ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
AndréHoogmoed
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 sep 2020 16:51

ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door AndréHoogmoed »

Op 16 december vraagt ICS om aanvullende gegevens rondom inkomen en vaste lasten. Ik vul dat braaf in want er was een update nodig van mijn gegevens. Mijn kredietwaardigheid werd op 17 december door de computer beoordeeld, er rolde een brief uit die ik op 18 december ontving. Strekking van de brief: "Uw kaart wordt over 5 dagen geblokkeerd" Ik heb gebeld met de klantenservice en er werd doodleuk gemeld dat ik niet meer kredietwaardig ben.
Even wat feiten: ben 63, ambtenaar, vaste baan, werkzaam tot 67, verdien 3000+ , lage hypotheek, echtgenote heeft ruim vast inkomen 2500+, 25 jaar klant bij ICS en nooit betalingsachterstanden gehad.
Waarom niet meer kredietwaardig? Volgens ICS omdat ik over 4 jaar een lager inkomen heb!. Logisch, pensioen is altijd lager maar met AOW erbij én hypotheekvrij huis, nog ruim voldoende inkomen. Daar heeft ICS geen boodschap aan.
De kaart die ik nu heb en tot 05/25 bruikbaar moet zijn, wordt geblokkeerd binnen en week. Dat ik nog 4 jaar ruim inkomen heb, telt niet mee.
Deze werkwijze is verbijsterend. De aangehaalde argumenten kan ik nergens terugvinden in de algemene voorwaarden dus ik heb echt het gevoel dat ICS de 'oudere' klanten gewoon weg wil hebben.
Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen??

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Aan het aantal topics te zien redelijk veel. En dat is niet alleen bij Visa zo, dit gebeurd bij elke geldverstrekker. Dat heet namelijk zorgplicht. Een consument mag niet meer lenen dan verantwoord is. U bent al redelijk op leeftijd, hebt niet het eeuwige leven en de kans op inkomensverlies is zeer groot. Ook al bent u getrouwd, uw partner wordt buiten beschouwing gelaten. Uw naam staat immers op de pas en u moet persoon instaan voor alle kosten.
Nu bent u nog gezond en hebt een vast (hoog) inkomen. Met een lager inkomen straks en de kans op extra kosten wordt uw risico te groot. Stel dat u nu veel geld zou opnemen kunt u dat straks niet meer terug betalen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door grun »

Ik ga ervan uit dat u nu een kaart met gespreide betaling in termijnen hebt. Misschien kunt u wel een kaart krijgen zonder gespreide betaling.

sylvesterb
Berichten: 5047
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door sylvesterb »

grun schreef:
18 dec 2020 18:41
Ik ga ervan uit dat u nu een kaart met gespreide betaling in termijnen hebt. Misschien kunt u wel een kaart krijgen zonder gespreide betaling.
Die kun je altijd krijgen want dat is geen krediet.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Sira »

Waarom neemt u niet een kaart die aan uw bankrekening is gekoppeld.

In 2015 heb ik uit noodzaak, i.v.m. autohuur in het buitenland, een creditcard bij mijn bank genomen. Deze gebruik ik zo nu en dan als ik aankopen op internet doe en die aankopen worden 1x per maand van mijn bankrekening afgeboekt.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door de auditu »

NeoDutchio schreef:
18 dec 2020 17:48
U bent al redelijk op leeftijd,
63 jaar jong...

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door G7 »

Een paar maanden geleden precies hetzelfde meegemaakt. Moet er wel even bij vermelden, dat mijn inkomen bij lange na niet zo hoog zijn als de uwe, daarom verbaast het mij. Maar dan nog. Ik heb jarenlang die card gehad met de toen geldende inkomsten en ook gebruik van gemaakt, maar nooit achterstanden gehad. Toen ik ze er over aansprak via prive mail, kreeg ik hetzelfde als u te horen. Niet meer kredietwaardig enz enz. Mijn argumenten deden ze ook helemaal niets mee.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Revoked »

Nah, als ik het zo begrijpend lees sjoemelt TS hier met de inkomens. Dat geeft niet, maar geeft aan dat ICS een punt heeft. Niks tegen te beginnen. Waarom ook een creditcard? Ons gezamenlijk inkomen ligt op ruim tig keer modaal, en we hebben nog nooit een creditcard gehad.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Sommige mensen hebben een credit card gewoon nodig Revoked, verrgeet dat niet. Ik reis meerdere keren per jaar o.a naar Amerika, en dat is zonder CC niet te doen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Revoked »

Misschien, maar iemand als TS valt niet met jou te vergelijken. Een ambtenaar die meerdere keren naar de VS moet vliegen ligt snel onder een enorm vergrootglas. Bovendien liggen bij jou de voorwaarden ook anders....

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

de auditu schreef:
18 dec 2020 19:46
NeoDutchio schreef:
18 dec 2020 17:48
U bent al redelijk op leeftijd,
63 jaar jong...
Voor de een is dat jong, voor de andere niet. Bij de banken kom je met die leeftijd al in een risicocategorie. En dat wil dus zeggen niets meer lenen waardoor je in de problemen zou kunnen raken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De oprechte bezorgdheid die banken hebben voor hun klanten is toch wel hartverwarmend.

