LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

berndv schreef:
14 feb 2019 14:11
Wat een bizarre regels. Iemand die vanuit haar eigen BV zichzelf prive een hypotheek geeft voor het kopen van een huis moet over het hypotheekbedrag nog even 20-30% belasting aftikken omdat de Amerikaanse overheid dit ziet als inkomsten. En dan nog klagen over onze overheid.
In feite is dit een soort Amerikaanse roof op het buitenland. https://americansoverseas.org/nl/amerikaanse-belasting/
Deze regeling geldt al vanaf 2015 en is dus niet aan Trump, maar aan Obama te wijten.

Lady1234
Berichten: 26910
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Deze regeling geldt al vanaf 2015 en is dus niet aan Trump, maar aan Obama te wijten.”

Maar ik denk toch ook dat de Nederlandse overheid hier veel te slap in is geweest.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:
14 feb 2019 18:33

Deze regeling geldt al vanaf 2015 en is dus niet aan Trump, maar aan Obama te wijten.”

Maar ik denk toch ook dat de Nederlandse overheid hier veel te slap in is geweest.
Valt wel mee, het is namelijk geen eenrichtingsverkeer. Enigszins vergelijkbare regelgeving (crs) gebruikt Nederland ook, net als ruim honderd andere landen onderling. Daarmee worden rekeninggegevens van buitenlandse rekeninghouders gedeeld, en andersom natuurlijk van Nederlanders in het buitenland. Grote verschil is dat in de meeste andere landen de burgers het al lang weten wanneer ze belastingplichtig zijn. Voor Amerikanen in het buitenland (en vooral ook voor mensen die niet weten dat ze Amerikaan zijn) komt dat soms als een verrassing.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Moneyman »

berndv schreef:
14 feb 2019 14:11
Wat een bizarre regels. Iemand die vanuit haar eigen BV zichzelf prive een hypotheek geeft voor het kopen van een huis moet over het hypotheekbedrag nog even 20-30% belasting aftikken omdat de Amerikaanse overheid dit ziet als inkomsten. En dan nog klagen over onze overheid.
En dat dan vanwege het enkele feit dat één van je ouders Amerikaan is... bizar!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Hij is daar geboren en had USA ouder, en dan heb je dit probleem.

Maar ik keek even en ze gaan er vanuit dat je nog deze nationaliteit hebt.
Als 100% Nederlander die verder alleen de geboorteplaats en datum in plaats weet, en verder afhankelijk is wat ouders nog weten.

De persoon is 30 en de ouders.... dat word echt een ramp.

Ik zou een plaatselijke Rabo proberen, gewoon als Nederlander aanmelden en alleen geboren in...
Toeristen hebben dit ook wel eens en je weet niet dat je later Nederlander bent geworden, dat hebben je ouders geregeld.

Vermoedelijk heb je nooit USA paspoort gehad en was alleen maar bijgeschreven bij ouders.
Als je nooit naar USA op vakantie gaat is de kans op problemen nihil en bij deze bank blijven.

Volgens mij is de kans op controle nihil voor de bank, vooral als je hier bleef en minder als 2x modaal inkomen hebt is het zoeken naar dit soort belastingontduikers niet rendabel.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Mk »

Komkommertijd schreef:
15 feb 2019 09:42
Hij is daar geboren en had USA ouder, en dan heb je dit probleem.

Maar ik keek even en ze gaan er vanuit dat je nog deze nationaliteit hebt.
Als 100% Nederlander die verder alleen de geboorteplaats en datum in plaats weet, en verder afhankelijk is wat ouders nog weten.

De persoon is 30 en de ouders.... dat word echt een ramp.

Ik zou een plaatselijke Rabo proberen, gewoon als Nederlander aanmelden en alleen geboren in...
Toeristen hebben dit ook wel eens en je weet niet dat je later Nederlander bent geworden, dat hebben je ouders geregeld.

Vermoedelijk heb je nooit USA paspoort gehad en was alleen maar bijgeschreven bij ouders.
Als je nooit naar USA op vakantie gaat is de kans op problemen nihil en bij deze bank blijven.

Volgens mij is de kans op controle nihil voor de bank, vooral als je hier bleef en minder als 2x modaal inkomen hebt is het zoeken naar dit soort belastingontduikers niet rendabel.
Geboren in de VS zal leiden tot uitval. Liegen? Kan, maar is uiteindelijk strafbaar. Een bankmedewerker zou hier nooit aan meewerken gezien de zware straffen die hierop staan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer, big brother is watching. Daar kom je niet meer van weg.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door renewouters »

Lady1234 schreef:
14 feb 2019 18:33

Deze regeling geldt al vanaf 2015 en is dus niet aan Trump, maar aan Obama te wijten.”

Maar ik denk toch ook dat de Nederlandse overheid hier veel te slap in is geweest.
Wat had jij dan gedaan als je regeringsverantwoordelijkheid had gehad?

margor
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 feb 2019 15:33

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door margor »

Je zou contact op kunnen nemen met Democrats Abroad Netherland (googelen!). Binnenkort zou je naar hun jaarlijks General Meeting in Amsterdam kunnen gaan (check de site voor meer informatie daarover). Ik ben naar een paar van de 'meetings' geweest-er zijn veel mensen aanwezig die veel over dit onderwerp weten.

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Heel Kafka. Weet je hoeveel Nederlanders zonder reden de toegang tot de VS is geweigerd? Ook tienduizenden. En zonder strafblad, zonder vreemde achternaam, etc.
Zeker iets voor Buza.
Ik zag ook al een Facebook groep hierover. Daar stond ook dat je geen contact kan krijgen met State government en mensen die advocaat na advocaat ingeschakeld hadden.. bad for business. Gewoon negeren die VS?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Let op!

De Topic starter klaagde vooral over de hoge kosten die hij nu moet maken voor een $0,00 belastingaangifte daar en de tijd en geld wat dit gaat kosten.

Verder is het uitzoeken hoe dit in dit voor hem vreemde land de regels zijn in vreemde taal een ramp.
Elk ander geboorteland was geen probleem geweest.
Omdat de Amerikaanse Ambassade niet mee werkte zou ik als Nederlandse banken dit gewoon weigeren uit te voeren.

Het slimste is een partner en een En/Of rekening waarbij je de 2e persoon word want dan word een bestaande omgezet.


De beste oplossing is als meerdere landen deze onredelijke voorwaarden zouden weigeren voor mensen zonder USA paspoort die erg moeilijk dit nummer kunnen krijgen.
Als hij/zij ooit een USA paspoort had mag dit maar voor iemand die nooit een USA paspoort gehad heeft zouden ze soepeler moeten zijn.
Maar helaas is de regering en de banken te netjes en luisteren ze naar dit grote land die blijkbaar alles mag.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Mk »

Komkommertijd schreef:
19 feb 2019 10:49
Let op!

De Topic starter klaagde vooral over de hoge kosten die hij nu moet maken voor een $0,00 belastingaangifte daar en de tijd en geld wat dit gaat kosten.

Verder is het uitzoeken hoe dit in dit voor hem vreemde land de regels zijn in vreemde taal een ramp.
Elk ander geboorteland was geen probleem geweest.
Omdat de Amerikaanse Ambassade niet mee werkte zou ik als Nederlandse banken dit gewoon weigeren uit te voeren.

Het slimste is een partner en een En/Of rekening waarbij je de 2e persoon word want dan word een bestaande omgezet.


De beste oplossing is als meerdere landen deze onredelijke voorwaarden zouden weigeren voor mensen zonder USA paspoort die erg moeilijk dit nummer kunnen krijgen.
Als hij/zij ooit een USA paspoort had mag dit maar voor iemand die nooit een USA paspoort gehad heeft zouden ze soepeler moeten zijn.
Maar helaas is de regering en de banken te netjes en luisteren ze naar dit grote land die blijkbaar alles mag.
1) ook als je je bij laat schrijven als en/of ben je nog steeds amerikaan.
2) banken die weigeren kunnen hoge boetes krijgen. En in de vs gaat een bankdirecteur van zo’n bank wel de cel in.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De plaatselijke medewerker zal zeker niet gepakt worden....
En de controle is nihil, dus zolang je geen inkomsten belasting ontduik daar denk ik dat de En/Of rekening even omzetten er nauwelijks naar geboorte plaats word gekeken bij plaatselijke Rabo die dit mag afhandelen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

Grote onzin, komkommer.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Komkommer is vandaag behoorlijk op dreef.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Costnix »

Wat mij zo verwondert zijn de punten 3 en 4 van wanneer men Amerikaans staatsburger/belasting betaler is:

1. In Amerika is geboren; of
2. genaturaliseerd is tot een Amerikaan; of
3. geboren is buiten Amerika, maar één of beide ouders hebben de Amerikaanse nationaliteit; of
4. voldoet aan de zogenaamde “Substantieel Presence Test”. Over deze huidige test wordt gekeken naar uw Amerikaanse verblijfsdagen gedurende het belastingjaar en de 2 voorafgaande jaren. Van het huidige belastingjaar moet 100% meegenomen, maar van voorafgaande jaar slecht 1/3een van het jaar daarvoor slechts 1/6e. Indien dit totaal meer dan 183 dagen is, dan wordt u in het belastingjaar aangemerkt als een Amerikaanse staatsburger US person (behoudens uitzonderingen onder het belastingverdrag).

Obelix zou zeggen: “Rare jongens, die Amerikanen!”

Sandra Voorstenbosch
Berichten: 63
Lid geworden op: 07 aug 2010 01:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Sandra Voorstenbosch »

Stel dat alle andere landen ook zo'n brief zouden vragen bij de bank om zeker te zijn dat je daar belasting betaalt..gekkenhuis

rob.ge
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2019 21:11

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door rob.ge »

Het is nog veel erger
Als je al meer dan 40 jaar een bankrekening hebt in Nederland en altijd keurig belasting hebt betaald in Nederland, dan wordt je bankrekening zelfs gesloten. Alleen omdat je in de US bent geboren, er niet hebt gestudeerd en niet hebt gewerkt.
Ik was 2 jaar oud toen ik met NL ouders uit amerika ben gekomen.
Dat is toch gewoon ONRECHTVAARDIG

AmericansOverseas
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mar 2019 21:22
Contacteer:

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door AmericansOverseas »

hellogoodbye schreef:
13 feb 2019 15:58
Ik blijkt Amerikaan te zijn. Daar kwam ik pas achter toen ik een bankrekening wilde openen. Ik ben ooit geboren in Amerika maar bijna meteen verhuisd naar Nederland (met mijn Nederlandse moeder). Begin jaren negentig ben ik officieel Nederlander geworden en er is mij toendertijd verteld (of wijsgemaakt) dat ik daarmee Amerikaan af was.

Onlangs wilde ik een bankrekening openen. Ik kreeg toen een formulier waarmee ik moest aangeven of ik een U.S. Person was en zo ja, of ik even mijn SSN (Social Security Number) wilde invullen. Die heb ik nooit gehad. Ik wilde dus Nee invullen maar... dan moest ik een Certificate of Loss of Citizenship US laten zien. Ook nooit gehad.

Dus de bank gebeld. Daar had ik dus helemaal niets aan. Het formulier dat ik in moest vullen, blijkt een algemeen formulier te zijn en het enige dat de bank doet, is je doorverwijzen naar een algemene site van de US. En die site is zo ingewikkeld dat je er geen touw aan kan vastknopen. Dus ik dacht (simpel als ik ben): dan ga ik wel naar een andere bank. Kreeg ik exact hetzelfde formulier...

Nu blijkt dat IEDEREEN die hoogstwaarschijnlijk Amerikaan is, zo'n formulier krijgt. Nog erger, ook als je al een bankrekening hebt, schijn je binnenkort zo'n formulier te krijgen en moet je je SSN doorgeven. Heeft met een wet in Amerika te maken (FATCA). Zo niet, dan wordt je bankrekening geblokkeerd! Lekker is dat...!

Ik vraag me af of alle 'Amerikanen' hier in het land dat wel weten...?

Enfin, ik heb dus het Amerikaanse consulaat gebeld: nutteloos want die verwijst alleen maar door naar de site. Ik heb ze vervolgens een paar keer gemaild maar niemand kon me verder helpen. Typisch geval van kastje naar de muur.

Stomtoevallig vond ik de site van americansoverseas.org. Daar staat heel veel info over dit probleem: het schijnt dat heel wat mensen hier problemen mee hebben. Ondanks hun snelle hulp via mail zit ik hier nog steeds verward en met diverse problemen...

...................................................

Beste Hellogoodbye, door de meerdere nieuwsberichten vanavond op onder andere de site van Radar, https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/n ... ang-kwijt/, lees ik uw post.

Het is inderdaad nog steeds het geval dat vele duizenden mensen te maken hebben met de problematiek die u beschrijft, het onderwerp is actueler dan ooit. U geeft aan goed door ons, Americans Overseas, geholpen te zijn maar er nog niet uit te zijn gekomen. Bent u inmiddels verder in de procedure of wellicht al in het bezit van een Social Security Number?

Indien u wenst kunnen we de informatie per mail of per telefoon (uitgebreid) doornemen zodat wij u kunnen helpen het proces van aanvragen van een SSN af te ronden en de verplichting om aangifte te doen te starten. We horen graag of we u van dienst kunnen zijn.

Met vriendelijke groet,
Linda
https://americansoverseas.org/nl/

Kellebel
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Kellebel »

Hallo,

Ik ben in 1974 genaturaliseerd en Nederlandse geworden.
Ik kreeg dus een Nederlands paspoort en mijn Amerikaanse nationaliteit ( verkregen doordat mijn vader Amerikaans militair was en ik in de V.S. geboren ben) hield toen op te bestaan.
Mijn moeder is Nederlandse.
Nu wil men mij mijn bankrekeningen laten opheffen omdat ik geen SSN heb, geen TIN heb en geen CLN heb.
Ik ben dus sinds mijn 18 de levensjaar Nederlandse en woon hier sinds 1957.
Ben geboren in 1955.
Dus nu op mijn 63 ste komt men hiermee.
Gegevens opgevraagd in Dublin geven aan dat er geen SSN van mij bekend is in de V.S.
Logisch eigenlijk want ik ben immers genaturaliseerd. Dit kan ik bewijzen want daar is een publicatie van in het Staatsblad.
De naturalisatie vond plaats in het kantongerecht in Maastricht.
Echter: de bank wil dan een certificaat van mij waarin staat dat ik de Amerikaanse nationaliteit heb afgestaan. Dit heb ik nooit gekregen.
Maar WAAR gaat het nu over??? Ik ben dus Nederlandse; gehuwd met een Nederlander, twee Nederlandse kinderen. Gewerkt in Nederland, belastingaangiftes altijd netjes ingevuld en opgestuurd en nu zou ik miv 2020 geen gebruik meer mogen maken van een bank- of girorekening.
Hoe verkrijg ik dan mijn weduwegeld, hoe betaal ik mijn VGZ enz enz.
Diep triest toch dat dit in NEDERLAND mogelijk is; dat ik geen enkel RECHT heb; geen bescherming.
Dat de NVB dit toestaat.
Indien de Amerikaanse staat belastingaangiftes van mij wenst te verkrijgen waarom moet ik dan afstand doen van bankrekeningen?? Dat kunnen ze mij toch ook op een andere manier vragen.
Waarom is mijn naturalisatie niet voldoende om beschermd te worden van zo'n FATCA en van zo een stom verdrag.
Waarom noteert de bank niet dat ik Nederlandse ben en niet een US-person......
De plaats waar je geboren bent bepaalt dit dus terwijl ik 18 maanden oud was toen ik de VS verliet en woon dus sinds ik anderhalf jaar oud was hier. Al ruim 61 jaar!!

Gesloten