Geld niet terug na annuleren online bestelling

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
RobinR033
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021 12:05

Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door RobinR033 »

Beste mede-forummers,

Graag leg ik jullie mijn casus voor, omdat ik zelf niet weet tot welke oplossing ik kan komen. Ik had wat moeite deze in de juiste categorie te plaatsen, dus bij voorbaat excuus als dit niet de meest passende plaats is.

Op 24 oktober in de avond bestelde ik een plafondlamp bij Praxis. Het bedrag (ca. 135 euro) betaalde ik direct via iDeal. Op 25 oktober werd ik gebeld dat de lamp toch niet op voorraad was en zijn we overeengekomen de bestelling te annuleren. Het geld zou binnen enkele dagen worden teruggestuurd.

Inmiddels zijn we al enige tijd verder en heb ik nog geen terugbetaling ontvangen. Praxis erkent dat de bestelling is geannuleerd, maar geeft aan dat uit de interne administratie blijkt dat het bedrag al op 25 oktober weer aan mijn rekening is overgeboekt. Er werd geadviseerd contact op te nemen met mijn eigen bank, maar deze (ABN) zegt dat ze als ontvangende bank verder geen onderzoek kunnen doen.

De uiterste termijn van 30 dagen is inmiddels al lang verstreken. Ik heb regelmatig contact met Praxis (klantenservice via de mail en met de lokale vestiging per telefoon), maar er is geen enkele beweging of vooruitzicht op een gebaar vanuit de bouwmarkt. Welke stappen kan ik nog meer zetten om mijn geld eindelijk terug te krijgen?

Dank alvast voor het meedenken!

Groeten Robin

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Het kan dat als hun op 25 oktober overschrijven, dat jij 1 hooguit 2 dagen later op je bankrekening arriveert.

Neem contact op met
rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies en vraag of hun jou kunnen helpen.

Ik zou (nadat ik heel goed de bankafschriften na heb gekeken) dreigen om de deurwaarder in te schakelen. Deurwaarder weet wat de (juridische) mogelijkheden zijn om alsnog je geld te ontvangen. Mocht de laatste mail waarbij je zegt dat je deurwaarder in gaat zetten niet helpen, dan is er geen andere optie.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Verstuurd dit eens:

Geachte heer, mevrouw,

Op 24 oktober 2021 heb ik bij een plafondlamp online besteld voor een bedrag van € X. Deze overeenkomst is door mij herroepen op 25 oktober 2021 omdat u heeft aangegeven dat u de lamp toch niet op voorraad had, zoals wel op de website stond. Tussen ons staat dan ook niet ter discussie dat ik recht heb op de terugbetaling. Helaas heb ik tot op heden geen terugbetaling van u mogen ontvangen.

Uw verweer treft geen doel. U stelt dat u de terugbetaling heeft uitgevoerd en verwijst mij door naar mijn bank. U stelt de terugbetaling te hebben uitgevoerd en verwijst mij door naar mijn bank. De betaling van een geldsom is een brengschuld. Dat betekent dat u er voor moet zorgen dat ik het geld ontvang. Ik heb de betaling niet ontvangen en dus heeft u niet voldaan aan uw verplichting om mij het volledige bedrag terug te betalen.

Inmiddels bent u de wettelijke rente ad Y/365 * X * 2% verschuldigd. Op grond van artikel 6:230o BW bent u verplicht om de terugbetaling onverwijld te doen. Daarna gaat van rechtswege de wettelijke rente lopen ad 2% op jaar basis.

Voordat ik de zaak uit handen geeft, met extra kosten als gevolg, wilt u nog één laatste mogelijkheid geven om aan uw betalingsverplichting te voldoen. Ik wijs u erop dat het uit handen geven van de zaak komt met een aanzienlijke verhoging van de kosten. Voor de buitengerechtelijke procedure bent u dan € 48,40 verschuldigd, daar ik niet BTW-plichtig bent. Voor een gerechtelijke procedure bent u naar schatting c.a. € 350,- verschuldigd.

