Fraude met KvK bestelling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 13:30
Er spelen hier drie zaken, die Handige Harrie steeds weer door elkaar laat lopen. Dat vertroebelt de discussie nogal. De drie zaken zijn:

1) de vraag of de aanbieder het beloofde product kan en mag leveren;
2) of dat ook gebeurd is;
3) welke juridische kwalificatie daarbij hoort.

Kort door de bocht is het antwoord: 1: ja, 2: nee, 3: wanprestatie.

Ad 1: De aanbieder belooft helemaal geen gewaarmerkt uittreksel oid. Als het bewuste A4-tje de juiste bedrijfsgegevens had bevat, zónder KvK-waarmerking of logo, zou Handige Harrie precies gekregen hebben wat hij besteld heeft. Dan was er zelfs niet eens sprake van wanprestatie. Dat Handige Harrie een andere verwachting had, maar stomweg niet goed gekeken heeft, verandert daar niets aan.

ad 2: Nu heeft het de aanbieder een onjuist uittreksel geleverd. Dat is in beginsel wanprestatie - maar staat los van het voorgaande punt. Wat iedereen normaal gesproken doet, is dan datgene wat A.R. van Dongen onder meer al aangaf: bel! Stel vragen. En kom dan tot conclusies of acties.

Maar juist dat waar dit topic écht verder mee zou komen, wordt door Handige Harrie consequent doodgezwegen. Tsja. Dan lijkt het er wel erg op dat men in de ingenomen posities wil blijven hangen. Maar dat maakt dit topic niet bepaald zinvoller. Net als argumenten over een beweerdelijke rechtszaak van de KvK. Als daar al sprake van zou zijn, staat het los van de casus van TS.

ad 3: Over alle juridische kwalificatie van Handige Harrie is al genoeg geschreven: die zijn tot nu toe nergens door onderbouwd.
Dat iedereen zomaar die termen KvK uittreksel mag gebruiken voor een zelf getypt A4-tje is nieuw voor mij; op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren (terwijl op de KvK-website staat dat dit niet kan).
Voor mij onbegrijpelijk als je dat mag publiceren op een website, terwijl het niet kan.
We hebben de KvK gebeld en gehoord dat ze "ermee bezig" zijn en dat het via de rechtbank moet. Wie weet klopt dit niet maar daar kan ik niet zoveel aan doen.
Aangezien het voor ons duidelijk was dat het geen bonafide bedrijf is, hebben we dit aangekaart op dit forum.
We zijn niet afgereisd naar Groningen omdat we dat zinloos achten o.a. omdat veel malafide bedrijven op brievenbusadressen zitten; wel hebben we een mailtje gestuurd waarin we aangeven op basis van non-conformiteit het geld terug te willen ontvangen. Via zoeken op internet kwamen we tegen dat dat telefoonnummer van de website het niet doet, dus dat hebben we niet geprobeerd.
Het lijkt me dat die vragen/tips allemaal het herstellen van de wanprestatie zouden moeten opleveren, terwijl de KvK al had aangegeven dat dit conglomeraat aan handelsnamen bij hun bekend is als onbetrouwbaar (ik noem het zo, voor 't geval de term malafide pas gebruikt mag worden na een strafrechtelijke veroordeling).
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 03 dec 2021 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10896
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door angel1978 »

Via zoeken op internet kwamen we tegen dat dat telefoonnummer van de website het niet doet, dus dat hebben we niet geprobeerd.
Tegenwoordig is het gewoon dat je gaat zoeken op internet om uit te vinden of een telefoonnummer het doet of niet..

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door arvandongen »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
Aangezien het voor ons duidelijk was dat het geen bonafide bedrijf is, hebben we dit aangekaart op dit forum.
We zijn niet afgereisd naar Groningen omdat we dat zinloos achten o.a. omdat veel malafide bedrijven op brievenbusadressen zitten; wel hebben we een mailtje gestuurd waarin we aangeven op basis van non-conformiteit het geld terug te willen ontvangen. Via zoeken op internet kwamen we tegen dat dat telefoonnummer van de website het niet doet, dus dat hebben we niet geprobeerd.
Dankzij een vergelijkbare diepgaande internet-research, worden politici tegenwoordig beschuldigd van het drinken babybloed.

