LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geldigheid van een offerte

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Hans Bruijnen
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2014 18:28

Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door Hans Bruijnen »

Ik heb in april een advies met offerte ontvangen voor nieuwe matrassen.
Nu wilde ik ze gaan bestellen en blijkt dat de matrassen bijna het dubbele zijn (van €470,00 naar €740,00).
Ik belde eigenlijk om te vragen of de prijzen nog correct waren en mochte het enkele % gestegen zijn, had ik dat begrepen.
Leverancier zegt dat het komt door een grondstofprijs en door de Corona situatie.
Feit is echter dat in de aanbieding die ik ontvangen heb nergens gesproken wordt over een geldigheidstermijn van de offerte.

Welke rechten kan ik ontlenen aan de offerte van april?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door mahadma »

Ik heb in april een advies met offerte ontvangen voor nieuwe matrassen.
Nu wilde ik ze gaan bestellen

Met alle respect, na 8 maanden kan er een boel goedkoper/duurder worden en kunnen er bijzondere omstandigheden zijn ontstaan die geheel buiten de schuld van de verkoper/aanbieder liggen.

Mijns inziens bent u nu laat, TE laat en is uw recht nul komma nul.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door rvjapio »

Aan een offerte hangt (bijna) altijd een termijn. Die hoort op het document te staan. Verder is het van belang of het gaat om een vrijblijvende offerte (in de zin van: 'Op dit moment zijn de prijzen van wat u vraagt ...)' - of een bindende offerte (in de zin van: 'Wij bieden u tijdens de looptijd van deze offerte..').

Alleen in het laatste geval - als de offerte bindend is en de looptijd tot nu - heeft u mi recht van spreken. Anders niet.


Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je schrijft dat je belde om te vragen of de offerte nog van kracht was. Het antwoord was “ nee”. Daarmee ben je niet in de situatie gekomen dat je het aanbod hebt aanvaard.
Artikel 6:219 BW
1 Een aanbod kan worden herroepen, tenzij het een termijn voor de aanvaarding inhoudt of de onherroepelijkheid ervan op andere wijze uit het aanbod volgt.

2 De herroeping kan slechts geschieden, zolang het aanbod niet is aanvaard en evenmin een mededeling, houdende de aanvaarding is verzonden. Bevat het aanbod de mededeling dat het vrijblijvend wordt gedaan, dan kan de herroeping nog onverwijld na de aanvaarding geschieden.
Oftewel: tenzij de offerte expliciet geldig was tot en met nu (wat ik me niet kan voorstellen), kan je hen er niet aan houden. En dat is ook vrij logisch natuurlijk.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een aanbod zonder termijn kan herroepen worden voordat het aanvaard is, zoals Moneyman heeft onderbouwd. Dat is in dit geval ook gebeurd.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
16 dec 2020 20:49
Een aanbod zonder termijn kan herroepen worden voordat het aanvaard is, zoals Moneyman heeft onderbouwd. Dat is in dit geval ook gebeurd.
Wat als TS gewoon na 8 maanden aanvaard had? Dus zonder de navraag.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
16 dec 2020 21:56
alfatrion schreef:
16 dec 2020 20:49
Een aanbod zonder termijn kan herroepen worden voordat het aanvaard is, zoals Moneyman heeft onderbouwd. Dat is in dit geval ook gebeurd.
Wat als TS gewoon na 8 maanden aanvaard had? Dus zonder de navraag.
Als het een niet-termijngebonden vrijblijvende offerte was, kan herroeping ervan nog plaatsvinden direct na aanvaarding (zie de al door mij geciteerde wettekst).

En als er geen termijn is afgesproken én de offerte niet vrijblijvend was, hebben we nog deze noodoplossing:
Artikel 6:221BW
1Een mondeling aanbod vervalt, wanneer het niet onmiddellijk wordt aanvaard, een schriftelijk aanbod, wanneer het niet binnen een redelijke tijd wordt aanvaard.
Acht maanden is geen redelijke termijn.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het woord offerte duid op een schriftelijk karakter.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
16 dec 2020 22:52
Het woord offerte duid op een schriftelijk karakter.
Uiteraard. Maar ik mis even welk punt wil je daarmee wilt maken?

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik las over het schriftelijke deel van art. 6:221 BW heen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah, check. Dan snap ik je reactie

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geldigheid van een offerte

Ongelezen bericht door angel1978 »

Laat me raden: de volgende post is er een vol spam?

Gesloten