LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geven aan Haiti!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Vindt U dat de overheid dit bedrag moet verdubbelen?

Ja
7
27%
Nee
19
73%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

De Tegenpartij
Berichten: 389
Lid geworden op: 29 mei 2008 17:14

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door De Tegenpartij »

Trosradar heeft ooit een reportage gemaakt over de uiteindelijke resultaten van giro 555, toendertijd voor de Tsunami. Hier is de uitzending; (kies voor 2005 en dan 09-05)

http://www.trosradar.nl/uitzending/

Ze hebben eerst opgevraagd wat er allemaal gedaan werd, en zijn dit vervolgens gaan controleren. Onnodig te vermelden dat er bijna helemaal niks werd gevonden, ook niet van het Rode Kruis.
Hoe zou dat nu, 5 jaar later gaan ?

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Nou ik denk hetzelfde laken en pak!
De stichtingen staan te springen, maar vraag ik me af waren ze bij de tornado in lousina, Amerika?
Oh, rijk land, laat maar gaan, die kunnen het zelf wel.

Maar alles wat zich in de derde wereld afspeelt, geef, geef geef! Want daar zijn de hulporganisaties actief

Daar hangt de strijkstok, daar valt geld mee te verdienen!
Met een ramp worden de rijken alleen maar rijker, de armen niet!
Wat een wereld!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik vind niet dat je de situatie daar moet vergelijken met de situatie hier, maar als je dat wel doet, probeer je dan even voor te stellen wat daar is gebeurd en hoe onbevattelijk dat eigenlijk is.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Nee maar je hoeft jouw situatie ook niet te vergelijken met haiti. Wat voor een ander minder erg is kan voor diegene war het om gaat wel erg zijn. En datn heft het niets te maken met ja maar daar hebben ze helemaal niks, ook ik heb niks en alleen maar ellende, en die is voor mij net zo erg als het voor de mensen daar het voor hun erg is.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door renegade66 »

nee elmo,

dit zie je verkeerd, wij hebben het hier in nederland niet slecht, wij hebben alle hier, goede zorg, goede structuur, goede bla, goede blabla, en ga zo door.
en dat word allemaal gezegd door de mensen die een inkomen van enkele tonnen tot miljoenen hebben. nee verdomme die hoeven niet te klagen nee. maar de minima, of erger, onder de minimum norm die kunnen op een houtje bijten.

waarom moeten wij mensen gaan geven? dat word al gedaan voor ons, aan de hand van de belasting die wij betalen. want dat zijn die miljoenen euro's die nu door de regering geschonken wordt aan haiti. daar betalen wij belasting voor.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Tuurlijk ik heb een dak boven mijn hoofd, die mensen daar niet. Ik heb hier een ziekenhuis en gezondheidszorg, mijn kind kan naar school, mijn kind kan op voetbal etc etc etc.
Maar dat zegt absoluut niks. Dat zegt ook niks over de situatie waarin ik leef.
En tuurlijk zal dat beter zijn dan daar.
Maar ik woon niet daar en zij wonen niet hier.

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Wat ik nou niet snap,
de koningin heeft zelfs gegeven, waarom staat ze niet stil bij de armoede van de mensen die hier ver onder de armoede grens leven?

Geloof me, ik vind het een ramp wat daar gebeurd is, maar in veel landen is de sluipende armoede ook een ramp van grote omvang.
Laten we eerlijk zijn, al die mensen die uit hun huizen gezet worden, al dan niet met kinderen, wie moeten die uiteindelijk opvangen? Juist de staat, wat zou dat wel niet kosten per hoofd van de bevolking? De gaarkeukens die wellicht ook wel weer terug gaan komen, want de voedselbanken hebben wachtlijsten van hier tot timboektoe.

Overal in de wereld is armoede, maar ga niet zeggen dat alles zo goed geregeld is in het Westen of in Amerika. Zit trouwens ook nog een groot cultuur verschil in, ik durf het bijna niet te zeggen, toch ga ik het doen.
In Afrika, kan je het woud inlopen en daar je eten verzamelen, je kapt hout, je maakt een vuurtje en kijk, gratis eten, volkomen onbespoten, vers vlees, van welk dier dan ook. De kinderen maken van fietsbanden een hoepel en ze hebben lol. Op hun manier zijn ze gelukkig, totdat ze naar de steden gaan.
Het is daar niet alleen maar kommer en kwel, ja, na een ramp wel ja.

