LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
sientjeb
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2019 16:44

Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door sientjeb »

op 31 december 2019 heb ik me door een (straat) verkoper laten strikken voor een weekendabonnement op de Telegraaf, voor de duur van 3 jaar(!) voor de prijs van 11.34 euro per maand.
Bij nader inzien zie ik graag van dit abonnement af.
Echter, 'herroepen' kan kennelijk niet; de Telegraaf stelt het volgende:
'...Herroepingsrecht
Indien u, om welke reden ook, het door u gekozen abonnement niet wenst af te nemen, kunt u het abonnement binnen 14 dagen na ontvangst van de eerste krant, ontbinden door een daartoe strekkende verklaring. Dit kan telefonisch via onze AbonneeService op 088 - 824 820 1, maar ook schriftelijk of per online contactformulier. Hierbij kunt u gebruik maken van het onderstaande modelformulier. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op overeenkomsten die middels straatwerving zijn afgesloten en waarvan de waarde maximaal € 50,- is. ...' . Einde citaat.

Ik heb dus een overeenkomst afgesloten voor 11,34 per maand voor de duur van 3 jaar.
Dan is er toch sprake van een overeenkomst van 36 x 11.34 euro? Dan zou ik gewoon gebruik kunnen maken van het herroepingsrecht?

Stel dat dat niet zo is en ik kan niet herroepen omdat het bedrag kleiner dan 50 euro is, betekent dat dat ik niets kan doen? Dat ik dus aan dit abonnement vastzit?
Laatst gewijzigd door Radar op 05 jan 2020 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door berndv »

als ik zo lees bij de consumentenbond geldt die regel van 50 euro in dit geval niet:
Wanneer heb je geen bedenktijd?
Je hebt geen bedenktijd bij:

Een aankoop van minder dan €50.
Let op: de verkoper mag je aankoop niet in kleine bedragen verdelen, zodat het bedrag onder de €50 komt.
Daarnaast staat er:
Let op: sluit je een abonnement op een tijdschrift of krant af via internet, telefonisch of op straat of aan de deur dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wel.
https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... colportage

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

U kunt idd gebruik maken vh herroepingsrecht omdat de totale waarde van de aangegane financiële verplichting > 50 euro is.

Maar bel ze gewoon eens en vraag het??

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

berndv schreef:
03 jan 2020 13:56

Daarnaast staat er:
Let op: sluit je een abonnement op een tijdschrift of krant af via internet, telefonisch of op straat of aan de deur dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wel.
Voor de volledigheid: enkel indien het bedrag dus > 50 euro is.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door BL2 »

En vraag jezelf eens af waarom je dan wel zo'n abbo neemt, als je het niet wilt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door berndv »

StevieNL81 schreef:
03 jan 2020 14:04
berndv schreef:
03 jan 2020 13:56

Daarnaast staat er:
Let op: sluit je een abonnement op een tijdschrift of krant af via internet, telefonisch of op straat of aan de deur dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wel.
Voor de volledigheid: enkel indien het bedrag dus > 50 euro is.
Nee hoor, de grens van 50 euro is voor producten, in het geval van een abonnement gelden de regels voor een duurovereenkomst geldt de bedenktijd sowieso als dit op straat wordt afgesloten:
De bedenktijd geldt wel voor bijvoorbeeld:
afgeprijsde artikelen en showroomartikelen
tweedehands producten
producten of diensten die u verkoopt op een online veilingsite
kleding die in verschillende maten te bestellen is
gordijnen die in verschillende standaardmaten te bestellen zijn
sieraden die u op een website toont en die u na bestelling maakt of laat maken volgens getoonde voorbeelden
een bepaald aantal knoopjes dat u afgepast in een zakje doet
computers die u samenstelt of laat samenstellen op verzoek van de consument
vitaminepillen die u speciaal voor de consument samenstelt of laat samenstellen
abonnementen op bijvoorbeeld tijdschriften, diensten of producten die u regelmatig levert
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verko ... anneer-wel

sientjeb
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 sep 2019 16:44

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door sientjeb »

BL2 schreef:
03 jan 2020 14:06
En vraag jezelf eens af waarom je dan wel zo'n abbo neemt, als je het niet wilt.
terechte vraag! En een voor de hand liggend antwoord: omdat ik zo'n dom', naief en weinig assertief persoon ben, voor wie o.a. zo'n 'herroepingstermijn' is het leven is geroepen.

Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door berndv »

sientjeb schreef:
03 jan 2020 14:20

Maar daarmee is mijn vraag nog niet beantwoord.
Als uw vraag niet is beantwoord zou u kunnen proberen in te gaan op de mensen die u proberen te helpen met het vinden van het antwoord. Wat is er nog niet beantwoord? Wat wilt u nu nog weten?

