LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Men hoeft helemaal geen inwoner van een land te zijn of die nationaliteit te bezitten om een buitenlandse bankrekening te hebben.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

https://www.parlementairemonitor.nl/935 ... vtksbq56z6

Prima dat Duitsers het doen, maar elk land heeft andere eisen....
Niet elk land accepteerde dat een vreemde buitenlander een rekening opende.
Vaak aanvullende voorwaarden en je moet vaak een correspondentie adres opgeven in dat land.....

Blijkbaar zijn Duitse banken beter... maar het kan ook per bank verschillen of ze je accepteren want die plicht is er niet.
In Nederland willen ze niet graag dat je 2e rekening opende bij andere bank, omdat ze dan beide maar de helft aan omzet draaien...

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik had het over een Duitse Fintech bank N26, maar dat begrepen jullie wel natuurlijk.
Een gewone betaal bankrekening openen in het buitenland met alleen een Nederlands paspoort en verder geen verbintenis met dat land gaat niet lukken, nergens.
Daarom zijn die Fintech banken in opmars, helemaal gratis met mastercard en maestro en vanuit de luie stoel aan te vragen. Dit zou voor TS absoluut de oplossing kunnen zijn.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zou Revolut ook kunnen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zo gecompliceerd is het niet om als je in Nederland woont een betaalrekening te openen in een ander Europees land, alleen bij sommige banken moet je dat in persoon doen. Daar hoef je verder helemaal geen verbintenis voor te hebben met dat land.

Maar of België en bijvoorbeeld Luxemburg ook dat Duise model aanhangen voor “Amerikanen”? Geen idee.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Ik raak zelf ook in de problemen bij een Nederlandse bank omdat ik buiten de EU woon. Mijn vader is Amerikaans.

Ik citeer: Er gelden strenge wetten om in het buitenland onze dienstverlening aan te mogen bieden. En het brengt steeds meer risico met zich mee. De kosten worden ook steeds hoger , terwijl het aantal klanten hiervan gebruikt maakt steeds kleiner wordt. Daarom hebben wij besloten om uw bankzaken bij ons te beëindigen, wij kunnen ons voorstellen dat dit een onprettige boodschap voor u is....etc.

ik heb 6 maanden de tijd om een andere bank te zoeken, anders doen zij het voor mij.
Dit betekent dat mij rekening wordt geblokkeerd en geen toegang meer tot internet en mobiel bankieren.


Misschien een Duitse bank dan maar.
Laatst gewijzigd door Obelix1 op 20 mei 2019 04:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U is geen Amerikaan en woonde nu elders.... als je toch een NL rekening wilt, waarom is een rekening in jou land waar je nu woonde niet mogelijk, normaal is je huidige woonplaats waar dan ook voldoende.

Graag een nieuw topic want Obelix heeft geen USA verleden.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Graag een beetje Nederlands schrijven ik begrijp hier niets van, wie zegt dat ik geen Amerikaan ben die 40 jaar lang bij een bank zit, TS zit ook haar hele leven bij een Nld. bank en die mag in 2020 opstappen.

Ik ga geen nieuwe topics openen, probeer alleen nuttige info te verstrekken aan Topic Starters voor zover mijn kennis strekt. En N26 is lijkt mij heel geschikt, heb jij een alternatief voor TS?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat een bank niet met u verder wil, zegt helemaal niets. U schijnt dan wel in een buitenland, tov Nederland dan, te wonen, maar blijkbaar niet in Europa.

Afgezien daarvan is men gen lid van een bank, maar slechts klant.

Dit topic gaat specifiek over mensen die blijkbaar Amerikaan van geboorte zijn en de problemen die zij nu ondervinden met de Amerikaanse belastingdienst.

En het gaat nog veel verder, want zij kunnen bijvoorbeeld ook geen levensverzekering (meer) afsluiten.

Een en ander heeft niets van doen met uw digid/sms problemen, of uw probleem met een bank.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Prima, en wat is de oplossing volgens u dan voor TS?

