LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geven aan Haiti!

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.

Vindt U dat de overheid dit bedrag moet verdubbelen?

Ja
7
27%
Nee
19
73%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 26

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

wij hebben hulp nodig en de landen die wij toen geholpen hebben komen niet over de brug?
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten ... :mrgreen:

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Met alle respect: schulden maak je zelf, een aardbeving niet
Dat ben ik dus weer niet met je eens dat je schulden zelf maakt. Als je word opgelicht voor duizenden euro's en de nasleep ook nog eens duizenden euro's kost is dit niet je eigen schuld.

En ik vind niet dat die € 1,00 die ik over heb, dan ook maar moet storten, waarom mag ik voor mijzelf waar ik meer dan 40 uur voor werk per week dan die € 1,00 niet voor mijzelf mag houden.

Je kan niet de hele wereld op je rug nemen omdat die mensen er niet om hebben gervaagd dat er een aardbeving is of iets dergelijks.

En zoals eerder ook al is aangegeven er blijft teveel achter de strijkstok hangen, en dan hebben we nog niet eens over de corruptie van de landen zelf waar ook genoeg naar toe verdwijnt.

Ik zal 1 voorbeeld geven, als een nederlander een project opzet in een arm land, dan heb ik het over een gebouw laten bouwen met allerlei voorzieningen van computers tot tafels stoelen etc. Om de bevolking te helpen zodat zij verder kunnen met hun leven.
En die persoon komt na een jaar terug, het gebouw is gestript en alles is weg, en hij vraagt dan waar alles is gebleven. En hij als antwoord krijgt er was hier niks en er is hier nog nooit wat geweest. Deze man heeft dit zelf opgebouwd, en hij verteld dat dit niet kan omdat hij het zelf wel weet wat hij heeft achter gelaten, dan vind ik dat ze het niet eens waard zijn dat ze geholpen worden.

En dat geld hetzelfde voor de bendes in haiti die daar de regels bepalen, en de boel plunderen.
Ga eerst maar eens zorgen dat die bendes opgepakt worden voordat we aan mensen geld gaan vragen, want ook dit geld en de goederen die geleverd worden verdwijnen dadelijk, en heeft de bevolking die het echt nodig hebben het nakijken.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Moet je eens luisteren dat is helemaal geen vooroordeel en ik zeg ook niet dat schulden hebben niet problematisch kan zijn, maar een aardbeving waarbij je, je halve gezin verliest en je familieleden doodgaan terwijl je naast hun al 3 dagen onder het puin ligt is wel even iets van een ander kaliber. Ik neem aan dat als je mag kiezen, je liever 1 euro in de maand over hebt, dan de dood van je gezin, geen huis en geen eten. Daarom zeg ik dus steeds dat deze situatie slecht is om met je eigen te vergelijken. Ik oordeel ook niet over het feit dat je niets geeft, wel over het feit dat je boos wordt dat een ander iets geeft.

Je gaat er nu al vanuit dat als ons een ramp overkomt niemand helpt, dat kun je echt niet stellen, welk land is er tot nu toe niet geholpen bij een grote humantaire ramp? Als je daar al vanuit gaat, dan is het glas echt half leeg. Je kan veel van Nl zeggen, maar hier krijgt iedereen mooi wel een uitkering, huursubsidie en de hele ratamaplan, betaald door de werkenden. Daarmee zeg ik niet dat het makkelijk is, maar moet je, je voorstellen hoe het zou zijn elders.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ik word helemaal niet boos om dat een ander wel geeft dat is geheel zijn eigen keus.
Maar jullie vallen diegen aan die niet geven, ook al heeft diegene eigenlijk niks om te geven.

Ook nederland heeft genoeg rampen meegemaakt, watersnoodramp, vliegtuig in flatgebouwen. Zijn deze mensen ooit geholpen door andere landen?
Zijn er toen inzamelingsacties gehouden??

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Nee daar werd ik dus helemaal niet boos om en ik viel diegenen daarop ook niet aan. En wij werden bij de watersnoodramp dus mooi wel geholpen, even zoeken voor je gaat schoppen, zie hieronder. (1953 overigens dus je moet de bedragen wel in perspectief zien). 1795 slachtoffers ... wat een ramp was dat, wat een inpact, kan je, je voorstellen: Het dodental van de aardbeving in Haïti is gestegen tot boven de 120.000.

