LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen zonnepanelen en geen compensatie

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
peterpool
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2006 16:59

Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door peterpool »

Geachte forumleden,

In 2017 kregen wij als huurders allemaal bericht dat er gratis zonnepanelen op ons dak zouden worden geplaatst om onze woonlasten te verlagen. In januari 2018 bracht de gemeente een kink in de kabel, ons huis grenst aan openbaar terrein en daar mogen geen zonnepanelen geplaatst worden, nu is het herzien en zijn er op mijn blok 7 van de 10 woningen zonnepanelen geplaatst, bij mij en mijn naaste buren niet omdat die aan gemeente grond grenzen. Nu heb ik de verhuurder gevraagd om compensatie, die is van mening dat ze geen compensatie hoeven omdat het aan de gemeente ligt dat wij geen zonnepanelen krijgen. Hoe zit dit juridisch?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De argumentatie van de verhuurder begrijp ik niet. U zou het kunnen voorleggen aan de klachtencommissie van de verhuurder (als die er is) en/of de huurdersorganisatie. Misschien is het potje voor zonnepanelen leeg? Op zich erg sociaal dat ze die panelen gratis leggen.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door thecure »

die dingen liggen toch op het dak? wat is het probleem dan dat het huis aan de openbare weg ligt? wat is het argument?

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Inderdaad... Ligt niet bijna elk huis aan de openbare weg? Wel een vreemde benadering van de verhuurder

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door sylvesterb »

peterpool schreef:
22 nov 2018 02:17
In 2017 kregen wij als huurders allemaal bericht dat er gratis zonnepanelen op ons dak zouden worden geplaatst om onze woonlasten te verlagen. In januari 2018 bracht de gemeente een kink in de kabel, ons huis grenst aan openbaar terrein en daar mogen geen zonnepanelen geplaatst worden, nu is het herzien en zijn er op mijn blok 7 van de 10 woningen zonnepanelen geplaatst, bij mij en mijn naaste buren niet omdat die aan gemeente grond grenzen. Nu heb ik de verhuurder gevraagd om compensatie, die is van mening dat ze geen compensatie hoeven omdat het aan de gemeente ligt dat wij geen zonnepanelen krijgen. Hoe zit dit juridisch?
Natuurlijk heeft u geen recht op compensatie. Er is geen verplichting voor de verhuurder voor het plaatsen van zonnepanelen, los dat u zelf aangeeft dat ze geen vergunning kregen van de gemeente.

Het zou anders kunnen zijn als u in 2017 op basis hiervan de woning bent gaan huren en het dus vermeld staat in de huurovereenkomst. Dit is niet het geval. Al zou je dan kunnen spreken van "Overmacht" omdat de gemeente degene is die het verbied.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een verhuurder die “gratis” zonnepanelen plaatst? Op eengezinswoningen? Wat ongebruikelijk. Volgens mij hoeft er helemaal geen vergunning aangevraagd te worden voor het plaatsen van zonnepanelen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:
22 nov 2018 06:38
die dingen liggen toch op het dak? wat is het probleem dan dat het huis aan de openbare weg ligt? wat is het argument?
In dit tijdsegment is er geen reden om tegen zonnepanelen op het dak te zijn. De verhuurder heeft mijn inziens meer beloofd dan hij waar kon maken, en wijst nu naar de gemeente om gezichtsverlies te voorkomen.

Wellicht kreeg verhuurder subsidie om huizenbestand te verduurzamen, en is de subsidie opgedroogd.

peterpool
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2006 16:59

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door peterpool »

Het gaat hier om beschermd stadsgezicht, alleen meet de gemeente met 2 maten. Er wordt niet gehandhaafd op zonnepanelen die "illegaal" worden gelegd en zichtbaar zijn vanaf openbaar terrein, vraag je dit netjes aan, dan mag het niet. En omdat de gemeente dit op mijn woning tegen houdt, wil de verhuurder niets weten van een compensatie.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat maakt het verhaal wel anders. Om hoeveel panelen gaat het?

U kunt zelf checken of zonnepanelen mogen of niet:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-plaatsen

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat voor compensatie zou u eigenlijk willen krijgen van uw verhuurder?

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat particulieren de wet aan hun laars lappen tav zonnepanelen, maakt nog niet dat u diezelfde handelwijze kunt eisen van uw wbv.

U wilt nu huurverlaging?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
22 nov 2018 21:52
Dat particulieren de wet aan hun laars lappen tav zonnepanelen, maakt nog niet dat u diezelfde handelwijze kunt eisen van uw wbv.
Dat wil TS ook niet.
Die wil dat de gemeente of handhaaft, of vergunning aan wbv verstrekt.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
22 nov 2018 22:28
Lady1234 schreef:
22 nov 2018 21:52
Dat particulieren de wet aan hun laars lappen tav zonnepanelen, maakt nog niet dat u diezelfde handelwijze kunt eisen van uw wbv.
Dat wil TS ook niet.
Die wil dat de gemeente of handhaaft, of vergunning aan wbv verstrekt.
Nee, hij wil compensatie van de verhuurder.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het gaat om een blok van tien woningen, waarvan er zeven zonnepanelen krijgen/hebben. De andere niet, vanwege beschermd stadsgezicht. Maar is dan niet het hele blok beschermd stadsgezicht?
En wie is uw verhuurder, een woningbouwcorporatie of een andere partij?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Moneyman »

Hoe kan je nou de argumenten van de gemeente tot onzin bestempelen zonder uberhaupt een idee van de exacte situatie te hebben...

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geen zonnepanelen en geen compensatie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij heb ik nog geen argument van "de" gemeente gelezen, alleen een opmerking daarover van de TS. Die verder ook geen duidelijke informatie geeft, dus dan is het lastig advies geven.

Gesloten