N.B. Dat er hier waarschijnlijk iets fout zit, staat boven twijfel. Maar beschuldigingen schrijven zonder zelf serieus contact te zoeken, gaat mijn pet te boven.

I rest my case.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

arvandongen schreef:
03 dec 2021 14:22
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
Aangezien het voor ons duidelijk was dat het geen bonafide bedrijf is, hebben we dit aangekaart op dit forum.
We zijn niet afgereisd naar Groningen omdat we dat zinloos achten o.a. omdat veel malafide bedrijven op brievenbusadressen zitten; wel hebben we een mailtje gestuurd waarin we aangeven op basis van non-conformiteit het geld terug te willen ontvangen. Via zoeken op internet kwamen we tegen dat dat telefoonnummer van de website het niet doet, dus dat hebben we niet geprobeerd.
Dankzij een vergelijkbare diepgaande internet-research, worden politici tegenwoordig beschuldigd van het drinken babybloed.

N.B. Dat er hier waarschijnlijk iets fout zit, staat boven twijfel. Maar beschuldigingen schrijven zonder zelf serieus contact te zoeken, gaat mijn pet te boven.

I rest my case.
Je vergeet in dit citaat dat we telefonisch contact hebben gehad met de KvK

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door arvandongen »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:26
Je vergeet in dit citaat dat we telefonisch contact hebben gehad met de KvK
Nee hoor. Echter, de KVK is niet de partij waarmee je zaken hebt gedaan. Dus niet relevant voor jouw bestelling.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door kuklos »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren
Waar op de website van dat bedrijf staat dat?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

arvandongen schreef:
03 dec 2021 14:30
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:26
Je vergeet in dit citaat dat we telefonisch contact hebben gehad met de KvK
Nee hoor. Echter, de KVK is niet de partij waarmee je zaken hebt gedaan. Dus niet relevant voor jouw bestelling.
Wel relevant voor de research

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

kuklos schreef:
03 dec 2021 14:31
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren
Waar op de website van dat bedrijf staat dat?
Oh haha, dat staat op de website van bedrijven-uittrekselregister; kennelijk wemelt het van die bedrijven.
Slordig, ik weet het, maar nu zocht ik informatie, ik was niet bezig een bestelling te doen gelukkig.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door grun »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren (terwijl op de KvK-website staat dat dit niet kan).
Ik kan je ook een officieel KvK uittreksel leveren. Die bestel ik dan gewoon bij de KvK waarna ik dat aan jou stuur. Voor de tijd en moeite reken ik een opslag. Dat is het verdienmodel van dergelijke sites.
Blijft de vraag waarom je zelf niet rechtstreeks bij de KvK bestelt, maar voor een site kiest die een heel eind lager in de zoekresultaten van Google staat.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:47
kuklos schreef:
03 dec 2021 14:31
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren
Waar op de website van dat bedrijf staat dat?
Oh haha, dat staat op de website van bedrijven-uittrekselregister; kennelijk wemelt het van die bedrijven.
Slordig, ik weet het, maar nu zocht ik informatie, ik was niet bezig een bestelling te doen gelukkig.
Maar u hebt dat uittreksel toch besteld?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:47
kuklos schreef:
03 dec 2021 14:31
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren
Waar op de website van dat bedrijf staat dat?
Oh haha, dat staat op de website van bedrijven-uittrekselregister; kennelijk wemelt het van die bedrijven. Slordig, ik weet het, maar nu zocht ik informatie, ik was niet bezig een bestelling te doen gelukkig.
:lol: :lol: dit typeert wel de (on)zorgvuldigheid waarmee je je bestelling plaats én in dit topic discussieert.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
03 dec 2021 15:04
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:47
kuklos schreef:
03 dec 2021 14:31


Waar op de website van dat bedrijf staat dat?
Oh haha, dat staat op de website van bedrijven-uittrekselregister; kennelijk wemelt het van die bedrijven.
Slordig, ik weet het, maar nu zocht ik informatie, ik was niet bezig een bestelling te doen gelukkig.
Maar u hebt dat uittreksel toch besteld?
Ik was VANMIDDAG toen ik iets wilde opzoeken op die website niet bezig met bestellen

