LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

kweenie schreef:
21 mar 2019 09:19
Henk Toeter schreef:
20 mar 2019 23:18
Een auto rijden. Dus wegenbelasting, WAM-verzekering en brandstofkosten kunnen betalen is helemaal top. Ik doe het zelf ook.

Ga niet huillie doen als je geen vrijstelling krijgt voor een simpele burgerplicht. Kinderachtig calimero-gedrag dit.
Het kromme is dat zo de mensen die tegen lagere huur in het buitengebied wonen, op een plek waar een auto noodzakelijk is, worden uitgesloten. Terwijl iemand die voor veel meer huur in de stad woont, waar een auto vaak niet noodzakelijk is, wel recht op kwijtschelding krijgt. En daar bovenop nog een forse huurtoeslag, zodat de huurlasten per saldo nauwelijks verschillen.
Prima, goed punt. Maar moet dat kromme dan niet recht getrokken worden door de 'stedelingen' ook geen kwijtschelding te verlenen en minder huurtoeslag toe te kennen. Je merkt het misschien al aan me, ik ben blij dat de SP flink verloren heeft. :D

Het woord 'noodzakelijk' gebruik je wel erg makkelijk, want in mijn beleving is daar niet zo snel sprake van. Alleen de medische argumenten zouden wat mij betreft opgaan. Dit komt van iemand die voor lange tijd via een slechte OV-verbinding op zijn werk moest zien te komen. Fiets mee de trein in en nog bijna 40 minuten fietsen na mijn treinreis was heel normaal. Gaat niemand kapot aan hoor. Tegenwoordig pakken mensen de auto al omdat het weleens zou kunnen gaan regenen. Lekker noodzakelijk allemaal.

Auto kunnen rijden = Geen kwijtschelding. Tenzij er sprake is van daadwerkelijke noodzaak. Meer kan ik er niet van maken.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

Helemaal eens met Henk. Zelf ook zeven jaar half uur fietsen-half uur trein-half uur fietsen gedaan om op mijn werk te komen.
Baalde ik soms? Jazeker. Maar is te doen hoor.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Slecht ter been? Slechte OV? Beide op te lossen met fiets, brommer of scooter. Sorry, maar ik zie nog steeds de noodzaak niet.
Zo'n 10 jaar terug ging bij mij als 1e de auto er uit toen mijn inkomen door omstandigheden bijna halveerde. Dat gedoe is inmiddels al heel wat jaren achter de rug, een auto heb ik nooit meer aangeschaft. Ik ben helemaal gewend aan het overal naar toe fietsen en incidenteel ga ik met het OV.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ken mensen die 35-40 km van het industrieterrein waar het werk is wonen. Dat kun je inderdaad met een brommer doen, alleen ben je dan nog steeds erg lang onderweg. (bovendien is een beetje brommer ook niet gratis, ik vraag me af of die zo veel voordeliger is dan een auto) OV is geen optie, vanwege ploegendiensten. Bovendien ben je dan ook anderhalf uur onderweg en gaat de bus maar twee keer per dag. Natuurlijk is een auto in die situatie nog steeds niet strikt noodzakelijk, maar je kunt ook je klompen aanvoelen dat zij die van nooit hadden genomen als ze niet de beschikking hadden over een auto.

Ander voorbeeld, ik ken een (invalj-)uf die regelmatig in de middag op een andere school moet zijn dan ook de ochtend. Vanwege de afstand is fiets of OV dan uitgesloten. Een brommer zou kunnen, ware het niet dat er regelmatig een hoop spullen van of naar school moeten. Als ze geen auto had, dan had ze deze opdrachten redelijkerwijs niet gedaan en zat ze nu 'gewoon' in de bijstand. (Waarbij ze gezien de lage vergoeding die ze voor het werk ontvangt er financieel niet eens op achteruit zou gaan.)

Dus noodzakelijk? Nee, natuurlijk is een auto voor niemand noodzakelijk, behalve voor mensen die slecht ter been zijn. Maar als je van mensen in de bijstand verwacht dat ze weer aan het werk gaan, dan is het niet handig om het ze heel lastig te maken om naar mogelijke werkplekken te gaan.
Prima, goed punt. Maar moet dat kromme dan niet recht getrokken worden door de 'stedelingen' ook geen kwijtschelding te verlenen en minder huurtoeslag toe te kennen.
Klopt. Daarbij kun je er ook voor kiezen om in plaats van die huurtoeslag een soort "toeslag" onafhankelijk te maken van de hoogte van de huur. Dat mensen zelf de keus kunnen maken of ze in de stad met hoge huur gaan wonen of op het platteland, met lagere huur maar hogere vervoerskosten. Scheelt een hoop administratieve rompslomp en zorgt ook voor verlichting op de huurmarkt.

Radar
Site Admin
Berichten: 5506
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Radar »

thecure schreef:
19 mar 2019 22:01
witte angora schreef:
19 mar 2019 21:50
LectoriSalutem schreef:
19 mar 2019 19:56
Ik vind veel kwijtscheldingen en toeslagen een verwerpelijke vorm van nivellering.
Eerlijk gezegd had ik het ook liever anders gezien - zegt iemand die jaarlijks om die kwijtscheldingen vraagt.
Eerlijke reactie WA! complimenten.