In de westerse wereld moet je naar de supermarkt, stropen is verboden, je mag niet zomaar even hout kappen en ze hebben ons een belastingstelsel opgedrongen waar we langzaam aan in het verzuipen zijn.
Van elke € die je verdient hou je steeds minder over en worden we nog voor dom verklaard ook, we kunnen immers niet met geld omgaan?
Ik ken ouders die hun kinderen net zo veel willen geven als andere kinderen, dat ze daar leningen voor afgesloten hebben, anders worden ze op school gepest dat ze dingen niet hebben. Kijk en dat vind ik nou diep en diep triest!
Een jongen die op straat gezet is met zijn hond door zijn ouders en nu loopt te bedelen bij de AH, dat vind ik diep triest, dat hij dan ook nog weg gestuurd wordt omdat hij afstotelijk is voor de mensen die daar winkelen, ik kan daar letterlijk om huilen. Ik ben dan zo iemand, die neemt een zak hondenvoer mee, een brood en wat vleeswaren, wat appels en wat flessen drinken. Wat kost dat nou eigenlijk helemaal? Maar de waardering die je krijgt, de dankbaarheid, kan je niet vergelijken met de heren van de stichtingen die met een uitgestreken koppen hun bonussen in hun zak steken.

Ik schrik trouwens wel van het bedrag wat ze hebben binnen gehaald, maar ja voor de rijken is het belasting technische wel zo goed om te geven.
Wat wij als gewone burger ook weer betalen, dus eigenlijk zijn diegene die niets storten twee keer de pineut!
Die wel geeft, 3 keer..................

Ik hoop dat ik niemand beledigd heb in mijn bericht, maar dit zit me nogal hoog!

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik vind het gewoon geen goed referentiekader. Wat daar gebeurd is gaat gelukkig boven het voorstellingsvermogen van menigeen, maar het is onjuist om dat aan te grijpen om totaal andere gebreken in de nederlandse samenleving aan te grijpen, zoals bankbonussen of uitkeringstelsels. Of de overheid het moet verdubbelen of niet, daar kun je oprecht over discussieren, maar of een ander wat geeft of niet, dat is niet jou zaak, en om dan de rijken aan te vallen omdat je het deels kunt aftrekken, is eigenlijk nogal jammer. Daardoor ben jij niet meer de pineut, jij kan het immers ook aftrekken, die regel verschilt niet per bevolkingsgroep. Bovendien betalen zij ook meer belasting, waarvan naast ontwikkelingshulp ook veel andere zaken van worden gefinancieerd. En ja, misschien denken die ook wel: iedereen in nederland kan een uitkering krijgen, dus ik doneer liever aan een humanitaire ramp dan aan bepaalde andere zaken. Dat verhaal in Afrika is een beetje jammer, als het zo simpel was hebben we niet miljoenen kinderen die daar dood gaan aan honger en dorst.

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door antileugens »

De reacties geven aan hoe egocentrisch veel Nederlanders zijn geworden (die zijn rijkdom in grote mate te danken heeft aan uitbuitingen van derde wereld landen wat nog steeds doorgaat): omdat er hier mensen zijn die in armoede leven geef ik niks aan mensen die een ramp mee hebben gemaakt.

Wat een lariekoek.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

De reacties geven aan hoe egocentrisch veel Nederlanders zijn geworden (die zijn rijkdom in grote mate te danken heeft aan uitbuitingen van derde wereld landen wat nog steeds doorgaat): omdat er hier mensen zijn die in armoede leven geef ik niks aan mensen die een ramp mee hebben gemaakt.

Wat een lariekoek
ongelofelijk, hier ben ik het zomaar eens met anti-leugens.

Ik vind het ook prima dat onze regering het bedrag verdubbeld. We zouden ook graag geholpen worden als er in Nederland een grote ramp is geschiedt.

Enfin, helaas blijft er altijd wat aan de strijkstok hangen, maar dat is geen excuus om dan maar niks te geven.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door renegade66 »

De reacties geven aan hoe egocentrisch veel Nederlanders zijn geworden (die zijn rijkdom in grote mate te danken heeft aan uitbuitingen van derde wereld landen wat nog steeds doorgaat): omdat er hier mensen zijn die in armoede leven geef ik niks aan mensen die een ramp mee hebben gemaakt?

Wat een lariekoek
welke rijkdom?
dit jaar loopt de staatsschuld op tot 380,9 miljard euro.
Nederland behoort tot de 8 Europese landen waarvan de overheidsfinanciën onbeheersbaar dreigt te worden.

dus hoezo lariekoek?

wij moeten dit opvangen door meer belasting enz. te betalen, er worden meer bezuinigingen ingevoerd waardoor je meer kosten p/m kwijt bent, en het loon gaat amper omhoog!
en de regering geeft gewoon geld weg wat we eigenlijk niet hebben. en dan lopen ze tegen het volk te zeuren < je mag niet meer uitgeven dan je hebt>. doe je dit wel, wordt je niet geholpen, dan is het je eigen schuld.
wat leven we toch in een slim land zeg!!!!

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door antileugens »

Dat klopt op zich, we buiten nog steeds andere landen uit (waar denk je bijvoorbeeld dat het voer voor onze zogenaamd fantastisch veehouderij vandaan komt), we hebben een aardgasbel (kadootje van moeder aarde) waar we een enorme bron van inkomsten hebben die andere landen niet hebben en nog steeds weet onze regering de eindjes niet aan elkaar knopen. En dat ligt niet aan de partijen die in de regering zitten maar aan het volledig uit de hand gelopen bestuurlijk monster.
Maar ondanks dat alles hebben we het nog steeds veel beter dan vele andere landen en als er één ding is dat ik weet: Wie geeft, die ontvangt.