Het antwoord is op zich heel eenvoudig:
ja, u mag gebruik maken van het herroepingsrecht.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door kweenie »

Hm, hoe betrouwbaar is een krant als ze meteen bij het aangaan van een abonnement al leugens verkopen...?

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Telegraaf betrouwbaar? :lol:

Maar ze schrijven toch niets onjuist. ALS de waarde minder is dan € 50,00 kan men een straatverkoop niet herroepen.

En de waarde is hier sowieso meer.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De waarde lijkt inderdaad meer, dus dat je kan herroepen lijkt mij (ook gezien overige reacties) duidelijk.

Betreffende de uitsluiting zoals Berndv die noemt voor tijdschriften/diensten ben ik nog niet overtuigd.
In de eerste link die hij quote is de quote onvolledig:
Je hebt geen bedenktijd bij:

Losse tijdschriften of kranten.
Let op: sluit je een abonnement op een tijdschrift of krant af via internet, telefonisch of op straat of aan de deur dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wel.
De zin die Berndv quote slaat dus op de zin erboven, die mist in de quote.
Daarna verwijst hij naar de ACM, die vrij duidelijk lijkt te zijn.

Consuwijzer (van de tevens eerder genoemde ACM) spreekt over als je IETS koopt, en maakt dus geen onderscheid tussen Product of Dienst:
als u iets koopt onder de 50 euro via huis-aan-huisverkoop, verkoop op straat, verkoopdemonstraties of verkoopparty’s
En de consumentenbond spreekt over een Overeenkomst, ook zonder onderscheid in Product of Dienst:
...Overeenkomst voor een bedrag van minder dan €50
Ik zeg nadrukkelijk niet dat Berndv er naast zit, alleen dat meerdere bronnen meerdere criteria noemen.
Voor mij is daarom niet overduidelijk dat als de overeenkomst < 50 euro was TS ook had kunnen ontbinden.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door tttlocke »

berndv schreef:
03 jan 2020 14:24
Als uw vraag niet is beantwoord zou u kunnen proberen in te gaan op de mensen die u proberen te helpen met het vinden van het antwoord. [...]
Het antwoord is op zich heel eenvoudig:
ja, u mag gebruik maken van het herroepingsrecht.
Inderdaad. Want het bedrag dat met de koop gemoeid is, is meer dan 50 euro.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door witte angora »

sientjeb schreef:
03 jan 2020 13:51
Stel dat dat niet zo is en ik kan niet herroepen omdat het bedrag kleiner dan 50 euro is, betekent dat dat ik niets kan doen? Dat ik dus aan dit abonnement vastzit?
Heb je al contact gehad met de klantenservice hierover? Zo ja, wat zeggen ze? Zo nee, waarom probeer je dat niet eerst?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik een proef periode van slechts 1 maand voor €10,- neem zit ik er altijd aan vast.

Dit is per jaar al hoger bedrag dus ontbinden binnen 2 weken kan wel.
Als je 1 dag te laat bent zit je er wel 3 jaren aan vast.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
03 jan 2020 14:15
Nee hoor, de grens van 50 euro is voor producten, in het geval van een abonnement gelden de regels voor een duurovereenkomst geldt de bedenktijd sowieso als dit op straat wordt afgesloten: (...).
Onjuist. Gewoon even in de wet kijken, dan weet je hoe het zit.
Artikel 6:230h lid 2 onder a BW schreef:Deze afdeling is niet van toepassing op een overeenkomst buiten de verkoopruimte waarbij de verbintenis van de consument tot betaling ten hoogste 50 euro bedraagt.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/2019-07-21
StevieNL81 schreef:
03 jan 2020 14:47
Betreffende de uitsluiting zoals Berndv die noemt voor tijdschriften/diensten ben ik nog niet overtuigd.
Ik ben die uitzondering niet tegengekomen, maar ik kan er overheen gelezen hebben. Echter, een los tijdschrift zal niet €50 of meer kosten.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Herroepen abonnement en drempelbedrag van 50 euro

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:
04 jan 2020 01:43
StevieNL81 schreef:
03 jan 2020 14:47
Betreffende de uitsluiting zoals Berndv die noemt voor tijdschriften/diensten ben ik nog niet overtuigd.
Ik ben die uitzondering niet tegengekomen, maar ik kan er overheen gelezen hebben. Echter, een los tijdschrift zal niet €50 of meer kosten.
Volgens mij hebben jullie het niet over dezelfde 'uitzondering'.

Gesloten