LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, dit is altijd een moeilijke kwestie. In mijn ogen mag zij niet verwachten dat jij eigenlijk haar kas gaat lopen spekken, zeker als het nog vrij vroeg in de relatie is. Grote aankopen zou ik echter altijd overleggen.

Echter zou het helemaal niet zo'n probleem moeten zijn om nu nog de spaarrekeningen gescheiden te laten. Samen betalen aan de vaste lasten en dan samen een huishoudpotje en de rest nog even apart houden. Daar zou ze ook niet zo'n probleem van mogen maken.

Maar zoals al een paar keer gezegd. Praat met elkaar. Kijk waar je precies staat en misschien zien jullie het wel allebei helemaal anders.

Amy2006
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2006 12:12

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Amy2006 »

Ik ben geen moraalridder en denk dat jullie zelf tot een oplossing moeten komen.
Mijn partner en ik hebben ons eigen inkomen en geen gezamenlijke rekening.
We wonen in mijn huis, waarvoor ik de hypotheek betaal en mijn partner maakt elke maand een door ons samen
bepaald bedrag aan mij over.
We betalen samen de boodschappen, evenals vakanties, het gebruik van de auto incl. verzekering/wegenbelasting,
cadeautjes voor derden en grote aankopen, zoals een wasautomaat etc.
Kleding en andere persoonlijke zaken, betalen wij zelf. Volkomen probleemloos.
Ik hoop dat jullie er uitkomen. Blijf gezond! Dat is het meest belangrijke. :wink:

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door geengast »

Het makkelijkst is om beide je job op te zeggen. Probeer bijstand te krijgen....voor beide gelijk en geen ruzie meer.

Marc-Willem
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 dec 2020 16:37

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Marc-Willem »

Als trouw lezer voor het eerst geregistreerd om hier op te kunnen reageren…

Een beetje in herhaling vallend op wat anderen al hebben opgemerkt is binnen iedere relatie een goede communicatie, elkaar vertrouwen en een “goed gevoel” het eerste vereiste.
Voor TS (en mogelijk anderen):
Je zorgt voor 3 rekeningen met ieder hun eigen pasje: Rekening 1 is een en/of en daarop komt alles binnen. Van daaruit worden alle vaste lasten betaald, alles waarover je samen afspraken hebt gemaakt (abonnementen, goede doelen, et cetera) en de boodschappen (bvb alles wat je gezamenlijk nodig hebt om te eten, het huis te onderhouden en het zakgeld voor de kinderen). Vanuit die rekening gaat maandelijks een vast bedrag naar de persoonlijke “zakgeld”-rekeningen 2 en 3, een voor TS en een voor de partner. Dat bedrag hoeft niet hetzelfde te zijn als de een andere inkomsten-/werkgerelateerde uitgaven heeft, maar het principe is dat ieder daarvan hetzelfde overhoud voor persoonlijke uitgaven…
Over uitgaven met het pasje van rekening 1 ben je, indien nodig, aan elkaar verantwoording verschuldigd en over die andere 2 (heel belangrijk) niet.
Zo houdt ieder zijn eigenwaarde en eigen waarde ☺

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik vind je voorstel niet onredelijk hoor. Mijn partner en ik hebben destijds ons huis gekocht waarbij we - op advies van de notaris - de aanbetaling op 50/50 basis hebben uitgevoerd. Ook alle investeringen in het huis doen/deden we op 50/50 basis. Dit met het idee dat mocht de relatie fout lopen elk recht heeft op de helft van de waarde van alle bezittingen. Alle andere uitgaven doen we naar rato van ons inkomen. Inmiddels zijn we beiden gestopt met werken waarbij mijn inkomen (AOW + pensioen) beduidend meer is dan dat van mijn partner (klein pensioen, nog geen AOW) en ik dus ook het merendeel aan de uitgaven voor mijn rekening neem.
Voor ons heeft het altijd goed gewerkt.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik wil wel nog even aangeven dat ik eigenlijk altijd in haar afdankertjes rijd. Ben ik nu minderwaardig aan haar? 🤔

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Revoked schreef:
24 dec 2020 00:37
Ik wil wel nog even aangeven dat ik eigenlijk altijd in haar afdankertjes rijd. Ben ik nu minderwaardig aan haar? 🤔
Ja ;)