Ik verzoek u om de betaling van € X plus de wettelijke rente van € Z te voldoen binnen 14 dagen door dit over te boeken op rekening XX. Hierna zal ik mij beraden op de te nemen vervolg stappen.

Met vriendelijke groet,
Robin


Ik zou Y stellen op het aantal dagen dat verstreken zijn sinds 25 oktober 2021.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Prachtige e-mail van alfatrion.

Je kan ook Thuiswinkel.org inschakelen, zie onder punt 10.

https://www.thuiswinkel.org/leden/praxi ... rtificaat/

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
02 dec 2021 23:17
Prachtige e-mail van alfatrion.
Inderdaad. Ik zou wel willen dat iedereen die zich bij mij meldt om een dagvaarding uit te laten brengen dit in het voortraject had gedaan.

alfatrion
Berichten: 21876
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie dat ik niet hebt genoemd wanneer de termijn in gaat. Je kan "na de dagtekening" hanteren. Als je hem al verstuurd hebt, dan de dag van ontvangst (één werkdag later). De termijn wat ruimer nemen dan je vermeld is altijd verstandig, dat voorkomt dat communicatie elkaar kruist.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 03 dec 2021 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

WillemvanLombrecht
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 nov 2021 14:22

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door WillemvanLombrecht »

Goede mail Alfatrion, ben wel benieuwd Robin wat voor stappen je nu hebt ondernomen?

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste RobinR033,

Wat vervelend dat je de terugboeking vanuit Praxis nooit op je rekening hebt ontvangen. Ik leg graag uit wat je in deze situatie kan doen.

Neem opnieuw contact op met Praxis en verzoek hen een zogenoemde navraag bij hun eigen bank in te dienen. De bank waar Praxis de terugboeking heeft opgegeven, is in dit geval de verzender van de betaling. Zij kunnen nagaan wat er met de betaling gebeurd is. Als aan de hand van hun transactiegegevens blijkt dat de betaling goed bij ABN AMRO moet zijn binnengekomen, zal deze bank aan Praxis een aantal transactiedetails doorgeven. Vervolgens kunnen zij deze gegevens met jou delen en kunnen wij dan aan de hand van die details ook in onze systemen gaan zoeken op de betreffende betaling.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO Webcare

RobinR033
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021 12:05

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door RobinR033 »

Ontzettend fijn deze hulp. Erg bedankt! Ik heb wederom een mail van Praxis ontvangen, met een screenshot van het overboeken, maar hierin mist alle belangrijke info waar mijn eigen bank iets mee zou kunnen. Ik ga de mail van alfatrion zeker benutten, erg bedankt voor het meedenken!

Ik zal verdere voortgang hier vermelden!

RobinR033
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 dec 2021 12:05

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door RobinR033 »

Heel fijn! Ik heb (nog) geen bericht terug gekregen van Praxis, maar bij het hernieuwd checken van mijn rekening zie ik dat het bedrag nu met terugwerkende kracht in de bijschriften van 26 oktober is terug te vinden. Dat zou erop duiden dat het bij de bank ergens fout is gegaan en Praxis naar aanleiding van de druk (met jullie hulp) er eindelijk in is gedoken.

Dank nogmaals en gelukkig een goede afloop. Jammer wel dat het zo ver moest komen van een grote organisatie, daar verwacht je toch iets meer coulance van. De nasmaak is daarom vooral zuur.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus er is met terugwerkende kracht een bijschrijving tussengefrommeld?

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat kan. Het is bij ons gebeurd met een refund door Pay.nl nadat we een bestelling hadden geannuleerd. Bijschrijving was 5 dagen terug gedateerd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan in dit geval zonder commentaar van de bank? Heel apart na ruim zeven weken.

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Geld niet terug na annuleren online bestelling

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste RobinR033,


Goed om te lezen dat de terugboeking inmiddels is aangekomen op je rekening. Bedankt voor je update hierover!


Met vriendelijke groet,

Eva
ABN AMRO Webcare

Gesloten