LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

U bent te goed voor deze wereld. U wilt alleen de helft van de netto hypotheekrente aan haar vragen. Dus na terugkrijgen van de rente aftrek van de belasting.
Ze hoeft dus niet mee te betalen aan de aflossing van uw woning?

Mag u van uw hypotheekverstrekker een huurder in huis hebben? Het is maar net hoe de verstrekker deze constructie gaan bekijken.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan natuurlijk wel huur vragen, maar dat is dan op basis van wat ze er voor terugkrijgt. Dat betekend wel dat je vriendin op termijn huurbescherming krijgt. Maar huur voelt niet gepast.

Thatch22
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 okt 2017 16:58
Contacteer:

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Thatch22 »

Als je gaat samenwonen is het makkelijk dat jullie een en/of rekening nemen, daar stort je beide een bedrag op maandelijks op, om de maandelijkse kosten te betalen. Kijk samen wat je maandelijks moet betalen en bepaal het bedrag. Wie betaald hoeveel, de sleutel is je maandsalaris verdient iemand meer dan betaald hij/ zij meer maandelijks aan de kosten. Heel simpel en wel zo eerlijk ook. Suc6

rocker
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 jul 2016 12:53

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door rocker »

Beste TS

Heeft uw vraag niet meer te maken met de onzekerheid van de relatie. U koopt de woning en wil deze op uw naam houden zodat in geval van het beëindigen van de relatie u geen onduidelijkheid heeft over de woning.
Dan is het aan uw vriendin of zij daarmee kan instemmen en wat dit betekent voor u beiden. Als u de woning volledig betaald dan blijft u gewoon de eigenaar met alle voor- en nadelen.
Als dat uw punt is zou ik dit gewoon open en eerlijk met uw vriendin doorspreken en dan is het antwoord direct een goede indicatie hoe uw vriendin hierover denkt.

Franskia
Berichten: 127
Lid geworden op: 09 jan 2015 17:18

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Franskia »

Als ik uw vriendin was en dit zou lezen dan mocht je van mij dat huis kopen en er er fijn gaan wonen en zocht ik een andere "vriend". Dit soort zaken doe je in goed overleg en regel je dan via een samenlevingscontract. Maar hoe je het ook went of keert, als een partij niet meewerkt heb je een probleem en zul je in het uiterste geval via de rechter je "huur" moeten zien te krijgen. Dit is zeer bevorderlijk voor een goede relatie.

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door litsenj »

Richard-VV schreef:
19 jun 2020 16:42
hallo

ik wil een woning kopen alleen op mijn naam omdat ik deze 100% betaal.
daarom wil ik de helft van de netto hypotheekrente als ''huur'' vragen aan mijn vriendin.
kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit heb beste kan regelen als mijn vriendin moeilijk doet om huur te betalen?
alvast bedankt voor reacties!
Indien je een relatie met haar hebt, vind ik het wel een bijzondere vraag.
Het huis komt dus op jouw naam. Je betaalt zelf de hypotheek, maar vraagt haar vervolgens de helft van de hypotheek bij te dragen als huur. Is dat inclusief overige vaste lasten (verzekering, energie)?
Dat is voor haar in ieder geval een slechte deal en bovendien best een slechte basis voor een relatie.
Als je serieus wil samen wonen zijn er in ieder geval betere manieren om hier afspraken over te maken.

Als het gaat om een vriendin die (tijdelijk?) bij je komt wonen, lijkt het mij zeker niet vreemd om haar een vergoeding te vragen voor inwoning. Houd dan in ieder geval rekening met gevolgen voor eventuele uitkeringen.

Misschien zijn er andere bijzondere omstandigheden om dit zo te regelen (eigen bedrijf, ongelijkheid in vermogen). In dat geval kan een professioneel financieel adviseur je ongetwijfeld beter helpen dan dit forum.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik lees dit als;
Als ik nu 10 werkende vrouwen zou vinden kan ik luxe paleis kopen om met gehele 11tal in te wonen?
Betaal niets en zij doen alles voor mijn.

Leuke droom maar welke 10 vrouwen zouden het met mijn volhouden?
Als je voor een betaalbare woning een Vriendin moet hebben die niet zwanger mag worden maar moet blijven werken?
En als ik wel 10 vrouwen zou vinden, zijn het vermoedelijk types waar iedereen vanaf wilde!

Huur vragen met Hypotheek mag niet eens en dus zal de adviseur vragen voor
samenlevingscontract en of ze dat dan wel tekende?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

vraag gewoon "kostgeld" oftewel een bijdrage in de kosten voor bewoning, je hoeft helemaal geen huur te vragen en eerlijk gezegd, doet ze dit al niet uit zichzelf dat u moet vragen????