Civiele hulp

Een grote landelijke hulpactie kwam op gang, ondersteund door de radio. De NCRV-presentator Johan Bodegraven werd beroemd met de zeer succesvolle -en eerste massale- geldinzamelingsactie Beurzen open, dijken dicht. Zowel op lokaal-, nationaal- en internationaal niveau werd veel hulp geboden - in totaal zou er zo'n 138 miljoen gulden (62,5 miljoen euro) worden opgehaald voor de getroffenen. Ook werden er vanuit de hele wereld hulpgoederen (kleding, huisraad, linnengoed en voedsel) gestuurd. Het Rode Kruis ontving zoveel goederen dat ze na enige tijd niet meer wist wat ze er mee aan moesten. Een deel van de goederen is vervolgens verscheept naar andere rampgebieden of landen in de Derde Wereld. Al in 1953 werd begonnen met de wederopbouw van de getroffen gebieden. Vooral de Scandinavische landen leverden veel bouwmaterialen, soms zelf hele prefab-huizen. In heel Zeeland kan men ook nu nog huizen naar Zweedse, Noorse, Deense of Finse snit zien.
[bewerken] Militaire hulp

De Franse regering stuurde als eerste genietroepen naar de Nederlandse rampgebieden. Ook de Belgen, Amerikanen, Duitsers en Engelsen schoten te hulp.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Wie geeft, die ontvangt.
Ook daar sta ik niet achter, en wel om het feit wat mijn moeder is overkomen.
Die heeft altijd anderen geholpen, toen in de jaren de marokanen hier naar nederland kwamen omdat niemand het vuile werk wilden doen, heeft zij massal deze mensen geholpen en al haar vrije tijd hierin gestoken, en gegeven wat mijn ouders konden missen. En geholpen met het zoeken naar woonruimte etc etc.

Toen zij zelf om hulp vroeg omdat zij als kind toen ik meen zij 7 jaar was de oorlog begon, naderhand andere mensen eerst aan een oorloguitkering heeft geholpen en dat zijn er heel wat. Voor zichzelf heeft zij het pas later aangevraagd en heeft zij hier jaren lang voor gestreden, maar er werd gezegd nee u krijgt het niet. Ze had hier wel recht op, dat recht na jaren lange strijd qua gezondheid op moeten geven, is haar dat recht gegeven nadat mijn moeder was overleden.
Toen werd er ineens gezegd tegen mijn jongste zusje uw moeder had idd recht op die uitkering, en u kunt dat nu alsnog krijgen. Mijn zusje heeft dit uiteraard geweigerd, omdat mijn moeder doodzijnde hier niks meer aan heeft.

Dus ga mij niet vertellen dat wie goed doet, goed terug krijgt want daar is dus geen snars van waar.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Elmo rustig, het is niet gepresenteerd als een feit, maar als een motto of gezegde.
Niet persoonlijk opvatten.

Gelukkig geld voor de ramp van 53 dat we eerst ontvangen hebben en nu geven :-)

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Excuses voor mijn boosheid.
Maar ik help genoeg mensen vind ik terwijl ikzelf moet vechten voor mijn recht.
Mijn man en ik moeten keihard voor alles knokken, en als je dan iemand kunt helpen met wat dan ook. Wat wij regelmatig hebben gedaan, en idd met de gedachte ik heb het beter als een ander.
Of dit nu geld is of door kleding te geven aan andere die het niet breed hebben en daar dan misbruik van gemaakt word.
Wij hebben voor de kerst, ze was en is geen klant van ons een vrouwtje geholpen door € 60,00 te lenen zodat zij voor haarzelf en haar kindertjes eten te kunnen kopen voor de kerst. En zij 2 weken later het lef heeft om nog eens € 200,00 te willen lenen omdat zij de school van haar kids moet betalen.
En wij nu nog steeds niet het geld hebben terug gekregen, nadat wij meerdere malen hierom hebben moeten vragen.
Dan vind ik dat ik 1 keer het recht heb om uit mijn slof te schieten.

En vandaar dus dat ik niet vind dat een ander tegen mij mag zeggen dat ik een egoist ben, door nu niks te geven aan Haiti, hoe in en intriest de situatie daar ook is.

