LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
mailo.dekkers
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 apr 2019 20:16

Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door mailo.dekkers »

Hierbij vraag ik mij af naar aanleiding van de hele discussie over de hoge kosten voor het af laten sluiten van het gas.

In januari 2019 heb ik een huis gekocht waar geen stroom en gas overeenkomst was afgesloten. Nu heb ik besloten om geen gebruik te maken van het gas en dus alleen een stroom overeenkomst aan te gaan.

Nu las ik ergens dat er sprake is van een gaswet? Dat in deze wet niet vermeld staat dat je verplicht bent om een gas overeenkomst aan te gaan en dat in dit geval Enexis dan dus de kosten ook niet bij mij kan verhalen voor het verwijderen van de gasmeter doordat ik nooit een overeenkomst heb gehad?

Hoe zit dit Juridisch in elkaar? Kunnen zij mij verplichten om 700-800 euro te betalen om de gasmeter te verwijderen terwijl ik nooit een overeenkomst heb gehad?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door mahadma »

Als u alleen een electra contract afsluit zullen ze best wel gaan dreigen dat u afgesloten gaat worden voor het gas, maar dàt is precies wat u wilt bereiken. Als u de kraan dicht zet, een foto met krant voor de datum en de meterstand maken en laat ze maar komen dan om af te sluiten, maar of ze dat gaan doen kan best wel even duren. (Als u geen auto heeft wordt u toch ook niet verplicht om de brandstof daarvoor te gaan kopen)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door berndv »

Het gewoonweg niet afsluiten van een contract ontneemt u niet van de verplichting om netwerkkosten te betalen. Als u geen contract afsluit, krijgt u gewoon de tarieven van de netbeheerder, en die zijn hoger dan van de energieleveranciers in de meeste gevallen.

Het is bij NUTS voorzieningen niet zo dat als u ze niet gebruikt, u niet voor de voorziening hoeft te betalen. Voor het afsluiten van de verbinding zullen er kosten in rekening worden gebracht. Nu zullen netbeheerders hier graag de hoofdprijs voor ontvangen, maar dat is niet noodzakelijk, zie dit artikel:
https://www.eigenhuis.nl/actueel/blogs/ ... ingskosten

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier op dit forum staat een heel uitgebreid verhaal van een forumlid over deze kwestie. Gebruik de zoekfunctie.

Netwerkkosten staan vast en het gaat er juist om dat u die niet hoeft te betalen als u geen gascontract hebt.

ZeerPrivé
Berichten: 5262
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »


Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het topic waar Lady1234 op doelt gaat over Betalen voor gasaansluiting beëindigen. Vanaf dit bericht mengt forumlid ivo.w zich in de discussie. Vrijwel niemand dacht dat het hem zou lukken, ik ook niet, maar ivo.w had wel degelijk gelijk. Veel leesplezier en veel succes!

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door Gegrand »

De vraag is wel of dit een nieuwbouwhuis is en of er dan in de overeenkomst is opgenomen dat in dat het huis geleverd zou worden inclusief aansluiting op het gasnet.

ik zeg niet dat dit dan bindend is maar is het dan niet dat je in de aannemingsovereenkomst getekend hebt inclusief gasaansluiting en indien men geen gasaansluiting wenste aan te laten leggen dit dan wel specifiek in het contract had moeten laten aanpassen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik ga hier van een gebruikte woning uit.... in nieuwbouw moet je namelijk zelf de gas leiding aanvragen en laten
leggen en aansluit kosten betalen.

Hier zit al een meter en dichtgedraaid zonder kachel of fornuis mag je alleen stroom aanvragen.
Ze dreigen wel met hun voorwaarden maar als je geen Gas klant bent val je ook niet onder hun voorwaarden.

Naast Ivo W, zijn er vele anderen die er na dreigen met incasso en deurwaarders die
nog steeds op de beloofde rechtszaak wachten.

De aangepaste voorwaarden om toch de afsluiting rond te krijgen, je hebt die nooit ontvangen
en geaccepteerd dus gelden niet.