Richard-VV
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2020 16:29

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Richard-VV »

met 50% van de netto hypotheek bedoel ik;
bruto hypotheek min belastingsvoordeel = netto hypotheekkosten en daarna 50%

dit vraag ik omdat ik het normaal vind dat we beide aan de kosten voor het wonen betalen, want zij werkt ook net als ik
ik wil het daarom ook niet echt huur noemen maar meer; netto bijdrage om te wonen

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Krijgt ze ook 50% van de woning?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vroeger, heel, heel lang geleden, was de man de kostwinner en de vrouw deed het huishouden terwijl ze voor de kinderen zorgde. Toen bracht ze financieel ook niks in.

Wat is daar mis mee?

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Richard-VV schreef:
22 jul 2020 14:37
dit vraag ik omdat ik het normaal vind dat we beide aan de kosten voor het wonen betalen, want zij werkt ook net als ik
ik wil het daarom ook niet echt huur noemen maar meer; netto bijdrage om te wonen
Wie is eigenaar van het huis? Waarom niet, in een gelijkwaardige relatie, een gezamenlijke rekening waar u beiden geld op stort om daar de kosten van te betalen? En dat alles volgens draagkracht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door moederslink »

Het is en blijft uw woning, wat er ook gebeurt. U heeft de hypotheek alleen op uw naam staan.
Zij kan meebetalen aan alle vaste lasten , energie, tv-internet, gemeentelijke belastingen , boodschappen, uitjes, vakantie etc etc.
Ga daar eens samen over brainstormen.
Maar u bent en blijft dan ook alleen verantwoordelijk voor de hypotheek.

Maak wel een samenlevingscontract , geen huurcontract.
Laat haar zich wel inschrijven voor een huurwoning , mocht het spaak lopen.

Wat vindt zij er trouwens zelf van? ? ?

Richard-VV
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2020 16:29

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Richard-VV »

de woning komt op mijn naam,omdat ik de hypotheek betaal en aflos
ze wil liever niet betalen voor bewoning door middel van de helft van de netto hypotheek (na aflossing en hypotheekvoordeel)
het klinkt in mijn oren dat ze gratis wil wonen en ik alles moet betalen, dat lijkt me niet eerlijk
verder betalen we wel beide de kosten voor alle vaste lasten als energie, tv, boodschappen uitjes etc
hoe kan ik haar laten begrijpen dat het normaal is dat ze ook kosten voor bewoning betaald?

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is normaal als ze kosten voor bewoning betaald. Maar waarom zet je haar niet in de hypotheek, zodat jullie samen eigenaar zijn? Of denk je dat de kans groot is dat de relatie niet lang gaat duren?

Het lijkt me dat jouw plan voor haar vooral negatieve kanten heeft en voor jou alleen positieve. Jij betaalt veel minder dan nu en uiteindelijk heb je het alleenrecht op het huis op het moment dat de relatie over is, terwijl zij nu moet gaan meebetalen aan jouw hypotheek, maar zodra de relatie over is er gewoon uitgegooid kan worden. Dat is toch totaal niet eerlijk?

Dan moet je haar aanzienlijk minder laten betalen (10% van de bruto lasten, lijkt me best redelijk) dan jou, omdat zij gewoon in een veel onzekerder situatie verkeert. Ze zal sowieso ingeschreven moeten staan bij de woningbouwvereniging voor als het uit gaat.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door rvjapio »

'Beste vriendin. Ik wil graag de helft van de hypotheekrente bij jou in rekening brengen als vergoeding voor je inwoning hier. Het gaat om ...euro.
Ben je hiermee akkoord? Fijn! En bedankt!'

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als vriendin elders woont, moet zij ook huur betalen. Als zij met de Ts samenwoont is er niets op tegen dat zij de helft van de netto hypotheekrente betaalt. Zij zal de woning ook volledig gebruiken. Dan betaalt zij tenslotte nog niets aan de woning.

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar het gaat niet om de hypotheekrente, maar om de helft van de netto hypotheek.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
22 jul 2020 17:18
Als vriendin elders woont, moet zij ook huur betalen. Als zij met de Ts samenwoont is er niets op tegen dat zij de helft van de netto hypotheekrente betaalt. Zij zal de woning ook volledig gebruiken. Dan betaalt zij tenslotte nog niets aan de woning.
Dat klopt dan moet zij ook huur betalen, maar TS schrijft dit :
Richard-VV schreef:k wil een woning kopen alleen op mijn naam omdat ik deze 100% betaal.
daarom wil ik de helft van de netto hypotheekrente als ''huur'' vragen aan mijn vriendin.
kunnen jullie mij tips geven hoe ik dit heb beste kan regelen als mijn vriendin moeilijk doet om huur te betalen ?
alvast bedankt voor reacties!

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huur vragen aan vriendin voor inwoning in mijn koopwoning?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En in zijn laatste bericht heeft hij het over de netto hypotheek, niet meer over de netto hypotheekrente.

Gesloten