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
Dat iedereen zomaar die termen KvK uittreksel mag gebruiken voor een zelf getypt A4-tje is nieuw voor mij; op de website staat "officiële KvK uittreksel aanvragen" en dat ze papieren en digitaal gewaarmerkte uittreksels leveren (terwijl op de KvK-website staat dat dit niet kan).
Je leest wederom niet goed.Sowieso omdat je nu een heel andere site citeert dan waar je besteld hebt, maar ook omdat niemand (buiten jou) het heeft over "een zelf getypt A4-tje". We praten over een niet-gewaarmerkt uittreksel.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
Voor mij onbegrijpelijk als je dat mag publiceren op een website, terwijl het niet kan.
Het onbegrijpelijke wordt vooral veroorzaakt door je eigen slechte lezen of verkeerde interpretatie.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
We hebben de KvK gebeld en gehoord dat ze "ermee bezig" zijn en dat het via de rechtbank moet. Wie weet klopt dit niet maar daar kan ik niet zoveel aan doen.
:D Dat het "via de rechtbank moet" klopt, in die zin dat jij dat bedrijf dan gewoon moet dagvaarden. Nadat je eerste de logische stappen hebt gezet die je tot nu toe hebt nagelaten, natuurlijk.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
Het lijkt me dat die vragen/tips allemaal het herstellen van de wanprestatie zouden moeten opleveren, terwijl de KvK al had aangegeven dat dit conglomeraat aan handelsnamen bij hun bekend is als onbetrouwbaar (ik noem het zo, voor 't geval de term malafide pas gebruikt mag worden na een strafrechtelijke veroordeling).
Snap je zelf niet hoe krom deze redenering is? Je hebt niets met de KvK te maken in je relatie met degen bij wie je een bestelling hebt geplaatst.

Maar goed, blijkbaar wil je uberhaupt niet dat de wanprestatie opgeheven wordt...

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 15:22
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:47
kuklos schreef:
03 dec 2021 14:31
Waar op de website van dat bedrijf staat dat?
Oh haha, dat staat op de website van bedrijven-uittrekselregister; kennelijk wemelt het van die bedrijven. Slordig, ik weet het, maar nu zocht ik informatie, ik was niet bezig een bestelling te doen gelukkig.
:lol: :lol: dit typeert wel de (on)zorgvuldigheid waarmee je je bestelling plaats én in dit topic discussieert.
Ach, ik wist al dat dit zou komen.
Gelukkig heb ik mijn pensioen gehaald zonder dat ik iets besteld heb waarna ik niet ontvangen heb wat besteld was, dus het valt mee. Dat het nu toch gebeurt, helaas. We zijn niet allemaal onfeilbaar.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door ateurlings »

Meen je nu serieus dat je voor een bedrag van 15,95 aangifte wil doen voor een fout die je zelf maakt, je wil een KVK uitreksel dus dan ga je naar KVK.nl en niet naar wieweetwelkeandere.nl
Zie het als Leergeld.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
03 dec 2021 15:27
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
We hebben de KvK gebeld en gehoord dat ze "ermee bezig" zijn en dat het via de rechtbank moet. Wie weet klopt dit niet maar daar kan ik niet zoveel aan doen.
:D Dat het "via de rechtbank moet" klopt, in die zin dat jij dat bedrijf dan gewoon moet dagvaarden. Nadat je eerste de logische stappen hebt gezet die je tot nu toe hebt nagelaten, natuurlijk.
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 14:06
Het lijkt me dat die vragen/tips allemaal het herstellen van de wanprestatie zouden moeten opleveren, terwijl de KvK al had aangegeven dat dit conglomeraat aan handelsnamen bij hun bekend is als onbetrouwbaar (ik noem het zo, voor 't geval de term malafide pas gebruikt mag worden na een strafrechtelijke veroordeling).
Snap je zelf niet hoe krom deze redenering is? Je hebt niets met de KvK te maken in je relatie met degen bij wie je een bestelling hebt geplaatst.