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Pierre-de-5e schreef:
23 dec 2020 18:08
Wat vinden jullie daarvan en hebben jullie nog een goed idee hoe we dit eerlijk tussen ons kunnen regelen?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik vind je voorstel niet onredelijk hoor. Mijn partner en ik hebben destijds ons huis gekocht waarbij we - op advies van de notaris - de aanbetaling op 50/50 basis hebben uitgevoerd. Ook alle investeringen in het huis doen/deden we op 50/50 basis. Dit met het idee dat mocht de relatie fout lopen elk recht heeft op de helft van de waarde van alle bezittingen. Alle andere uitgaven doen we naar rato van ons inkomen. Inmiddels zijn we beiden gestopt met werken waarbij mijn inkomen (AOW + pensioen) beduidend meer is dan dat van mijn partner (klein pensioen, nog geen AOW) en ik dus ook het merendeel aan de uitgaven voor mijn rekening neem.
Voor ons heeft het altijd goed gewerkt.
Wij kochten het huis samen zonder al dit gedoe en je raadt het nooit. Als wij uit elkaar gaan hebben we net als u beiden recht op de helft.
Dus ik snap uw hele argumentatie niet.
Het leven is geven en nemen,vals je samen bent zorg je voor elkaar. Stel dat een van uw beiden werkloos was geraakt en niet meer aan het werk kwam. Na de WW zou er dan geen inkomen meer zijn voor één van de twee. Wat dan? De werkeloze uit huis gooien omdat deze niet meer kan bijdragen?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

jaloezie is een slecht gegeven in een relatie, voor de rest, als jullie een koophuis hebben op 1 naam betaald die het huis.

alles door 2 delen en jij je vriendin betalen voor de uren die ze meer in het huis werkt dan jij, zo een 400 E p/mnd!

Pierre-de-5e
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 okt 2017 16:52

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Pierre-de-5e »

@Hawk-Eye
jaloezie is een slecht gegeven in een relatie, voor de rest, als jullie een koophuis hebben op 1 naam betaald die het huis.

alles door 2 delen en jij je vriendin betalen voor de uren die ze meer in het huis werkt dan jij, zo een 400 E p/mnd!
Huis staat op beider namen dus dat vormt sowieso geen probleem.
De aanname dat zij meer in huis werkt dan ik zegt wel iets over jou.
En zo als ik reeds aangaf, voor ons werkt e.e.a. naar tevredenheid.

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Rennen jongen, zo ver mogelijk de andere kant op!

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door witte angora »

Arizonakid schreef:
25 dec 2020 14:47
Rennen jongen, zo ver mogelijk de andere kant op!
Om zichzelf te beschermen of om haar te beschermen? :lol:

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Financiële gelijkwaardigheid in relatie

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat de ideale verdeling is, is voor iedereen en elke situatie anders. Dat één van de partners er zomaar vanuit gaat recht te hebben op hetzelfde 'vrij te besteden zakgeld' als de meest verdienende, is in mijn ogen lang niet altijd terecht.

Je moet daarvoor de situatie toch nader gaan bekijken.

Zijn er geen kinderen, dan is mijn uitgangspunt dat beiden prima fulltime kunnen werken en op zaterdagochtend samen in 2 uurtjes tijd het hele huis te poetsen. Wanneer één van beiden dan zelf besluit om niet te gaan werken is dat prima, maar geen reden om van de partner te verwachten dat hij/zij dan een deel van het inkomen inlevert.
Bij baanverlies, of de gezamenlijke keuze dat één van beiden minder gaat werken (zodat die persoon op de vrije dag het huishouden kan doen ipv samen op de vrije zaterdag) ligt dat alweer anders.

Op het moment dat er kinderen in het spel zijn komt het vaak nog weer anders te liggen. Vaak wordt er dan samen voor gekozen dat één van de partners (meestal de moeder) minder gaat werken, zodat de kinderen niet elke dag naar de opvang hoeven en er meer tijd is voor de toename aan huishoudelijke taken. Het is dan geheel terecht dat degene die de zorgtaken op zich neemt, daar deels financieel voor gecompenseerd wordt door de partner die blijft werken..

En dan nog de situatie waar er al een groot verschil is voor de relatie begint. Ik had reeds een koopwoning, partner niet. De woning staat volledig op mijn naam. Het is dan ook logisch dat ik alle kosten voor de woning betaal. Hypotheek, renovatie en onderhoudswerkzaamheden, OZB en opstalverzekering. Ondanks dat ik meer verdien dan mijn partner, houd ik hierdoor maandelijks veel minder geld over. Maar ik heb intussen wel veel overwaarde opgebouwd in de woning (en ongeveer 0 euro spaargeld). Doordat mijn partner naast een bijdrage aan energie, tv/internet en afvalstoffenheffing eigenlijk geen woonlasten heeft, kan hij veel sparen.
Gezamenlijke kosten (boodschappen, dierenartskosten voor de hond, vakanties etc) doen we in principe 50/50. Al betaalt mijn partner van de vakanties/uitstapjes toch vaak wat meer. Als we ooit verhuizen naar een gezamenlijk aan te kopen woning, dan schuif ik mijn partner een stukje van de overwaarde toe. Hopelijk maakt dat het mogelijk dat we voor die toekomstige woning een 50/50 verdeling kunnen doen kwa eigen inleg én hypotheeklasten.

Gesloten