LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Erthanax »

Misschien dat u iets kunt bereiken via de Nationale Ombudsman, of kunt u een oplossing vinden via Americans Overseas.
Ik hoop het van harte, want dit is een soort Kafka in het kwadraat. Verbijsterend!

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Kellebel schreef:
14 mar 2019 15:37
Echter: de bank wil dan een certificaat van mij waarin staat dat ik de Amerikaanse nationaliteit heb afgestaan. Dit heb ik nooit gekregen.
Maar WAAR gaat het nu over??? Ik ben dus Nederlandse; gehuwd met een Nederlander, twee Nederlandse kinderen. Gewerkt in Nederland, belastingaangiftes altijd netjes ingevuld en opgestuurd en nu zou ik miv 2020 geen gebruik meer mogen maken van een bank- of girorekening.
Hoe verkrijg ik dan mijn weduwegeld, hoe betaal ik mijn VGZ enz enz.
Diep triest toch dat dit in NEDERLAND mogelijk is; dat ik geen enkel RECHT heb; geen bescherming.
Dat de NVB dit toestaat.
Onze banken staan dit toe omdat ze anders uit de VS worden geweerd, en de Nederlandse overheid steunt de VS hierin. Een schandalige zaak m.i.
https://americansoverseas.org/nl/kennis ... -is-fatca/

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Hoe vervelend het ook is... Uw conclusie klopt niet. Bij naturalisatie is het afhankelijk van uw "latende" nationaliteit of die komt te vervallen. In het geval van de VS is dat niet zo. U heeft dus nog steeds de (dubbele) Amerikaanse nationaliteit.

Advies zou dan zijn een afstandsprocedure te starten in de VS.

https://ind.nl/Paginas/Landenlijst-beho ... iteit.aspx

Bij verkrijging van de Nederlandse nationaliteit verliest u de Amerikaanse nationaliteit niet automatisch. In principe wordt van u verlangd dat u afstand doet van uw oorspronkelijke nationaliteit.

Kellebel
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Kellebel »

AmericansOverseas helpen mij gelukkig al heel goed.
Accidental Americans geven tips.
De " Fatca" mijnheer stuurt me links.
Ik ben dus niet bekend in de VS volgens Dublin en kan geen SSN krijgen.
Dus ook geen TIN.
Zelfs indien ik nog Aamerikaanse zou zijn: dan ben ik net zo goed Nederlandse door de naturalisatie, mijn Nederlandse moeder en zou dus gewoon een bankrekening moeten mogen hebben.
De EU had dat verdrag niet mogen tekenen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door renewouters »

Cornelis7 schreef:
14 mar 2019 17:19
Kellebel schreef:
14 mar 2019 15:37
Echter: de bank wil dan een certificaat van mij waarin staat dat ik de Amerikaanse nationaliteit heb afgestaan. Dit heb ik nooit gekregen.
Maar WAAR gaat het nu over??? Ik ben dus Nederlandse; gehuwd met een Nederlander, twee Nederlandse kinderen. Gewerkt in Nederland, belastingaangiftes altijd netjes ingevuld en opgestuurd en nu zou ik miv 2020 geen gebruik meer mogen maken van een bank- of girorekening.
Hoe verkrijg ik dan mijn weduwegeld, hoe betaal ik mijn VGZ enz enz.
Diep triest toch dat dit in NEDERLAND mogelijk is; dat ik geen enkel RECHT heb; geen bescherming.
Dat de NVB dit toestaat.
Onze banken staan dit toe omdat ze anders uit de VS worden geweerd, en de Nederlandse overheid steunt de VS hierin. Een schandalige zaak m.i.
https://americansoverseas.org/nl/kennis ... -is-fatca/
Misschien moet u de politiek in gaan om dit aan te pakken. U zult er echter snel achterkomen dat de wereld wat ingewikkelder in elkaar steekt.

Kellebel
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:40

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Kellebel »

Ik ben 63 jaar en op mijn 18de genaturaliseerd en dus Nederlandse geworden. Ik woon in Nederland sinds 1957 en ben in 1955 geboren in de VS. Mijn ouders gingen uit elkaar en mijn Nederlandse moeder kwam dus terug naar haar land.
Ik ben hier naar school geweest, heb mijn diploma's gehaald, heb gewerkt in de zorg, ben gehuwd geweest met een Nederlander ( ben weduwe daar hij in 2014 is overleden), ik leef van een weduwe nabestaandenpensioen dat mijn man heeft opgebouwd bij het ABP, ik doe elk jaar netjes belastingaangifte in Nederland en had dus ECHT géén idee dat ik toch nog steeds Amerikaanse zou zijn. Ik heb nl maar 1 paspoort , een Nederlands.
Men gaat mijn bankrekeningen sluiten miv 1-1-2020 omdat ik geen SSn of TIN kan voorleggen.
Ik heb getracht dit te krijgen via DUBLIN maar de computer kent mij niet.
Nu moet ik proberen een CLN te krijgen van de VS terwijl de VS mij niet in haar systeem heeft.
AmericansOverseas helpt mij zo goed als kan maar ik kan dus nergens zo'n gevraagde nummers krijgen.
Ik ben toch Nederlandse; dit is heel triest en oneerlijk ook.
Belasting moeten betalen omdat een wet dit zegt aan een land waar je niet gewoond en geleefd en gewerkt hebt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

Even terzijde, je gaf aan dat je wel in de VS hebt gewoond. Weliswaar niet zo lang, maar toch.

