LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door marnix »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 18:34
Wat heeft dat nu met “afgunst” te maken? Waar zou men in vredesnaam afgunstig op moeten zijn?

En walgelijk reageren? Dwaasheid. Het hebben van een auto kost geld en voor een bijstandsgerechtigde is dat ook nog flink geld, hoe weinig je ook rijdt. Wegenbelasting en verzekering komen elke maand terug. En omdat het ongetwijfeld een goedkoop autootje moet zijn, is hij oud en heeft onderhoud en APK nodig. En dan heb je nog geen kilometer gereden.

Dus als iemand dat van zijn bijstandsuitkering er af kan peuteren, is er echt helemaal niets over als reserve voor wat dan ook of onvoorziene gevallen. En kan men zijn gewone verplichtingen niet nakomen.
Mooi! U bepaalt waar iemand met bijstand zijn geld aan uitgeeft?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door reggie2 »

marnix schreef:
20 mar 2019 18:39

Mooi! U bepaalt waar iemand met bijstand zijn geld aan uitgeeft?

Lijkt er wel op ja. mijn "vind ik leuk " doet het niet.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, iedereen mag van mij zijn geld besteden zoals hij dat wil.

Maar gek genoeg bepaalt de overheid wel dat die bijstandsgerechtigde een deel van zijn geld bijvoorbeeld moet uitgeven aan een zorgverzekering en onder meer aan gemeentelijke lasten. En als hij dat laatste niet wil of kan, moet hij met bewijzen omkleed, kwijtschelding vragen. En als hij, of zij, daar niet voor in aanmerking komt, wordt dat afgewezen.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Berteman »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 18:48
Nee hoor, iedereen mag van mij zijn geld besteden zoals hij dat wil.

Maar gek genoeg bepaalt de overheid wel dat die bijstandsgerechtigde een deel van zijn geld bijvoorbeeld moet uitgeven aan een zorgverzekering en onder meer aan gemeentelijke lasten. En als hij dat laatste niet wil of kan, moet hij met bewijzen omkleed, kwijtschelding vragen. En als hij, of zij, daar niet voor in aanmerking komt, wordt dat afgewezen.
Dat geldt niet alleen voor bijstandsgerechtigden maar voor iedereen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Berteman schreef:
20 mar 2019 18:57
Lady1234 schreef:
20 mar 2019 18:48
Nee hoor, iedereen mag van mij zijn geld besteden zoals hij dat wil.

Maar gek genoeg bepaalt de overheid wel dat die bijstandsgerechtigde een deel van zijn geld bijvoorbeeld moet uitgeven aan een zorgverzekering en onder meer aan gemeentelijke lasten. En als hij dat laatste niet wil of kan, moet hij met bewijzen omkleed, kwijtschelding vragen. En als hij, of zij, daar niet voor in aanmerking komt, wordt dat afgewezen.
Dat geldt niet alleen voor bijstandsgerechtigden maar voor iedereen.
Met een inkomen op Bijstandsniveau

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
20 mar 2019 18:48
Nee hoor, iedereen mag van mij zijn geld besteden zoals hij dat wil.

Maar gek genoeg bepaalt de overheid wel dat die bijstandsgerechtigde een deel van zijn geld bijvoorbeeld moet uitgeven aan een zorgverzekering......
Daar denkt Jordy Zwarts anders over
http://www.sin-nl.org/verzekeringsweige ... ros-terug/ :lol:

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Zwerft daar op het Vara forum niet een topic over??

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

In welke gemeente woont TS?
De meeste gemeentes kijken inderdaad naar de ANWB dagwaarde dus ben wel benieuwd welke gemeente Marktplaats geschikt acht..

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

reggie2 schreef:
20 mar 2019 18:23


@thecure, jouw reacties slaan echt nergens op. Jij weet toch niet waarom die mensen een auto hebben? Afgunst dat past bij jou.
Nee dat weet ik niet waarom iemand een auto heeft. Van mij mag iedereen een auto hebben. Je hebt mij niet zien schrijven dat iemand geen auto mag hebben.

