LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
hubmoonen
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2020 19:11

ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door hubmoonen »

ICS eist legitimatie. Hieronder is de mail die ik gekregen heb en ik kan niet begrijpen dat dit geëist kan worden in het kader van de AVG. Ik dacht meteen aan identiteitsfraude die ik nu heel gemakkelijk mogelijk ga maken met deze procedure.
Ik weiger hieraan mee te werken en dus wordt mijn creditcard 7 december geblokkeerd.
Ik heb met mijn bank gebeld en gevraagd of ik dit ook voor hun moet doen en dit werd ontkent: bij opening van mijn rekening is mijn identiteit vastgesteld.
Mag dit wel?

U krijgt deze brief omdat u een of meerdere Card(s) heeft, die zijn uitgegeven door International Card Services (ICS). Om uw Card(s) te kunnen blijven gebruiken, is het belangrijk dat u zich vóór 07 december 2020 online identificeert. We hebben u hierover een brief en een herinnering gestuurd. Maar wij hebben uw online identificatie nog niet ontvangen. Daarom ontvangt u nu een tweede herinnering.

Kom in actie vóór 07 december 2020

Het is belangrijk dat al onze klanten zich online identificeren. Identificeert u zich niet online voor 07 december 2020? Dan kan het hierdoor helaas gebeuren dat wij uw Card(s) moeten blokkeren. Dit kan nodig zijn, omdat we moeten voldoen aan de wetgeving. Natuurlijk helpen wij u graag om een blokkade te voorkomen. Neem dus alstublieft meteen even de tijd. Heeft u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Eenvoudig online identificeren in 5 stappen - zo werkt het

Online identificeren duurt maar een paar minuten. Het enige wat u nodig heeft, zijn een smartphone of tablet en uw geldig legitimatiebewijs. U kunt daarvoor een Nederlands rijbewijs, een Europese identiteitskaart of een paspoort gebruiken. Volg de stappen:

1. Ga naar www.icscards.nl/id met uw smartphone of tablet.
Bent u Hoofd Card-houder en heeft u toegang tot de vertrouwde online omgeving van uw Card(s)? Dan kunt u
de online identificatie daar ook starten vanuit 'Mijn Taken'. Let op: log in via de browser op uw smartphone of
tablet, online identificeren kan niet via de app.

2. Klik op Start online identificatie en log in met
uw persoonlijke validatiecode 117425595 en uw geboortedatum.

3. Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uw identiteitsbewijs.

4. Volg de uitleg op uw scherm: maak een foto van uzelf.

5. Controleer uw gegevens en klik op 'Opslaan en versturen'.

Tip! Op www.icscards.nl/id vindt u onder het kopje 'Over het identificatieproces' tips die u kunnen helpen om de online identificatie gemakkelijk te doorlopen.

Heeft u de online identificatie al gedaan?

Dan hoeft u niets meer te doen. U ontvangt deze herinnering omdat uw identificatie nog niet in al onze systemen is verwerkt. Binnen drie weken na de online identificatie, ontvangt u een brief of e-mail van ons waarin staat of uw online identificatie is goedgekeurd. Tot die tijd hoeft u niets te doen.

Waarom is het nodig dat u zich identificeert?

Uw veiligheid is belangrijk voor ons. Dus willen we voorkomen dat onze Cards gebruikt worden voor financiële criminaliteit. Daarvoor is het belangrijk dat we de identiteit van al onze klanten goed kennen en controleren. Dit zijn wij ook verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme (Wwft). Daarom vragen wij u nu om u online te identificeren. Zo helpt u ons te zorgen voor een veiligere maatschappij.

Waarom online, en waarom via uw smartphone of tablet?

Bij ICS bent u gewend uw geldzaken online en op afstand te regelen. We kunnen u niet uitnodigen voor een fysieke identificatie en verificatie, bijvoorbeeld op een kantoor. Daarom hebben we een nieuwe mogelijkheid waarmee u zich online kunt identificeren, gewoon vanuit huis. We gebruiken hiervoor een beproefde techniek. Makkelijk én veilig.

Online identificeren is zo gemaakt, dat u dit alleen kunt doen via uw smartphone of tablet. De reden hiervoor is dat u daarmee een betere foto kunt maken dan met de meeste computers en laptops. De foto van uzelf hebben we nodig om te controleren dat u echt zelf degene bent, die zich online identificeert. We vragen u om te glimlachen tijdens het maken van de foto, zodat we weten dat de foto 'live' is gemaakt.

Uw gegevens zijn veilig

Bij ICS vinden wij uw privacy belangrijk. Wij zorgen er daarom voor dat wij uw persoonsgegevens zorgvuldig verwerken. In onze privacyverklaring op www.icscards.nl/privacy-statement vindt u hierover meer informatie. Op www.icscards.nl/id vindt u ook tips voor veilig internetten via uw mobiel.

Bedankt voor uw medewerking
We hopen dat u begrijpt u dat uw online identificatie nodig is. Wij danken u alvast hartelijk voor uw medewerking.




