LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik heb recent aan de lijven ervaren dat dit heel vaak niet zo is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Komkommertijd schreef:
19 sep 2019 13:44
Nu weet U ook waarom Duitsers vaak een slaapkamer met snelle Online verbinding huren vlak over de grens in NL...
Dat doen ze niet, je verzint het gewoon ter plekke. Er zijn voldoende oplossingen om langs het Duitse filter te komen, de simpelste is downloaden via een VPN verbinding. Geen enkele Duitser huurt hiervoor een slaapkamer met een snelle online verbinding in Nederland. Hoe kom je toch aan dat soort onzin!

In Nederland is de filmmaatschappij Dutch Filmworks bezig met een proces tegen Ziggo om op basis van IP adressen de gegevens van bijbehorende klanten te krijgen.

https://tweakers.net/nieuws/156822/uits ... iteit.html

Ze gaan werken op dezelfde wijze als er in Duitsland wordt gescand op IP adressen. En ook hier zul je een schikkingsvoorstel gaan ontvangen via een advocaat en zul je een onthoudingsverklaring moeten gaan tekenen.

Stichting Brein is ook bezig met een dergelijke traject maar richt zich vooral op de grote uploaders en "nog" niet op de gewone consument.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door 16again »

Ik vraag me toch af wat een rechter zou vinden van de hoogte van de vordering. Voor downloaden (en dus niet uploaden) staat dit in geen enkele verhouding tot de daadwerkelijk geleden schade.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
19 sep 2019 14:31
Ik heb recent aan de lijven ervaren dat dit heel vaak niet zo is.
Een cryptische reactie, alfatrion, omdat niet duidelijk is wat je met 'dit' bedoelt....

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door Cro »

yan schreef:
19 sep 2019 14:25

De verhuurder werd als eerste aangesproken over dit vergrijp en hij heeft vervolgens onze gegevens aan Waldorf Frommer gegeven
Echter, om zonder gerechtelijk bevel of jullie goedkeuring de persoonsgegevens van een gebruiker te delen gaat tegen alle privacy wetten en (en die zijn gelukkig nu Europees) . Ik zou de verhuurder op basis hiervan een schikkingsvoorstel sturen die gelijk is aan de reeds betaalde boete :wink:
Ik vraag me dat wel af, de hoogste Europese rechter geeft juist aan dat het doorgeven van dit soort informatie mag om jezelf vrij te pleiten in een auteursrecht zaak.


Zie bijvoorbeeld dit artikel:

https://www.dirkzwager.nl/kennis/artike ... htinbreuk/
Dit komt er kort gezegd op neer dat de houder van de internetaansluiting zich niet kan disculperen van een auteursrechtinbreuk met de enkele stelling dat familieleden ook toegang hebben gehad. Dat zou er namelijk toe leiden dat de auteursrechthebbende nooit zijn gelijk kan halen bij de rechter, en dat is geen 'juist evenwicht' tussen het auteursrecht en het recht op bescherming van het gezinsleven. Let wel, het Hof van Justitie schrijft in haar arrest niet dat de houder van de internetaansluiting altijd aansprakelijk is voor auteursrechtinbreuken. De situatie zou al heel anders zijn als de houder van de internetaansluiting kan of wil aantonen dat iemand anders de werkelijke inbreukmaker is, en dat de inbreukmaker gebruik heeft gemaakt van zijn internetaansluiting.
Dit lijkt redelijk veel op het principe dat wij hier kennen met een verkeersboete die op kenteken komen, daarbij mag de kentekenhouder voor zover ik weet ook aangeven wie op dat moment de auto bestuurde wanneer dit niet de kenteken houden zelf geweest waardoor de boete bij de juiste persoon terecht kan komen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door berndv »

tttlocke schreef:
19 sep 2019 14:25
berndv schreef:
19 sep 2019 12:16
..... en in de 2e plaats is er ook al schuld bekent door akkoord te gaan met het schikkingsvoorstel en door het betalen..
Dat is natuurlijk onzin.
Uit niets blijkt dat er toegegeven is dat men zich schuldig gemaakt heeft aan wat wordt beweerd. Het enige dat we weten is dat akkoord gegaan is met een voorstel, en dat dat vervolgens is nagekomen.
Nee, het zal misschien niet letterlijk verwoord zijn dat er schuld bekent is, althans, dat hoop ik. Maar goed, wat voor signaal geef je af? Je wordt beschuldigd, krijgt een schikkingsvoorstel, met dit schikkingsvoorstel ga je schriftelijk (mail) akkoord en je betaalt het.