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Nou daar ben je mooi klaar mee dan. Geboren in de VS en dan daar nu last van hebben bij een bank in NL terwijl je gewoon een NL paspoort hebt. Er lijkt hier een issue te zijn met de Amerikaanse SEC en de Nederlandse banken, even een eerste gedachte.

Op je NL paspoort staat echter wel je geboorteplaats...dus kijk even wat daar nou precies staat (in de VS weten ze het wellicht niet maar het kan wel dat ze het hier wel weten). Indien je er tijdens de vakantie van je ouders er uit bent komen rollen kan ik me niet goed voorstellen dat ze daar aangifte hebben gedaan, wellicht wel in Nederland en dat hebben geregistreerd.

Ik ben het trouwens oneens dat je in de VS belastingplichtig zou zijn of zijn geweest. Indien je hier werkt en woont betaal je in beginsel hier belasting, dat is de hoofdregel. De VS heeft misschien wat regels maar er is een belastingverdrag met de VS (die dat zeker vermeldt, of je kan/mag kiezen zelf). Indien de Amerikaanse autoriteit c.q. de belastingdienst een boete aan je zou opleggen wens ik ze daar veel succes mee. Een boete die hier moet worden verhaald moet nog steeds aan de Nederlandse rechter worden voorgelegd en die moet dat goedkeuren en tevens kun je daar tegen in gaan. Fiscaal weet ik het niet 100% zeker maar er is geen verdrag met de VS t.a.v. de executie van belastingvonnissen. Het geschil zal hier volledig opnieuw aanhangig moeten worden gemaakt denk ik. Je zal alleen je reis naar de VS even moeten laten zitten denk ik. @moneyman weet denk ik wel wat de tenuitvoerleggingsregels exact inhouden mbt VS vonnissen/besluiten en executie in NL.

Waarom ga je niet naar een andere bank hier? Je kan in NL ook een financieel adviseur inschakelen die met de bank(en) onderhandelt, soort hypotheekadviseur. Ik denk dat het weleens makkelijker kan worden opgelost op die manier. De soep wordt soms met een goede adviseur niet zo heet gegeten is mijn ervaring.

@obelix1 indien je buiten de EU woont en een bankrekening moet wijzigen bij een bank hier gelden inter alia de regels dat de bank je wederom zal moeten identificeren (daarnaast kan het ook zo zijn dat de bank gewoon geen rekeninghouders meer wenst in uw gebied en daarom de relatie opzegt). Je kan een derde persoon welke hier woonachtig is een volmacht geven. Voor een dergelijke volmacht kan je een notaris in eigen land inschakelen (ligt eraan welk land wel, sommige landen is er geen verdrag vanwege bananenpraktijken). Vraag de bank gewoon om een dergelijke procedure en zoek een notaris met een groot internationaal netwerk. Het scheelt namelijk wel want anders moet er naast een legalisatie ook nog een apostille op je volmacht.

Mocht de NL bank voet bij stuk houden en je als klant na zoveel jaar weigeren vanwege het vermeende VS staatsburgerschap:

NL banken dansen naar de pijpen van de SEC in de VS helaas. De VS heeft vergaande extraterritoriale wetgeving en vindt dat ze bevoegd zijn om te bepalen wat een Nederlander/buitenlander in Nederland doet en waar er enige connectie is met de VS (bijvoorbeeld de Foreign Corrupt Practices Act de "FCPA"). De NL banken werken gewoon mee met de eisen van de VS omdat ze anders zelf in de problemen komen.

In NL zitten ook diverse VS advocaten die kunnen helpen. De NL Orde van Advocaten kan je hiermee verder helpen.

Ik ben een jurist maar dit is absoluut niet commercieel bedoeld. Ik help/denk mee. Meer niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat Nederland geen belastingverdrag met de VS heeft betekent niet dat je geen belasting zou hoeven te betalen. Het 'negeren' van de belastingplicht zal dan ook grote gevolgen kunnen hebben als je een keer naar de VS zou willen gaan. Of je daar nou zo blij van wordt...