Ik kon ook kiezen tussen duur meter verwijderen of verzegelen.... de meter is weg en afgedopt en verzegeld en
de incasso brieven zijn gestopt, ze zien een rechtszaak blijkbaar niet zitten!
Nu ruim 1 jaar rust!

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Ik hoorde mijn naam vallen ;)

Of het nieuwbouw of een gebruikte woning betreft maakt niet zo veel uit.

In de gaswet en andere relevante wet- en regelgeving staat nergens dat het verplicht is om een contract aan te gaan wanneer er een gasaansluiting in uw woning aanwezig is. Wél staat er, logischerwijs, dat je niet méér energie mag afnemen dan waarvoor je een contract hebt.
Is je afname nihil, dan hoef je dus ook geen contract te hebben.

Zonder contract betaal je geen vastrecht of andere kosten en heb je jegens de netbeheerder geen enkele financiële verplichtingen. Wel staat in de wetgeving dat de eigenaar of rechthebbende van een perceel waarop zich kabels en/of leidingen bevinden op verzoek van de eigenaar van die kabels/leidingen toegang moet geven tot het perceel ten behoeve van werkzaamheden.

Het beleid van de netbeheerders is veel blufpoker, intimidatie en onvolledige voorlichting. Wanneer je nooit een contract voor gas hebt gehad is het echter heel simpel: je bent ze niets verplicht en nooit iets verplicht geweest.

De netbeheerder mag natuurlijk wel, op eigen initiatief en voor eigen rekening, werkzaamheden verrichten aan haar eigendommen. Als dat bij jou op het perceel moet gebeuren, moeten ze daarvoor wél minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken (zo staat in de gaswetgeving). Wanneer ze onaangekondigd langskomen en vervolgens dreigen met deurwaarders kun je ze dan ook rustig vertellen dat je het prima vind dat ze een deurwaarder inschakelen om met jou een afspraak te maken, maar dat je ook de kosten van die deurwaarder niet zult betalen.

Dus wees volhoudend en laat je vooral niet gek maken. Het is vanuit de netbeheerder veel geblaf maar meer ook niet.

Voor meer goede raad in je proces raad ik je aan om je te melden op het Tweakers forum wat hierboven al gelinkt is, waar ik op dit onderwerp ook zeer actief ben. Diverse gebruikers daar hebben in de afgelopen jaren veel kennis opgedaan en veel ervaring vergaard met betrekking tot de rechten en plichten van de consument. Inmiddels zijn er ruim 80 medestanders die niet of niet meer betalen voor gas en de gasaansluiting, zonder dat er betaald is voor het verwijderen van de aansluiting.

Helaas is er nog geen rechterlijke uitspraak die onze visie ondersteund, maar het feit dat geen enkele netbeheerder in de afgelopen jaren getracht heeft om één van de "Tweakers" voor de rechtbank te dagen geeft ons voldoende vertrouwen dat de netbeheerders zich heel goed beseffen dat hun beleid op dit vlak niet volledig strookt met de huidige wet- en regelgeving.

Ivo.w
Berichten: 1733
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Gas afsluiten bij aankoop van nieuw huis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

En voor de geïnteresseerden: eind deze maand is het alweer een jaar geleden dat Liander de gasaansluiting uit mijn huis heeft laten verwijderen. De beloofde 'discussie over de kosten' heeft Liander nooit willen voortzetten en de jurist heeft het niet eens aangedurfd om mij een factuur te sturen. Ik heb toen na enkele maanden radiostilte nog wel gevraagd of ik, gezien het uitblijven van enig bericht, ik er vanuit kon gaan dat het dossier gesloten was. Dat is volgens Liander niet zo. Ze menen nog steeds een vordering op mij te hebben. Maar de bedrijfsjurist kan niet beschrijven waar die vordering nu eigenlijk uit bestaat. Wel meldde de grappenmaker er doodleuk bij dat ik zijn bericht moest zijn als een stuiting van de vordering, om verjaring te voorkomen. Een bijzondere opmerking voor iemand die niet kan vertellen wat de vordering inhoud.

Gesloten