Dit is mijn reden en als dan nog iemand zegt dat ik egoisties ben moet diegene maar eens bij zichzelf te raden gaan voordat hij over een ander oordeeld.
Ik doe en heb genoeg gedaan, en vind dat ik nu eerst aan mijzelf mag gaan denken en de toekomst van mijn kinderen. :wink:

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door antileugens »

@Elmo: Jij denkt in materieel is terug krijgen, ik denk in emotioneel iets terug krijgen.

gramsbergen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:38

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door gramsbergen »

Ik heb ook iemand een paar duizend euro geleend en als je dan je geld terugvraagt, proberen ze je middels allerlei trucjes af te schepen. Ik sleep ze voor de rechter !

Handelaren verkopen nu voedsel daar in Haiti aan mensen die geen stuiver meer hebben. De kinderhandel tiert welig enz.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door elmo43 »

Zelfs dat krijgen wij niet, ja een trap na en door onwaarheden te verkondigen.
Ik zal je een voorbeeld geven, wij hebben een vrouwtje bij ons laten werken. Ze had het heel slecht, en we hebben alles gedaan om haar te helpen. Extra geld voor eten en kleding van mijn jongste die te klein waren voor haar kinderen.
Laten slapen bij ons zodat ze niet nog meer reiskosten kwijt was, en bij ons thuis in de watten gelegd. Door lekker eten te maken wat ze normaal gesproken zelf niet kon betalen een warm bed en een warm bad.

Als zo iemand dan uiteindelijk in de straat waar wij zitten, bij een concurent gaat werken, en daan gaat verkondigen aan klanten dat wij ontzettend duur zijn en nog meer dingen zegt, en zodoende ook op die manier klanten bij ons weg trekt.
Dan is dat echt geen dank voor wat wij voor haar hebben gedaan.

Ook wist zij van onze situatie af waarin wij op dit momnet verkeren, en dat noem ik dan misbruik maken van je goedheid. En als dit meerdere keren heeft plaatsgevonden, en doordat jezelf een ander helpt, en daardoor minder te besteden hebt aan je boodschappen voor jezejf omdat je graag een ander wilt helpen.
Dan ben ik volgens mij echt goed bezig, maar op een gegeven moment houd dit echt een keer op.
En kies ik op een gegeven moment voor mijn gezin, want ik krijg ook geen hulp.

En ik snap dondersgoed dat ik niet materieellistisch (of zoiets) terug geholpen moet worden, maar dankbaarheid idd is het minste wat iemand terug kan geven.
En dat is juist wat ontbreekt in deze maatschappij dankbaarheid.

Amyl
Berichten: 356
Lid geworden op: 29 dec 2009 15:21

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door Amyl »

Elmo, het is niet dat mensen het in het geheel niet met je verhaal eens zijn, of zich daarin niet kunnen vinden, maar het is gewoon niet goed om dat te vergelijken met haiti, het betreft een heel andere situatie en een heel andere discussie. Er is geen onegoistische goede daad, zoals een commedie ooit leuk liet zien, je gaat je er zelf normaliter namelijk ook beter door voelen. En ja, het is jammer als je veel voor een ander doet en je er nooit iets voor terugkrijgt, dat gevoel kennen velen van ons en soms is dat heel frusterend, maar daar kunnen de mensen daar op een eiland nu net echt niets aan doen. Ik denk wel eens dat je niet moet handelen of denken vanuit what goes around comes around, maar gewoon op datgene dat je zelf een goed mens maakt, onafhankelijk van een feit of een ander dat doet. Aan het eind van de dag moet je jezelf in de spiegel aankijken en niet die ander. En het is niet aan een ander om jou egoistisch te noemen als jij niets geeft, maar ook niet aan jou een ander te veroordelen op het feit dat hij wel iets geeft, onafhankelijk van het feit of het uiteindelijk goed terecht komt of niet.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Geven aan Haiti!

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

En vandaar dus dat ik niet vind dat een ander tegen mij mag zeggen dat ik een egoist ben, door nu niks te geven aan Haiti, hoe in en intriest de situatie daar ook is.
Dit was mijn posting :
Ik vind je inderdaad egocentrisch om van wat je over hebt niks te geven.
Enfin, dat maakt verder niet uit, je moet geven wat je zelf wilt.
Het is dus geen veroordeling maar een gevoel ,en gelukkig mag ik vinden wat ik vindt.

Gesloten