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

kweenie schreef:
20 mei 2019 08:34
Dat Nederland geen belastingverdrag met de VS heeft betekent niet dat je geen belasting zou hoeven te betalen. Het 'negeren' van de belastingplicht zal dan ook grote gevolgen kunnen hebben als je een keer naar de VS zou willen gaan. Of je daar nou zo blij van wordt...
Begrijp niet helemaal... kweenie

Er is een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Dus de belastingplicht is waar dat verdrag zegt. Meestal waar je woont en werkt.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@elkeflowers

U hebt blijkbaar geen idee van de verstrekkende gevolgen die dat door Nederland ondertekende Facta verdrag heeft voor Nederlanders die door geboorte ook nog Amerikaan blijken te zijn.

Het gaat over heel veel meer dan het voorkomen van dubbele belasting.

Maar er wordt door de overheid aan gewerkt.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Lady1234 schreef:
20 mei 2019 08:55
@elkeflowers

U hebt blijkbaar geen idee van de verstrekkende gevolgen die dat door Nederland ondertekende Facta verdrag heeft voor Nederlanders die door geboorte ook nog Amerikaan blijken te zijn.

Het gaat over heel veel meer dan het voorkomen van dubbele belasting.

Maar er wordt door de overheid aan gewerkt.
Ik had geen andere reactie van je verwacht :-)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

ElleFlowers schreef:
20 mei 2019 08:43
Begrijp niet helemaal... kweenie

Er is een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting. Dus de belastingplicht is waar dat verdrag zegt. Meestal waar je woont en werkt.
Haha, ik zie nu ook dat ik precies het tegenovergestelde heb getypt. Beetje verwarrend. Wat ik wou zeggen is dat je ook met verdrag gewoon wel belastingaangifte zult moeten doen. Anders blijf je iemand die "belasting ontwijkt". Met alle gevolgen van dien.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij is FACTA "alleen maar" bedoeld voor de IRS om vast te stellen of iemand met de Amerikaanse nationaliteit belasting moet betalen over zijn vermogensaandelen in de VS. Pas als je weet dat dat moet, is er sprake van dubbele belasting die je kunt voorkomen. Maar dat kun je pas weten na aangifte bij de IRS in de VS, waarvoor een social security number noodzakelijk is, dat je niet kunt aanvragen omdat je geen US paspoort hebt, waarna je bank in Nederland je rekening beëindigt, omdat de IRS je op een zwarte lijst zet. Zoiets. (Ik ben geen jurist en al helemaal niet voor internationale belastingheffing.)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het in het Amerikaanse systeem juist altijd zo dat iemand die in de VS geboren is daar ook belastingaangifte moet doen. En net als dat je als 'gewone' Nederlander je BSN moet geven als je een rekening wilt aanhouden, zul je als Amerikaans belastingplichtige ook je social securitynummer moeten opgeven. (Of je zult natuurlijk bewijs moeten hebben dat je voor de irs niet belastingplichtig bent.)

En net als dat voor een 'gewone' Nederlander de rekening zal worden opgeheven als je geen BSN wilt opgeven, zal dit ook voor deze onbewust Amerikaans belastingplichtigen gelden.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als die Nederlandse bank die zogenaamde Amerikaanse klanten toch als klant wil houden, komt die bank op de zwarte lijst te staan, met boetes tot gevolg.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Ik kan geen bankrekening openen wegens geboorte in de VS

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Deze optie zou ik nemen, kost geld en tijd maar dan ben je wel van het gezeik af.
- je kan ook proberen meteen een Certificate of Loss aan te vragen maar dan moet je gelijk geld dokken (en dat kan natuurlijk niet lekker simpel via iDeal) en een brief plus allemaal formulieren naar Amerika sturen. Gaat ook maanden overheen. En wederom geen idee of ik de juiste formulieren wel heb.
Ze heeft een ID kaart dus N26 aanvragen zodat ze een bank heeft, en met paypal kan ze direct betalen naar America.
Dan de procedure opstarten, het is niet anders volgens mij anders blijf je er mee lopen.
Succes, taaie materie.

Gesloten