Meer informatie

Heeft u hulp nodig bij de online identificatie? Bel onze Identificatie Desk op 020 - 6 600 401. We helpen u graag op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur. Wilt u meer weten over de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft) en wat wij doen om onze maatschappij samen veiliger maken? Kijk op www.icscards.nl/wwft.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door Radar »

Radar heeft hierover een artikel gebracht: https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/m ... ijs-eisen/

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U bent de zoveelste al die een dergelijk topic opent. Ja, u bent verplicht mee te werken hieraan. De bank moet uw identiteit controleren.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door criticus2 »

identiteitsfraude lukt alleen denk ik wanneer u of zelf slordig bent met eea (zoals hier inloggen met wat uw eigen naam lijkt en dan ook nog het validatiecode van de identiteitscontrole uit uw email vermelden), of wanneer er een datalek bij ICS zou zijn. Dat laatste is hun verantwoording, de slachtoffers daarvan schadeloos stellen ook.

nav discussie met KNAB over vragen mbt fraude inperking en de mi te ver doorgevoerde lijn van vragen (door DNB bevestig dat zij dit MOGEN maar niet MOETEN, en het gebruikelijk is dat alleen te doen wanneer er reden tot twijfel of concrete verdachte transacties zijn)

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door criticus2 »

NeoDutchio schreef:
28 nov 2020 17:54
U bent de zoveelste al die een dergelijk topic opent. Ja, u bent verplicht mee te werken hieraan. De bank moet uw identiteit controleren.
er is helemaal geen verplichting mee te werken. Echter opzegging card is dan de enig andere optie in de keuzes die ter beschikking staan.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je bent inderdaad nergens toe verplicht. ICS heeft een opzegtermijn van 1 maand. De teveel betaalde cardbijdrage betaalt ICS netjes terug bij opzegging. Een eventueel openstaand saldo kan op de gebruikelijke wijze worden afgelost.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door sylvesterb »

hubmoonen schreef:
27 nov 2020 19:29
Ik weiger hieraan mee te werken en dus wordt mijn creditcard 7 december geblokkeerd.
Dat is dan het gevolg wat uzelf accepteert. Uw bank mag uw gegevens niet verstrekken aan ICS, dat is juist door de AVG zo geregeld, ICS doet het dus erg netjes en legt ook uit waarom het noodzakelijk is. Dit is niet heel hun eigen keus maar het risico op boetes die bijvoorbeeld de ING kreeg is te groot.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door thecure »

NeoDutchio schreef:
28 nov 2020 17:54
U bent de zoveelste al die een dergelijk topic opent. Ja, u bent verplicht mee te werken hieraan. De bank moet uw identiteit controleren.
Nou, volgens het radar artikel is het dus een grijs gebied...

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door Rinustp »

Ik heb bij het openen van een bankrekening ook een kopie ID op moeten sturen.
Ik heb echter nog nooit gehoord dat er ook een foto meegestuurt moet worden. Die eis kan ik nergens terugvinden.
Natuurlijk kun je dan altijd met het argument komen dat ze de foto op je id ergens mee moeten kunnen vergelijken. Maar hoe doen andere banken dat dan?
Door het invoeren van je id code kunnen ze checken of jij de juiste persoon bent. Ze hoeven daarvoor geen extra foto te hebben.
Wel voor het aanleggen van een databank met leuke foto’s die ze dan weer kunnen verkopen voor marketingdoeleinden. Een beetje zoals Facebook doet met je profielfoto.

ben2709
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jun 2019 14:52

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door ben2709 »

ICS heeft in Nederland zoiets als een bijna monopolie omdat zij naast de Mastercard ook de Visacard uitgeven. Waarschijnlijk uit dien hoofde kunnen zij gemakkelijk voor een rigide benadering kiezen en dat doen ze dan ook.
Het is wettelijk niet nodig, maar toch maar doen. Klant is koning is bij hen iets anders. Om die reden heb ik mijn kaartaanvraag gestopt.

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door anita1971 »

Ik heb mij, na twee brieven te hebben ontvangen geindentificeerd.
Geen plobeel hoor!

Tomajo
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2019 01:54

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door Tomajo »

Ik heb niet zo veel moeite met het opnieuw aanleveren van ID gegevens maar dat moet dan wel kunnen.
Op mijn oude mobiele telefoon wilde het niet werken.
Toen telefonisch contact opgenomen met ICS: ligt aan het mobieltje.
Nieuw mobieltje gekocht: hetzelfde resultaat.
ICS gemaild met de vraag of de informatie-verstrekking niet anders kan zoals per post of per Email attachment.
Dit kan nu nog niet maar een alternatieve aanleverwijze is in onderzoek.
We wachten af......

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: ICS eist legitimatie via 3 foto's met mobiel

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Tomajo schreef:
30 nov 2020 20:55
ICS gemaild met de vraag of de informatie-verstrekking niet anders kan zoals per post of per Email attachment.
Beide natuurlijk zeer onveilige manieren om je ID bewijs te versturen, gelukkig dat ICS dat soort opties niet accepteert, vermoedelijk is uw "nieuwe" telefoon van een oude software versie voorzien, soms kun je hem wel updaten.

Gesloten