LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
NeoDutchio
Berichten: 12319
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:...want de elektronische storingen geven momenteel even lucht om cash tòch maar niet helemaal te gaan/kunnen verbannen.
Slechts 1 keer gehad dat het bedrijf waar ik was een probleem met de betaalautomaat had. Verder pin ik alles en verder nooit last gehad van een storing.
hänschen klein schreef:Momenteel wordt er in op europees niveau overlegd om àlle cash-betalingen v.a. € 5.000,- europabreed, zoals in Italië e.a. te gaan verbieden.
Hoe vaak doet u aankopen boven de € 5.000,-? Die ene keer in de zoveel tijd dat iemand een auto koopt, dat geld maak ik over. Maar ik koop dan ook bij een betrouwbare dealer. Misschien dat u tips heeft wat te kopen voor dergelijke betalingen die cash afgerekend kunnen gaan worden?

Wat is dit keer het doel van uw topic? U bent weer aan het surfen geweest op internet en hebt weer iets gevonden om tegenaan te gaan schoppen? Wat is uw probleem voor een verbod op grote bedragen contant af te rekenen?

O ja, de rij hier aan de pinkassa is inderdaad korter, maar dat komt omdat de doorlooptijd korter is.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Erthanax »

Over het privacy- of controleaspect van pin- of girale betalingen maak ik me overigens wel enigszins zorgen, vooral nu banken verplicht gaan worden de betaalgegevens ter beschikking tevstellen. Weliswaar nog alleen met expliciete toestemming van de rekeninghouder, maar het zou mij niet verbazen als dat een hellend vlak blijkt te zijn.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door moederslink »

hänschen klein schreef:___________________
Momenteel wordt er in op europees niveau overlegd om àlle cash-betalingen v.a. € 5.000,- europabreed, zoals in Italië e.a. te gaan verbieden. Niet omdat het goedkoper is voorde zakenlieden, óók niet omdat het hygiënischer is (goed argument overigens) en ook niet als een onderdeel van de diefstalbestrijding, een enquête van de Consumentenbond geefttenslotte nog aan, dat plastikgeld nogal wat onveiligheidsgevoelens veroorzaakt.

Hèt argument is een betere controle van de uitgaven van de burgers ... netjes ondergebracht onder de titel: witwasbestrijding!
Het zal niet vaak voorkomen dat men dingen rond de € 5000 of meer cash betaalt en dus met zoveel contant geld op zak rondloopt.

Het argument dat er zo een betere controle op je uitgavenpatroon is gaat voor mij niet op :
wanneer ik bv 1x pw € 100 opneem heb ik deze controle ook prima, zelfs beter dan maar raak pinnen.
Laatst gewijzigd door moederslink op 28 jul 2018 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wat is dit keer het doel van uw topic? U bent weer aan het surfen geweest op internet en hebt weer iets gevonden om tegenaan te gaan schoppen?

1 - De actuele aanleiding staat in het begin van de topic,' de plaatselijke apotheker neemt geen cash meer aan ...' !

2 - Surfen was aansluiend nodig om antwoorden te vinden op de vraag of dit wettelijk geregeld is.

3 - Vóór- en ná-delen die je daarbij tegenkomt heb ik opgeslagen en aansluitend met vriendelijke reageerders gedeeld ...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:
hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:Ik gebruik al jaren vrijwel geen cash geld meer.
Dan geldt het argument 'witwasbestrijding' in uw geval dus niet, omdat al uw uitgaven al gecontroleerd (kunnen) worden.
Ik kan me slecht voorstellen dat dat het argument van jouw apotheek is :mrgreen:
Met cash over straat moeten om te gaan storten echter óók niet. Direct ernaast links is de Rabobank en direct ernaast rechts de ABN-Amro :mrgreen
Overigens gaan die banken daar, ook binnenkort, niet weg zegt Roland Berger hier:
https://www.consultancy.nl/nieuws/17982 ... in-wording
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 28 jul 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:
Moneyman schreef:
hänschen klein schreef: Dan geldt het argument 'witwasbestrijding' in uw geval dus niet, omdat al uw uitgaven al gecontroleerd (kunnen) worden.
Ik kan me slecht voorstellen dat dat het argument van jouw apotheek is :mrgreen:
Met cash over straat moeten om te gaan storten echter óók niet. Direct ernaast links is de Rabobank en direct ernaast rechts de ABN-Amro :mrgreen:
Wat is je punt? Ik snap de relevantie niet....

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Wat is je punt? Ik snap de relevantie niet....

