Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er hommeles komt, hebt u met inkomsten op de gezamenlijke rekening nog meer werk en gedoe.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uitgangspunt is dat alles wat met de gezamenlijke rekening wordt gedaan, ook echt gezamenlijk is. Dan vind ik het niet logisch om het eigen inkomen op de gezamenlijke rekening te laten storten. Denk bv ook aan een eenmalige bonus of bijzondere extra beloning. Moet die ook automatisch gezamenlijk worden?

Het nadeel van salaris storten op de gezamenlijke rekening is dat u beiden bij uw werkgever de rekening moet laten veranderen, mocht u onverhoopt op onaangename wijze uitelkaar gaan.
Aan de andere kant moet er dan toch van alles geregeld worden, ook t.a.v. de vaste lasten van de gezamenlijke rekening, dat het niet veel uitmaakt.

Het belangrijkst is dat u het er beiden over eens bent wat privé-uitgaven zijn. Uw huidige aanpak, beiden maandelijks hetzelfde "zakgeld uitkeren", vind ik wel heel mooi en sympathiek.
Als er geen bonussen of extraatjes zijn, alleen vaste inkomsten, dan kunt u het ook zo laten. Dus inkomsten naar gezamenlijk, daarvan automatisch een vast "zakgeld" naar privé.
Samen met de "administratie" van de bonnen/rekeningen is dan ook duidelijk wat van wie is.

Maak wel afspraken (in de partnerschapsvoorwaarden) over de verdeling van die gezamenlijke rekening als u uitelkaar mocht gaan. 50/50 ligt voor de hand, maar als uw inkomens veel verschillen, kunt u een andere verdeling afspreken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

doris1980 schreef:
10 mei 2021 15:47
Oke maar het is niet noodzakelijk vanaf de eigen rekening naar de gezamenlijke? Voor mij maakt het namelijk niet of is het een risico dat mocht het verkeerd gaat er alsnog hommeles komt?
Waarom neem je niet gewoon het door meerderen duidelijk gegeven advies over? Je vraagt toch niet voor niets om hulp en advies?

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Morganlefay schreef:
10 mei 2021 16:13
Huwelijkse voorwaarden wordt meestal gedaan als vermogen niet evenredig is.
Huidige tendens is meer van het ikke.
Wat bedoel je precies met ikke? Het is juist eerlijk verdeeld zo en wat je privé hebt blijft privé of je nu je eigen geld op eet aan McDonald of een mooie hobby opbouwd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maakt u dan bij voorbaat ook afspraken over wat er, financieel, moet gebeuren als een van u, of beiden, uw inkomen deels of geheel kwijtraakt?

En hoe het financieel geregeld moet worden als er kinderen komen en een of beiden minder gaan werken?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door angel1978 »

doris1980 schreef:
10 mei 2021 18:55
Morganlefay schreef:
10 mei 2021 16:13
Huwelijkse voorwaarden wordt meestal gedaan als vermogen niet evenredig is.
Huidige tendens is meer van het ikke.
Wat bedoel je precies met ikke? Het is juist eerlijk verdeeld zo en wat je privé hebt blijft privé of je nu je eigen geld op eet aan McDonald of een mooie hobby opbouwd.
Wat eerlijk is is nogal afhankelijk van je perceptie en de situatie. Het feit dat je het continu over ‘eigen’ geld heeft geeft wel een duidelijk beeld in ieder geval. Niet mijn idee van een relatie overigens.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ach, een slimme meid is op de toekomst voorbereid, riep de overheid ons ooit toe. Dat ging weliswaar over het onderwijs, maar toch. De traditionele volledige gemeenschap van goederen is inmiddels afgeschaft. Levenslange wederzijdse afhankelijkheid is gelukkig geen vanzelfsprekendheid meer. Het is heel verstandig vantevoren na te denken over de financiële toekomst, ook in geval de relatie mocht stuklopen.

Doris1980, het belangrijkste is wat u en uw partner willen. Belangrijk is ook dat u uw financiële huishouding regelt op een manier waar u en uw partner zich goed bij voelen en die past bij de manier waarop u beiden uw leven hebt ingericht. Met o.a. de handreikingen in dit topic en informatie van de notaris, gaat dat ongetwijfeld lukken.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een flinke vent, strijkt zijn eigen overhemd. Was volgens mij ook een leus die daarbij hoorde.

Je kunt zaken nog zo gescheiden houden, maar dat maakt niet dat je minder verplichtingen tegenover elkaar hebt.

En ook de overheid kijkt daar heel ander tegen aan.

Ik prijs mij gelukkig dat het bij ons meer dan 50 jaar een gezamenlijke pot was.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door ateurlings »

Ik zou je eigen spullen altijd van je eigen rekening betalen en inderdaad bonnetje inspannen en in het mapje van jezelf bewaren.
Daarnaast zou ik de gezamenlijke kosten van de gezamenlijke rekening betalen.
Elke maand maakt ieder en vast bedrag over naar die rekening en over de verhouding maak je afspraken naar gelang van ieders inkomen.
Vooraf een lijst maken met goederen die je inbrengt.

Maar als je vriendin toch alleen voor haar zelf kleding koopt, dan is het makkelijk te splitsen, want het zal duidelijk zijn wat haar kleding is, dus daar zou ik niet zo moeilijk over doen om daar elk bonnetje apart voor te leggen.
Als jij bijvoorbeeld een tv koopt, dat dan weer wel

Gesloten