Maar de Nederlandse mentaliteit is altijd al een "Ik, ik, ik" mentaliteit geweest. Kijk maar eens naar de spreekwoorden met Dutch er in, je kunt er geen eentje vinden die positief is. Ze laten allemaal zien dat als je met Nederlanders te doen hebt je uiteindelijk altijd aan het kortste eind trekt.
Dutch Uncle, Going Dutch, Dutch Deal...etc. etc.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Renegade
en de regering geeft gewoon geld weg wat we eigenlijk niet hebben. en dan lopen ze tegen het volk te zeuren < je mag niet meer uitgeven dan je hebt>. doe je dit wel, wordt je niet geholpen, dan is het je eigen schuld.
wat leven we toch in een slim land zeg!!!!
Dit topic gaat niet over ontwikkelingshulp , maar over het helpen van een land waar een grote natuurramp heeft plaatsgevonden.

Wij zouden het ook zeer op prijs stellen als we geholpen worden bij een aardbeving of overstroming.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik vind mijzelf echt niet egocentrisch door niks te geven. Dus jij vind dat ik dat wel ben, als ik einde v.d maand € 1,00 over hou zou ik dit dus weg moeten geven aan een land die door een ramp is getroffen.
Nee dus.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste
Ik vind mijzelf echt niet egocentrisch door niks te geven. Dus jij vind dat ik dat wel ben, als ik einde v.d maand € 1,00 over hou zou ik dit dus weg moeten geven aan een land die door een ramp is getroffen.
Nee dus.
Ik vind je inderdaad egocentrisch om van wat je over hebt niks te geven.
Enfin, dat maakt verder niet uit, je moet geven wat je zelf wilt.

De topic ging in eerste instantie of de overheid dit bedrag, van ons belastinggeld mag verdubbelen. Ja dus, vind ik .

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door antileugens »

Als je niks hebt kun je niks geven, daar heb ik geen probleem mee. Maar om dan te gaan zeggen dat niemand wat moet doen...
Hoe voelt het dat niemand jou helpt? (Ik neem aan, misschien ten onrechte, dat niemand dat bij jou dat want anders had je wel wat over). Zou het kunnen zijn dat die mensen in Haiti er net zo over zouden denken als niemand hen hielp?

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door jor »

Ook ik ben het dit keer volledig met antileugens eens, als je niets hebt om te geven kan je daar natuurlijk niets aan doen maar ik denk dat er altijd wel wat te geven is,al is het inderdaad maar 1 euro. Als dat namelijk is wat je kunt missen is dat een net zo waardevolle gift als een miljonair die €10.000.- geeft.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door renegade66 »

Als je niks hebt kun je niks geven, daar heb ik geen probleem mee
dit bedoel ik dus, er wordt niet moeilijk gedaan als je niks geeft want daar hebben mensen begrip voor, in andere topics over schulden wordt maar geluld over dat mensen dit zelf over zich afroepen omdat ze niet goed met hun geld omgaan en dan is het eigen schuld dikke bult. er word met 2 monden gepraat nu.

nederland heeft ook niks, ze hebben een schuld van miljarden en toch vinden jullie dat er wel miljoenen gegeven moet worden? wat klopt hier niet in het plaatje?

ik vind dit behoorlijk hypocriet, maar ja ook daar staat nederland om bekend. en ik kan daar slecht tegen.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Ik denk niet of het erom gaat dat iemand nu egocentrisch is al dan niet. Het stoort mij echter wel je, je dan met de uitgaven van een ander bemoeid. Tevens, als je het onterecht vind dat de overheid het bedrag verdubbeld, omdat dat geld naar arme mensen in eigen land zou moeten gaan, dan kun je beter tegen andere uitgaven aan gaan schoppen. Er zijn genoeg te noemen waar heel weinig mensen wat aan hebben, die veel meer kosten. Wel vind ik het opvallend dat we dus aan de ene kant minder sociaal moeten zijn naar haiti, maar wel meer sociaal moeten zijn naar de armere populatie in ons eigen land, dat is wel wat tegenstrijdig, want het één gaat immers niet ten koste van het ander (totaal ander potje).

Met alle respect: schulden maak je zelf, een aardbeving niet.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door renegade66 »

stel het gebeurd hier in nederland?

wij hebben hulp nodig en de landen die wij toen geholpen hebben komen niet over de brug?

wat gaat hier in nederland gezegd worden dan? dit kan ik je nu al vertellen.

maar wij hebben jullie toen ook geholpen en nu helpen jullie ons niet. dat is niet eerlijk

zo werkt het hier in nederland, altijd het vingertje wijzen als je aangesproken word.
Met alle respect: schulden maak je zelf,
en dat is niet altijd waar. het word je ook door een ander aangedaan. maar ja dat is moeilijker te begrijpen, zoiets noemen ze een vooroordeel hebben.
Laatst gewijzigd door renegade66 op 24 jan 2010 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten