LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Identiteitsfraude

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Marrem
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2008 14:28

Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Marrem »

Ik kreeg 2 weken geleden een factuur van ruim 200 euro van Syncasso.
De factuurdatum was van nov 2017.

Ik kon me niet bedenken waarvan, dus gebeld naar Syncasso.
Na een half uur eindelijk geholpen.
Het bleek een bestelling te zijn die gedaan was bij H&M.
Ik vond dit twijfelachtig, immers kon ik mijn geen bestelling daar herinneren.

Gebeld naar H&M, daar vertelde de medewerker mij dat ik daar inderdaad nooit besteld heb met mijn naam en adres.

Weer gebeld naar Syncasso, daar zei de beste man dat dossier gesloten was.
Hoezo...half uur daarvoor nog niet.
Doorgevraagd en uiteindelijk doorverbonden met zaakbehandelaar.
Die wist mij te vertellen dat de bestelling destijds was afgeleverd in Almere. Daar woon ik niet en ook nooit gewoond.
Hij zei dat er waarschijnlijk sprake was van identiteitsfraude.
Ik heb de beste man wel 10x gevraagd om een bevestiging per mail of post dat mijn dossier nu gesloten is.
Maar volgens hem kon dat niet ?
Ook gevraagd om de originele factuur van h&M, ook dat kon hij niet geven.

Ik heb nu Dus geen originele factuur e geen bevestiging dat het nu afgehandeld is. Ik heb nog 3x een mail gestuurd naar hen met bovenstaande vragen. Maar geen reactie van hun kant.

Hoe dit nu verder aan te pakken ?

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat je op dit moment niks kunt doen, behalve vertrouwen hebben in de goede wil van bedrijven (waar per slot van rekening ook mensen werken) om dingen naar behoren op te lossen.

Dat je de factuur niet krijgt is logisch, je hebt de artikelen in kwestie nooit besteld, dus je kunt er niks mee. Het feit dat Syncasso het zelf al heeft over vermoedelijke identiteitsfraude geeft al aan dat het onderzoek een heel eind in een bepaalde richting zit. Maar het woord 'vermoedelijk' geeft aan dat het nog niet 100% rond is. Ik vermoed dat daarom nog geen bevestiging kan worden gestuurd dat het dossier wat jou betreft gesloten is. Dat komt nog wel denk ik. Nog eens mailen heeft, denk ik, op dit moment geen nut.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Moneyman »

Niets meer aan doen. Hier hoor je nooit meer iets van.

Mochten ze er ooit wél verder mee willen, ligt de bewijslast bij hen, en dat bewijs is er niet.

Marrem
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 apr 2008 14:28

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Marrem »

Ik wil graag aangifte doen van identiteitsfraude en daarvoor ben ik de originele factuur natuurlijk nodig.

Ook vind ik het niet prettig geen officiële bevestiging te hebben dat het gesloten is. Ik heb namelijk nog nooit met incasso bureau te maken gehad en dit geeft me toch de kriebels en naar gevoel.

Maar vrees dat er ook niks anders op zit om af te wachten.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ze kunnen bij dat incassobureau ook gewoon een fout gemaakt hebben, wat ze niet wiilen toegeven, en het dus maar op identiteitsfraude gooien,

Verder laten rusten.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Costnix »

Als het u toch niet lekker zit, kunt dit bij de politie melden:
https://www.politie.nl/themas/identiteitsfraude.html

Of de politie er wat mee doet? Dat is de vraag.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marrem schreef:
12 feb 2019 17:24
Ik wil graag aangifte doen van identiteitsfraude en daarvoor ben ik de originele factuur natuurlijk nodig.
Dat kan je niet. Tenminste, niet succesvol, want je mist de bewijsstukken. En Syncasso mag ze je niet geven.

Los daarvan is er waarschijnlijk slechts een fout gemaakt.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marrem schreef:
12 feb 2019 17:02
Gebeld naar H&M, daar vertelde de medewerker mij dat ik daar inderdaad nooit besteld heb met mijn naam en adres.
Dit is op zich voldoende, er is nooit besteld met jouw NAW gegevens dus er is geen fraude. Aangifte is dus zinloos. Syncasso gaat niet mailen dat dossier xxxx gesloten is want zij gaan gewoon opzoek naar de juiste persoon.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Identiteitsfraude

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als er op uw naam niets besteld is, dan is er ook geen identiteitsfraude gepleegd. Wel kan uw adres gebruikt zijn als factuuradres. Echter is nu gezien dat u niet diegene bent waar de vordering op loopt, dan is voor u de kous af. Het is een persoon met een andere naam dan de uwe en een adres waar u niet woont. U hoeft dus niets te doen.

Gesloten