Maar heb je een auto, dan betaal je ook je belastingen. Net wat lady zegt. Een oude auto heeft onderhoud en vaak ook reparaties nodig.
Is het dan eerlijk om dan kwijtschelding aan te vragen? Ik vind van niet.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lowieze »

thecure schreef:
20 mar 2019 21:55
reggie2 schreef:
20 mar 2019 18:23


@thecure, jouw reacties slaan echt nergens op. Jij weet toch niet waarom die mensen een auto hebben? Afgunst dat past bij jou.
Nee dat weet ik niet waarom iemand een auto heeft. Van mij mag iedereen een auto hebben. Je hebt mij niet zien schrijven dat iemand geen auto mag hebben.

Maar heb je een auto, dan betaal je ook je belastingen. Net wat lady zegt. Een oude auto heeft onderhoud en vaak ook reparaties nodig.
Is het dan eerlijk om dan kwijtschelding aan te vragen? Ik vind van niet.

Deze discussie loopt aardig uit de hand en is ook off-topic.
Gelukkig mag niemand bepalen of een ander auto mag rijden, welk inkomen deze ook heeft.
De gemeente bepaalt ook helemaal niet waar je je geld aan uit geeft, zij bepalen alleen dat de waarde van een auto opgeteld wordt bij je inkomen.
Eerlijkheid heeft hier niets mee te maken.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, maar dan wordt iemand van een “walgelijke” opvatting beschuldigd of van “afgunst” .

Rare ideeën. Blijkbaar mag je het kwijtscheldingssysteem tov het bezit van een auto niet ter duscussie stellen. .

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door gosewijn »

Mijn moeder zij het al. voetbal politiek en geloof , nooit over spreken op een verjaardag , lees forum , geeft alleen maar ge -0h . wijs mens. :)

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Een auto rijden. Dus wegenbelasting, WAM-verzekering en brandstofkosten kunnen betalen is helemaal top. Ik doe het zelf ook.

Ga niet huillie doen als je geen vrijstelling krijgt voor een simpele burgerplicht. Kinderachtig calimero-gedrag dit.
Erikcv schreef:
19 mar 2019 01:30
Nu heb ik geen kwijtschelding gekregen wegens mijn auto, deze zou teveel waard zijn.
Hoe is dit NIET logisch?

Je krijgt geen kwijtschelding, nou moet je (net als iedereen in NL) belasting betalen. Schandalig. :roll:

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Henk Toeter schreef:
20 mar 2019 23:18
Een auto rijden. Dus wegenbelasting, WAM-verzekering en brandstofkosten kunnen betalen is helemaal top. Ik doe het zelf ook.

Ga niet huillie doen als je geen vrijstelling krijgt voor een simpele burgerplicht. Kinderachtig calimero-gedrag dit.
Erikcv schreef:
19 mar 2019 01:30
Nu heb ik geen kwijtschelding gekregen wegens mijn auto, deze zou teveel waard zijn.
Hoe is dit NIET logisch?

Je krijgt geen kwijtschelding, nou moet je (net als iedereen in NL) belasting betalen. Schandalig. :roll:
Hoho...wel even de juiste info lezen.

De regels rondom kwijtschelding zijn per gemeente, maar inderdaad afhankelijk van de waarde van de auto.
TS geeft aan dat in zijn gemeente dit bedrag op 2200 euro ligt. De meeste gemeentes gebruiken de ANWB dagwaarde om de waarde van de auto vast te stellen, en die is in het geval van TS 1900 euro, Prima dus!

Echter in het geval van TS wijkt de gemeente af, en gebruiken ze vergelijkbare auto's op Marktplaats om de waarde vast te stellen.
Dat kán (zo gebruikt gemeente Amsterdam volgens hun site bijvoorbeeld gaspedaal.nl en verwijst naar Zoek op merk, type en kenmerken van uw auto en neem dan de prijs die het meest voorkomt.) maar in geval van TS is dus behoorlijk in het nadeel tov de ANWB dagwaarde.

