LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door Sahri »

Ik koop geregeld wat bij deze site en dat is tot nu toe altijd goed gegaan, tot ongeveer 2 week geleden, toen een transactie 'vast' bleef zitten en nooit afgerond werd. Ik heb wel m'n geld teruggekregen maar dat is op m'n account balance gezet. Niks aan de hand zou je zeggen maar toen ik iets anders kocht en ik van dit tegoed gebruik wilde maken merkte ik dat dat niet eens kon, dus ik ticket aanmaken en kreeg vrij snel antwoord. Ik kon geen gebruik maken van de g2a wallet in verband met de PSD2 wetgeving. WTF dacht ik toen en ze vertelden dat ik mijn tegoed terug kon storten op mijn bankrekening. Ik had het 2 keer geprobeerd en dat verzoek werd beide keren afgewezen dus ik weer een ticket maken waarop ze me vertelden dat ik mijn identiteit moest verifiëren, dus deed ik dat. Maar hier gaat G2A.com toch echt de fout in. Ze vragen namelijk om een kopie van mijn ID kaart waar NIETS maar dan ook NIETS afgedekt mag zijn. Maar dit mag toch helemaal niet wat zij vragen?! De overheid verplicht ons om onder meer ons BSN nummer af te dekken want alleen financiele instellingen, jouw werkgever en zorgverlener mogen die vragen en G2A valt onder geen van die drie categorieen. Kan ik G2A.com verplichten het door mij geuploade identiteitsdocument te accepteren? (Heb daarin mijn BSN nummer afgeschermd) Ik ben Nederlander dus ik val onder de Nederlandse wet dus ze mogen dit volgens mij niet eens vragen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Sahri schreef:
31 okt 2020 21:39
Ik ben Nederlander dus ik val onder de Nederlandse wet dus ze mogen dit volgens mij niet eens vragen.
Maar G2A.com is geen Nederlandse website en richt zich ook niet op Nederlanders specifiek.

Je zult dus moeten voldoen (om te krijgen wat je wilt) aan de voorwaarden die hun stellen, deze zijn te vinden op https://www.g2a.com/terms-and-conditions

Of het verstandig is om te doen laat ik in het midden, maar je beroepen op de Nederlandse wet is iedergeval geen optie, dan moet de site zich echt op Nederlanders richten en dat doen ze niet.

Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door Sahri »

breien schreef:
31 okt 2020 23:00
Ze kunnen het van u vragen en u mag het weigeren. Wel bestaat dan de kans dat u uw tegoed kwijt bent. De keuze is aan u.
Liever m'n tegoed dan m'n identiteit. Bovendien hebben ze hun hoofdkantoor in Amsterdam zitten dus de Nederlandse wet is wel degelijk van toepassing op ze :P

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Sahri schreef:
01 nov 2020 15:42
breien schreef:
31 okt 2020 23:00
Ze kunnen het van u vragen en u mag het weigeren. Wel bestaat dan de kans dat u uw tegoed kwijt bent. De keuze is aan u.
Liever m'n tegoed dan m'n identiteit. Bovendien hebben ze hun hoofdkantoor in Amsterdam zitten dus de Nederlandse wet is wel degelijk van toepassing op ze :P
Het bedrijf is gevestigd:

G2A.COM Limited 31/F, Tower Two, Times Square, 1 Matheson Street, Causeway Bay, Hong Kong
14.9. These Terms and Conditions are governed by the laws of Hong Kong without reference to their conflicting provisions, unless the domestic law applicable to the User being a consumer provides otherwise. Parties approving these Terms and Conditions are exclusively subject to the jurisdiction of courts in Hong Kong, unless the domestic law applicable to the User being a consumer provides otherwise.
En conform de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan valt het onder de wet die in Hong Kong geld. Geen idee hoe je er op komt dat het bedrijf in Amsterdam hun hoofdkantoor heeft ze zijn wel in Amsterdam gevestigd maar dat is puur belastingtechnische.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door hebra98 »

Gezien de bovenstaande (Sylvester..) gegevens kunt u zich afvragen hoe groot de kans is dat ze uw gegevens zullen misbruiken.
Dan moeten ze vanuit Hong Kong een oplichterslijntje hebben met Nederland?

Tja, het is natuurlijk mogelijk maar ik acht die kans van dit type "inkomsten" erg ver gezocht..

