LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
jovi198
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jun 2006 15:08

Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door jovi198 »

We hebben een vraag over de handelswijze van budgetbeheer en schulphulpverlening.

Sedert 2008 zijn wij vrijwillig in het schuldulpverleningtraject gestapt om rust en van onze schulden af te komen. We moesten het met minder gaan doen, salaris inleveren etc etc. Twee jaar is er niks tot weinig gebeurd. De rekeningen en afspraken met schuldeisers bleven onbeantwoordt en de deurwaarders verschenen gewoon weer aan de deur met diverse dreigementen tot afsluitingen en openbare verkopen. We hebben eind 2009 een wanhopige brief te sturen aan de grote bazen van de afdeling Schuldhulp, gemeenteraad en leden van de 2e kamer. Betreffende personen zijn toen ter verantwoording geroepen en een heftig gesprek volgde kort daarna met als resultaat dat ern een goede oplossing van onze problemen tot stand kwam.

Schuldhulpverlening heeft alle schulden opzich genomen en dit geregeld met de schuldeisers. Begin juni 2010 was het dan zover, we waren schulden vrij, bijna...want in de periode van januari tot juni 2010 heeft de afdeling diverse rekeningen naast zich neergelegd en niet betaald, in totaal voor zo'n 1000 euro, terwijl er wel voldoende inkomen was. Bijzonder detail is dat er wel rekeningen van de gemeente werden betaald, in plaats van enkele van onze vaste lasten.

Nu dreigt onze consulent met uitsluiting uit het het budgetbeheer, de plek waar we terrecht zijn gekomen nadat alle eerste schulden waren afgelost, om een gezond budgetplan te creeren. Maar door de gemaakte schulden van begin dit jaar is dit niet mogelijk aangezien er niks afgelost kan worden, er is daar geen budget voor.
We worden straks op straat gezet maar wel met de nalatenschap (schuld) van slecht budgetbeheer. Moeten we hier zomaar mee akkoord gaan en wat kunnen we er aan doen....

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Geachte belanghebbende.
Ik heb uw verhaal ter harte genomen en zal hierop naar eer en geweten aantwoorden. Nee u hoeft daarmee geen genoegen te nemen. Meld uw klacht zo uitvoerig mogelijk aan het volgende adres.

Raad voor Rechtsbijstand
Postbus 70503
5201 CD 's-Hertogenbosch

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door troubleshooter »

@vogels. ik zal de mensen voortaan een privebericht sturen dan belast ik uw intepretatievermogen niet zo zwaar.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door tennis »

troubleshooter schreef:@vogels. ik zal de mensen voortaan een privebericht sturen dan belast ik uw intepretatievermogen niet zo zwaar.
Goede oplossing!
PB is goed, want dan hoeven wij deze onzin niet te lezen.

flits75
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 sep 2010 19:43

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door flits75 »

@jovi,
helaas heb ik meer verhalen gehoord over slecht beheer van de schuldhulp verlening. zou je bij je gemeente steun kunnen vinden? daar was je al eerder geholpen. of vraag eens bij een rechtswinkel. ik begrijp uit je verhaal dat er wel inkomen is. zou je de schuld van 1000 euro zelf kunnen oplossen. en je eigen financien weer beheren. ik zelf heb weinig vertrouwen in "instanties". sterkte ermee.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Guusje61 »

in verband met de grote hoeveelheid aanvragen bij de gemeente mag de gemeente de schuldhulp uitbesteden. Aanvragers komen dan wederom weer bij onder andere de 'bekende' bureaus terecht.

En omdat er te weinig klachten binnen komen bij de NVVK denken de gemeentes dat het wel goed gaat daar :(

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door FHV »

Guusje61 schreef:in verband met de grote hoeveelheid aanvragen bij de gemeente mag de gemeente de schuldhulp uitbesteden. Aanvragers komen dan wederom weer bij onder andere de 'bekende' bureaus terecht.

En omdat er te weinig klachten binnen komen bij de NVVK denken de gemeentes dat het wel goed gaat daar :(
Denk je echt dat dit zo is? Er wordt juist extra gecontroleerd door gemeentes mbt externe bureau's.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Guusje61 »

dat gaat dan om de mensen waarbij ik niet aan de deur hoeft te komen omdat het allemaal wel goed gaat. Helaas kom ik toch (te) vaak bij mensen die na 6 maanden nog niet door de 1e fase zijn.

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door FHV »

Guusje61 schreef:dat gaat dan om de mensen waarbij ik niet aan de deur hoeft te komen omdat het allemaal wel goed gaat. Helaas kom ik toch (te) vaak bij mensen die na 6 maanden nog niet door de 1e fase zijn.

Ja, die gevallen komen voor, maar dat hoeft niet altijd aan de gemeente/het bureau te liggen.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Guusje61 »

Ik wil serieus niet de gemeente en de vele goedwerkende bureaus zwart maken.
Schuldhulpverlening moet (professioneel) gesteund worden.
Er is echter een grote onderbezetting. Daarnaast mis ik de controle op de bureaus.
Het is (helaas) een vrij beroep en jammer genoeg maken een aantal mensen hier flink misbruik van.
Als je dit forum volgt is voor iedereen na te gaan bij welke bureaus het niet functioneren en laat het nu steeds die namen zijn die ik aan de deur ook steeds van de mensen te horen krijg.

troubleshooter
Berichten: 471
Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door troubleshooter »

Ik zal eerlijk zijn naar FHV toe, de schuldhulpverlening in Nederland is een regelrechte ramp en wel zodanig dat depolitiek daarover gaat debatteren. Dat spreekt dan voor zich.

FHV
Berichten: 89
Lid geworden op: 22 feb 2008 18:37

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door FHV »

Ik waardeer je eerlijkheid, dank je wel.

De politiek wil een wet SHV in het leven roepen. Heel goed.

Guusje61
Berichten: 354
Lid geworden op: 31 jan 2010 03:40
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd over schulphulp en budgetbeheer

Ongelezen bericht door Guusje61 »

ik spreek met regelmaat iemand die in commissie voor SHV zit. En ik heb regelmatig de problemen aangekaart die ik onderweg en hier op het forum tegen kom. Bij de 'hoge instanties' zijn te weinig klachten bekend, daarom wordt er weinig aan gedaan.
en de zo gewenste wetgeving is voorlopig nog van de baan, te omslachtig, te veel bureaus, te veel om te regelen, te veel ....

Dus: klagen want ze hebben alles te veel maar te weinig klachten
http://www.nvvk.eu

Gesloten