Zelf heb ik een mening over bijstand en recht op kwijtschelding belasting icm een auto, maar dat doet er hier niet toe.
TS wil weten of hij er iets kan tegen doen dat de gemeente naar Marktplaats ipv de ANWB dagwaarde kijkt.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Het punt is inderdaad dat mensen er van uitgaan dat ze aan de regels voldoen, en dan worden er ineens gekke sprongen gemaakt waardoor ze ineens niet meer aan de regels voldoen. Tot verbazing van iedere betrokkene, behalve van de beslisser.

Dat is de kern van het topic, de rest doet eigenlijk niet ter zake.

Dit kan iedereen overkomen, wie je ook bent, waar je ook bent, wat je ook doet, en waar het ook om gaat.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Volgens mij heb ik in de hele discussie het bedrag nog niet gehoord.
Ikzelf betaal rond de 800 en mijn oude vader 169 euro.
Ik denk dat TS redelijk in de buurt van het laatste komt, zeg 180 euro.
Dat is 15 euro per maand.
Gelijk aan 1 keer een beetje minder tanken / 2 pakjes tabak / 2 kratjes slecht bier/ 1 keer snackbar / 1 tas chinees / maand beltegoed / 2 onderboeken: oftewel kleingeld.
Wie inderdaad een auto zou willen rijden zal deze kleine hobbel ook moeten accepteren, net als alle andere Nederlanders.
Gezien bovenstaand vergelijkingsmateriaal moet een dergelijk bedrag altijd ergens in de begroting te vinden zijn.
Wel vindingrijk is uiteraard op de peildatum een aantal forse krassen op je auto te zetten om de waarde de decimeren. Een dag later met een rollertje de zaak weer fiksen en de kwijtschelding is weer binnen.
De praktijk hoort te zijn dat als er geen geld voor een auto is, dat je dan ook niet een moet willen hebben.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Je blijft off-topic gaan. Lector...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

Henk Toeter schreef:
20 mar 2019 23:18
Een auto rijden. Dus wegenbelasting, WAM-verzekering en brandstofkosten kunnen betalen is helemaal top. Ik doe het zelf ook.

Ga niet huillie doen als je geen vrijstelling krijgt voor een simpele burgerplicht. Kinderachtig calimero-gedrag dit.
Het kromme is dat zo de mensen die tegen lagere huur in het buitengebied wonen, op een plek waar een auto noodzakelijk is, worden uitgesloten. Terwijl iemand die voor veel meer huur in de stad woont, waar een auto vaak niet noodzakelijk is, wel recht op kwijtschelding krijgt. En daar bovenop nog een forse huurtoeslag, zodat de huurlasten per saldo nauwelijks verschillen.

Bovendien is het voor veel sectoren en locaties ook noodzakelijk voor de kans op werk om een auto te hebben. Mensen met nachtdiensten (verpleging, fabrieken) of wisselende locaties (bv thuiszorg, invaljuf) of een gebied met slecht OV (industriegebieden).

Dus als je prima vindt dat mensen in de bijstand alle huurhuizen in de steden 'inpikken' en daardoor bovendien fors meer huurtoeslag opstrijken, en daarnaast hun kans op werk minimaal maken door de auto de deur uit te doen, prima. Maar dan moet je daarover ook niet 'huilie doen'.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik bijvoorbeeld naar de kwijtscheldingsregels kijk vande gemeente Rotterdam, wordt daar niet eens meer gesproken over het bezit van een auto. Daar wordt overigens maar voor maximaal 55% kwijtschelding verleend van de gemeentelijke lasten. De resterende 45% moet altijd betaald worden.

Lowieze
Berichten: 6540
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lowieze »

Lady1234 schreef:
21 mar 2019 09:42
Als ik bijvoorbeeld naar de kwijtscheldingsregels kijk vande gemeente Rotterdam, wordt daar niet eens meer gesproken over het bezit van een auto. Daar wordt overigens maar voor maximaal 55% kwijtschelding verleend van de gemeentelijke lasten. De resterende 45% moet altijd betaald worden.
In het aanvraagformulier van de gemeente Rotterdam wordt wel gevraagd naar de bezittingen van de aanvrager, w.o. een auto en de waarde daarvan én of de auto onmisbaar is. Dat laatste moet aangetoond kunnen worden door een medische verklaring.

Gesloten