LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
wieger008
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2019 11:46

iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door wieger008 »

Ik ben op 4 oktober opgelicht via marktplaats had een iphone 8 te koop staan. De koper zij tegen mij via de chat dat via gelijk oversteken veilig is dus niet. Toen kreeg ik een email dat geld op de tussenrekening van marktplaats stond. Dacht dan stuur ik het pakketje op aangetekend. Vervolgens weer thuis en even goed naar de email gekeken toen zag ik dat het een hotmail adres was denk hier klopt iets niet. Ik gelijk naar de winkel gebeld dat ze het pakje niet op moesten sturen toen kreeg ik het antwoord dat het pakje al opgehaald is. Toen contact gezocht met post nl die beweerde dat het pakje nog bij de post nl locatie de winkel waar ik het afgegeven had was. Toen heb ik weer naar de winkel gebeld die zijden dat die echt was opgehaald. Vervolgens nog een paar keer naar post nl gebeld en gechat die gene zij dat ze gingen proberen het pakje te onderscheppen, hij zij wel dat het lastig is. Hij zou het mij avonds terug bellen om 8u heeft hij ook netjes gedaan. Vervolgens kreeg in te horen dat hij een notitie had gemaakt en dat ik zaterdag om 9u terug moest bellen. Heb dat gedaan kreeg toen iemand anders aan de telefoon die het allemaal niet zo nou nam en ik niks mee verder kwam. Vervolgens is het pakje op het adres in amsterdam afgeleverd met een valse hand tekening. Ik ben nu mijn iphone kwijt en heb mijn beloofde geld ook niet. Heb aangifte gedaan en mijn verzekering ingelicht. Heeft er iemand nog ideeën wat ik verder nog kan doen dit moet tog niet zomaar kunnen.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door Dirkie »

wieger008 schreef:
06 okt 2019 12:18
I..... Vervolgens weer thuis en even goed naar de email gekeken toen zag ik dat het een hotmail adres was denk hier klopt iets niet. .....Heb aangifte gedaan en mijn verzekering ingelicht. Heeft er iemand nog ideeën wat ik verder nog kan doen dit moet tog niet zomaar kunnen.
Mijn tip van dag is om voortaan eerst goed de mail te lezen en dan pas actie te ondernemen. Of nog beter laat het geld gewoon naar uw eigen rekening overmaken en verstuur dan pas. Of laat de IPhone thuis ophalen. Maar dat is helaas allemaal achteraf. Nu kunt U alleen nog aangifte doen denk ik.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Heel toevallig staat de iPhone van mijn vriendin óók op Marktplaats (iPhone 8 ). Heb momenteel 3 ''potentiële'' kopers gehad die het geld perse willen overmaken naar de IBAN en dan een screenshot van de betaling willen mailen. Ik heb ze aangegeven dat ik dat prima vind, maar dat verzending überhaupt pas plaatsvind nadat het geld op mijn bankrekening staat. Zoals te verwachten, heb ik niets meer weer gehoord van deze personen. Het lijkt er tegenwoordig op dat de meeste mensen, in ieder geval bij telefonie, oplichters zijn.

Tip, geef aan dat u pas verzend wanneer het geld op de rekening staat, of afhalen (eventueel). Mensen die daadwerkelijk willen betalen zullen er wel aan meewerken, mensen die je willen oplichten zijn dan snel weer weg.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door kokka »

andersom is tegenwoordig ook schering en inslag. als je iets wilt kopen op internet, dringen ze eerst aan op het gelijk oversteken van marktplaats. vervolgens sturen ze je het gelijk oversteken betaalverzoek, maar dan is het een link naar een Nep site. ik heb laatst zoiets gehad, en toen heb ik op het laatste moment besloten om niet op die link te drukken omdat de data van die linkt niet klopte met wat je van Marktplaats krijgt. dag erna kreeg ik bericht van marktplaats zelf dat ze hadden gezien dat ik gereageerd had op een mogelijk frauduleuze advertentie.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door mahadma »

Tegenwoordig is een betaling van bank naar bank in dezelfde minuut zichtbaar bij de ontvanger. Dus waarom een screenshot sturen? Een screenshot is bijna zeker een èchte "nep" betaling. Gewoon laten betalen als je wat verkoopt, en omdat het geen dagen duurt voordat de ontvangst er is, moet geen probleem zijn.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door criticus2 »

mahadma schreef:
07 okt 2019 11:10
Tegenwoordig is een betaling van bank naar bank in dezelfde minuut zichtbaar bij de ontvanger. Dus waarom een screenshot sturen? Een screenshot is bijna zeker een èchte "nep" betaling. Gewoon laten betalen als je wat verkoopt, en omdat het geen dagen duurt voordat de ontvangst er is, moet geen probleem zijn.
je staat alleen verbaasd erover hoeveel mensen dit niet weten of beseffen. En hoeveel mensen ondanks de overdaad aan waarschuwingen nog in zgn mails van hun ""bank"" trappen (zelfs als ze bij betreffende bank niet eens een rekening hebben...)

Gisteren op een verjaardag met een bankmedewerker gesproken en zelfs bankmensen zijn verbaasd erover hoe bedrieglijk echt die mails er tegenwoordig uit kunnen zien. in de zin van dat ook bankmedewerkers 2x moeten kijken voor ze zien dat bv een mailadres niet klopt (die ook steeds meer op echt mailadres van banken gaan lijken).

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: iPhone verkocht op Marktplaats, geen geld gekregen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ken iemand die een nieuwe iPhone verkocht op Marktplaats en thuis betaald kreeg met tien briefjes van 50. De bank nam de biljetten bij afstorten meteen in beslag omdat ze vals waren.

Gesloten