Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Beste Radar leden,

Mijn vriendin en ik willen een geregistreerd partnerschap. Alleen we wil persoonlijke bezittingen gescheiden houden van de gezamenlijke. Ook tijdens het geregistreerd partnerschap. Hoe regel je dit het beste en onder welke voorwaarde? Zo dat mocht je uit elkaar gaan alleen de gezamenlijke bezittingen verdeeld worden. Voor de rest hoeft er niets gewijzigd te worden.

Gr Doris

Dirkie
Berichten: 2921
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Dirkie »

doris1980 schreef:
05 mei 2021 15:35
Beste Radar leden,

Mijn vriendin en ik willen een geregistreerd partnerschap. Alleen we wil persoonlijke bezittingen gescheiden houden van de gezamenlijke. Ook tijdens het geregistreerd partnerschap. Hoe regel je dit het beste en onder welke voorwaarde? Zo dat mocht je uit elkaar gaan alleen de gezamenlijke bezittingen verdeeld worden. Voor de rest hoeft er niets gewijzigd te worden.

Gr Doris
Deze vragen worden besproken bij het eerste gesprek met de notaris. Die kan je dit vast allemaal uitleggen.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Het is helemaal niet verkeerd om alvast wat informatie in te winnen voordat je dat gesprek aangaat.


doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Bedankt voor de antwoorden. Het kan inderdaad niet kwaad om het eerst te vragen. Maar denken jullie dat zomaar kan? Alleen dat uitsluiten en de rest gewoon het zelfde?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja hoor, dat kan allemaal.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inderdaad, het kan. Het vereist wel dat u goed bijhoudt wat gemeenschappelijk is en wat persoonlijk.

Met twee persoonlijke bankrekeningen en een gezamenlijke is dat goed te doen. U kunt dan gezamenlijke aankopen altijd betalen van de gezamenlijke rekening.

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Bedankt voor je antwoord Erthanax. Is het bijhouden meer facturen/bonnen bewaren waar opstaat dat jij het hebt gekocht of moet je een heel dossier opbouwen?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als je bewijskracht wilt ontlenen aan je administratie, moet die administratie wel volledig zijn (en blijven). Dus:

1) van alle zaken aankoopbonnen op naam;
2) alle bonnen scannen (ivm onleesbaar worden van inkt);
3) opslaan in drie mapjes: "Doris", "vriendin" en "gezamenlijk".

Moeilijker is het niet. Hiermee ben je als bijkomend voordeel ook bescherm tegen eventuele beslagleggende deurwaarders, mocht dat onverhoopt ooit aan de orde zijn, én heb je in garantie-issues ook altijd je papieren op orde.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Bijna niks meer aan toe te voegen :wink:
Als er (zeer) grote aankopen op factuur worden betaald wordt het bedrag meestal zelf overgemaakt. Bewaar dan ook het dagafschrift van die betaling (downloaden als pdf), want na een aantal jaren zijn die niet altijd meer online beschikbaar.

Bij dergelijke grote gezamenlijke uitgaven eerst beiden de helft overmaken naar de gezamenlijke rekening, en daarvandaan de leverancier betalen. Dat is op termijn duidelijker dan rechtstreeks onderling verrekenen via de eigen rekeningen: "Bijdrage auto? Ja, hoor eens, dat heb ik toen van je cadeau gekregen. Dasrom had je het toch naar mij overgemaakt en niet naar de gezamenlijke? "

Het lijkt misschien wat kil en zakelijk, maar in de praktijk is het verrassend eenvoudig en het geeft volstrekte duidelijkheid. Mocht er ooit gesplitst moeten worden, is er geen gedoe over spullen en centen.

Ik vind het heel verstandig dat u hier tijdig stilstaat. Dat zouden meer mensen moeten doen.

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Is het belangrijk een heel dossier bij te houden of is het bewaren van aankoop binnen/facturen op jou naam ook voldoende als bewijs?

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees eens terug...

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Haha sorry Moneyman was even niet aan het opletten. Wij hebben inderdaad een gezamenlijke en eigen rekening. Wat er nu gebeurt is dat alles op een hoop word gestort op de gezamenlijke rekening en vandaar uit storten we geld naar ons zelf (ieder even veel). Dit gebruiken we voor persoonlijke spullen/uitjes/sparen etc... Dit willen we zo houden vandaar de vraag of een dossier opbouwen echt nodig is of alleen de bonnen digitaal of op papier bewaren al voldoende is. Want zo doe ik het al mijn vriendin nog niet echt die vind het niet nodig. Is het dan ook belangrijk dat zij dat ook doet? Zij is niet zo van de spullen. Bij haar zal het alleen kleding zijn en itunes tegoed :P

Jablan
Berichten: 6161
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat kun je toch meenemen in de overeenkomst: 'spullen die vanaf de eigen rekening zijn betaald, blijven van de persoon'? Of denk ik nu te blond, te simpel?

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Geen idee of dat zo makkelijk zou gaan iemand een idee?

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u de boel gesplitst wilt houden, dan zou ik de eigen inkomsten op de eigen rekening laten overmaken. En dan beiden een bedrag overmaken naar de gezamenlijke rekening voor het huishouden, de vaste lasten en eventueel sparen voor aankopen.

Als er veel verschil zit tussen de inkomsten, kan natuurlijk een verschillend bedrag aan bijdrage worden afgesproken.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
08 mei 2021 13:25
Dat kun je toch meenemen in de overeenkomst: 'spullen die vanaf de eigen rekening zijn betaald, blijven van de persoon'? Of denk ik nu te blond, te simpel?
Dat kan je doen, maar dan nog moet je daarnaast doen wat Ertahnax en ik eerder al aangaven. Anders is het te algemeen en generiek geformuleerd en mis je de bewijskracht waar je het nu juist voor doet.
doris1980 schreef:
07 mei 2021 22:00
... vandaar de vraag of een dossier opbouwen echt nodig is of alleen de bonnen digitaal of op papier bewaren al voldoende is.
Wat is het verschil tussen die twee? Waaruit zou dat dossier nog meer moeten bestaan volgens jou?

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Oke dus naar de notaris voor dat we een geregistreerd partnerschap aan gaan en vast laten leggen dat wat we van onze eigen rekeningen kopen van ons zelf blijft en van de gezamenlijke van gezamenlijk is? En alle aankoop bewijzen goed bewaren digitaal of in een map zodat dat duidelijk is. Liefst beide een percentage naar de gezamenlijke rekeningen of kan wat wij nu doen (eerst gezamenlijk dan naar je zelf) ook?

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dat laatste zou ik niet doen. Eigen inkomen op de eigen rekening, en verder precies zoals u schrijft. Dus: op naar de notaris om "huwelijkse voorwaarden" te laten maken.

De notaris zag het ook wel vragen: heeft u nagedacht over een testament en eventueel een levenstestament? Misschien wilt u niet alles aan uw partner nalaten, maar bepaalde goederen aan bv broers of zussen.

doris1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mei 2021 15:26

Re: Geregistreerd partnerschap met voorwaarden

Ongelezen bericht door doris1980 »

Oke maar het is niet noodzakelijk vanaf de eigen rekening naar de gezamenlijke? Voor mij maakt het namelijk niet of is het een risico dat mocht het verkeerd gaat er alsnog hommeles komt?

Gesloten