LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
stephan1972
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:54

huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door stephan1972 »

ik heb een conflict met de plaatselijke woningbouwvereniging;

enige tijd geleden heb ik een huurschuld bij hun opgebouwd,stom,maar goed..das niet het probleem...

ik huurde een huis van hun,kon het niet meer betalen en ben toen verhuisd naar de andere kant van het land waar ik een jaar of 10 heb gewoond.
nu ben ik weer terug in deze regio en wilde me inschrijven als woningzoekende...ik kreeg echter een brief waarin stond dat ik een huurschuld heb.

naar mijn menig verjaard een huurschuld na 5 jaar en dit heb ik hun dus ook kenbaar gemaakt.
ik kreeg echter als verweer dat er een vonnis is gewezen (in 1998) en dat daardoor een verjaringstermijn geldt van 20 jaar.

Ik weet echter niks van een vonnis,heb nooit brieven gehad waarin ik verzocht werd om te betalen,weet niks van een rechtzitting,helemaal niks???

wie heeft er nu gelijk?
de woningbouwvereniging of ik ?

hopelijk kan iemand mij hiermee helpen !!!!

Kabee-
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 mar 2008 16:13

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door Kabee- »

Naast de algemene verjaringstermijn van 20 jaar, heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit, bijvoorbeeld een geldvordering of een huurvordering, verjaart na vijf jaar (art 3:307 BW).

Na verloop van vijf jaren nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling niet meer worden afgedwongen (via de rechter). Deze geldvordering blijft dan wel nog bestaan, maar de wederpartij kan dan - juridisch - niets meer ondernemen om betaling hiervan af te dwingen.

Bron: http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

stephan1972
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:54

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door stephan1972 »

allereerst,kabee,bedankt voor je reactie,

ik was zelf ook van mening dat het een verjaringstermijn betreft van 5 jaar,echter,de woningbouwvereniging beweert dat er op 9 oktober 1998 een vonnis is gewezen en dat daardoor verwezen mag worden naar artikel 3:324.Hierin staat vermeld dat indien er vonnis is gewezen,er een verjaringtermijn geld van 20 jaar.

ik heb het betreffende artikel opgezocht en het klopt inderdaad...echter,ik weet niks van een vonnis af???
ben nooit aangemaand tot betalen,nooit een oproep van de rechtbank gehad,en ook nooit een vonnis ingezien?

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door priewjet »

Hoe je het ook wendt of keert: je weet dat je bij de woningbouwvereniging een huurschuld hebt opgebouwd. En of die nou is verjaard of niet: dat zijn zij nog niet vergeten en daarom kunnen ze weigeren je als woningzoekende in te schrijven. Kennelijk hebben ze er geen vertrouwen in dat je bij een nieuwe huurovereenkomst wèl je verplichtingen netjes nakomt.

Door je vertrek, zo te lezen mede als gevolg van die huurschuld, ben je onvindbaar gewest. Was je verhuizing wel bekend bij de bevolkingsadministratie? Blijkbaar niet, want anders had de rechtbank je wel weten te vinden bij het verzenden van de gerechtelijke stukken. Blijkbaar ben je bij verstek veroordeeld.

Of de vordering verjaard is, weet ik niet. Dat is mijn vakgebied nu eenmaal niet. Wel kun je er van op aan dat, nu je adres kennelijk wel bij de woningbouwvereniging bekend is (je hebt immers een reactie van hen ontvangen) en er is geen sprake van verjaring, de huurschuld èn de incassokosten alsnog bij je zullen worden geïncasseerd.

stephan1972
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:54

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door stephan1972 »

ja hoor, vetrek was wel bekend bij bevolkingsregister,heb me netjes weer ingeschreven op het nieuwe adres

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door priewjet »

Oké, dan is dat vraagstuk uit de wereld.