Maar goed, blijkbaar wil je uberhaupt niet dat de wanprestatie opgeheven wordt...
Ik heb nergens gezegd dat de KvK volgens ons iets te maken heeft met onze bestelling bij dit bedrijf - kennelijk lees je zelf ook niet altijd zorgvuldig. We hebben melding gemaakt bij de KvK en navraag gedaan; informatie gekregen dat problemen met dit conglomeraat aan bedrijven/handelsnamen onder dit KvK-nummer bij hun bekend is; ze hebben gezegd dat ze ermee bezig zijn maar dat het niet eenvoudig is om aan te pakken, het moet via de rechtbank. We hebben uiteraard niet verwacht dat de KvK onze bestelling zou kunnen intrekken of het bedrag kunnen terugvorderen ofzo.
Gezien de info van de KvK concludeerden we dat dat de tips/vragen die gingen over het bedrijf benaderen met de vraag of ze de fout willen herstellen, die normaal gesproken zinvol zijn, in dit geval niks zouden opleveren. Wel een mailtje gestuurd om het geld terug te vragen wegens non-conformiteit.
De KvK kan uiteraard niet via rechtszaken verhinderen dat er bedrijven ingeschreven zijn waar je een KvK uittreksel (ook gewaarmerkt, zoals op de website bedrijven-uittrekselregister.nl staat) kan bestellen en die voor "bemiddeling" geld vragen.
Of de KvK dat wel kan tegen bedrijven die niet leveren wat ze op hun website beloven en/of onder dit conglomeraat aan handelsnamen/bedrijven andere activiteiten die met bedrog/misleiding/oplichting/niet-opgeloste-wanprestatie te maken hebben, weet ik niet. Dat zal dan bewezen moeten zijn door zaken van eerdere klanten die met deze 17 bedrijven te maken hebben gehad, waarna uitschrijving uit het KvK register pas aan de orde kan zijn.
De vraag is sowieso of dat helpt want dergelijke lieden kunnen vrees ik onder een nieuwe KvK inschrijving hetzelfde blijven doen ?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

ateurlings schreef:
03 dec 2021 17:00
Meen je nu serieus dat je voor een bedrag van 15,95 aangifte wil doen voor een fout die je zelf maakt, je wil een KVK uitreksel dus dan ga je naar KVK.nl en niet naar wieweetwelkeandere.nl
Zie het als Leergeld.
Het gaat niet zozeer om het geld, hoewel we ze het geld dat ze ermee binnen harken natuurlijk liever niet gunnen.
Ik heb al geschreven dat het voor ons leergeld is; het gaat er vooral om, tegen dergelijke lieden iets te doen.
Aangifte gaat digitaal, eventueel kan de politie er iets mee en dan op trefwoord meerdere aangiftes verzamelen.

Nijogeth
Berichten: 9890
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:36
De "kunstgreep" bestaat eruit dat men zegt een KvK uittreksel te leveren, maar dat niet doet.
Dat deden ze toch wel, maar alleen de verkeerde?

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Nijogeth schreef:
03 dec 2021 18:19
HandigeHarrie schreef:
03 dec 2021 12:36
De "kunstgreep" bestaat eruit dat men zegt een KvK uittreksel te leveren, maar dat niet doet.
Dat deden ze toch wel, maar alleen de verkeerde?
Volgens mij kan je het geen "KvK uittreksel" noemen als er gegevens van een ander (of niet bestaand) bedrijf onder staan.
Maar het gaat er vooral om, dat dit cluster van handelsnamen/bedrijven dat onder één KvK nummer hangt, gestopt wordt. De KvK kan logischerwijs niet zomaar de inschrijving stoppen, daarom bereiden ze een rechtsgang voor, en dat is volgens mij afhankelijk van bewijs in eerdere zaken rond dit cluster.

kuklos
Berichten: 9720
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Fraude met KvK bestelling

Ongelezen bericht door kuklos »

HandigeHarrie schreef:
04 dec 2021 11:28
Volgens mij kan je het geen "KvK uittreksel" noemen als er gegevens van een ander (of niet bestaand) bedrijf onder staan.
Nog steeds geldt dat dit gewoon een fout kan zijn geweest. Heb je al reactie gehad op de verstuurde email? Heb je hun contactformulier al ingevuld? Heb je ze al gebeld?

Ik zou ze in jouw situatie, middels hun contactformulier, wijzen op dit topic. Wellicht schrikken ze er eens flink van.

Plaats reactie