.. een eerder genoemd argument, dat de apotheker met zijn cash-resultaat over straat zou moeten en voor criminelen een doelwit is!

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Erthanax »

Heeft die apotheker dan een rekening bij ABN-AMRO of Rabo? Of misschien bij ING?
Hoe ver hij ook moet, het blijft een risico, afgezien van alle gedoe met tellen en administratie. En was er onlangs niet een topic over een fout bij de afstortautomaat? Ik kan me wel voorstellen dat ondernemers afwillen van contant geld.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Erthanax schreef:Heeft die apotheker dan een rekening bij ABN-AMRO of Rabo? Of misschien bij ING?
Hoe ver hij ook moet, het blijft een risico, afgezien van alle gedoe met tellen en administratie. En was er onlangs niet een topic over een fout bij de afstortautomaat? Ik kan me wel voorstellen dat ondernemers afwillen van contant geld.
Ik kan me dat ook goed voorstellen.
Gezien het feit, dat dat bord er al jarenlang hing en cash tóch mogelijk was laat de conclusie toe, dat het alleen om optische veiligheidsredenen ging. De nieuwe maatregel zal eerder het afrekensysteem met de franchisegever zijn, die alles voor alle deelnemers heeft geautomatiseerd.

Onlangs was er een video bij opsporing verzocht, waarbij de mobiele kluis door twee criminelen vlak voor het afstorten afhandig gemaakt werd. Die beelden hakken er natuurlijk goed in!

Ik heb echter ook weleens aan een tankstation gestaan waarbij pinnen technisch niet mogelijk was en cash werd geweigerd. Domme situatie voor beide partijen dus!

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik betaal het liefste alles contant. Behalve de vaste lasten die automatisch gaan. Met tanken hangt dat natuurlijk van het pompstation af.

Afgelopen vrijdag was het bij de Lidl hier in de buurt niet mogelijk om te pinnen, problemen met de apparatuur. Die Lidl was dus leeg.

Men maakt dan ook niet gebruik van een éénmalige machtiging, dom. Hele dag nauwelijks omzet.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
Lady1234 schreef:Bij een apotheek haalt men medicijnen en die declareert de apotheker bij de zorgverzekeraar als men een naturapolis heeft.

Ik ken een paar mensen die een restitutiepolis hebben en liever zelf de factuur ontvangen voor hun medicijnen en die krijgen ze ook zonder extra kosten. Geen cash of pin nodig bij een apotheek.

Alsof een kantinekaart nou zo’n goed voorbeeld is.
Er zijn veel artikelen te koop bij een apotheker die niet vergoed worden door welke verzekeraar dan ook en dus met contant geld of pin betaald moeten worden. Denk aan zelfzorgmiddelen, make-up artikelen, zakken drop.

Ook bij mijn apotheek alleen betalen met pin, no problem.
Die zaken koop ik al helemaal niet bij een apotheek.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De term "pinnen" is eigenlijk ook al achterhaald door het contactloos betalen. Elke keer wanneer je 50 euro hebt uitgegeven moet je je pincode invoeren.

De volgende stap wordt dat je ter plekke met je smartphone betaalt. Ook op de rommelmarkt. Daar zijn ze in Zweden met Swish al verder mee.

https://www.theguardian.com/world/2018/ ... weden-coin

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Moneyman »

hänschen klein schreef:Wat is je punt? Ik snap de relevantie niet....

.. een eerder genoemd argument, dat de apotheker met zijn cash-resultaat over straat zou moeten en voor criminelen een doelwit is!
Dan is het aan te bevelen je punt bij die reactie te maken en niet bij de mijne, die daar niets mee te maken heeft. Blijft je topic nog een beetje te volgen.

atlas1302

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Ga even een patatje oorlog afrekenen op de markt met uw pinpas :lol:

ZeerPrivé
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
ZeerPrivé schreef:
Lady1234 schreef:Bij een apotheek haalt men medicijnen en die declareert de apotheker bij de zorgverzekeraar als men een naturapolis heeft.

Ik ken een paar mensen die een restitutiepolis hebben en liever zelf de factuur ontvangen voor hun medicijnen en die krijgen ze ook zonder extra kosten. Geen cash of pin nodig bij een apotheek.

Alsof een kantinekaart nou zo’n goed voorbeeld is.
Er zijn veel artikelen te koop bij een apotheker die niet vergoed worden door welke verzekeraar dan ook en dus met contant geld of pin betaald moeten worden. Denk aan zelfzorgmiddelen, make-up artikelen, zakken drop.

