Help, hennepplantage in ons huurhuis

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Liubi
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 15:15

Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Liubi »

Zaterdagmiddag pakjesmiddag met de kinderen. Opeens wordt er gebeld, politieagent aan de deur. "Bent u de eigenaar van.....?" Ja dat zijn we. Het spijt de politie dat ze moeten meedelen dat in ons tweede huis dat we sinds December 2019 aan hetzelfde gezin verhuren een hennepplantage van 234 planten is aangetroffen bij een inval eerder deze week. Aardig gezin, drie kleine kinderen, allebei een baan. Nooit achterstand met de huur, altijd netjes bijgeschreven op de rekening. In Juni zijn we nog binnengeweest voor het installeren van een dakraam op zolder en de garagedeur die klemde. In de kelder niks van planten te zien, alleen een auto. En nu? Vol ongeloof en boosheid. De watermeter is eruit gesloopt, met de energiemeter hebben ze gesjoemeld en er een koperen buis tussen gezet. De planten stonden er van ca augustus tot nu. Ondertussen hadden ze een nieuw huurhuis gevonden waar ze nu zitten. Het huis is bijna leeg op wat meubels na. Ik ben echt zoooo boos. Als ik zie wat er nu op me afkomt, zakt de moed me al in de schoenen. Zijn er verhuurders die hetzelfde hebben meegemaakt? Tips? Trucs? Raad?? Woensdag hebben we een afspraak op het politiebureau als getuigen. Verder moet ik contact opnemen met WML, Enexis, de verzekering?? Ik weet het niet. Ik zou graag in contact komen met verhuurders die hetzelfde hebben meegemaakt.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ben geen verhuurder, maar bij mij dringt de vraag op of jouw huurders dit zelf gedaan hebben, of dat ze de woning onder hebben verhuurd zonder jouw toestemming en buiten jouw medeweten.

Woningbouwverenigingen maken dit zelf regelmatig mee. Je zou eens kunnen kijken hoe hun beleid is (doorgaans zero-tolerance, het huurcontract wordt z.s.m. ontbonden).

Ik kan je alleen maar sterkte wensen.

Liubi
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 15:15

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Liubi »

Dank je. Volgens de politie was het de huurder zelf. Inmiddels hebben we met hem gesproken om het buitengerechtelijk op te lossen. Hij zal de kelder schoonmaken en zelf de meterkast herstellen. Alleen de watermeter is er compleet weg. Het huis moet op last van de gemeente daarna 3 maanden dicht.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Jablan »

Die drie maanden vallen mij mee (een jaar komt vaker voor). Positieve blik: geeft jullie de tijd het vocht eruit te krijgen en wat aanpassingen te doen, zodat volgende huurders niet op hetzelfde idee komen.

Wat nog wel kan, is deze ex-huurders voor alle extra kosten (ook gederfde huur) aansprakelijk te stellen. Het is niet zo'n ingewikkelde procedure, wellicht kan dit al via een rechtsbijstandverzekering. Of direct via een betalingsregeling, hou er rekening mee dat het meerdere jaren kan duren voordat alles is betaald.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als dat lukt. Het aantal van 234 planten in een huurhuis duidt meer op professionele activiteiten van een criminele organisatie. Wat een ellende. Misschien ook een optie om het huis te koop te zetten om afscheid te nemen van dit drama.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien er problemen komen, neem contact op met je rechtsbijstandverzekering.
Ook kan je laten adviseren door www.juridischloket.nl. Ook een deurwaarder kan een rol gaan spelen.

Waar je recht op hebt? Dat je huis in oorspronkelijke staat hersteld wordt. De elektra moet hersteld worden door een erkend bedrijf. Daarnaast kan je ook de huur doorberekenen in de periode dat je woning gesloten is, plus de naheffing van de energie maatschappij/netbeheerder die er nog aan gaat komen.

Kort gezegd, elk rekening die je hebt of gaat krijgen en misgelopen inkomsten, moet door de huurders betaald gaan worden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Doet mij denken aan de Zembla-uitzending "Wietkweker in je huis" uit 2013. Helaas dus nog steeds actueel.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... in-je-huis

Veel sterkte toegewenst Liubi.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Seinhuis schreef:
05 dec 2021 08:44
Indien er problemen komen, neem contact op met je rechtsbijstandverzekering.
Ook kan je laten adviseren door www.juridischloket.nl. Ook een deurwaarder kan een rol gaan spelen.

Waar je recht op hebt? Dat je huis in oorspronkelijke staat hersteld wordt. De elektra moet hersteld worden door een erkend bedrijf. Daarnaast kan je ook de huur doorberekenen in de periode dat je woning gesloten is, plus de naheffing van de energie maatschappij/netbeheerder die er nog aan gaat komen.