Karin Horstman
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2019 11:11

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door Karin Horstman »

Allemaal bedankt voor de reacties, ik had dit topic eigenlijk ook geplaatst als waarschuwing.

Er is in dit geval niets meer aan te doen voor ons, had nog een advocaat uit Duitsland benaderd vandaag die dat bevestigde.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door witte angora »

sylvesterb schreef:
19 sep 2019 14:32

In Nederland is de filmmaatschappij Dutch Filmworks bezig met een proces tegen Ziggo om op basis van IP adressen de gegevens van bijbehorende klanten te krijgen.

https://tweakers.net/nieuws/156822/uits ... iteit.html
Maar ja, 450 of 150 in het Dutch-filmworks geval scheelt nogal een slok op een borrel. Alhoewel natuurlijk nergens gezegd is dat het bij die 150 blijft, als het bedrijf eenmaal in het gelijk is gesteld en ze dit vaker gaan doen.

Het scheelt dat Nederlandse providers, dus ook Ziggo, de gegevens maar een beperkte tijd mag bewaren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
19 sep 2019 15:43
Het scheelt dat Nederlandse providers, dus ook Ziggo, de gegevens maar een beperkte tijd mag bewaren.
In Nederland heeft vrijwel elke verbinding een vast IP adres daarnaast is die beperkte tijd nog steeds een jaar.
16again schreef:
19 sep 2019 14:34
Voor downloaden (en dus niet uploaden) staat dit in geen enkele verhouding tot de daadwerkelijk geleden schade.
Maar er is geupload, dit doe je automatische bij het torrent protocol en hierbij deel je ook je IP adres.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
19 sep 2019 15:32
tttlocke schreef:
19 sep 2019 14:25
berndv schreef:
19 sep 2019 12:16
..... en in de 2e plaats is er ook al schuld bekent door akkoord te gaan met het schikkingsvoorstel en door het betalen..
Dat is natuurlijk onzin.
Uit niets blijkt dat er toegegeven is dat men zich schuldig gemaakt heeft aan wat wordt beweerd. Het enige dat we weten is dat akkoord gegaan is met een voorstel, en dat dat vervolgens is nagekomen.
Nee, het zal misschien niet letterlijk verwoord zijn dat er schuld bekent is, althans, dat hoop ik. Maar goed, wat voor signaal geef je af? Je wordt beschuldigd, krijgt een schikkingsvoorstel, met dit schikkingsvoorstel ga je schriftelijk (mail) akkoord en je betaalt het.
U beweerde dat: 'akkoord gaan met schikking en betalen' = 'schuld bekennen'.
En dat was onzin. Goed dat u daar nu, min of meer, op terugkomt.

Het mag duidelijk zijn dat iemand die wil claimen onschuldig te zijn, zijn positie niet versterkt door een schikking.
TS heeft overigens wel schuld bekend: in de openingspost van dit topic :wink:

De verklaringen waarvan het advocatenkantoor vraagt ze te ondertekenen en waarover TS hier vragen stelt, bevatten doorgaans onder andere wel het statement dat je erkent dit feit te hebben gepleegd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door tttlocke »

sylvesterb schreef:
19 sep 2019 15:50
....
16again schreef:
19 sep 2019 14:34
Voor downloaden (en dus niet uploaden) staat dit in geen enkele verhouding tot de daadwerkelijk geleden schade.
Maar er is geupload, dit doe je automatische bij het torrent protocol en hierbij deel je ook je IP adres.
Volgens mij is de film gedownload, niet geüpload. Schade-opmerking had daarop betrekking.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door berndv »

tttlocke schreef:
19 sep 2019 16:09
Volgens mij is de film gedownload, niet geüpload. Schade-opmerking had daarop betrekking.
Nope, waarschuwingen in Duitsland worden gegeven voor filesharing, dus zowel downloaden als uploaden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
19 sep 2019 16:28
tttlocke schreef:
19 sep 2019 16:09
Volgens mij is de film gedownload, niet geüpload. Schade-opmerking had daarop betrekking.
Nope, waarschuwingen in Duitsland worden gegeven voor filesharing, dus zowel downloaden als uploaden.
Nope, want niet relevant. Wat de dochter van TS deed was downloaden, niet uploaden.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door berndv »

tttlocke schreef:
19 sep 2019 16:36
berndv schreef:
19 sep 2019 16:28
tttlocke schreef:
19 sep 2019 16:09
Volgens mij is de film gedownload, niet geüpload. Schade-opmerking had daarop betrekking.
Nope, waarschuwingen in Duitsland worden gegeven voor filesharing, dus zowel downloaden als uploaden.
Nope, want niet relevant. Wat de dochter van TS deed was downloaden, niet uploaden.
popcorntime werkt via het torrentprotocol, het torrentprotocol werkt via up en downloaden van data en wel degelijk relevant, want zowel het delen van auteursrechtelijk beschermd materiaal is strafbaar als het downloaden van dit materiaal.