Ook bij mijn apotheek alleen betalen met pin, no problem.
Die zaken koop ik al helemaal niet bij een apotheek.
Jij niet, maar er zijn nog meer mensen dan lady en de paar mensen die jij kent. En die hebben dan cash of pin nodig. Bovendien is er ook medicatie die helemaal niet vergoed wordt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Van medicatie die niet helemaal vergoed wordt komt een aanvullende nota van de zorgverzekeraar. En moet er iets betaald worden, dan gaat dat contant.

NeoDutchio
Berichten: 12319
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:Wat is dit keer het doel van uw topic? U bent weer aan het surfen geweest op internet en hebt weer iets gevonden om tegenaan te gaan schoppen?

1 - De actuele aanleiding staat in het begin van de topic,' de plaatselijke apotheker neemt geen cash meer aan ...' !

2 - Surfen was aansluiend nodig om antwoorden te vinden op de vraag of dit wettelijk geregeld is.

3 - Vóór- en ná-delen die je daarbij tegenkomt heb ik opgeslagen en aansluitend met vriendelijke reageerders gedeeld ...
Dus van de plaatselijke apotheker wordt heel Europa erbij gehaald. Praatgroepjes die onderzoeken of aankopen boven de 5000 euro nog wel cash mag hebben dus totaal niets te maken met uw apotheker. U blaast dus weer veel op.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

redhead55 schreef:Dan wil ik toch even de situatie van 2/3 weken geleden terughalen. Het was een donderdag, in veel gemeenten ook nog koopavond.

Een storing bij Maestro, en niet eens in Nederland. Pintransacties lukten niet, althans met passen die voorzien waren van het Maestro logo.
En dat zijn in elk geval de 3 grootbanken RABO, ABN-AMRO en ING. Daar sta je dan met een volle boodschappenkar en geen cash op zak.
Of zoals wij, na een dineetje niet kunnen afrekenen. Maar ook Nederlanders in het buitenland konden niet pinnen of geld opnemen.
Hier lukte pinnen (uit de geldautomaat) in sommige gevallen wel. Zo ook bij mij en ik kon zo de restauranthouder alsnog cash betalen.
Geen enkel systeem is perfect en dus zal cash als backup gewoon moeten blijven. Want wat had de restauranthouder dan moeten doen ?
Zijn klanten "gijzelen" omdat ze (onvrijwillig) niet kunnen betalen ?

Jaren geleden kwamen volgens mij, niet dat ik het ooit meegemaakt heb, storingen veel meer voor. Maar ik weet wel dat bij supermarkt Maxis toentertijd éénmalige machtigingen gereed lagen, die mensen, die niet contant konden betalen, konden invullen, zodat zij toch hun boodschappen hadden.

Ik was eens, als gast, bij een etentje bij de Chinees waar het pinapparaat weigerde. De gastheer had niet voldoende contanten bij zich, maar de eigenaar verzocht hem bij een collega restaurant, familie, te gaan betalen.

Dus helemaal niets mis met contant geld.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Erthanax schreef:Over het privacy- of controleaspect van pin- of girale betalingen maak ik me overigens wel enigszins zorgen, vooral nu banken verplicht gaan worden de betaalgegevens ter beschikking tevstellen. Weliswaar nog alleen met expliciete toestemming van de rekeninghouder, maar het zou mij niet verbazen als dat een hellend vlak blijkt te zijn.

Inderdaad, gaat ze allemaal niets aan.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: 'Hier alleen pinnen': apotheek accepteert geen contant geld

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Lady1234 schreef:
Erthanax schreef:Over het privacy- of controleaspect van pin- of girale betalingen maak ik me overigens wel enigszins zorgen, vooral nu banken verplicht gaan worden de betaalgegevens ter beschikking tevstellen. Weliswaar nog alleen met expliciete toestemming van de rekeninghouder, maar het zou mij niet verbazen als dat een hellend vlak blijkt te zijn.

Inderdaad, gaat ze allemaal niets aan.
Ik herinner nog maar eens aan de aankondiging van de ING, dat de gegevens van een account tegen betaling zouden worden doorgegeven aan derden om de ING-klant te mogen benaderen. Protest heeft ze weer in hun schulp doen terugtrekken, maar het geeft aan hoe 'onbevangen' er met de eenmaal aanwezige gegevens al actie gepland was. Ik krijg het tenminste benauwd te weten dat er partijen zijn die je hele hebben en houden per knopdruk kunnen uitprinten. Reden genoeg om één keer flink te pinnen en hanje contantje aanschaffingen te doen.

Gesloten