Zoals een aantal mensen al aangaven, dat je de nationaliteit van een nieuw land krijgt betekent niet dat je de nationaliteit van je oude land kwijt raakt. Ook het feit dat je geen paspoort hebt zegt niets over de nationaliteit. Ik ken ook veel Nederlanders zonder paspoort.

Dat je je er niet van bewust was dat je ook Amerikaanse bent is begrijpelijk, maar geen reden of excuus om niet aan de regels voor Amerikaanse staatsburgers te hoeven voldoen.

Overigens zijn er veel andere landen die ook andere dan alleen fiscale regels hebben voor mensen die, soms zonder het te weten, staatsburger zijn van een land waar ze misschien nooit hebben gewoond. Er zijn diverse landen waarbij het staatsburgerschap wordt bepaald op grond van de geboorteplaats of de nationaliteit van de ouders. Wat bijvoorbeeld kan betekenen dat een bezoek aan dat land ertoe leidt dat je wordt gesommeerd om meteen de dienstplicht te vervullen. Ook geen fijn vooruitzicht.

mh73

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door mh73 »

Maar als die regels zo zijn dan dient de VS per omgaande die nummers toe te sturen. Kan de VS dat niet, en kun jij aantonen dat je dat wel geprobeerd hebt, dan kun jij er toch niets aan doen? Belachelijke toestand.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door madfred »

Dit is een heel vervelend gebeuren, een vriend van heeft dit probleem ook maar hij is er op een of anderen manier onderuit gekomen.
Er zijn trouwens maar twee landen wereldwijd die dit beleid hebben, USA en Eritrea.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door angel1978 »

mh73 schreef:
15 mar 2019 08:06
Maar als die regels zo zijn dan dient de VS per omgaande die nummers toe te sturen. Kan de VS dat niet, en kun jij aantonen dat je dat wel geprobeerd hebt, dan kun jij er toch niets aan doen? Belachelijke toestand.
Ik denk dat iedereen het hier wel over eens is..
Echter de bank heeft de wettelijke regels te volgen en kan dus geen uitzondering maken. Denk niet dat Amerika echt onder de indruk is van je argumentatie, dus daar hoef je ook niet veel te verwachten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Met Trump in discussie gaan? Vergeet het maar.

linjohn
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 mei 2019 08:14

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door linjohn »

Europa en de rest van de wereld moet een vuist kunnen maken tegen dit soort Amerikaanse belastingheffingen, het zogenaamde FATCA verdrag.
Deze “per ongeluk Amerikanen” (mensen die er weliswaar zijn geboren en er kort hebben gewoond maar daar nooit hebben gewerkt), de zogenaamde “Accidental Americans” worden in de steek gelaten door de politiek en ons eigen Europa. Er is welgeteld 1 persoon in het Europarlement die zich daar bijzonder fel tegen verzet. Dat is onze Sophie in t Veld van Democraten 66. Zie deze link: https://www.youtube.com/watch?v=1I2ZQRyMIYs.
Het is dan ook duidelijk waar mijn stem naar toe gaat 23 mei 2019 bij de Europese verkiezingen.
Ook info te vinden bij de Facebookgroep; Nederlandse Accidental Americans.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De staatssecretaris gaat heel binnenkort naar Amerika om die problemen te bespreken. Dus er wordt beslist wel wat aangedaan.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

linjohn schreef:
18 mei 2019 09:30
Europa en de rest van de wereld moet een vuist kunnen maken tegen dit soort Amerikaanse belastingheffingen, het zogenaamde FATCA verdrag.
Het Facta-verdrag bepaalt niet dat Amerika op deze manier belasting heft. Dat is immers een methode van belastingheffing die ze al vele jaren hebben. Facta geeft ze alleen de middelen om 'belastingontduikers' eenvoudiger op te sporen. Aanpassing van het Facta-verdrag zal aan dit principe van belastingheffing dus niets veranderen.

Je kunt natuurlijk het Facta-verdrag opzeggen. Maar gevolg daarvan zal zijn dat 'wij' ook geen informatie meer van de VS zullen krijgen. De VS zal dan dus een klein paradijs voor zwart spaargeld kunnen worden. Of je daar nu zo blij van wordt...

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Dan neemt u gewoon een Duits N26 rekening, in 5 minuten gebeurd en u bent uit de wind.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Erthanax »

Is het probleem daarmee ook echt opgelost? Ik zou verwachten dat ook Duitse banken zich via Europese afspraken aan FACTA moeten houden.

Op bv. deze pagina (in het Duits) op de website van het Bundeszentramt für Steuern (BZSt) lees ik dat Duitse financiële instellingen verplicht zijn de noodzakelijke gegevens te melden aan het BZSt, die ze vervolgens doorgeeft aan de Amerikaanse IRS.
Ik denk dat daarmee de situatie in Duitsland daarmee niet heel anders is dan hier.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Duitsland heeft blijkbaar een eigen regeling die Nederland ook zou willen.

https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... vtksbq56z6

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kijk, dat is interessant. Dan zou zo'n "Duitse" rekening inderdaad een oplossing kunnen zijn. Wel typisch dat er kennelijk zulke essentiële verschillen bestaan binnen de EU, maar dat valt buiten het topic.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien geeft Duitsland een beetje meer tegengas.

Nederland wil nog weleens het “braafste jongetje van de klas zijn”.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Dus alle vragen stellers weten nu de Duitse oplossing.... vreemd, want in veel landen mag je pas een bank rekening hebben als je er ook inwoner bent of die nationaliteit bezit.

Maar bedankt Lady 1234, ik zal het aan enkele doorgeven die hetzelfde probleem hadden.

Gesloten