Laat onverlet: je hebt bij de woningbouwvereniging een reputatie als wanbetaler en daarom willen ze je niet meer als huurder. Die vrijheid hebben ze, huurschuld verjaard of niet. Een winkelier mag ook weigeren om je iets te verkopen als je in het verleden je rekeningen niet of na tussenkomst van de rechter betaald hebt.

stephan1972
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:54

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door stephan1972 »

het gaat mij er ook niet om of ik wel of niet ingeschreven kan worden daar,er zijn genoeg andere woningbouwverenigingen....
het gaat er mij eigenlijk meer om....dat ik die schuld niet wil betalen...oke,heb huurschuld opgebouwd,maar je weet hoe het gaat,oorspronkelijke schuld was een honderd 0f 6-7...maar door rente,kosten en bla bla bla...is het intussen opgelopen tot 2100 en DAT wens ik niet te betalen...omdat ik nooit op de hoogte ben gesteld van vorderingen of rechtzaken

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door priewjet »

Je hebt destijds aan je stutten getrokken in de wetenschap dat je huurschuld had. Ik lees nergens dat de vlak na je vertrek het fatsoen hebt gehad om die schuld te voldoen of überhaupt maar met de woningbouwvereniging conract op te nemen. De woningbouwvereniging heeft niets meer van je gehoord. Nu je ze weer nodig hebt, ben je ineens bereid om te betalen.

Als je destijds de moeite had genomen om de schuld, waar de bliksems goed van op de hoogte was, uit eigener beweging te voldoen, was deze situatie niet ontstaan. Je wordt nu simpelweg geconfronteerd met de gevolgen van je eigen nalatigheid. En dat is kennelijk lastig te accepteren.

frenkievee
Berichten: 284
Lid geworden op: 20 jun 2007 16:19

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door frenkievee »

Met andere woorden, je eigen opmerking:
enige tijd geleden heb ik een huurschuld bij hun opgebouwd,stom,maar goed..das niet het probleem...
is dus duidelijk wel het probleem! Want je wordt door je eigen nalatigheid nu afgerekend.

Feit blijft dat je niet op hoogte gesteld bent van vorderingen en rechtzaak. Ik zou toch proberen te achterhalen in hoeverre dit klopt en wat je nog kunt rechtbreien in deze.

stephan1972
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 apr 2008 19:54

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door stephan1972 »

Nu je ze weer nodig hebt, ben je ineens bereid om te betalen.
ik heb ze niet nodig,en ben ook niet bereid om te betalen...tenminste,niet als het onterrecht is...ja,er was schuld,een honderd of 7,maar geen 2100
en nee, het was niet mijn schuld...niemand komt vrijwillig met schulden te zitten,tenminste fatsoenlijke mensen niet...ik heb heel veel pech gehad dat er heel veel verkeerde dingen op hetzelfde moment gebeurden
heel veel pech,en nu wil ik hulp,wil de zaken op een rijtje krijgen,maar zelfs DAT lukt me niet,blijf maar achtervolgt worden door mijn verleden ) en schuldeisers...maar als je zelfs door de schuldsanering afgewezen word omdat je "finaciele situatie niet stabiel is"????

nogmaals...WIL best betalen....maar dan wel op een redelijke manier,geen onzin van we konden je niet vinden dus hebben we er maar een rechtzaak van gemaakt en nu is het ineens 3 keer zoveel

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: huurschuld,hoeveel jaar is de verjaringstermijn??

Ongelezen bericht door priewjet »

Je probleem is dud veel breder dan je aanvankelijk aangaf: er zijn meer schuldeisers dan alleen de woningbouwvereniging.

Dat je veel pech hebt gehad: erg vervelend voor je, maar je hebt ondanks dat je bekend was met de schuld aan de woningbouwvereniging geen enkele poging gedaan om met hen in het reine te komen. Eigen verantwoordelijkheid nemen heet dat.

en dat je zegt:
het gaat mij er ook niet om of ik wel of niet ingeschreven kan worden daar,er zijn genoeg andere woningbouwverenigingen....
is wel heel erg zwak. Je begint je klaagzang
er nota bene mee.

Gesloten