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daar gaat het niet om. Topicstarter wil terecht zijn gegevens niet delen. Ze gijzelen zijn geld om hem te dwingen dat tóch te doen.

Ze hebben hem expres niet gewaarschuwd toen hij zijn saldo ophoogde. Het geld kunnen ze nu houden. Slim bekeken. Er zijn meer techbedrijven die het zo doen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 16:49
Daar gaat het niet om. Topicstarter wil terecht zijn gegevens niet delen. Ze gijzelen zijn geld om hem te dwingen dat tóch te doen.
Ze hebben zich gewoon te houden aan de wetgeving in Hong Kong en die staan het afdekken niet toe. G2A.com is gewoon een betrouwbare partij, dus delen zal weinig kwaad kunnen. Toch kan ik begrip opbrengen als je dit niet doe.
Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 16:49
Ze hebben hem expres niet gewaarschuwd toen hij zijn saldo ophoogde. Het geld kunnen ze nu houden. Slim bekeken. Er zijn meer techbedrijven die het zo doen.
TS kan het tegoed gewoon gebruiken voor andere aankopen, dus er zit geen slim bekeken business model aan vast ze houden zich gewoon aan de gelende regelgeving voor het terugstorten van bedragen. Bij dit soort bedrijven is ook veel sprake van criminelen die het misbruiken voor witwassen e.d.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Uit de OP maak ik op dat het saldo juist niet kan worden gebruikt en niet kan worden teruggestort. Tenzij de verificatieprocedure wordt doorlopen.

Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door Sahri »

Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 17:44
Uit de OP maak ik op dat het saldo juist niet kan worden gebruikt en niet kan worden teruggestort. Tenzij de verificatieprocedure wordt doorlopen.
Klopt. Belachelijk als je 't mij vraagt en ze hebben gewoon het recht niet om om m'n BSN nummer te vragen. Hebben ze niks mee nodig.

Sahri
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 11:41

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door Sahri »

sylvesterb schreef:
01 nov 2020 17:09
Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 16:49
Daar gaat het niet om. Topicstarter wil terecht zijn gegevens niet delen. Ze gijzelen zijn geld om hem te dwingen dat tóch te doen.
Ze hebben zich gewoon te houden aan de wetgeving in Hong Kong en die staan het afdekken niet toe. G2A.com is gewoon een betrouwbare partij, dus delen zal weinig kwaad kunnen. Toch kan ik begrip opbrengen als je dit niet doe.
Bob Schurkjens schreef:
01 nov 2020 16:49
Ze hebben hem expres niet gewaarschuwd toen hij zijn saldo ophoogde. Het geld kunnen ze nu houden. Slim bekeken. Er zijn meer techbedrijven die het zo doen.
TS kan het tegoed gewoon gebruiken voor andere aankopen, dus er zit geen slim bekeken business model aan vast ze houden zich gewoon aan de gelende regelgeving voor het terugstorten van bedragen. Bij dit soort bedrijven is ook veel sprake van criminelen die het misbruiken voor witwassen e.d.
Dat is niet waar. Ik heb het geprobeerd maar het kon niet. Ik had al een ticket gestuurd waarom ik m'n tegoed niet kon gebruiken. Ze zeiden dat het iets met de PSD2 wetgeving te maken had. Ik snap zelf niet hoe die wetgeving hier iets mee te maken kan hebben.
Screenshot_19.jpg
(60.35 KiB) 768 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door D34M0N »

Sahri schreef:
17 nov 2020 10:32
Klopt. Belachelijk als je 't mij vraagt en ze hebben gewoon het recht niet om om m'n BSN nummer te vragen. Hebben ze niks mee nodig.
Dat kun je wel vinden, maar dat brengt je niet dichter bij jouw geld.

Als dit voor jou zo'n principekwestie is, zou ik aanraden om een advocaat in te schakelen, die kan jou waarschijnlijk beter helpen om jouw geld terug te krijgen zonder jouw BSN door te geven.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: G2A.com: PSD2 en ID verificatieplicht

Ongelezen bericht door k2p »

De PSD2 regelgeving is Europees, en voorziet onder andere in anti witwas en -terrorisme regelgeving. Hiervoor is noodzakelijk dat u geïdentificeerd en geverifieerd wordt. Het lijkt me aannemelijk dat je BSN hier wél voor nodig is en dat er een grondslag kan bestaan voor het bedrijf om jouw BSN wél te gebruiken. In dat geval zijn ze verplicht om jou hierom te vragen.

Gesloten