Seeden (delen) is ook niet "zomaar" uit te schakelen in popcorntime. Daar moet je wel een aantal handelingen voor uitvoeren.

Erthanax
Berichten: 9677
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door Erthanax »

berndv schreef:
19 sep 2019 16:41
Seeden (delen) is ook niet "zomaar" uit te schakelen in popcorntime. Daar moet je wel een aantal handelingen voor uitvoeren.
Hoe moeilijk dat is in Popcorntime weet ik niet omdat ik dat niet gebruik. Maar áls het kan, dan kan dochter het seeden toch uitgezet hebben?

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door Cro »

Erthanax schreef:
19 sep 2019 17:01
berndv schreef:
19 sep 2019 16:41
Seeden (delen) is ook niet "zomaar" uit te schakelen in popcorntime. Daar moet je wel een aantal handelingen voor uitvoeren.
Hoe moeilijk dat is in Popcorntime weet ik niet omdat ik dat niet gebruik. Maar áls het kan, dan kan dochter het seeden toch uitgezet hebben?
Popcorn time zelf geeft aan dat seeden niet uit te zetten is. Nu kan het geloof ik wel uitgezet worden, maar zijn daar wel handelingen voor nodig die een gemiddelde gebruiker niet snel zal uitvoeren.

Verder staat seeden dus standaard gewoon aan bij alle, zo niet de meeste andere torrent clients.

De dochter kan het seeden mogelijk dus wel uitgezet hebben, standaard is dit echter niet het geval. Zonder nadrukkelijke bevestiging dat dit inderdaad uitgezet is van TS zou ik er dus niet vanuit gaan dat seeden uitgestaan heeft in dit geval.

Doordat torrents bij standaard instellingen, anders dan bijvoorbeeld nieuwsgroepen, gelijktijdig downloaden en uploaden is het vaak zo dat wanneer iemand zegt "ik heb die film gedownload via torrent" of "ik heb die film gekeken via Popcorn" dat het eigenlijk het geval is dat de film gelijktijdig gedownload en geupload is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Erthanax schreef:
19 sep 2019 17:01
berndv schreef:
19 sep 2019 16:41
Seeden (delen) is ook niet "zomaar" uit te schakelen in popcorntime. Daar moet je wel een aantal handelingen voor uitvoeren.
Hoe moeilijk dat is in Popcorntime weet ik niet omdat ik dat niet gebruik. Maar áls het kan, dan kan dochter het seeden toch uitgezet hebben?
Als dat zo was dan hadden ze het IP adres niet gehad, die deel je bij het uploaden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door 16again »

sylvesterb schreef:
19 sep 2019 18:18
Erthanax schreef:
19 sep 2019 17:01
Hoe moeilijk dat is in Popcorntime weet ik niet omdat ik dat niet gebruik. Maar áls het kan, dan kan dochter het seeden toch uitgezet hebben?
Als dat zo was dan hadden ze het IP adres niet gehad, die deel je bij het uploaden.
En datzelfde IP adres gebruik je ook bij downloaden.
Bij inspectie van network verkeer …..
kan elke uploader zien wie er bij hem download
en elke downloader zien wie er naar hem upload

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
19 sep 2019 18:28
sylvesterb schreef:
19 sep 2019 18:18
Erthanax schreef:
19 sep 2019 17:01
Hoe moeilijk dat is in Popcorntime weet ik niet omdat ik dat niet gebruik. Maar áls het kan, dan kan dochter het seeden toch uitgezet hebben?
Als dat zo was dan hadden ze het IP adres niet gehad, die deel je bij het uploaden.
En datzelfde IP adres gebruik je ook bij downloaden.
Bij inspectie van network verkeer …..
kan elke uploader zien wie er bij hem download
en elke downloader zien wie er naar hem upload
Maar zo komen ze niet aan je IP adres. Die krijgen ze door de upload en is dan gewoon openbaar te achterhalen voor de Duitse Brein.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Film gedownload in Duitsland, nu een sommatie van 450 euro

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zijn veel medelanders met een zelfde ervaring:
https://www.google.com/search?q=Waldorf ... rt=10&sa=N

Gesloten