LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
21 dec 2020 14:59


Vroegah kregen moeders huishoudgeld en moesten ze geld vragen aan de man des huizes voor de eigen extra dingen. Die tijd is gelukkig voorbij.
Nog vroeger stonden moeders elke vrijdag namiddag bij de poort of de personeelsuitgang van het bedrijf waar vaders werkte om gelijk even beslag te leggen op het wekelijkse loonzakje.
De kans was nl. redelijk groot, dat vaders niet verder kwam dan de dichtstbijzijnde kroeg op de hoek om het weekgeld re verzuipen.
Dat waren nog eens voorbeelden van gelijkheid in een relatie.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
21 dec 2020 16:26
scontra schreef:
21 dec 2020 16:20
Een relatie is pas gelijkwaardig als beide partners naar draagkracht inbrengen in de relatie.
Oneens. Met de gelijkwaardigheid van een relatie afmeten aan de financiële inbreng doe je een relatie behoorlijk tekort.
Wij hebben vanaf de eerste dag van ons huwelijk alle inkomsten in het het gezamenlijke potje gestopt, ongeacht wie de grootste bijdrage leverde en daar alles van betaald wat nodig was/is
Van het restantje konen/kunnen andere dingen gedaan of gespaard worden.
Inmiddels zijn we 53 kalenderjaren verder en er nog nooit ook maar het minste probleempje over gehad en trouwens ook nog nooit een deurwaarder aan de deur gehad. :lol:

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is hartstikke mooi, en prima als het werkt. Maar het is géén maatstaf voor een gelijkwaardige relatie natuurlijk.

Mij niet aan de deur krijgen is sowieso een nobel streven, want als het zover is, is ónze relatie in ieder geval niet gelijkwaardig ;)

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door scontra »

Moneyman schreef:
21 dec 2020 16:39
Dat is hartstikke mooi, en prima als het werkt. Maar het is géén maatstaf voor een gelijkwaardige relatie natuurlijk.

Mij niet aan de deur krijgen is sowieso een nobel streven, want als het zover is, is ónze relatie in ieder geval niet gelijkwaardig ;)

Zo'n slechte vent lijkt u mij nou ook weer niet en zolang uw komst niet zakelijk is, lijkt mij uw komst geen enkel probleem. :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Jablan »

Ceasar2 schreef:
21 dec 2020 09:19
Hallo allemaal,
Wij betalen onze gezamenlijke kosten vanaf onze gezamenlijke rekening, waarnaar we naar rato van onze inkomsten aan bijdragen. [...] Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen? Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als eerste: ga nu eens echt met elkaar praten. Wat is belangrijker: je vriendin (en voor haar: jij?) of het geld? En wat willen jullie in de toekomst? Hoe zien jullie jullie toekomst eigenlijk - waar droomt zij van, waar droom jij van?

Wat ik zo tegenkom in mijn werk:
- 1 van de 2 heeft in eerdere relaties pech gehad, de ex was op het geld van de persoon uit. Dat is een goed motief om de financiën deels gescheiden te houden, ook al ben je eindeloos lang getrouwd, want ook na 30-40-50 jaar huwelijk kunnen mensen gaan scheiden.
- Meer/minder verdienen dan je partner mag geen probleem zijn. Wanneer je grote uitgaven doet, aankoop eigen woning bijvoorbeeld, dan moet je niet mekkeren over 'naar rato bijdragen' maar kijken naar de totale uitgaven en dan kiezen: het inkomen van de 1 voor de vaste lasten, van de ander voor het huishouden en van de overheidsbijdragen ga je op vakantie.
- Je kunt het omdraaien. Laat de salarissen binnenkomen op de gezamenlijke rekening. Wat elke maand overblijft, kun je dan overboeken naar de eigen spaarrekeningen. Waarbij ik het eerlijk vind om - zolang de relatie duurt - het restant in tweeën te delen, zodat je allebei een spaarpotje opbouwt voor de persoonlijke hobby's.
- Verplichtingen uit eerdere relaties. Of het nu alimentatie is of een restschuld, zulke erfenissen uit het verleden slepen sommigen met zich mee. Hou hier rekening mee bij de verdeling 'naar rato'.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij gaat het au fond om het verschil tussen samenwonen en samenleven.