Hoewel mijn reactie wat hard overkomt misschien, ben ik het zeer met LectoriSalutem eens.

Hoewel mijn vrouw en ik ons werk met veel plezier doen, irriteert het ons soms dat wij 'modalen' alles moeten betalen, en overal buiten vallen.
Beste forumgebruikers,

Het valt ons op dat in dit topic wat 'zijwegen' zijn ingeslagen die niet direct meer te maken hebben met de openingspost. Dit bericht van thecure is eigenlijk het eerste bericht daarvan.

Het staat jullie vrij om een nieuw topic te openen waarin deze discussie uitgebreider gevoerd kan worden!

Wij hebben in ieder geval enkele berichten die helemaal niet over de discussie gingen verwijderd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door moederslink »

Waar zijn de initialen? Het valt mij op dat er nog amper mee wordt afgesloten .... :(

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

TS is na plaatsen niet meer (ingelogd) aanwezig geweest. Topic gaat bij mij in de mentale prullenbak.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Erikcv schreef:
19 mar 2019 01:30
Hallo allemaal,

Ik heb een auto, de dagwaarde volgens de ANWB is 1900 euro.
Volgens mijn verzekering zelfs nog lager heb een ongeluk gehad met de auto ( deuk en kras) en zou de reparatie met 1000 euro de auto total los verklaard worden.
Volgens de garage zelfs maar 750 euro wegens de gebreken/krassen/deuken/roest/

Nu heb ik geen kwijtschelding gekregen wegens mijn auto, deze zou teveel waard zijn. Dus boven de 2200.
Ik mocht in beroep gaan en dan zouden ze het nogmaals bekijken.
Ik heb een uitdraai van de ANWB, een brief van de verzekering én een brief van de garage en ze mochten hun zelfs bellen voor meer info, zo ook mijn verzekering.

Mijn beroep werd afgewezen de waarde was te hoog van de auto. op mijn vraag hoe ze dan aan die waarde kwamen dacht ik ze maken een geintje.

Ze kijken op Markplaats wat er voor deze auto's gevraagd wordt en dat zou ik dan ook kunnen krijgen. Dit kan toch niet op deze manier.
Iedereen weet dat men op MP etc veel meer vraagt omdat er altijd flink gehandeld wordt. De ANWB, Verzekering en garage zijn verbijsterd.
V
Volgens mij gaat iedereen uit van de Dagwaarde van een auto . Nog nooit gehoord dat iemand het dubbele van een dagwaarde bied op een auto tenzij je een bijvoorbeeld een klassieke / antieke auto hebt maar dan gaan ze uit van een speciale taxatie rapport voor klassiekers .

j.waal
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2017 11:38

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door j.waal »

Als je auto kunt rijden, kan je ook gemeentebelastingen en waterschap betalen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door reggie2 »

j.waal schreef:
22 mar 2019 16:19
Als je auto kunt rijden, kan je ook gemeentebelastingen en waterschap betalen.

Vast, daar ga jij over?

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lowieze »

j.waal schreef:
22 mar 2019 16:19
Als je auto kunt rijden, kan je ook gemeentebelastingen en waterschap betalen.
En u weet dat mensen met een eigen woning in sommige gevallen ook kwijtschelding kunnen krijgen? Dat is nog een groter bezit dan een auto, dus dan kunnen zij toch ook wel die belastingen betalen??

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door thecure »

Lowieze schreef:
22 mar 2019 16:30
j.waal schreef:
22 mar 2019 16:19
Als je auto kunt rijden, kan je ook gemeentebelastingen en waterschap betalen.
En u weet dat mensen met een eigen woning in sommige gevallen ook kwijtschelding kunnen krijgen? Dat is nog een groter bezit dan een auto, dus dan kunnen zij toch ook wel die belastingen betalen??
In onze gemeente is dat de eerste drempel. Eigen huis=geen kwijtschelding

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Per saldo kan een eigen huis een schuld zijn, hoeft dus helemaal geen positief vermogen op te leveren.

En dan kan alleen voor het gebruikersdeel kwijtschelding gevraagd worden, niet voor het eigenaren deel.

beeperhorrie
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 mar 2017 20:35

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door beeperhorrie »

Er zullen behoorlijk wat mensen zijn die net als ik een auto hebben en een niet volledige baan. Ik werk anderhalve dag per week voor een minimaal loon. Door de nieuwe belastingregels heb ik vanaf dit jaar per maand €6 euro inkomsten minder.
Het vinden van meer en/of beter werk is iets waar ik continu mee bezig ben maar wat boven de vijftig niet makkelijk is.
Ook bij mij hebben gemeente en waterschap lopen zeuren over de waarde van de auto (gekocht voor €500,-).
Voor mij is de auto onmisbaar omdat ik werk op plekken (en tijden) waar geen openbaar vervoer komt.
Zou ik geen kwijtschelding meer krijgen vanwege de auto dan gaat die de deur uit en stopt ook gelijk mijn werk. Waarom? Omdat ik het mij niet kan veroorloven om honderden euro's per jaar daarvoor neer te moeten leggen.