Mag in deze kersttijd best wel eens gezegd worden.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
19 dec 2020 15:18
De oprechte bezorgdheid die banken hebben voor hun klanten is toch wel hartverwarmend.

Mag in deze kersttijd best wel eens gezegd worden.
Het is gewoon een verplichting vanuit de overheid hoor.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door de auditu »

NeoDutchio schreef:
19 dec 2020 12:15
de auditu schreef:
18 dec 2020 19:46
NeoDutchio schreef:
18 dec 2020 17:48
U bent al redelijk op leeftijd,
63 jaar jong...
Voor de een is dat jong, voor de andere niet. Bij de banken kom je met die leeftijd al in een risicocategorie. En dat wil dus zeggen niets meer lenen waardoor je in de problemen zou kunnen raken.
Het lijkt er tegenwoordig steeds meer op dat er voor ouderen net als voor voedsel een THT of TGT datum geldt. U weet wel, zo’n product dat je tot die datum veilig kunt eten. Als die datum verstreken is, precies om 12 uur ‘s nachts, is het product verrot en gooien we het weg. Zonder na te gaan of dat wel terecht is.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Overigens kan je gewoon een creditcard aanvragen zonder afbetaling, dus gewoon maandelijks de betalingen compleet doen. American Express is een prima card, die wel wat minder geaccepteerd is dan Visa of Mastercard, maar goed bruikbaar is. Niet afbetalen in termijnen is sowieso beter, en je komt niet in de schulden.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

de auditu schreef:
20 dec 2020 09:58
NeoDutchio schreef:
19 dec 2020 12:15
Voor de een is dat jong, voor de andere niet. Bij de banken kom je met die leeftijd al in een risicocategorie. En dat wil dus zeggen niets meer lenen waardoor je in de problemen zou kunnen raken.
Het lijkt er tegenwoordig steeds meer op dat er voor ouderen net als voor voedsel een THT of TGT datum geldt. U weet wel, zo’n product dat je tot die datum veilig kunt eten. Als die datum verstreken is, precies om 12 uur ‘s nachts, is het product verrot en gooien we het weg. Zonder na te gaan of dat wel terecht is.
Vroeger mochten banken nog alles. De consument kon tot in lengte van dagen lenen en geld uitgeven en na het overlijden moesten de erfgenamen het maar oplossen. Anderen bleven juist leven en hadden geen geld meer door de torenhoge schulden.
Iemand van 63 gaat richting zijn pensioen. Dat wil zeggen een lager inkomen. Naast dat lage inkomen komt er een andere kostenstructuur. Ouderdom komt nou eenmaal met gebreken wat wil zeggen dat de kosten aan die kant gaan stijgen. Is dat meteen na het pensioen? Nee, natuurlijk niet. Dat moment is vooraf niet te bepalen. Maar kan je dan maar krediet blijven geven tot dat moment? Ook nee, want dat zit de consument op dat moment met een schuld te kijken. Moet je dan het inkomen van een partner meenemen? Ook nee. Ten eerste zou je voor elke klant dan de partner erbij moeten halen (privacy, de partner is geen klant), je moet pensioengegevens gaan opvragen (privacy) en je moet hopen dat de partner niet komt te overlijden of besluit te gaan scheiden.

Elke bank stopt op een bepaalde leeftijd met het uitgeven van een krediet. Veelal inderdaad rond de 63ste jaar. In de jaren daarna kan het krediet afgelost worden (en dus niets meer opgenomen worden), zodat je schuldenvrij bent bij het bereiken van je pensioen.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door de auditu »

Het blijkt dat iemands houding en financiële vaardigheden van grote invloed zijn op het ontstaan van financiële problemen. Gebrekkig financieel beheer, financiële onwetendheid en geen behoefte hebben om te sparen en vooruit te plannen, vergroten de kans op financiële problemen.
Een impulsieve, verleidinggevoelige en statusgevoelige houding vergroot de kans dat iemand moeilijk met geld om kan gaan, niet kan rondkomen en schulden heeft. De invloed van reclame en het willen meedoen met rages en trends spelen hierin een rol.
Dit is zeker niet alleen op ouderen van toepassing.

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door WZZ »

Nu 66, bijna 67 jaar oud. Vanaf 63 met naar voren gehaald pensioen van zo'n 2400,= netto. Heb ca 4 jaar genoemde ANWB VISA card, met een krediet van 2500,= per maand. Elke gedane uitgave wordt maandelijks verrekend. Ik heb nog geen enkele beperking of wat dan ook bemerkt. Zijn ze bij ICS/VISA mij vergeten of .........

WZZ
Berichten: 144
Lid geworden op: 14 mar 2018 13:17

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door WZZ »

Sorry, van ICS/VISA geen last, wel beginnende verwardheid: ben nu 65, bijna 66. Rest van verhaal klopt wel.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: ics - ANWB VISAkaart geblokkeerd

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Nee hoor, die check komt nog wel, voor je actuele gegevens. Waar het om gaat, een creditcard die je maandelijks inlost, is geen krediet. Een card waar je het open bedrag afbetaald met een maandelijks bedrag wel, en daar gelden andere regels voor.

Gesloten