Ceasar2
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2020 08:55

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Ceasar2 »

Bedankt voor jullie reacties!
Voor 4 dagen werken hebben we ongeveer dezelfde inkomsten, alleen ik werk 1 dag meer.
Daardoor moet ik bij de constructie van hetzelfde overhouden dus de inkomsten uit 1 dag werken extra overmaken naar de gezamenlijke rekening. Dit is dus iets wat ik niet eerlijk zou vinden, want we hebben nog geen gezin en mijn vriendin geniet van haar vrije dag terwijl ik die dag extra werk.
Hoe denken jullie daarover en vinden jullie dat eerlijk dat ik deze dag inkomsten inlever?
Alvast bedankt voor reacties!

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door smilie »

Je kan extra dag inkomsten zien als extra investering in jullie relatie. Om bijvoorbeeld samen iets te doen. Weekendje weg of paar dagen langer vakantie, nieuwe auto waarin jullie samen rijden etc.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Geniet je vriendin dan van haar "vrije" dag, of doet ze dan allerlei klussen in/rond het huis?
Misschien doet ze dan de boodschappen, de was, noem maar op?
Of zijn alle huishoudelijke klussen wel 100% eerlijk verdeeld?

Ceasar2
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 dec 2020 08:55

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Ceasar2 »

Mijn vriendin geniet van haar vrije dag, maar sinds de laatste paar weken doet ze opeens ook boodschappen en stofzuigen (net voordat ze over gelijkwaardigheid begon).

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Met alle respect, maar je moet niet met ons praten, maar met je vriendin...

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door gosewijn »

Hoelang kennen jullie elkaar ,en woon je samen ?.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Revoked »

Raar. Mijn wederhelft verdient centjes, ik verdien centjes. Meerdere bankrekeningen, en blijkbaar worden de wat grotere uitgaven van mijn rekening gedaan. Spaarrekeningen hebben we opgezegd.

mh73

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door mh73 »

Ceasar2 schreef:
22 dec 2020 14:32
Mijn vriendin geniet van haar vrije dag, maar sinds de laatste paar weken doet ze opeens ook boodschappen en stofzuigen (net voordat ze over gelijkwaardigheid begon).

Of het valt je nu ineens pas op dat ze dat doet?

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
21 dec 2020 16:39
Mij niet aan de deur krijgen is sowieso een nobel streven, want als het zover is, is ónze relatie in ieder geval niet gelijkwaardig ;)
Ehmmm... :roll:

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Ceasar2 schreef:
22 dec 2020 13:25
vinden jullie dat eerlijk dat ik deze dag inkomsten inlever?
Heb je het nu over je werk of over je vriendin?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door moederslink »

Overleg met je vriendin, waarom zij met dat gevoel zit.
Bedenk ook dat de situatie waarschijnlijk verandert, zodra er een baby komt.
Dan moeten jullie wéér om de tafel gaan zitten of je moet het nu in één keer goed bespreekbaar maken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door scontra »

Ceasar2 schreef:
22 dec 2020 14:32
Mijn vriendin geniet van haar vrije dag, maar sinds de laatste paar weken doet ze opeens ook boodschappen en stofzuigen (net voordat ze over gelijkwaardigheid begon).
Dan hebben de Kaboutertjes het huishoudelijk werk zeker gedaan voor uw vriendin dit ging doen, of was u zelf dat huishoudelijke Kaboutertje, maar die waarschijnlijk niet eens weet hoe de stofzuiger moet worden aangezet en gebruikt.

Bijna Kerst en dat is een gebeurtenis waarop veel contracten tot een (onprettig) einde komen en zeker als je maar met z'n tweeën aan tafel mag zitten.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Hier vanaf de dag van samenwonen wordt alles op 1 rekening gestort. Alles wordt ook vanaf deze rekening betaald.
Soms koopt zij kleding voor 600 euro, soms koop ik een grote tv of nieuwe gadgets voor veel geld.
Nog nooit gezeur gehad wie wat /hoeveel nbrengt. In het verleden verdiende ik aanzienlijk meer, nu werk ik minder omdat ik voor mijn moeder zorg en verdient zij weer iets meer. Maar wij hebben nog nooit één onzinnig woord hieraan besteed.

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Beste

Niets mis mee om naar rato de gezamenlijke kosten te dragen. Doen wij al jaren. Dit is gewoon een eerlijk systeem

En prive kan je dan zelf weten wat je met je eigen geld kan doen. Ga zo door!

Gesloten