Genoeg mensen zien niet in hoe armoe werkelijk is (dus ook deurwaarders op dit forum lees ik in dit topic). Door verder te korten ontstaat er een kaste systeem waar mensen en hun kinderen op een gegeven moment ook niet meer uitkomen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door kweenie »

j.waal schreef:
22 mar 2019 16:19
Als je auto kunt rijden, kan je ook gemeentebelastingen en waterschap betalen.
Als je huur voor een huis kunt betalen, dan kun je ook gemeentebelastingen en waterschap betalen.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je kleding kunt kopen, kun je dat geld ook voor gemeentebelastingen en waterschap gebruiken.

Idem als je internet en tv hebt. De kosten per jaar daarvan zijn ongeveer even hoog als de gemeentebelastingen en waterschapsheffingen. Gewoon internet en tv de deur uit doen, kun je netjes aan je verplichtingen voldoen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Een auto vergelijken met primaire levensbehoeften. Tuurlijk, dat kan alleen op het RADAR-forum.... :roll:

Leesvoer:https://mens-en-samenleving.infonu.nl/l ... rzaak.html
beeperhorrie schreef:
22 mar 2019 18:01
Ook bij mij hebben gemeente en waterschap lopen zeuren over de waarde van de auto
Lopen zeuren?

Dan gaat u toch niet naar ze toe. Oh nee, dan moet u betalen. U wilt iets van hen, niet andersom. Ben benieuwd hoe gemeente en waterschap naar u kijken. Ziet u zelf niet in hoe krom uw redenatie is? Ben bang dat u niet geholpen kunt worden door iemand anders. U kunt bijvoorbeeld wel uw eigen gedrag reflecteren.

witte angora
Berichten: 30564
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door witte angora »

Dank je voor de link, Henk. Hier blijkt duidelijk uit dat een eenvoudige auto net als een tv of computer tot de secundaire levensbehoeften behoren.

Mijn opmerking dat mensen tv en internet weg kunnen doen om de gemeentelijke heffingen etc te betalen is dus nog niet zo vreemd.

En mocht je het willen weten: een vakantie hoort ook tot de secundaire levensbehoeften, maar dat heb ik al in geen jaren gehad.

https://mens-en-samenleving.infonu.nl/l ... rzaak.html

GwendolynvanderVeen
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 dec 2018 15:01

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door GwendolynvanderVeen »

Duidelijk is dat de topic starter aan de voorwaarden voldoet. Vervolgens willen de ambtenaartjes baas spelen over een ander... herkenbaar? Iedere ambtenaar kan uit de lucht een hoger prijs van een oude auto toveren dan de in de wet ( van de betreffende gemeente ) vast gelegd is. Zonder dat daar enige daadwerkelijk waarde aan vast zit. Dat lijkt hier het geval te zijn.
Puur dwarse ambtenaren.

Over evt kosten voor het op de weg houden van een auto, die worden geheel niet genoemd in de voorwaarden voor kwijtschelding. Er wordt ook niet gevraagd of er überhaupt mee gereden wordt, maar puur om de waarde ervan. Die kosten zullen uit de toegestane eigen geld op de bank rekening betaald moeten worden.

Wat je met het weinige geld dat je ""vrij"" te besteden hebt voor voeding, kleding en andere daags noodzakelijke zaken doet er niet toe. Je voldoet aan alle gestelde voorwaarden, de auto heeft een werkelijk waarde onder de gestelde maximum, en toch wordt de vrijstelling niet gegund. Daar gaat het om.

Iemand mag een topic starten over de voorwaarden voor kwijtschelding en dan het liefst voor ieder, in iedere gemeente, ongeacht woon locatie, dus gelijke behandeling. Dat is echter hier off topic.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen kwijtschelding gemeentelijke belasting wegens autowaarde

Ongelezen bericht door Moneyman »

GwendolynvanderVeen schreef:
23 mar 2019 00:05
Duidelijk is dat de topic starter aan de voorwaarden voldoet. Vervolgens willen de ambtenaartjes baas spelen over een ander... herkenbaar? Iedere ambtenaar kan uit de lucht een hoger prijs van een oude auto toveren dan de in de wet ( van de betreffende gemeente ) vast gelegd is. Zonder dat daar enige daadwerkelijk waarde aan vast zit. Dat lijkt hier het geval te zijn.
Puur dwarse ambtenaren.
Of TS aan de voorwaarden voldoet, is helemaal niet duidelijk. Duidelijk is wél, dat TS niet reageert op juist de vraag naar die bewuste voorwaarden. Je stevige conclusies zijn dus prematuur.
GwendolynvanderVeen schreef:
23 mar 2019 00:05
Je voldoet aan alle gestelde voorwaarden, de auto heeft een werkelijk waarde onder de gestelde maximum, en toch wordt de vrijstelling niet gegund. Daar gaat het om.
Daar gaat het helemaal niet om - je gaat wéér te snel.

Gesloten