Kort gezegd, elk rekening die je hebt of gaat krijgen en misgelopen inkomsten, moet door de huurders betaald gaan worden.

Eigenaar Exploitant onroerend goed zal een zakelijke rechtsbijstand nodig hebben, En of het juridisch loket ook je zakelijke belangen oppakt betwijfel ik.

Liubi
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mar 2019 15:15

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Liubi »

Ik ga maandag een rondje bellen met de nuts. Woensdag gaan we naar het politiebureau met alle gegevens (huurcontract, overzicht van de huurpenningen, die overigens elke maand netjes werden overgeboekt per bank). Volgens de politie krijg ik een soort document voor de nutsbedrijven. Energie dat regelde de huurder allemaal bij zijn eigen provider dus dan gaat de naheffing ook naar hem neem ik aan. De huurder is niet weg, hij woont nu ergens anders in een huis dat zij in september blijkbaar gehuurd hebben. De politie heeft zijn adres.

Ik weet nog niet wat ik met het huis doe. Misschien weer verhuren maar dan wel via een vastgoedmanagement. Ik ga het niet meer zelf doen.

Hoe kan het nu dat bijna 2 jaar alles correct verloopt en er opeens een knop omgaat? Laat ik eens hennep telen. Snel geld maken?

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien waren ze hun baan kwijt en moest er toch geld op de plank komen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Jablan »

Liubi schreef:
05 dec 2021 09:55
Ik ga maandag een rondje bellen met de nuts.
Neem een ander punt mee in je gesprekken: het is te gemakkelijk om langs de meters te gaan.

Wij hebben wat onroerend goed buiten Nederland en daar zitten de meters in de gevel of buiten op de erfgrens. Het zijn inbouwkasten en je kunt nooit ongemerkt aan de in- en uitgaande leiding knutselen.

jonis
Berichten: 2717
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door jonis »

Voor de mensen die ernaast wonen is het een mooie regeling damocles; pand op slot.
Ik hoor het de verhuurder nog zeggen; als wat is bel mij meteen, heb ik hem toch maar duidelijk gemaakt dat mijn telefoontje echt ergens anders heen gaat.
Einde overlast en einde brandgevaar of mogelijke wateroverlast.
2de keer was het een half jaar op slot en na een laatste ( fatsoenlijke) huurder gelukkig het huis verkocht aan kopers/ bewoners.
Uiteindelijk zei verhuurder dik 20.000 schade te hebben overgehouden aan de 2de keer destijds.
Ik zit er niet mee, Lang genoeg huuroverlast gehad.
Weinig kritisch in selectieprocedure; als de centen maar kloppen en op tijd zijn.
Laatst gewijzigd door jonis op 05 dec 2021 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door reggie2 »

Liubi schreef:
05 dec 2021 09:55
Ik ga maandag een rondje bellen met de nuts. Woensdag gaan we naar het politiebureau met alle gegevens (huurcontract, overzicht van de huurpenningen, die overigens elke maand netjes werden overgeboekt per bank). Volgens de politie krijg ik een soort document voor de nutsbedrijven. Energie dat regelde de huurder allemaal bij zijn eigen provider dus dan gaat de naheffing ook naar hem neem ik aan. De huurder is niet weg, hij woont nu ergens anders in een huis dat zij in september blijkbaar gehuurd hebben. De politie heeft zijn adres.

Ik weet nog niet wat ik met het huis doe. Misschien weer verhuren maar dan wel via een vastgoedmanagement. Ik ga het niet meer zelf doen.

Hoe kan het nu dat bijna 2 jaar alles correct verloopt en er opeens een knop omgaat? Laat ik eens hennep telen. Snel geld maken?

Kijk ook dan uit met wie je in zee gaat, er heeft hier een topic gestaan van ene Louise geloof ik die enorm veel ellende ook met hennep dacht ik via de makelaar had....kan ff niet op de naam komen. Misschien staat het topic hier nog.

Succes.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door 16again »

Liubi schreef:
05 dec 2021 09:55
Misschien weer verhuren maar dan wel via een vastgoedmanagement.
Dat biedt geen zekerheid dat er geen wietplantage meer komt. En de kosten liggen in dat geval nog steeds bij jou.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: Help, hennepplantage in ons huurhuis

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Sterkte gewenst, of je dit soort dingen echt kunt voorkomen weet ik niet. Bij dat tv-programma over horrorhuurders zie je ook dat het vaak niet uitmaakt of je zelf verhuurt of via een extern bedrijf. Ik hoop dat jullie de schade en gederfde inkomsten zo veel mogelijk terug krijgen.

Gesloten