar notaris gaan zit er 1 stap teveel tussen en kunnen de gegevens niet meer als betrouwbaar worden neergezet. Als koper ben je geen beëdigd persoon, notarissen zijn dat wel.

Ockhuizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2016 21:15

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door Ockhuizen »

Ik wil voor 30 euro wel 2 overschrijvingen doen hoor.
Wie kan ik mijn diensten aanbieden?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door berndv »

Ockhuizen schreef:Ik wil voor 30 euro wel 2 overschrijvingen doen hoor.
Wie kan ik mijn diensten aanbieden?
Probeer het eens bij Notariskantoor Inge Arts in Hilvarenbeek :lol:

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Extra kosten voor ons bij verkopen huis overleden moeder

Ongelezen bericht door thecure »

Sambalbij schreef:

Verder deelde ze ook persoonlijke informatie over de woning aan de kopers. Zo vertelde ze voor hoeveel het pand in het verleden was aangekocht, hoogst ongebruikelijk, want dit wordt gewoonlijk niet vermeld aan de nieuwe kopers en doorgehaald wanneer er een kopie van een eigensdomsbewijs wordt getoond.
oeeioeioei, zal ik eens een geheimpje verklappen? dmv een simpel sms'je aan het kadaster kun je elke aankoopprijs opvragen van elke woning. ook van de uwe.
en met een paar euro kun je hele lijsten opvragen op welke data de woning is verkocht tegen welke prijs.
stout hè?

Gesloten